تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816368469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توقيف فارس؛ تر و خشكي كه با هم سوخت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توقيف فارس؛ تر و خشكي كه با هم سوخت
به اعتقاد برخي ناظران سياسي تغيير رويكرد فارس، پس از عدم اقبال مجلس هشتم به حدادعادل محسوس تر شد اما حميد مقدم فر كه از دي ماه سال گذشته مديرعامل خبرگزاري فارس شده است، اين مسئله را قبول ندارد و تأكيد مي كند از وقتي به اين خبرگزاري آمده، حدادعادل را نديده است.
"خبرگزاري فارس توقيف شد." اين عنوان خبري بود كه ساعت 22 دقيقه بامداد دوشنبه 13/3/87 شب به نقل از يك منبع آگاه بر روي خروجي خبرگزاري ايرنا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامي قرار گرفت. در اين خبر علت توقيف فارس، "انتشار اخبار دروغين و تشويش اذهان عمومي" دانسته شده بود.

به گزارش رجانيوز، اگرچه در اين خبر كوتاه به اين اخبار دروغين اشاره مصداقي نشده بود اما گويا خبر بركناري مظاهري و انتصاب داودي به جاي وي در مقام رياست كل بانك مركزي كه حدود 4 ساعت قبل از سوي فارس منتشر شده بود، دليل اين واكنش سريع و اعلام توقيف بود.

فارس اما تا ساعت 11:30 روز بعد از توقف فعاليت خودداري كرد و مسئولين اين خبرگزاري توقف فعاليت را منوط به دريافت كتبي حكم توقيف عنوان كردند. اتفاقي كه حدود ساعت 11:45 روز دوشنبه 12/3/87 رخ داد و دبيرخانه هيات نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي، در نامه‌اي خطاب به مديرعامل خبرگزاري فارس نوشت:

"مديرعامل محترم خبرگزاري فارس

با سلام ، پيرو ابلاغيه شفاهي ساعت 24 مورخ 12/3/87 بدينوسيله راي هيات نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي به شرح ذيل جهت اجرا ابلاغ مي‌گردد: هيئت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي به استناد قسمت دوم بند (5) و قسمت اول بند (6) ماده (3) آئين‌نامه تاسيس و نحوه فعاليت خبرگزاري‌هاي غيردولتي مصوب هيئت وزيران و براساس تبصره (يك) ماده (5) اين آئين‌نامه و پيرو تذكر مكتوب شماره م/ 124/ 1031 مورخ 8/3/87، فعاليت خبرگزاري فارس را به مدت 3 روز متوقف مي‌نمايد."

خبرگزاري فارس بهمن ماه 81 به عنوان اولين خبرگزاري مستقل ايران آغاز به فعاليت كرد اگرچه فعالين رسانه در انتساب آن به يك نهاد نظامي ترديد ندارند. اين خبرگزاري در حال حاضر از حيث بازديدكننده و ميزان اثرگذاري در مقايسه با ساير خبرگزاري ها وضعيت بهتري دارد.

فارس، در طول فعاليت 3 ساله دولت نهم به عنوان يك خبرگزاري حامي دولت شناخته مي شد و با تغيير مديرعامل اين خبرگزاري اين رويكرد قوت بيشتري نيز گرفت. با اين حال، اخيراً درج برخي اخبار تأييد نشده و نادرست در اين خبرگزاري به ويژه در حوزه مسائل اقتصادي سوءظن هايي را برانگيخت.

از وقتي به خبرگزاري آمده ام، حدادعادل را نديده ام

به اعتقاد برخي ناظران سياسي تغيير رويكرد فارس، پس از عدم اقبال مجلس هشتم به حدادعادل و انتخاب علي لاريجاني به رياست مجلس محسوس تر شد. اين گمانه هنگامي تقويت مي شود كه عباس درويش توانگر سردبير خبرگزاري فارس از شاگردان دكتر احمد توكلي و وفاداران به ديدگاههاي اقتصادي وي مي باشد و بنا به گرايشات سياسي اين طيف حدادعادل گزينه اصلح براي رياست مجلس بود. شايد به همين دليل نيز بود كه فارس از ميان همه جملات كليدي رهبر انقلاب در پيام ايشان به مناسبت آغاز به كار مجلس هشتم، جمله "دولت به قوانين مجلس يكسره پايبند باشد" را انتخاب كرد.

با اين حال حميد مقدم فر كه از دي ماه سال گذشته به جاي مهدي فضائلي مديرعامل خبرگزاري فارس شده است، اين مسئله را قبول ندارد و تأكيد مي كند از وقتي به اين خبرگزاري آمده، حدادعادل را نديده است.

وي همچنين اين مسئله را كه اخبار نادرست منتشر شده در فارس ناشي از سوءاستفاده برخي نيروهاي زيرمجموعه وي بدون اطلاع او مي باشد، رد كرده اما اضافه مي كند: البته با اين هجوم خبري كه روزانه بيش از 600 خبر بر روي خروجي فارس قرار مي گيرد، گاهي اشتباهاتي هم رخ مي دهد كه طبيعي است.

به هر حال، جوانفكر مشاور رسانه اي رئيس جمهور تأكيد دارد خبرگزاري ها بايد به اصل صحت در اطلاع رساني توجه بيشتري كنند چراكه بايد منبعي قابل اعتماد براي مردم و رسانه هاي مكتوب باشند. در حالي كه خبرگزاري فارس در موضوعي كه منجر به توقيف آن شد به اين اصل توجه نكرد.

وي البته بلافاصله مي افزايد اطلاع دقيقي از دليل تصميم وزارت ارشاد براي توقيف اين خبرگزاري ندارد.

پشت پرده اخبار ضدونقيض منتشر شده در فارس

با اين حال، يك منبع آگاه درخصوص منشأ انتشار اين اخبار در فارس توضيح مي دهد: مديرعامل يكي از بانك ها كه روابط بسيار خوبي با وزير سابق اقتصاد دارد، اخبار ناقص و نادرستي از قبيل ادغام بانك ها و بركناري مظاهري را با واسطه به خبرگزاري فارس داده است كه يك عضو گروه اقتصادي اين خبرگزاري در روابط عمومي بانك مزبور نيز فعاليت دارد.

فارس عليه دولت گارد نمي گيرد

توقيف 3 روزه فارس اما موجب شد برخي نگراني ها درباره گارد گرفتن اين خبرگزاري در مقابل دولت پس از رفع توقيف آن ايجاد شود. با اين حال، مديرعامل اين خبرگزاري اين نگراني را بي اساس مي داند و تأكيد مي كند با توجه به رويكرد عدالت محور و اصولگرايانه دولت، حمايت ما از آن، اعتقادي و آرماني است و بر مبناي هواي نفس نيست كه اين مسئله موجب گارد گرفتن شود.

مقدم تصريح مي كند: از اين به بعد حمايت ما از دولت بيشتر هم خواهد شد.

رسانه هاي بيگانه ذوق زده نشوند

مديرعامل فارس همچنين درخصوص گزارش هاي متعددي كه رسانه هاي بيگانه از خبر توقيف فارس ارسال كردند، خاطرنشان مي كند اين مسائل بسيار جزيي و خانوادگي است و ما معتقديم نبايد مورد سوء استفاده دشمنان قرار گيرد.

وي ادامه مي دهد: در شرايطي كه سمير جعجع از فارس شكايت بين المللي كرده و نوري زاده ضدانقلاب و رسانه هاي صهيونيستي اينچنين به فارس حمله مي كند، توقيف فارس كار درستي نبود.

اين در حاليست كه برخي خبرگزاري هاي داخلي رقيب فارس مانند مهر نيز از توقيف فارس ذوق زده شده بودند.

با رسانه ها تعامل داريم

مقدم در ادامه از تعامل ناقص دولت با رسانه ها نيز انتقاد مي كند اما مشاور رسانه اي رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه با خبرگزاري ها و خبرنگاران ارتباط دارد، به ارتباطات خود در چارچوب پيگيري مصوبات سفرهاي استاني دولت اشاره مي كند.

تر و خشكي كه با هم سوخت

با اين حال، توقيف فارس در اثر خبط سرويس اقتصادي اين خبرگزاري در انتشار اخبار نادرست و يا انگيزه هاي سياسي برخي اعضاء مؤثر اين خبرگزاري هر چه كه باشد، موجب شد تر و خشك با هم بسوزند و اين خبرگزاري مؤثر 3 روز از پوشش اخبار ايران و جهان بازماند. 3 روزي كه با وجود آنكه 2 روز آن مقارن با تعطيلات رسمي كشور بود و به طور طبيعي حجم خبري نيز كاهش مي يافت اما اين خبرگزاري اصولگرا را از انتشار اخبار مرتبط با سالگرد ارتحال امام(ره) بازداشت.
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن