تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820158170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقال خط راه‌آهن از درون بافت شهري قائمشهر، ضرورتها و چالشها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انتقال خط راه‌آهن از درون بافت شهري قائمشهر، ضرورتها و چالشها
جمعي از مردم و مسوولان بر ضرورت انتقال خط راه آهن از درون بافت مركزي شهر قائمشهر به خارج از شهر تاكيد كرده و خواستارتسريع در اجرايي شدن اين طرح به منظور رفع مشكلات ناشي ازوضعيت كنوني شهر شدند.

در سفر رييس جمهوري به استان مازندران در آذر ماه ‪ ، ۱۳۸۵‬مطالعه انتقال خط راه آهن از درون بافت شهري قائمشهر به عنوان يكي از مصوبات دولت در مازندران مطرح شد.

براساس اين مصوبه ، انجام مطالعات مقدماتي انتقال خط راه آهن سراسري شمال كشور (تهران - گرگان) از درون بافت شهري قائمشهربه كمربندي در دست احداث جنوب شرقي و انجام مطالعات مقدماتي احداث چهار تقاطع غيرهمسطح راه آهن با جاده در شهرهاي قائمشهر ، بهشهر ، ساري و پل سفيد در دستور كار مسوولان امر قرار گرفت.

راه آهن شمال همزمان با تاسيس راه آهن سراسري دربيست و سوم مهرماه ‪۱۳۰۶‬ هجري شمسي برحسب نياز آغاز و در شهريور ‪ ۱۳۱۶‬خاتمه يافت.

طول راه آهن شمال ‪ ۳۸۲‬كيلومتر به علاوه ‪ ۲۱‬كيلومتر خط انشعابي بندر اميرآباد و همچنين در مجموع ‪ ۹۱‬كيلومتر خطوط فرعي شامل ‪ ۴۳/۵‬كيلومتر تجاري و ‪ ۴۷/۵‬كيلومتر خط مانوري مي‌باشد كه ‪ ۱۴‬كيلومتر از اين خط راه آهن از درون بافت شهري قائمشهر عبور مي‌كند.

ايجاد مزاحمتهاي صوتي ، وقوع حوادث دلخراش كه گاهي منجر به فوت افراد مي‌شود ، كاهش امنيت جاني مسافران ، تاثير نامطلوب بر زيبايي بافت شهري و ايجاد شكاف توسعه شهري در قائمشهر انتقال خط راه آهن را به عنوان مسبب اين مشكلات ضروري مي‌سازد.

اين نياز به انتقال خط راه آهن از درون بافت شهري قائمشهر تا حدي است كه سالها است بحث ضرورت اين انتقال از سوي مردم و مسوولان شهرستان مطرح است و اين خواسته چندين ساله شهروندان با سفر هيات دولت به مازندران و قراردادن به عنوان يكي از مصوبات سفر بارقه اميدي را ايجاد كرد.

"رامين حسني" يكي از شهروندان قائمشهري به خبرنگار ايرنا گفت: عبور خط راه آهن از داخل بافت شهري قائمشهر مشكلاتي را براي مردم حاشيه اين خط و ديگر شهروندان به وجود آورده است.

وي افزود: ايجاد سر و صداي ناشي از حركت قطار بر روي ريل در ساعات مختلف از شبانه روز تنها بخشي از مشكلات است.

وي با اشاره به اينكه سالها بحث بر سر انتقال خط راه آهن از داخل شهر قائمشهر وجود دارد گفت: خوشبختانه با سفر هيات دولت به مازندران مطالعه اين انتقال بصورت مصوبه مطرح شد.

"مرضيه اميد" يكي ديگر از شهروندان قائمشهري به حوادث دلخراش ناشي از عبور خط راه آهن اشاره كرد و به خبرنگار ايرنا گفت: متاسفانه بروز حوادث دلخراش باعث شده تا دغدغه بسياري از شهروندان قائمشهري ، انتقال اين خط راه آهن باشد.

وي به وقوع حادثه قفل شدن دربهاي يك دستگاه خودرو بر روي ريل راه آهن در ابتداي كوچه فروردين قائمشهر در اواخر سال گذشته اشاره كرد و ادامه داد: متاسفانه در اين حادثه پدر و كودكي خردسال در دم جان باختند و مادر اين خانواده سه نفري دچار صدمات جسمي سختي شد.

به گفته اين مادر وقوع چنين حوادث دلخراشي باعث جريحه دار شدن قلب هر انساني مي‌شود و اين سوال در اذهان مردم خطور مي‌كند آيا نمي‌شود با تدابيري مانع از ايجاد چنين حوادثي شد؟
وي از مسوولان ذي ربط خواست تا در زمينه عملي كردن مصوبه سفر هيات دولت در انتقال خط راه آهن همت والايي به كار برند.

"ايرج غلامي" يكي ديگر از شهروندان قائمشهري كه سالها در جوار خط راه آهن سكونت داشته به خبرنگار ايرنا گفت: قطارهاي ايران از سوختهاي فسيلي استفاده مي‌كنند در حاليكه در كشورهاي پيشرفته عامل حركت قطارها نيروي برق مي‌باشد.

به گفته وي همين مساله باعث شده كه فضاي جوي نامناسب در اطراف ريلهاي قطاردر كشور ايران به وجود بيايد.

وي به صداي ناهنجار كه در حين حركت چرخهاي قطار بر روي ريل ايجاد مي‌شود اشاره كرد و ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته با بهره‌گيري از تدابيري خاص از جمله كم كردن تعداد اتصالات وابسته به پيچ در بين تيرچه‌هاي ريل راه‌آهن اين صداها بطور قابل ملاحظه‌اي كم شده و يا بطور كامل از بين رفته است.

وي تصريح كرد: معماري راه آهن معمولا طوري تعبيه مي‌شود كه مسير آن در خارج و يا در نهايت در حاشيه شهرها قرار گيرد.

وي اضافه كرد: متاسفانه در كشور ما به دليل عدم كنترل شهرسازي و شهر نشيني ، كوچهاي كنترل نشده روستاييان به شهرها و به تبع آن مناطق ارزان قيمت حاشيه شهرها بيشتر مورد توجه قرار گرفت.

"غلامي" گفت: اين حاشيه‌ها اغلب مناطق كنار ريلهاي راه آهن هستند كه در نهايت بعد از مدت زمان چند دهه‌اي موجب آن شد كه مسير راه آهن از موقعيت حاشيه شهر بودن به ميانه شهر شدن تغيير وضعيت دهد.

به گفته وي با توجه به عوامل ذكر شده در بالا مناطق كنار راه آهن از نقاط ارزان قيمت شهر محسوب مي‌شده و مي‌شوند.

وي گفت: اين مساله باعث شد اين مناطق معمولا جاذب افراد كم درآمد و فقير جامعه باشد.

رييس شوراي اسلامي شهر قائمشهربااشاره به اينكه راه آهن كشورهاي پيشرفته جهان منجر به رشد و توسعه جامعه شد به خبرنگار ايرنا گفت: متاسفانه اين اين مساله در ايران و به ويژه در مازندران باعث تقسيم بندي شهرها به دو منطقه توسعه يافته و توسعه نيافته شد.

"كميل گران اوريمي" افزود: در حالي كه با اعمال مديريت مناسب اجرايي در شهر قائمشهر ازقبيل استقرار بخشي از ادارات در مناطق پشت راه آهن مي‌شد تا حدي از مظلوميت اين مناطق كاست.

وي به مصوبه هيات دولت در خصوص انتقال خط راه آهن از درون بافت شهري قائشمهر اشاره كرد و اظهارداشت: خوشبختانه با اين تصميم مساله انتقال و جا به جايي خط راه آهن با جديت پيگيري مي‌شود.

"گران اوريمي" گفت: در بازديد اخير مسوولان شهري قائمشهر طرح مطالعات انتقال راه آهن جدي ترشد.

وي تاكيد كرد: انتقال خط راه آهن منجر به يكپارچگي شهر قائمشهر از نظر توسعه يافتگي خواهد شد.

به گفته رييس شوراي اسلامي شهر قائمشهر بااين انتقال و اعمال فضاسازي و مناسب‌سازي محيط جوار راه آهن مي‌تواند نقش بسزايي در زدودن محروميت از مناطق پشت راه آهن شود.

وي ضمن درخواست همكاري هر چه بيشتر شهروندان با مديريت شهري به منظور اجراي سريعتر اين طرحها خاطر نشان كرد: اجراي عمليات طرح ايجاد رينگ داخلي از چند سال قبل در شهر قائشمهر به منظور كاهش بار ترافيكي داخل محدوده شهري آغاز شد.

به گفته وي با تصويب شوراي اسلامي عمليات ايجاد رينگ داخلي در جوار خط راه آهن در اين شهر آغاز شد.

وي با اشاره به طول ‪ ۱۴‬كيلومتري اين رينگ كه از "افراقلم" تا "افراكتي" است ادامه داد: با توجه به سكونت مردم در حاشيه اجراي اين طرح ، نياز به تملك اراضي براي اجراي اين طرح بود.

رييس شوراي اسلامي شهر قائمشهر با تاكيد بر اجراي اين طرح به عنوان يكي از نيازهاي اين شهر گفت: تاكنون شهرداري قائمشهر ‪ ۲۰‬ميليارد ريال اعتبار صرف ايجاد اين رينگ داخلي كرد.

وي ادامه داد: اين اعتبارها براي تملك اراضي ، زيرسازي و ساخت جاده ، احداث كانال ، جابه جايي و نصب تيربرق‌ها، احداث پل سياهرود و هزينه اجاره بها همه ساله به راه آهن صرف شد.

"گران اوريمي" گفت: با بهره برداري جاده اين رينگ كه به نوعي بصورت كمربندي شهر قائمشهر را در بر مي‌گيرد بسياري از مشكلات ناشي از ترافيك شهر برطرف مي‌شود.

وي تصريح كرد: با توجه به اهميت ايجاد اين رينگ حتي در برخي موارد شهرداري با اجازه صاحب ملك و تخريب منازل مسكوني مبادرت به ساخت واحد جديد در همان مكان نمود تا امور هر چه سريعتر انجام شود.

وي گفت: تمامي اين تلاشهاي مجموعه مديريت شهري با همكاري شهروندان مي تواند نتيجه بخش باشد.

راه آهن شمال كشور به عنوان اجراكننده طرح مطالعات انتقال خط راه آهن از درون بافت شهري قائمشهر به شمار مي‌رود.

مدير كل راه آهن شمال كشور در خصوص اجرايي كردن اين مصوبه هيات دولت به خبرنگار ايرنا گفت: مطالعه انتقال خط راه آهن تهران - گرگان از حريم شهري قائمشهر به كمربندي در حال احداث جنوب شرقي اين شهر در دستور كار اين نهاد قرار گرفت.

"سيد فرهاد ظهورپرواز" افزود: اين مصوبه از طريق شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور و دفتر فني امور طرحها در دست بررسي قرار گرفت.

به گفته " ظهور پرواز" مشاور طرح مطالعه اين انتقال انتخاب شد و مقرر شده تا مشاور مربوطه نقشه‌هاي مورد نظر را به راه آهن ارايه نمايد.

وي تصريح كرد: هزينه‌هاي تقريبي توسط دفتر مهندسي و نظارت تاسيسات زيربنايي راه آهن محاسبه شد.

مدير كل راه آهن شمال كشور با اشاره به اهميت موضوع و پيگيريهاي صورت گرفته گفت: شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران موافقت خود را با واگذاري ‪۷۸‬ ميليارد ريال اعتبار اعلام كرد.

وي در خصوص مشكلاتي كه عبور خط راه آهن از درون بافت شهري ايجاد مي‌كند گفت: برخورد قطار با عابران ، وسايل نقليه و سنگ پراني افراد ساكن حاشيه راه آهن به قطارها و بروز صدمات به قطارها و مسافران از جمله اين مسايل است.

"ظهور پرواز" ادامه داد: سال گذشته ‪ ۹‬مورد برخورد وسايل نقليه جاده‌اي و عابران با قطارها در منطقه شهرستان قائمشهر رخ داد كه از اين تعداد سه نفر فوت و شش نفر مصدوم شدند.

به گفته وي در سال گذشته از ‪ ۲۴۵‬مورد سنگ پراني به سوي قطارهاي راه آهن شمال ، حدود يكصد مورد در حوزه شهرستان قائمشهر صورت گرفت.

وي هزينه خسارتهاي اين سنگ پراني در خطوط راه آهن شمال را بيش از ‪۴۸۰‬ ميليون ريال ذكركرد و گفت: از اين ميزان ‪ ۱۸۰‬ميليون ريال مربوط به منطقه قائمشهر بود.

مدير كل راه آهن شمال كشور تاكيد كرد: بيشترين سنگ پراني‌ها در حد فاصل شهرهاي قائمشهر و ساري بود.

وي علت اين امر را وجود بيشترين تراكم جمعيت ساكن در مجاور خط راه آهن شمال در مسير اين دو شهر ذكركرد.ك/‪۴‬
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن