تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806822710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيد حسن خميني: 15خرداد كانون اتصال به جريان هاي تاريخي در يك فرد ، يك نهاد و يك بستر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سيد حسن خميني: 15خرداد كانون اتصال به جريان هاي تاريخي در يك فرد ، يك نهاد و يك بستر است


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز:حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني خاطرنشان كرد: 15 خرداد كانون اتصال به جريان هاي تاريخي در يك فرد و يك نهاد و يك بستر است كه حتما توفيق زيادي را در بر داشت و در آينده نيز در برخواهد داشت.

به گزارش روز چهارشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، به نقل از موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، يادگار امام راحل كه در مراسم بزرگداشت قيام 15 خرداد در حدود هزاران نفر از زائران و مشتاقان امام راحل در حرم مطهر بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران سخن مي گفت، با گراميداشت ياد و خاطره امام، شهداي انقلاب و فرزندان امام و همچنين ياد آيت الله العظمي فاضل لنكراني و آيت الله توسلي به تبيين يكصد سال آزادي خواهي ملت ايران پرداخت و اظهار داشت: مردم ايران مدتها پيش از تاريخ انقلاب و مشروطه از همان زماني كه گفتمان جديد آزادي، استقلال و نفي استبداد در دنيا مطرح شد، تلاش عظيمي در راه كسب آزادي و استقلال كردند و در اين راه و شهداي بسياري از دست دادند.
سيد حسن خميني به دوران هاي مختلف مبارزه مردم ايران اشاره كرد و گفت: در داستان مشروطه اين فرياد استقلال طلبي و آزاديخواهي مردم اين است كه با همه وجود در تمام ايران جلوه گر مي شود، اما به استبداد رضاخاني منتهي مي شود. در جريان نهضت ملي نيز فرياد آزاديخواهي در دل و جان مردم طنين انداز مي شود اما متاسفانه اين حس هم به استبداد محمدرضا شاهي منجر مي شود.
وي افزود: اين توفيق همواره از مردم ايران گرفته مي شد كه بتوانند آزادي خواهي خود را به منصه ظهور برسانند آنان همواره به بن بست مي رسيدند بن بستهايي كه يا توسط خارجي ها ايجاد شده بود و يا توسط مزدوران داخلي سرسپرده.
حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني گفت: وجود اهل بيت به خصوص امير المومنين، سيد الشهدا و فاطمه زهرا ملاك وحدت و مظهر ملي ايرانيان است. آنهايي كه خداي ناكرده اين مظاهر را مورد خدشه قرار مي دهند نمي دانند كه نخ تسبيح وحدت ملي را پاره مي كنند.
يادگار امام استقلال طلبي، آزادي خواهي و دينداري را سه آرمان هميشگي مردم ايران دانست كه در طول دوران پيش از 15 خرداد به صورت جداگانه و در قالب شخصيت هاي مختلف به مرحله توفيق نزديك شده بود، خاطرنشان كرد: سه مفهوم آزاديخواهي، استقلال طلبي و دينداري هر زمان با هم همراه بوده جنبش ايجاد كرده و هر گاه جدا از هم بوده به شكست انجاميده است.
وي افزود: مردم ايران در قالب يك شخصيت ديني هم آمال آزاديخواهانه، هم استقلال طلبي و هم وجه قوي دينداري را يكجا مي ديدند. يك نفر نماد اين هر سه آرمان تاريخي ملت ايران بود.
حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني بابيان اينكه مرجعيت شيعه از ديرباز محلي براي رجوع مردم و گره گشايي مشكلات آنان بود، اظهار داشت: دوره افول مرجعيت دوران افول تاريخ ايران بوده و بر عكس دوران اقتدار و ظهور مرجعيت قوي اوج افتخار و سربلندي ايرانيان است. در دوره نهضت تنباكو يك انديشمند توانا در برابر نفي استقلال و وابستگي ايران ايستاد كه اين به دليل دانش اسلامي، بينش والا و جهان بيني دقيق ميرزاي شيرازي بود.
وي افزود: اگر تلاش روحانيت نبود بي ترديد مشروطه شكست مي خورد و دستاوردهاي ابتدايي را هم كه به دست آورده بود يا به دست نمي آورد و يا از دست مي داد. در دوران بعد از جنگ جهاني دوم نيز وقتي آذربايجان در جريان پيشه وري در آستانه جدايي از ايران قرار گرفت و دولت مركزي قوي نبود كه بتواند كشور را حفظ كند فوت يك مرجع مقتدر توانست استقلال كشور را حفظ كند.
يادگار امام تصريح كرد: مرجعيت حق بزرگي بر گردن تماميت ارضي ايران دارد. اگر عنصر مرجعيت نبود شك نكنيد كه باقي ماندن آذربايجان در ايران بزرگ، سخت و دست نيافتني بود. سالها بعد از اين قضيه تا زماني كه آيت الله بروجردي زنده بود مباني بي ديني جرات حضور نمي يافتند. اما وقتي وي رحلت كردند دست اندركاران رژيم گذشته به غلط تدبير كردند كه شايد بتوانند بساط دينداري را برچينند.
وي افزود: كساني كه پرچمدار رژيم گذشته بودند حتي مخالف دينداري ساده بودند سلسله پهلوي يك جريان كاملا دين ستيز و دين گريزي بود و براي مقابله با مظاهر دين همه گونه تلاش كرد. آنها با برنامه و تدبير مي خواستند در مرحله اول دين را كنار بگذارند و در مرحله دوم فرهنگ غرب را جايگزين آن كنند.
سيد حسن خميني درادامه بابيان اينكه شاه قلع و قم 15 خرداد را مبارزه بزرگ خود مي خواند، اظهار داشت: آنها با كشتارهاي وحشيانه مي خواستند براي هميشه يك عنصر كليدي را كه حافظ استقلال، آزادي و دينداري مردم ايران بود و از سر راه بردارند. اگر اين امر اتفاق مي افتاد جامعه ايران يكي از بن مايه هاي مهم خود را از دست مي داد.
يادگار امام نهاد مرجعيت را عامل پيوند همه اقشار و اقوام جامعه دانست و گفت: نهاد مرجعيت به عنوان يك نهاد غير رسمي تنها و تنها در قلوب مردم نفوذ دارد اين نهاد را مي توان با دستورات وقت و بي وقت حاكميت گسترش داده يا محدود كرد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در ادامه به تشريح انقلاب اسلامي با ديگر انقلاب ها پرداخت و تصريح كرد: انقلاب روسيه انقلاب گرسنگان، انقلاب فرانسه انقلاب روشنفكران و انقلاب چين طيف كودتا بود و انقلاب اسلامي متفاوت از همه انقلاب ها يك انقلاب فرهنگي بود. زماني كه انقلاب به پيروزي رسيد تنها يك قشر درعرصه انقلاب حضور نداشت همه قشرها از بازاري گرفته تا كارگر، از دانشگاهي گرفته تا صنعتگر و از غني گرفته تا فقر همه در صحنه بودند و عامل اتحاد اينها روحانيت و در راس آن نهاد مرجعيت بود. نهادي كه براي دشمنان ناشناخته و براي مردم شناخته شده بود.
وي اظهار داشت: قوام مرجعيت بعد از وفات آيت الله بروجردي توانست انقلاب را به رهبري امام خميني (ره) به پيروزي رساند 15 خرداد از اين حيث يك نقطه عطف تاريخي است كه باعث نهادينه شدن استقلال خواهي، دينداري و آزاديخواهي شد و با رهبري يك نماد وحدت اين سه آرمان تاريخي، طوفاني به پا شد كه انقلاب اسلامي نام گرفت.
يادگار امام در ادامه با اشاره به نقش اهل بيت پيامبر در اتحاد ملي مردم ايران، تاكيد كرد: وجود اهل بيت به خصوص اميرالمومنين (ع)، سيدالشهدا (ع) و فاطمه زهرا (س) ملاك وحدت و مظهر ملي ايرانيان است. آنهايي كه خداي ناكرده اين مظاهر را مورد خدشه قرار مي دهند نمي دانند كه نخ تسبيح وحدت ملي ايران را پاره مي كنند.
سيد حسن خميني در ادامه خاطرنشان كرد: 15 خرداد كانون اتصال به جريان هاي تاريخي در يك فرد و يك نهاد و يك بستر است كه حتما توفيق زيادي را برداشت و در آينده نيز در برخواهد داشت.
وي گفت: امروز جامعه ما باز هم نياز به نهاد مرجعيت به عنوان بستر اتحاد و كانون معنوي دارد. بايد باز هم مراجع به عنوان مظهر آزادي، استقلال طلبي، مدافع حقوق ملت و دينداري باشند اگر اينگونه باشد حتما سعادت مردم تامين خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در پايان به خدمات و تاثير عميق موسس حوزه علميه قم بر تاريخ معاصر اشاره كرد و اظهار داشت: اگر حوزه علميه قم نبود امروز بحراني در ايران پديد مي آمد كه بايد از آن به خدا پناه برد.
به گزارش خبرگزاري ايسكانيوز، اين مراسم با حضور اقشار مختلف مردم ، مسوولين لشكري و كشوري، علماي اعلام و آيات عظام مراجع تقليد از جمله آيت الله العظمي صانعي برگزار شد./07/120
 چهارشنبه 15 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن