تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821211974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه غيرمتعهدها در شوراي حكام: *اجراي پادمان در ايران عادي شود *هرگونه اعمال فشار بر آژانس مردود است *ديپلماسي و گفت‌وگو تنها راه حل موضوع ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيانيه غيرمتعهدها در شوراي حكام: *اجراي پادمان در ايران عادي شود *هرگونه اعمال فشار بر آژانس مردود است *ديپلماسي و گفت‌وگو تنها راه حل موضوع ايران است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

نهضت عدم تعهد در بيانيه‌اش در شوراي حكام با اشاره به اين كه تمامي مسائل باقيمانده (ميان ايران و آژانس در زمينه مطالعات ادعايي) حل و فصل شده‌اند و اين موضوع در نشست ماه مارس شوراي توسط مديركل گزارش شد و باتوجه به دوره هاي فشرده مذاكرات بر روي «مطالعات ادعايي» در ايران، خواستار عادي شدن اجراي پادمان در ايران شد و هم‌چنين نسبت به هرگونه فشار يا دخالت بي‌مورد در فعاليتهاي آژانس به ويژه در ارتباط با فرآيند راستي آزمايي كه كارآيي و اعتبار آن را به مخاطره مي اندازد هشدار داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل بيانيه عدم تعهد

در اجلاس ژوئن ‌٢٠٠٨ شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي به شرح زير است:

«اجراي موافقتنامه پادمان NPT و مواد مرتبط قطعنامه هاي ‌١٧٣٧،‌١٧٤٧، و ‌١٨٠٣ شوراي امنيت سازمان ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران.

‌١ - گروه عدم تعهد در وين مايل است تا از مدير كل به خاطر گزارشش از اجراي موافقتنامه پادمان NPT در جمهوري اسلامي ايران كه در سند GOV/‌١٥/٢٠٠٨ آمده است و همچنين از دبيرخانه به خاطر برگزاري نشست توجيهي در اين رابطه تشكر نمايد.

‌٢- در ابتدا جنبش عدم تعهد مايل است تا از اين فرصت استفاده كرده و بار ديگر بر مواضع اصولي خود در اين رابطه كه در بيانيه مصوب نشست سران جنبش عدم تعهد در هاوانا در ‌١٥ و ‌١٦ سپتامبر ‌٢٠٠٦ آمده است تاكيد نمايد، كه متن كامل بدين قرار است:

- روساي‌ كشورها يا دولتها حق‌ اساسي‌ و غير قابل‌ انكار تمامي‌ كشورها براي‌ توسعه،‌ تحقيق‌،‌ توليد و استفاده‌ از انرژي‌ اتمي‌ براي‌ مقاصد صلح‌ آميز را بدون‌ هيچگونه‌ تبعيض‌ و در انطباق‌ با وظايف‌ مربوطه‌ هريك‌ از آنها مورد تاكيد مجدد قرار دادند‌، بنابراين‌ هيچ‌ امري‌ نبايد‌ بگونه‌اي‌ تعبير شود كه‌ موجب‌ جلوگيري‌ يا ايجاد محدوديت‌ در اين‌ حق‌ كشورها در توسعه‌ انرژي‌ اتمي‌ براي‌ مقاصد صلح‌جويانه‌ گردد‌ و تصميم‌ كشورها در زمينه‌ استفاده‌ صلح‌آميز از فناوري‌ هسته‌اي‌ و سياست‌هاي‌ چرخه‌ سوخت‌ بايد‌ محترم‌ شمرده‌ شود.

- روساي‌ كشورها و دولتها،‌ آژانس‌ بين‌المللي‌ انرژي‌ اتمي‌ را بعنوان‌ تنها مرجع ذيصلاح‌ براي‌ راستي‌ آزمايي‌ وظايف‌ پادماني‌ مربوطه‌ كشورهاي‌ عضو تلقي‌ كرده‌ و تاكيد كردند، هيچ‌ فشار بي‌مورد يا مداخله‌اي‌ در فعاليت‌هاي‌ آژانس‌ به ويژه‌ در فرآيند راستي‌ آزمايي‌ كه‌ موجب‌ خدشه‌دار شدن‌ كارآيي‌ و اعتبار آژانس‌ مي‌گردد نبايد‌ وجود داشته‌ باشد.

- روساي‌ كشورها و دولت‌ها‌ از همكاري‌ كه‌ دولت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ با آژانس‌ انجام‌ داده‌ شامل‌ اقدامات‌ داوطلبانه‌ اعتمادسازي‌ كه‌ به منظور حل‌ و فصل‌ مسائل‌ باقيمانده‌ اتخاذ كرد،‌ استقبال‌ كردند. آنها ارزيابي‌ مديركل‌ آژانس‌ را مبني‌ بر اينكه‌ تمامي‌ مواد اعلام‌ شده‌ هسته‌اي‌ توسط ايران‌ مورد حسابرسي‌ قرار گرفته مورد توجه‌ قرار دادند‌ و تاكيد كردند؛ فرآيند تدوين‌ يك‌ نتيجه‌گيري‌ در خصوص‌ عدم‌ وجود مواد و فعاليت‌هاي‌ اعلام‌ نشده‌ هسته‌اي‌ در ايران‌ فرآيندي‌ جاري‌ و زمانبر است‌. روساي‌ كشورها و دولتها در اين‌ خصوص‌ از ايران‌ درخواست‌ مي‌كنند كه‌ براي‌ حل‌ و فصل‌ مسائل‌ معلقه‌ به منظور پيشبرد اعتماد و راه‌ حل‌ صلح‌آميز مساله‌ با فوريت‌ به‌ همكاري‌ فعال‌ و كامل‌ در چارچوب‌ شرح‌ وظايف‌ آژانس‌ ادامه‌ دهد‌.

- روساي‌ كشورها و دولتها‌ تمايز بنيادين‌ بين‌ وظايف‌ قانوني‌ كشورها مرتبط با توافقات‌ پادماني‌ آنها را و هرگونه‌ اقدام‌ داوطلبانه‌ اعتمادسازي‌ كه‌ به منظور حل‌ مشكلات‌ اتخاذ مي‌شود مورد تاكيد قرار دادند و اعتقاد دارند كه‌ اين‌ گونه‌ اقدامات‌ داوطلبانه‌ وظايف‌ حقوقي‌ پادماني‌ نيستند‌.

- روساي‌ كشورها و دولتها‌ ايجاد مناطق‌ عاري‌ از تسليحات‌ هسته‌اي‌ را يك‌ گام‌ مثبت‌ براي‌ نيل‌ به‌ هدف‌ خلع سلاح‌ هسته اي جهاني‌ در نظر گرفته‌ و در انطباق‌ با قطعنامه‌هاي‌ مربوطه‌ مجمع عمومي‌ و شوراي‌ امنيت‌ سازمان‌ ملل‌ متحد بر حمايت‌ از ايجاد يك‌ منطقه‌ عاري‌ از تسليحات‌ هسته‌اي‌ در خاورميانه‌ تاكيد مي‌كنند‌ و تا ايجاد چنين‌ منطقه‌اي‌ آنها از اسرائيل‌ مي‌خواهند بدون‌ تاخير تمامي‌ تاسيسات‌ هسته‌اي‌ خود را‌ تحت‌ پادمان‌ جامع ‌قرار دهد‌.

- روساي‌ كشورها و دولتها عدم‌ حمله‌ به‌ فعاليتهاي‌ صلح‌ آميز هسته‌اي‌ و اينكه‌ هر حمله‌ يا تهديد به‌ حمله‌ عليه‌ تاسيسات‌ عملياتي‌ شده‌ يا در دست‌ ساخت‌ هسته‌اي‌ خطر بزرگي‌ را متوجه‌ بشريت‌ و محيط زيست‌ ساخته‌ به‌ مثابه‌ نقض‌ فاحش‌ حقوق‌ بين‌الملل‌ اصول‌ و اهداف‌ منشور ملل‌ متحد و مقررات‌ به شمار آمده‌ را مورد تاكيد مجدد قرار دادند‌ و ضرورت‌ يك‌ سند فراگير را كه‌ به طور همه‌ جانبه‌ مورد مذاكره‌ قرار گرفته‌ و حمله‌ يا تهديد به‌ حمله‌ به‌ تاسيسات‌ ايجاد شده‌ براي‌ استفاده‌ صلح‌ جويانه‌ از انرژي‌ هسته‌ اي‌ را ممنوع‌ كند،‌ مورد توجه‌ قرار دادند.

- روساي‌ كشورها و دولتها‌ قوياً معتقدند همه‌ مسائل‌ مربوط به‌ پادمان‌ و راستي‌ آزمايي‌ از جمله‌ مسائل‌ مربوط به‌ ايران‌ بايد‌ در چارچوب‌ ‌و مبتني‌ بر پايه‌هاي‌ فني‌ و حقوقي‌ حل‌ و فصل‌ شوند. آنها همچنين‌ تاكيد كردند آژانس‌ بايد‌ درچارچوب‌ شرح‌ وظايف‌ مبتني‌ بروضع ‌حقوقي‌ ‌به‌ كار خود براي‌ حل‌ و فصل‌ مسائل‌ باقيمانده‌ هسته‌اي‌ ايران‌ ادامه‌ دهد.

- روساي‌ كشورها و دولتها همچنين‌ قوياً اعتقاد دارند‌ ديپلماسي‌ و گفت‌ و شنود از طريق‌ روشهاي‌ مسالمت‌ جويانه‌ به منظور يافتن‌ يك‌ راه‌ حل‌ دراز مدت‌ براي‌ مسائل‌ هسته‌اي‌ ايران‌ بايد‌ ادامه‌ يابد‌. آنها اعتقاد راسخ‌ خود را مبني‌ بر اينكه‌ تنها راه‌ براي‌ حل‌ و فصل‌ اين‌ موضوع‌ از سرگيري‌ مذاكرات‌ بدون‌ هيچگونه‌ پيش‌ شرط و ارتقاء‌ همكاري‌ با مشاركت‌ تمامي‌ طرفهاي‌ لازم‌ به منظور پيشبرد اعتماد بين‌ المللي‌ به منظور تسهيل‌ كار آژانس‌ براي‌ حل‌ و فصل‌ مسائل‌ معلقه‌ ابراز داشتند.

پايان نقل از بيانيه

‌٣- عدم تعهد خاطر نشان مي سازد كه مدير كل بار ديگر اظهار داشته است كه آژانس قادر است تا عدم انحراف مواد اعلام شده هسته اي را راستي آزمايي نمايد و ايران به آژانس دسترسي به مواد هسته اي اظهار شده را داده است و گزارشهاي لازم حسابرسي مواد در ارتباط با مواد و فعاليتهاي هسته اي اعلام شده را ارائه داده است. جنبش عدم تعهد همچنين خاطر نشان مي سازد كه آژانس هيچ نشانه اي گواه بر انجام فعاليتهاي باز فرآوري در ايران نيافته است.

‌٤- عدم تعهد از همكاري ايران در پاسخ به موضوع مطالعات ادعايي عليرغم اين واقعيت كه شش «موضوع باقيمانده» آمده در پاراگرافهاي ‌١.2 و II برنامه كاري حل و فصل شده اند قدرداني مي نمايد. جنبش عدم تعهد با خرسندي خاطر نشان مي سازد كه ايران موافقت نمود كه به موضوع مطالعات اتهامي شامل سوالات اضافي بپردازد و مجموعه نشستهاي فني را با هيات اعزامي آژانس به رياست معاون مدير كل در امور پادمان در ايران برگزار نمايد.

‌٥- عدم تعهد همچنين خاطر نشان مي‌سازد كه بار ديگر در گزارش تاكيد شده است كه «آژانس نشانه اي از استفاده عملي از مواد هسته اي در ارتباط با مطالعات ادعايي نيافته است».

‌٦- عدم تعهد ياد آوري مي نمايد كه در ارتباط با مطالعات اتهامي توافقي كه در برنامه كاري حاصل شده است تصريح نموده است كه «به محض دريافت تمامي اسناد مرتبط، ايران آنها را مورد بررسي قرار خواهد داد و ارزيابي خود را به آژانس اطلاع مي‌دهد»، و خاطرنشان مي سازد كه اگرچه دبيرخانه نتوانسته است در موارد متعددي اسناد مربوطه را ارائه دهد، ايران به هرصورت با ارائه اطلاعات در مورد اين مسائل، همكاري نموده است.

‌٧- در اين رابطه عدم تعهد اين واقعيت كه مدير كل اظهار داشته است را خاطرنشان مي‌سازد كه «آژانس بسياري از اين اطلاعات را تنها به صورت الكترونيك دريافت كرده است و اجازه نيافته است كه كپي آنها را در اختيار ايران قرار دهد.» علاوه بر اين او اظهار داشته است كه «مدارك را در اختيار نداشته است در نتيجه متاسفانه نتوانسته است كه آنها را به ايران ارائه دهد.» جنبش عدم تعهد بر اين عقيده است كه اين مايه نگراني است و اين رويه مي تواند مانعي در برابر فرآيند راستي آزمايي ايجاد نمايد.

‌٨- در بررسي موضوعات مطالعات اتهامي نگرانيهائي وجود دارد كه اين موارد در صلاحيت اصلي آژانس نمي‌باشد. اگرچه عدم تعهد اعتقاد دارد در روشن نمودن موضوعات اتهامي از جمله موضوعاتي چون آزمايشات مواد انفجاري با قدرت بالا و موشكهاي ورود مجدد فعاليت آژانس طبق اساسنامه آن باشد.

‌٩- با توجه به اينكه تمامي مسائل باقيمانده حل و فصل شده اند و اين موضوع در نشست ماه مارس شوراي توسط مدير كل گزارش شد و باتوجه به دوره هاي فشرده مذاكرات بر روي «مطالعات ادعايي» در ايران، عدم تعهد انتظار دارد كه اجراي پادمان در ايران به صورت عادي انجام گيرد.

‌١٠- عدم تعهد بر اعتماد كامل خود نسبت به بي طرفي و كار حرفه اي دبيرخانه آژانس و مديركل آن، دكتر محمد البرادعي تاكيد مي نمايد و بار ديگر قوياً هرگونه فشار يا دخالت بي مورد در فعاليتهاي آژانس بويژه در ارتباط با فرآيند راستي آزمايي كه كارآيي و اعتبار آن را به مخاطره مي اندازد را مردود مي شمارد.

‌١١- عدم تعهد ضمن تاكيد بر موضع اصولي خود ديپلماسي و گفتگو را تنها راه حل بلند مدت موضوع هسته اي ايران مي‌داند، عدم تعهد از تمامي كشورهاي عضو مصرانه مي‌خواهد كه در تحقق اين امر به طور مثبت مشاركت نمايند. جنبش عدم تعهد همچنين از تمامي طرفهاي درگير انتظار دارد كه از اتخاذ هرگونه اقداماتي كه فرآيند همكاري سازنده ميان ايران و آژانس را به مخاطره افكند خودداري نمايند. »

انتهاي پيام
 جمعه 17 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن