تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812750862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

القاي سياست ايران هراسي در رهبران منطقه تاثيري ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: القاي سياست ايران هراسي در رهبران منطقه تاثيري ندارد
حسين امير عبداللهيان سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين اظهار داشت :
القاي سياست ايران هراسي از سوي آمريكا در رهبران كشورهاي منطقه تاثيري ندارد.

وي روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار اعزامي ايرنا به منامه افزود: امروز رهبران منطقه در پي اعمال سياست آزمون و خطاي آمريكا به اين نتيجه رسيده‌اند كه آمريكايي‌ها خطاهاي بزرگي انجام مي‌دهند .

اميرعبداللهيان تصريح كرد: رهبران منطقه به خوبي مي‌دانند جمهوري اسلامي ايران هيچ تهديدي براي هيچ كشوري در منطقه نبوده است .

سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين همچنين اظهار داشت كه دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته‌اي نوعي بيداري در كشورهاي منطقه ايجاد كرده و تاثير شگرفي بر اين كشورها داشته بطوريكه غربي‌ها وادار به پاسخگويي معقول به اين جنبش شده اند.

وي نتيجه‌گيري كرد كه به رغم تلاش‌هاي آمريكا كشورهاي منطقه به ويژه اعضاي شوراي همكاري خليج فارس در پي آن هستند كه روابط اقتصادي - سياسي و امنيتي خود را با ايران گسترش دهند .

اميرعبداللهيان گفت : جمهوري اسلامي ايران نيز تلاش كرده است با اين كشورها در قالب روابط دو جانبه يا چند جانبه و يا حتي در قالب شوراي همكاري خليج فارس همكاري‌هاي گسترده تري داشته باشد.

مطالب فوق بخش‌هايي از مصاحبه مفصل خبرنگار اعزامي ايرنا به بحرين با سفير بسيار فعال و پر تحرك جمهوري اسلامي ايران در اين كشور است كه اگرچه جوان است اما همانند ديپلمات‌هاي كهنه كار بين‌المللي مي‌انديشد اما ملي عمل مي‌كند.

اميرعبداللهيان ‪ ۴۴‬ساله نماينده ايران در جزيره ‪ ۷۴۰‬كيلومتري مربعي پادشاهي بحرين است كه جمعيتي حدود يك ميليون و ‪ ۴۶‬هزار نفر دارد . ‪۵۳۰‬ هزار نفر از جمعيت بحرين را بحريني‌ها تشكيل مي‌دهند و مابقي آن را نيروي كار خارجي كه عمدتا از كشورهاي هند ، پاكستان و فيليپين هستند.

اين كشور اگرچه بسيار كوچك اما حساس است و به دليل موقعيت استراتژيكي آن چشم ابرقدرتها بدان دوخته است . در واقع بحرين كه يكي از شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس مي‌باشد ميزان الحراره منطقه است .

اميرعبداللهيان كه از شهريور ‪ ۸۶‬به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در اين كشور منصوب شده است پيش از اين رييس ستاد ويژه عراق و معاون مدير كل خليج فارس وزارت خارجه بود و دو دور عضو هيات مذاكره‌كننده در گفت و گوهاي سه جانبه ميان تهران - واشنگتن و بغداد بود.

او در دور سوم گفت و گوهاي ايران - آمريكا و عراق كه مذاكرات در سطح كارشناسي برگزار شد رييس هيات ايراني بود. لذا از پشت پرده تحولات منطقه و جهان به خوبي آگاه است و از تجارب خود براي گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران بهره مي‌گيرد.

امير عبداللهيان در دوره وزارت سيد كمال خرازي عضو كميته سياسي مذاكرات هسته‌اي در سوئيس بود . از اين رو از وي در خصوص تاثير برنامه هسته اي در منطقه نيز سوال مي‌كنيم .

او در حال تدوين رساله دكتراي خود در رشته روابط بين‌الملل دانشگاه تهران است و تاكنون دو كتاب با عنوان استراتژي مهار دو گانه و دمكراسي متعارض ايالات متحده آمريكا در عراق جديد و نيز دهها مقاله در زمينه مسايل خاورميانه ، خليج فارس و عراق منتشر كرده است .

بخش‌هايي از اين مصاحبه مفصل بدين شرح است :
سوال :مقامات ايران و بحرين بر افزايش سطح همكاري‌ها به ويژه تبادلات تجاري تاكيد دارند اما موانعي بر سر راه وجود دارد. چه ميزان از اين موانع علل سياسي دارد؟
سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين پاسخ داد: حجم تبادلات تجاري ميان تهران - منامه اكنون ‪ ۲۰۰‬ميليون دلار در سال است . براي بحريني‌ها تجارت و اقتصاد بسيار مهم است همچنانكه در دنياي كنوني براي همه كشورها مهم است . بحريني‌ها مانند هر كشور ديگري به دنبال منافع خود هستند .

وي تصريح كرد: ممكن است فشارهايي متصور باشد اما واقعيت اين است كه در دنياي امروز كشورها در پي تامين منافع خود هستند و در اين چارچوب حركت مي كنند.

اميرعبداللهيان اظهار داشت : شخصا فضاي سياسي را در عدم افزايش حجم تبادلات تجاري ميان ايران و بحرين به عنوان عامل اساسي نمي‌بينيم زيرا كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به دنبال تشكيل يك اتحاديه و در چارچوب آن حركت به سوي داشتن پارلمان و قوانين تجاري مشترك هستند .

وي افزود: در واقع برخي از ابعاد همكاري با ايران به نوعي با كل كشورهاي عضو شوراي همكاري گره خورده است و آنها در پي همكاري‌هاي سياسي - اقتصادي و امنيتي با ايران هستند .

وي اضافه كرد: تلاش ما نيز همواره اين بوده كه هم بصورت يك مجموعه با كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس كار كنيم و هم بصورت دو جانبه تا در هر سطحي كه آمادگي دارند اقداماتي را انجام دهيم .

سفير تهران در منامه تصريح كرد: هفت ماه پيش در پي سفر دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران به بحرين و ديدار وي با پادشاه اين كشور طرفين توافق كردند كه روابط دو كشور روابطي استراتژيك باشد .

سفير ايران در بحرين در ادامه اين گفت و گو افزود: به رغم وجود بسياري از ملاحظات سياسي حول و حوش كشورها ي منطقه ، اين كشورها در پي ايجاد توازن در روابط خارجي خود با همسايگان و كشورهايي هستند كه با آنها به نوعي تعامل دارند .

اميرعبداللهيان با اشاره به پيشنهادات رييس جمهوري اسلامي ايران در اجلاس سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس گفت :روابط ايران با كشورهاي عضو اين شورا هرچه بيشتر گسترش يابد ، در آينده نه چندان دور شاهد رشد حجم تبادلات تجاري ميان ايران و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از جمله بحرين خواهيم بود.

سفير ايران در بحرين اظهار داشت : پادشاه بحرين اولين رييس كشوري بود كه پس از ارايه پيشنهادات رييس جمهوري اسلامي ايران در نامه‌اي رسمي به رييس جمهوري آمادگي خود را براي پيوستن ايران به شوراي همكاري خليج فارس اعلام كرد .

خبرنگار ايرنا در ادامه مصاحبه با سفير جمهوري اسلامي ايران در پادشاهي بحرين از وي سوال كرد:به نظر شما سياست ايران هراسي كه آمريكا در پي القاي آن در منطقه است چقدر بر روابط ما با كشورهاي همسايه به ويژه اعضاي شوراي همكاري خليج فارس تاثير داشته است ؟
اميرعبداللهيان پاسخ داد: آمريكايي‌ها تلاش زيادي در راستاي القاي اين سياست دارند اما امروز رهبران منطقه با توجه به تحولات دو دهه گذشته در منطقه و نيز عملكرد آمريكا در افغانستان و عراق به نتيجه‌اي رسيده‌اند كه با برداشت‌هاي قبلي آنها در گذشته بسيار متفاوت است .

وي افزود: در گذشته رهبران و كشورهايي در منطقه بودند كه بطور كامل در اختيار ايده‌هاي غرب و آمريكايي‌ها قرار داشتند اما پس از خطاهاي بزرگ آمريكا و اعمال سياست آزمون و خطا از سوي واشنگتن به ويژه در يك دهه گذشته و پس از حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه آمريكايي ها نيز خطا مي‌كنند، آنهم خطاهاي بسيار بزرگ .

سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين گفت : لذا همه اينها در مقابل پديده ايران هراسي سعي مي‌كنند معقول عمل كنند . آنها اولا رفتار جمهوري اسلامي ايران را مد نظر قرار مي‌دهند. آنها در ديدارها به ما مي‌گويند كه ايران پس از انقلاب اسلامي هيچ تهديدي براي هيچ يك از كشورهاي منطقه نبوده است .

از نظر آنها ايران كشوري بزرگ - موثر و استراتژيك در منطقه است كه مشتركات فراوان مذهبي و فرهنگي با اين كشورها دارد كه مي‌توانند روابط خود را بر مبناي مشتركات پيش ببرند و بر لقائات ايران هراسي فايق آيند.

اميرعبداللهيان تصريح كرد: از اين رو مي‌بينيد در اوج فشارهاي آمريكا و فراتر از آن قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل ،شاهد رفت و آمدهاي هيات هاي مختلف بين ايران و كشورهاي منطقه هستيم .

وي افزود: كشورهاي منطقه از خود مي‌پرسند مگر مي‌شود آمريكا كه ايران را متهم به ايجاد ناامني در عراق مي‌كند با اين كشور مذاكره كند. حتما اين كشور داراي توانايي‌هايي در راستاي سازندگي و كمك به ايجاد ثبات - آرامش و امنيت در عراق است و آمريكا نيز از همين رو بر مذاكره با ايران اصرار دارد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين اظهار داشت : اصرار و درخواست‌هاي مكرر رهبران عراقي بر ضرورت انجام اين مذاكرات نيز ناشي از دريافت صحيح عراق از نقش مثبت و سازنده جمهوري اسلامي ايران در عراق است .

خبرنگار ايرنا سوال كرد: اما برخي تحليلگران مسايل بين‌المللي معتقدند كه اظهارات برخي سران كشورهاي منطقه در ديدار با مقامات آمريكايي كه در رسانه‌ها منعكس مي‌شود و نيز نمود بيروني برخي رفتارها ي آنها با آنچه شما مي‌گوييد متفاوت است . ارزيابي شما چيست ؟
سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين پاسخ داد: ما ديپلمات هستيم و آنچه براي ما ملاك است مذاكرات مستقيم و رويارويي ديپلماتيك با مقامات عالي رتبه كشورهاي منطقه است .

وي افزود: آنچه در ملاقات‌ها مي‌گذرد با آنچه در سطح رسانه‌ها منعكس مي شود متفاوت است .آنها بطور مثال از موضوع هسته‌اي ايران هيچ نگراني ندارند . آنها معتقدند كه جو رسانه‌اي به ويژه جو رسانه‌اي منطقه شتابزده عمل مي‌كند و نگراني‌ها ي خود را به همه تعميم مي‌دهند .

اميرعبداللهيان تصريح كرد: اعتمادسازي در دستور كار جمهوري اسلامي ايران است تا با حفظ اقتدار و عزت نظام بتوانيم روابط بسيار خوب و مطلوبي با رهبران كشورهاي منطقه داشته باشيم .

سفير جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: بديهي است اعتمادسازي در تمامي عرصه ها نتيجه مطلوب خواهد داشت .

در ادامه اين گفت و گو خبرنگار ايرنا از سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين سوال كرد: امضاي قراردادهاي هسته‌اي بين كشورهاي منطقه با غرب به ويژه آمريكا را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
اميرعبداللهيان پاسخ داد: برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران تاثير شگرفي بر كشورهاي منطقه داشته است .اگر به چهار سال قبل برگرديد مي‌بينيد بسياري از مقامات و دست اندركاران كشورهاي منطقه و حتي رسانه‌هاي منطقه نه تنها به دنبال فناوري صلح آميز هسته‌اي نبودند بلكه فاصله خود با اين فناوري را بسيار مي‌دانستند.

وي افزود: القائات غربي‌ها به كشورهاي منطقه مبني بر اينكه شما به اندازه كافي از ذخاير نفت برخورداريد،موجب شده بود اينها هيچ وقت به فناوري هسته‌اي فكر نكنند اما امروز دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي يك برنامه اساسي در دستور كار دولت‌هاي منطقه است .

سفير ايران در بحرين گفت : اما برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران و اعلام آمادگي ايران در تماس‌هاي ديپلماتيك و رسانه‌اي براي در اختيار گذاشتن اين دستاورد بومي در اختيار كشورهاي منطقه ، نوعي بيداري و جنبش مثبت ايجاد كرد .

---> ايرنا.
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن