تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812704228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقاومت فوتباليست‌هاي سعودي در برابر فتواي مفتي وهابي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مقاومت فوتباليست‌هاي سعودي در برابر فتواي مفتي وهابي
تعدادي از فوتباليست‌هاي ليگ فوتبال عربستان سعودي با بي‌توجهي به فتواي جديد و مضحك «عبدالعزيز بن عبدالله آل ‌الشيخ» مفتي عام كشور عربستان سعودي و رئيس "هيئت علماي بزرگ" اين كشور، پس از به ثمر رساندن گل، سجده شكر به جاي آوردند.

به گزارش رجانيوز به نقل از ابنا، عبدالعزيز آل‌الشيخ عالم وهابي، در فتوايي كه روز ۲۴ ماه مي جاري منتشر شد آورده است: «انسان هنگامي مي‌تواند سجده شكر به جاي آورد كه نعمت خدا را بر خود ببيند اما من در فوتبال و پيروزي‌هاي آن هيچ فايده و منفعتي نمي‌بينم. كسي كه مي‌خواهد خدا را به ياد آورد بهتر است كه در درون خود، خداوند را ياد كند. ذكر و ياد دروني بهتر از اظهار و اعلام آن است»

اين در حالي است كه ابراز احساسات ديني و مذهبي چندي است در ورزشگاه‌ها و بين ورزشكاران رشته‌هاي مختلف ورزشي باب شده و تأثيرات تبليغي زيادي بر جاي نهاده است. يكي از اين ابراز احساسات نمادين، سجده شكر پس از برد است.

اما در عكس‌العمل نسبت به اين فتوا، تعدادي از بازيكنان فوتبال سعودي پس از زدن گل يا سوت پايان و اعلام پيروزيي نهايي، سجده شكر كردند و آن را تعبيري از شكرگزاري خود به درگاه خداوند متعال دانستند.

در ميان اين بازيكنان معترض «علاء كويكبي» مهاجم و كاپيتان تيم "الوحدة" و عضو تيم ملي اين كشور نيز به چشم مي خورد.

كويكبي در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اينترنتي "اسلام آنلاين" در دفاع از عمل خود و هم‌بازيانش گفت: «سجده شكر در زمين فوتبال، برترين و بهترين تعبير از شادي و نيز رساندن پيامي مهم است كه همانا عبادت و تقرب به حق تعالي است.»

علاء كويكبي ادامه داد: «بهتر آن است كه بازيكنان مسلمان در هنگام پيروزي، سجده شكر به جاي آورند نه اينكه مثل فوتباليستهاي ديگر برقصند يا حركات فوتباليست‌هاي غربي را تقليد كنند. سجده عملي اسلامي است درحاليكه تقليد حركات و اعمال بازيكنان غربي، مخالف شريعت اسلام و شبيه‌نمودن خود به آنان است».

علاء افزود: «اين كار بمثابه‌ي دعوت به سوي خداوند نيز هست چرا كه شايد يك دو نفر از تماشاگران ـ مخصوصا آنها كه از خدا دور شده‌اند ـ تحت تأثير قرار بگيرند»

وي سپس خاطره‌ي شيرين خود از اين حركت را اينگونه بيان مي‌كند: «در جام جهاني 2006 كه در كشور آلمان بازي مي‌كرديم من و هم‌بازيانم پس از يكي از گل‌ها سجده كرديم . بعدها يكي از خانم‌هاي تماشاگر اعلام كرد: "به نظر من بهترين و زيباترين صحنه‌ي اين جام جهاني سجده‌ي شكر بازيكنان تيم عربستان بود و من آرزو كردم كه اي‌كاش اين تيم برنده جام شود".»

كويكبي همچنين با انتقاد از اينگونه فتاوا گفت: «در برهه اخير انواع شادي‌ها و حركات زيادي در استاديوم‌ها بين بازيكنان ديده مي‌شود. برخي از اين حركات ناپسند و غيرقابل قبول هستند اما هيچكس از آنها انتقاد نمي‌كند و متعرض آنان نمي‌شود؛ اما چرا اكنون كه بسياري از بازيكنان سعودي شادي خود را با سجده شكر ابراز مي‌كنند انتقادات زيادي را شاهد هستند»؟!

«منصور النجعي» دروازه‌بان باشگاه "الأهلي" با نظر علاء موافق است و مي‌افزايد: «سجده شكر بهترين نوع ابراز شادي در زمين‌هاي ورزشي است و نسبت به حركات ديگر كه ممكن است آثار سوئي بر تماشاگران جوان و حتي اطفال بگذارد».

وي با اشاره به فتواي عجيب آل‌الشيخ (كه: انسان هنگامي مي‌تواند سجده شكر به جاي آورد كه نعمت خدا را بر خود ببيند اما من در فوتبال و پيروزي‌هاي آن هيچ فايده و منفعتي نمي‌بينم...) مي‌افزايد: «آيا هنگامي كه يك فوتباليست گلي به ثمر مي‌رساند و مستوجب پاداش مي‌شود در واقع نعمتي از سوي خدا به وي نرسيده است تا شكرگذار باشد؟ و چه شكري بهتر از ا آن كه در همان وقت سر به آستان خداوند بسايد؟»

گرچه صدور فتاواي خنده‌دار از سوي باصطلاح عالمان فرقه وهابيت سابقه دارد اما آل الشيخ در حال ربودن گوي اين ميدان از همگنان خويش است ؛ تا جايي كه هم‌اكنون استنباطات و استدلالات فوتباليست‌ها نيز بر نظرات وي برتري يافته است!

وي چند روز پيش نيز در حملاتي تند، به انتقاد از "حزب الله" پرداخته و مقاومت اسلامي لبنان را به تلاش براي تسهيل ورود يهوديان و دولتهاي بزرگ به كشورهاي اسلامي متهم كرده بود!

شيخ كه در "دانشگاه آل سعود رياض" سخن مي‌گفت مطابق روش وهابيت كه همه مسلمانان غير از خود را كافر مي‌دانند گفته بود: «كساني در لبنان شعار اسلام سر مي‌دهند كه اسلام از آنها بري است»!

گفتني است در جريان جنگ 33 روزه حزب الله با اسراييل هم يك مفتي وهابي به نام «عبدالله بن جبرين» دعا براي پيروزي حزب الله را حرام اعلام كرده بود.
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن