تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815630924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير عراق در ايران: مالكي توافقنامه امنيتي را براي مقامات ايران تشريح مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سفير عراق در ايران: مالكي توافقنامه امنيتي را براي مقامات ايران تشريح مي‌كند
خبرگزاري فارس: سفير عراق در ايران اعلام كرد كه نخست وزير عراق در سفر هفته آينده خود به ايران، توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا را تشريح مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس، «محمد مجيد الشيخ» سفير عراق در تهران روز سه‌شنبه در كنفرانسي مطبوعاتي از برخي اظهارنظرات رسانه‌اي در مورد توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا انتقاد كرد و گفت: روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي ماهواره‌اي بعضي بندهاي اين پيش نويس را مطرح كردند اما هنوز توافقنامه‌اي به صورت كامل صورت نگرفت و به امضاء نرسيده است.

* امضاي توافقنامه امنتي عراق و آمريكا در دست بررسي است

وي با بيان اينكه آمريكا و عراق نقطه نظرات خود را در خصوص توافقنامه امنيتي مطرح كرد‌ه‌اند، افزود: متاسفانه رسانه‌هاي گروهي در سطوح مختلف به نقد و بررسي چند بند توافقنامه پرداختند و در حالي به اين كار دست زدند كه از صورت كلي توافقنامه اطلاعي نداشتند.
سفير عراق در تهران با تاكيد بر اينكه دولت عراق تاكنون كار عملي در اين خصوص صورت نداده است، خاطرنشان كرد: ما با يك واقعيت‌هايي از جمله حضور نيروهاي چند مليتي در سرزمين عراق مواجه هستيم البته ما نبوديم كه اين نيروها را به عراق دعوت كرديم بلكه اين نيروها با تصويب قطعنامه سازمان ملل متحد وارد عراق شدند و وضعيت فعلي حكفرما در عراق توسط قطعنامه 1438 سال 2003 سازمان ملل بود كه عراق را به صورت كشور اشغال شده شناخت.
وي گفت: ما با اين واقعيات در سرزمين عراق مواجه هستيم حال ما بايد چه كاري انجام دهيم، در اينجا چند راه حل وجود دارد اول اينكه آيا اجازه دهيم اين نيروها در عراق با همين وضعيتي كه هستند بمانند، يا اينكه از اين نيروها بخواهيم با اين وضعيتي كه عراق دارد اكنون خارج شوند و يا اينكه حضور و استقرار اين نيروها در عراق را نظم ببخشيم و به صورت توافقنامه درآوريم .
محمد مجيد الشيخ تصريح كرد: متاسفانه اكنون عراق تحت فصل هفتم اساسنامه سازمان ملل است و تقريباً حاكميت صد در صدي بر كشور نداشته و تحت چتر سازمان ملل قرار دارد. بنابراين دولت و ملت عراق بسيار در خصوص اين مساله انديشدند و امروزه هم هنوز در حال بررسي و بحث و گفتگو در زمينه مواجهه با اين واقعيات هستند، البته درست است كه بعضي جاها تاريخي براي امضاي اين توافقنامه مطرح شد اما در حال حاضر اين توافقنامه و امضاي آن در حال بحث و بررسي است.

* توافقنامه امنيتي استقرار نيروها را نظم مي‌بخشد

وي با بيان اينكه شوراي سياسي امنيت ملي عراق بعد از بررسي‌هاي بسيار تصميم گرفت توافقنامه‌اي با دولت آمريكا به امضاء برساند، گفت: اين توافقنامه ورود و خروج و استقرار اين نيروها در داخل عراق را نظم مي‌بخشد و مسائلي از قبيل زندان‌ها و زندانيان و ديگر مسائلي كه اكنون تحت امر اين نيروها قرار دارد را مورد بررسي و توافق قرار مي‌دهد. ما در حال گفتگو و بررسي هستيم و هرگز هيچ توافقنامه‌اي را امضاء نخواهيم كرد مگر اينكه آراي ملت را در خصوص در نظر بگيريم.
سفير عراق در تهران در عين حال تاكيد كرد كه در عراق امروز هيچ چيزي به عنوان زير ميز وجود ندارد و همه چيز شفاف و واضح است، تمامي رسانه‌ها از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب عراق در حركتند، آزادند و هر چه مي‌خواهند گزارش و خبر تهيه مي‌كنند و هيچ مانعي در كار آنها وجود ندارد بنابراين ما هيچ گاه توافقنامه‌اي را مگر در برابر ديدگان جهانيان امضاء نمي‌كنيم.
وي اظهار داشت: بسياري رسانه‌ها متاسفانه اخبار نادرستي در اين خصوص اعلام كرده و گزارشي دادند مبني بر اينكه آيت‌الله سيستاني در اين خصوص بيانيه‌اي يا مطلبي فرمودند اما اين در حالي است كه چنين چيزي اصلاً وجود ندارد و اين يك خبر كاملاً تقلبي و كذب است.

* دولت عراق در توافقنامه منافع ملت را در نظر مي‌گيرد

محمد مجيد الشيخ تصريح با بيان اينكه ما در اين توافقنامه كليه مسائل امنيتي در عراق از جمله مسائلي كه در ارتباط با كشورهاي همجوار از جمله جمهوري اسلامي ايران را مورد بررسي و توافق قرار خواهيم داد، گفت: دولت عراق دولتي نيست كه مثل سابق، نظر، منافع و سرنوشت ملت برايش مهم نباشد، دولت عراق دولتي است كه در همه كارها و فعاليت‌هايش نظر، منافع و سرنوشت ملت را در نظر مي‌گيرد.

* مالكي اوائل هفته آينده به ايران سفر مي‌كند

وي در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي در خصوص سفر نوري المالكي نخست وزير عراق به ايران خاطرنشان كرد كه
اين ديدار اوايل هفته آينده صورت خواهد گرفت.
سفير عراق در ايران با اشاره به اينكه اين ديدار ابعاد سياسي، اقتصادي بزرگي و اثرات زيادي در پي خواهد داشت، اظهار داشت: اين ديدار روند رو به رشد روابط دو كشور را سرعت بيشتري خواهد بخشيد و اثرات مثبت زيادي بر اين روابط خواهد داشت چرا كه مشتركات زيادي بين دو كشور ايران و عراق و كشورهاي ديگر همجوار داريم. ما با بر سركار آمدن نظام سياسي جديد عراق صفحه جديدي از روابط دو كشور را شروع كرديم.

* نخست وزير عراق توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا را براي ايران تشريح مي‌كند

وي با تاكيد بر اينكه عراق امروز عراق محبت، صلح و آزادي است، تصريح كرد: ما مي‌خواهيم با كشورهاي همجوار روابط خوبي داشته باشيم و در عين حال مي‌خواهيم كه در اين روابط منافع كشورها نيز در نظر گرفته شود و هيچ كدام از كشورها دخالتي در امور داخلي كشورهاي ديگر نداشته باشند.
محمد مجيد الشيخ در پاسخ به سوالي در خصوص محورهاي ديدار نوري المالكي به ايران نيز با بيان اينكه ديدار نخست وزير عراق از ايران بسيار مهم خواهد بود، گفت: اين ديدار در امتداد ديدارهايي است كه مسئولين دو كشور از همديگر داشتند كه آخرين آن ديدار دكتر احمدي نژاد و ديگر مسئولين ايراني از عراق بود، البته اين ديدارها در راستاي تقويت روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي دو كشور صورت مي‌گيرد.
سفير عراق با يادآوري اينكه وزراي دفاع،‌ برق و منابع آبي عراق نوري المالكي را در اين سفر همراهي خواهند كرد، گفت: احتمالاً توافقاتي ميان دو كشور به امضاء خواهد رسيد و تلاش خواهد شد تا يادداشت تفاهمات قبلي عملي شوند.

* ايران نگراني‌هايي نسبت به توافقنامه امنيتي دارد

«محمد مجيد الشيخ» در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا نوري المالكي نخست وزير عراق براي توجيه توافقنامه امنيتي به ايران سفر مي‌كند؟ اظهار داشت: آقاي المالكي با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور ايران ديدار خواهند داشت، قطعاً در صحبتهايي كه صورت خواهد گرفت توضيحاتي در خصوص توافقنامه امنيتي داده خواهد شد. آقاي مالكي مسائل مربوط به اين توافقنامه را تشريح خواهد كرد چرا كه ما درك مي‌كنيم كه دوستان ايراني ما ترس‌ها و نگراني‌هايي نسبت به اين توافقنامه دارند كه در اين گفتگوها توضيحاتي در اين خصوص داده خواهد شد.

* در آينده نزديك گفتگوهاي ايران و آمريكا برگزار مي‌شود

خبرنگاري پرسيد آيا توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا يكي از دلائل به تعويق افتادن مذاكرات ايران و آمريكا بود؟ كه وي پاسخ داد: من فكر نمي‌كنم كه مساله توافقنامه امنيتي بر تاخير گفتگوها تاثيري داشته است بلكه مسائل فني باعث اين مساله شده است، البته قرار بود دو روز بعد از ديدار آقاي احمدي نژاد از عراق اين گفتگوها صورت گيرد اما اقدامات فني كه در اين خصوص صورت گرفت مناسب نبود و باعث تاخير در انجام اين دور از گفتگوها شد.
وي بر ضرورت برگزاري اين دور از گفتگو تاكيد كرد و گفت: ما با طرف‌هاي آمريكايي و ايراني صحبت كرده و تاكيد داشتيم كه اين گفتگوها حتماً بايد صورت گيرد چرا كه هيچ راهي در برابر عراق، آمريكا و ايران غير از گفتگو وجود ندارد. تاخيري كه در اين گفتگوها صورت گرفت به خاطر اعتراضي بود كه دوستان ايراني ما عليه بمباران شهرك صدر در بغداد داشتند و ما مسائل مربوط به اين قضيه را براي دوستان توضيح داديم و فكر مي‌كنم در آينده نزديك اين دور از گفتگوها صورت خواهد گرفت.

* راه درازي براي به نتيجه رسيدن تواقفنامه امنيتي عراق و آمريكا در پيش داريم

محمد مجيد الشيخ در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا برخي گروههاي عراقي با توافقنامه امنيتي عراق موافقت كرده‌اند؟ و مخالفت و شروط گروههاي عراقي با اين توافقنامه در چه سطح و كيفيتي است؟ اظهار داشت: با وجود اينكه ما هيچ توافقنامه‌اي را امضاء‌ نكرده‌ايم اما اين نظرات نيز در تنظيم متن نهايي توافقنامه در نظر گرفته خواهند شد.
سفير عراق با تاكيد بر اينكه ما (عراق) راه درازي براي به نتيجه رسيدن اين توافقنامه داريم، تصريح كرد: در مجلس نمايندگان عراق صحبت‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد و همه نظرات خود را در اين خصوص مطرح مي‌كنند.
وي يادآور شد: هنوز قانون نفت و گاز و قانون انتخابات در استان‌ها به خاطر نقطه نظرات مختلف در مجلس در حال بررسي است و حتي بودجه عراق بعد از تبادل نظرهاي بسيار زيادي كه صورت گرفت اخيراً به تصويب رسيد بنابراين تا زماني كه اين توافقنامه در مجلس نمايندگان مطرح شود صحبتهاي زيادي خواهد شد و راه طولاني تا به نتيجه رسيدن داريم، البته نظر مرجعيت هم در اين زمينه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

* آيت الله سيتاني بيانيه‌اي در مورد توافقنامه امنيتي ارائه نداد

وي در خصوص اينكه آيا آيت‌الله سيتاني در خصوص توافقنامه امنيتي عراق اظهارنظري داشته است يا خير؟ پاسخ داد: هيچ مطلبي از آقاي سيستاني در مورد توافقنامه صادر و اعلام نشده است و در عين حال ما هرگر نمي‌توانيم با نظر مرجعيت در اين زمينه مخالفت كنيم.
خبرنگاري با اشاره به اظهارات روز گذشته نخست وزير عراق مبني بر اينكه كشورهاي منطقه در عراق به نحوي دخالت مي‌كنند كه باعث كندي روند بازسازي و عمران عراق شده‌اند و بعضي فرماندهان نظامي و ارتشي عراق نيز مطالبي در مورد دخالت ايران در عراق مطرح كرده‌اند ارزيابي سفير عراق را در اين خصوص جويا شد، كه وي پاسخ داد: قطعاً در عراق از سوي بعضي كشورها دخالت‌هايي صورت مي‌گيرد اما من شخصا معتقدم كه حل اين مساله در دست عراقي هاست، ما بايد نيروهاي مسلح، امنيتي، اطلاعاتي و نگهبانان مرزي خود را آنچنان تقويت كنيم كه امنيت عراق تامين شود، البته كشورهاي همجوار هم نقش بزرگي در حفظ امنيت مرزهاي مشترك خود با ما دارند.

* كشورهاي همجوار در امور داخلي عراق دخالت نكنند

وي گفت:‌ ما هميشه از كشورهاي همجوار مي‌خواهيم كه در امور داخلي عراق دخالتي نكنند و در كنفرانس‌هايي كه در خصوص عراق در منطقه برگزار شده است از اين كشورها خواسته‌ شد كه در امور داخلي عراق دخالتي نكنند و ما نيز همواره مي‌خواهيم كه اين بيانيه‌ها و گفته‌ها از حرف به عمل تبديل شود و در جلوگيري از رخنه كردن افراد و سلاح ها به عراق به صورت غيرقانوني همكاريهاي صورت گيرد.
مجيد الشيخ با تاكيد بر اينكه وضعيت امروز عراق بسيار بهتر از گذشته است،‌ گفت: كشورهاي منطقه همكاري خوبي در جلوگيري از رخنه كردن افراد و قاچاق سلاح به داخل عراق دارند،‌ البته من نام كشور مشخصي را نمي‌آورم اما مرزهاي عراق بعد از سرگوني رژيم صدام مرزهاي بازي بود چرا كه نيروهاي مسلح عراق بعد از سرنگوني منحل شدند و نيرويي نبود كه از مرزهاي عراق حفاظت كند و اين خلاء امنيتي در عراق به وجود آمد كه متاسفانه باعث اين مشكلات شد.
وي در خصوص نقطه نظرات عراقي‌ها در مورد توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا نيز اظهار داشت: ما اكنون در حال گفتگو و محاوره هستيم و توافقي صورت نگرفته است و محاوره هم به معناي اين است كه آمريكايي‌ها نقطه نظرات خود را مطرح مي‌كنند و در برابر آن هم عراقي نقطه نظرات و مسائل خود را مطرح مي‌كنند تا اينكه به نتيجه برسند بنابراين هرگز نمي توان گفت كه ما توافق كرديم در حالي كه در حد پيش نويس و گفتگو هستيم.

* نيروهاي چند مليتي تا ابد در عراق نخواهند ماند

سفير عراق در ايران با بيان اينكه رسانه‌هاي گروهي مختلف واقعيات عراق را به خوبي درك نكرده‌اند، تصريح كرد: چيزي كه اكنون در رسانه‌ها صورت مي‌گيرد در حد هياهوي بدون سند و غير واقعي است. ما در روند گفتگوها بسياري از مسائل در نظر مي‌گيريم.
وي خاطرنشان كرد: توافقنامه‌هاي مشابهي بين آمريكا و كشورهاي ديگري از قبيل تركيه، آلمان، ژاپن و كره وجود دارد بنابراين در مورد تواقنامه امنيتي عراق و آمريكا نقطه نظرات بسياري رد و بدل خواهد شد و در اين راستا هيات‌هايي به بسياري از مناطق اعزام شدند و در حال گفتگو هستند.
محمد مجيد الشيخ بار ديگر تاكيد كرد كه مقامات عراقي بدون گفتگو هرگز توافقنامه‌اي را امضا نخواهند كرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه سفر نوري المالكي به ايران چند روزه است؟ نيز با يادآوري اينكه اين سفر در ابتداي هفته آينده خواهد بود، گفت: سفر نخست وزير عراق به ايران دو روز به طول مي‌انجامد و بعضاً موانعي فني در عراق يا در ايران است كه مانع اجراي سريع توافقنامه‌ها است لذا اميدوارم در ديدار نخست وزير عراق بتوانيم از اين موانع رد شويم و بدون در نظر گرفتن بعضي مسائل اداري و فني بتوانيم توافقات را هر چه سريعتر فعال كنيم.
خبرنگاري پرسيد استقرار ثابت نيروهاي نظامي در عراق و يا ارائه حقوقي از جمله كاپيتولاسيون در اين توافقنامه وجود دارد يا خير؟ كه وي توضيح داد: همه مطمئن باشند كه نيروهاي چند مليتي تا ابد در عراق نخواهند ماند و ما هم به خاطر همين در حال گفتگو هستيم.
وي گفت: ما هرگز اين مساله را تصويب نخواهيم كرد مگر اينكه نظر ملت، نمايندگان، مرجعيت و احزاب سياسي را در نظر بگيريم و حدود و ظهور اختيارات نيروهاي چند مليتي در عراق و نقش دولت در اين زمينه را مشخص كنيم.
سفير عراق در ايران افزود:‌ شايد سابق در عراق خود شخص حاكم مي‌توانست توافقاتي با ديگران داشته باشد اما در حال حاضر چنين وضعيتي وجود ندارد و در عراق امروز ملت، نمايندگان و شخص حاكم به تنهايي نمي‌توانند تصميم بگيرند.

* دولت عراق تصميم واضح و شفافي در مورد منافقين دارد

محمد مجيد الشيخ در پاسخ به اين سوال كه گفتگو در خصوص توافقنامه امنيتي تا چه زماني به طول مي‌انجامد؟ گفت:‌ سقف زماني وجود ندارد، شايد حضور نيروها براي سال ديگر نيز تمديد شود چرا كه ما تا زماني كه به توافق برسيم تصميم خواهيم گرفت.
سفير عراق در خصوص ورود برخي گروهها از عراق به داخل ايران اظهارداشت: دولت عراق هرگز به هيچ شخصي يا سازماني يا گروهي كه عليه كشور ديگري از مبداً عراق بخواهد عملياتي و فعاليتي داشته باشد، اجازه نخواهد داد. وي در خصوص گروهك تروريستي منافقين نيز خاطرنشان كرد: استقرار نيروهاي اين سازمان در زمان صدام صورت گرفت و دولت امروزه عراق تصميم قعطي، واضح و شفافي در اين زمينه دارد و هرگز اجازه نمي‌دهد كه اين سازمان و افراد آن در عراق همچنان استقرار و اقامت داشته باشند، ليكن مشكل ما اين بود كه هيچ كشوري اينها را نمي‌پذيرد.
محمد مجيد الشيخ اضافه كرد: اگر كشوري پيدا شد كه اين افراد را مي‌پذيرفت ما بلافاصله آنها را به آن كشور اعزام مي كرديم در عين ما نمي‌توانيم اينها را دستي به ايران تحويل دهيم بلكه اگر كسي از آنها بخواهد به ايران بيايد از طريق هماهنگي با صليب سرخ به ايران بازمي‌گردد.

* دور جديدي از تلاش‌ها را براي آزادي اتباع ربوده شده در اربيل آغاز مي‌كنيم

وي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص ديگر بندهاي توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا نيز گفت: مطالبي كه در رسانه‌ها مطرح شد اغلب مطالب اصلي توافقنامه بود و ديگر مسائل جزئي و حاشيه‌اي است. يكي از مطالبي كه در اين توافقنامه وجود دارد موضوع دستگيري افراد است كه اين دستگيري بايد با علم و آگاهي سابق دولت صورت گيرد و با مسئولين ذيربط هماهنگ شده باشد.
سفير عراق در ايران در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار فارس در خصوص ديپلمات‌هاي ايراني دستگير شده در اربيل عراق هم گفت: البته اين افراد ديپلمات نبودند، بلكه در دفتر ارتباطات ايران در اربيل بودند و دولت تلاشهايي انجام داد كه اين افراد آزاد شوند اما مجدداً دوري از تلاشها را شروع خواهيم كرد تا در سريعترين فرصت اين افراد آزاد شوند.
وي در عين حال يادآور شد كه ‌مسائل و مشكلات نه چندان بزرگ عراقي‌هايي كه در ايران هستند نيز در سفر مالكي به ايران مطرح خواهد شد.

* ايران برق رساني به عراق را افزايش مي‌دهد

محمد مجيد الشيخ همچنين با بيان اينكه در زمينه برق رساني كمكهاي زيادي از سوي جمهوري اسلامي ايران به عراق صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر از طريق شلمچه 200 مگاوات، از طريق منظريه در غرب ايران و مركز عراق 150 مگاوات و از كردستان 120 مگاوات برق وارد عراق مي‌شود كه طبق توافق صورت گرفته 150 مگاوات برق منظريه به 450 مگاوات برق افزايش خواهد يافت و از كردستان نيز قرار است اين ميزان افزايش يابد.
وي گفت: علاوه بر اين از طريق الاماره و چزابه 120 مگاوات برق نيز به عراق صادر خواهد شد. در زمينه ساخت نيروگاه در شهرك صدر بغداد نيز ايران در حال ساخت نيروگاه توليد برق به اندازه 250 مگاوات در كربلا و نجف است.
سفير عراق در ايران اظهارداشت: در ديدار المالكي از ايران تلاش خواهد شد كه توافقات در اين زمينه فعال و عملي شود.
وي در پايان نيز بار ديگر تاكيد كرد كه توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا عليه ايران يا هيچ كدام از كشورهاي همجوار نخواهد بود بلكه توافقنامه‌اي در راستاي منافع ملت عراق و دولت هاي منطقه و جهان است.
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن