تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815470429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عملكرد ايران حاكي از عدم دخالت در كشورهاي عربي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عملكرد ايران حاكي از عدم دخالت در كشورهاي عربي است
شبكه تلويزيوني الجزيره در برنامه لقاء اليوم مصاحبه اختصاصي با وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران را پخش كرد كه در آن متكي لبنان را بخشي از قلب جهان اسلام توصيف و از ثبات و پيشرفت آن حمايت كرد.


به گزارش سرويس سياسي برنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت منوچهر متكي در گفتگويي با شبكه تلويزيوني الجزيره با اشاره به تحولات جديد لبنان ، تاكيد كرد : نكته مهم اين است كه آيا راه حلي وجود دارد كه لبناني ها را راضي كند يا خير، اگر لبناني ها از اين راه حل راضي و خوشحال هستند ما هم خوشحاليم.

متكي درباره ادعاي برخي طرفها مبني بر دخالت ايران در امور برخي از كشورهاي عربي نيز گفت : ما جداي از كشورهاي عربي نيستيم هيچ كشور غير عربي به اندازه ايران همسايه عرب ندارد ما قرن ها در كنار برادران عرب زندگي مي كنيم ما منافع مشترك و نگراني هاي مشترك داريم ما در مجموعه جهان اسلام قرار داريم البته من تاييد مي كنم كه بخش مهمي از بحران ها و مشكلاتي كه امروز در منطقه وجود دارد در حوزه عربي است امروز مسائل عراق ، لبنان كه مساله آن حل شد و فلسطين هم جهان عرب و هم جهان اسلام و امت اسلامي و همه ملتهاي آزاده جهان را متاثر مي كند.

وزير امور خارجه جمهوري اسلام ايران ادامه داد ، ما معتقديم در جهان عرب و اسلام ظرفيت هاي لازم براي مديريت اين بحران ها و حل منطقي آنها وجود دارد و معتقديم كه در عراق با مساعدت و همكاري كشورهاي منطقه در قالب كشورهاي عربي و در قالب همسايگان كه شامل كشورهاي عربي و غير عربي است مي توان با توصيه هاي درست و گام هاي سازنده به حل بحران عراق و تصحيح سياست هاي غلط اشغالگران و نيروهاي خارجي در عراق كمك كرد.

متكي خاطرنشان كرد: چگونه ما و كشورها و ملت هاي عربي كه كشته شدن صدها هزار نفر را در عراق شاهد هستيم متاثر نباشيم اگر مردم عراق به واسطه ديكتاتوري صدام و مردم ايران به واسطه جنگ تحميلي و مردم كويت به علت اشغال اين كشور از سقوط صدام خوشحال شدند فكر نمي كردند كه اين خوشحالي با كشته شدن صدها هزار نفر از مردم عراق همراه خواهد بود.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: ما بسيار خوشحال مي شويم كه واقعا كشورهاي عربي خودشان براي حل اين مشكلات تدبير و مديريت كنند ، در بحث لبنان ما سعي كرديم با همه طرفها در منطقه ضمن خودداري از دخالت در امور لبنان و پرهيز از تصميم گرفتن به جاي مردم لبنان مشورت هاي خود را براي نزديكي گروههاي مختلف لبناني انجام دهيم و تماس هايي كه در دو سال گذشته با عربستان ، قطر ، عمان ، ديگر كشورهاي مختلف عربي و عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب انجام داديم بر اين اساس خيلي شفاف و روشن استوار بود و اگر كشورهاي عربي خودشان در حل اين مشكلات تدبير كنند ما حمايت مي كنيم و آمادگي داريم براي حل اين مشكلات با آنها مشاركت داشته باشيم.

متكي در پاسخ به رئيس دفتر شبكه تلويزيوني الجزيره در بيروت كه بار ديگر پرسيد ، برخي مي گويند كه شما در امور كشورهاي عربي دخالت مي كنيد ، گفت: من تصور نمي كنم چنين تلقي در منطقه وجود داشته باشد و ايران قصد دارد با همه كشورهاي عربي رابطه خوبي داشته باشد ايران قصد دارد با مصر روابط خوبي داشته باشد ، ايران قصد دارد با اتحاديه عرب گفتگوهاي سازنده جديدي را آغاز كند و گفتگوهاي ايران و عرب فصل جديدي از اين همكاري ها است و ايران قصد دارد با شوراي همكاري خليج فارس فصل جديدي از همكاريهاي سياسي و اقتصادي را آغاز كند و ايران طرح هايي براي امنيت منطقه اي ارائه مي كند.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ادامه داد، من دو سال پيش در دوران جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي عليه لبنان به بيروت رفتم و با همه طرفهاي لبناني و همه جريان هاي سياسي ديدار كردم امروز در تعيين رئيس جمهور جديد لبنان دعوت شدم و به لبنان آمدم و امروز هم كه پس از دو سال به لبنان آمدم تقريبا همه جريان هاي لبناني براي گفتگو در برنامه ديدارمن قرار دارند، آقاي سعد حريري، آقاي نبيه بري، آقاي سنيوره. بنابراين عملكرد ما خلاف اين تلقي را كه ايران در لبنان از يك جريان خاصي حمايت مي كند ، نشان مي دهد.

وي خاطر نشان كرد: ما در عراق با همه جريان‌هاي درون حاكميت قانوني عراق ارتباط داريم ما بهترين روابط را با كردها، دولت آقاي مالكي، مشهداني و مجلس و اهل سنت در عراق داريم ما با همه كساني كه در چارچوب حكومت و دولت عراق تلاش مي كنند ارتباط و همكاري و ديدار داريم و حمايت مي كنيم.

متكي ادامه داد‌، ما در عراق از روند سياسي در پنج سال گذشته و از روند دولت سازي حمايت كرديم و اين ها مواضع خيلي شفاف و آشكاري محسوب مي شوند اگر ديگران در سياست هاي متضاد خود با عراق دچار شكست شدند اگر امريكايي ها در اعمال سياست هاي نادرست خود در عراق شكست خوردند نبايد درپي مقصر و افراد ديگري باشند سياست هاي ما در منطقه كاملا شفاف است.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين گفت: ما در فلسطين از وحدت و انسجام همه گروه هاي فلسطيني حمايت مي كنيم ديروز (روز قبل از مصاحبه) من با آقاي سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان و آقاي شيخ حمد وزير امور خارجه و نخست وزير قطر ديدار داشتم يكي از موضوعات مشتركي كه با اين دو مقام سعودي و قطري مورد بررسي قرار داديم بحث فلسطين بود و يكي از بحث هاي ما راههاي نزديكي حماس و فتح بود بنابراين ما در فلسطين از همه فلسطيني ها حمايت مي كنيم.

وي تصريح كرد : ما معتقديم كه توافق دوحه حاصل تدبيري حكيمانه از سوي همه جريان هاي سياسي در لبنان با توجه به واقعيت ها و شرايط براي حفظ وحدت ملي در لبنان و گامي به جلو بود بنابراين ما از اين توافق راضي هستيم.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين خاطرنشان كرد :ما از لبنان خواسته خاصي نداريم آنچه كه آرزو مي كنيم ثبات، آرامش و پيشرفت لبنان است، لبنان در موقعيت جغرافيايي مهمي قرار دارد لبنان بخشي از قلب جهان اسلام است و بر اين اساس ما آنچه براي لبنان مي خواهيم ثبات، عزت، سربلندي، وحدت ملي، گام برداشتن در مسير توسعه و پيشرفت و حراست از استقلال و تماميت ارضي اين كشور است.

متكي تاكيد كرد : جمهوري اسلامي ايران 30 سال است كه از مقاومت عليه رژيم صهيونيستي حمايت معنوي مي كنيم و به اين سياست نيز ادامه خواهد داد.

وي افزود: اگر واضح تر مي خواهيد عرض مي كنم كه ما رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي شناسيم ، ما راه دموكراتيك براي حل مساله فلسطين را برگزاري رفراندوم ساكنان اصلي اين سرزمين مي دانيم اين ها مواضع روشني هستند و ما از مقاومت و وحدت گروههاي فلسطيني و وحدت فتح و حماس حمايت مي كنيم ما بايد غرب را در برخورد دوگانه اي كه با صحنه فلسطين دارد به مناقشه بكشيم در يك انتخابات آزاد مردم دولت خود را انتخاب كردند شعارهاي حماس براي مردم فلسطين روشن بود اما با وجود اين به حماس راي دادند بنابراين موضع ما در فلسطين روشن است و از وحدت جريان هاي فلسطيني حمايت مي كنيم و اكنون نيز با طرفهاي مختلف عربي رايزني مي كنيم.

متكي ادامه داد، ما از ابتداي تشكيل جلسات در دوحه و پيش از آن با آقاي شيخ حمد نخست وزير و وزير خارجه قطر در تماس بوديم و با يكديگر رايزني داشتيم و زماني كه اجلاس برگزار شد دو روز اول دو روز نسبتا سختي در گفتگوها و مذاكرات بود تا زماني كه همه رهبران به فضاي جدي مذاكرات بپيوندند ما در يك مرحله در تماسي كه با دوستان خود در قطر داشتيم دوستان خود را ترغيب كرديم كه بايد اين جلسات ادامه پيدا كند و خوشبختانه در آن دو روزي كه با توصيه ما و برخي از دوستان ديگر اين روند ادامه پيدا كرد به نتيجه اي كه امروز همه مردم لبنان خوشحال هستند رسيديم.

متكي درباره مذاكرات بين اسرائيل و سوريه نيز گفت: ما "جولان" را متعلق به سوريه و "شبعا" را سرزمين اشغالي از سوي رژيم صهيونيستي و غزه و كرانه باختري و همه سرزمين فلسطين را اشغالي توسط رژيم صهيونيستي مي دانيم و رژيم صهيونيستي ناگزير از تخليه اراضي اشغالي ، يعني سراسر فلسطين است .

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان خاطرنشان كرد : امروز در اصطلاح فارسي مي گويند رژيم صهيونيستي براي فرار از مرگ به تب راضي مي شود، در طول 60سال موجوديت غيرقانوني و جعلي اين رژيم در منطقه هرگز به اين حد ضعيف نبوده است و در واقع امروز رژيم صهيونيستي براي فرار از يك نگراني عمده تر كه كل اين رژيم را در برگرفته است زمزمه پس دادن جولان و شبعا را سرمي دهد و بحث غزه و كرانه باختري را (مطرح) مي كند بنابراين ما بر بازگشت جولان به سوريه تاكيد داريم و اين حق دولت و ملت سوريه است كه بدون هيچ امتيازي سرزمين خود را پس بگيرد و ما ، كل امت عربي و كل جهان اسلام از اين حق سوريه دفاع مي كنيم و در همه قطعنامه هاي كنفرانس اسلامي و در همه قطعنامه هاي جنبش عدم تعهد از حق سوريه در بازپس گيري سرزمين خود يعني جولان حمايت شده بنابراين اين يك خواست قطعي است و رژيم صهيونيستي تاكنون به اين خواسته عمل نكرده است.

متكي گفت: در فارسي مثلي است كه مي گويد طرف را توي ده راه نمي دهند سراغ خانه كد خدا را مي گيرد، اكنون اسرائيل كه خود اشغالگر است پيش شرط‌هايي را مي خواهد تحميل كند به همين سبب نبايد اين موضع اسرائيل راجدي گرفت.

متكي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما مطمئن هستيد كه روابط شما با سوريه كه آنرا راهبردي توصيف مي كنيد در پي گفتگو بين سوريه و اسرائيل همچنان به اين شكل باقي خواهد ماند يا اينكه به اين روابط با شك وترديد ونگراني مي نگريد گفت : روابط ما با سوريه همچنان روابطي ثابت و پايدار است و در همين لحظاتي كه ما با شما گفتگو مي كنيم يك هيئت سوري از ايران ديدار مي كند و ما روابط خوبي با هم داريم ودر خصوص مسائل زيادي باهم مشورت وگفتگو مي كنيم و دو ملت ايران وسوريه با هم داراي منافع مشتركي هستند ، ما دوباره براين مسئله تاكيد مي كنيم كه سوريه حق دارد بلنديهاي جولان را از اسرائيل باز پس بگيرد.

متكي درباره توافقنامه امنيتي بين دولت كنوني عراق وآمريكا نيز گفت: ما از مواضع مختلف ملت عراق بويژه مراجع مذهبي اين كشور در برابر اين توافقنامه امنيتي حمايت مي كنيم ، زيرا مراجع مذهبي در عراق داراي مواضع مهمي هستند، ما درسالهاي اخير حساسيت هاي عراقي ها را مراعات كرده ايم واين تصور را داريم كه شكست سياستهاي آمريكا درعراق اكنون در درون آمريكا به يك باور عمومي تبديل شده است.

متكي ادامه داد: متاسفانه بعد از انتخابات كنگره آمريكا كه مي توانست درس خوبي براي آقاي بوش باشد وبه اصلاح سياست هاي خارجي وي بويژه در مسائل حساسي چون عراق وافغانستان ولبنان و خاورميانه بيانجامد ديديم كه نومحافظه كاران از نتايج اين انتخابات بهره نبردند، من معتقدم آمريكا ناچار به تغيير سياستهاي خوددرمنطقه خواهد بود زيرا اين كشور در عراق شكست خورده است واكنون با امضاء توافقنامه امنيتي وديگر توافقنامه هاي نفتي با عراق مي خواهد به خود چهره اي برنده بدهد وبرخي از خواسته هاي خودرا به عراق وعراقي ها تحميل كند.

وزير امور خارجه افزود: ما معتقديم عراق ومردم اين كشور داراي رهبراني كاملا" بيدار وهوشيار هستند وملت عراق نيز اينچنين است وبراساس منافع خود نه براساس خواست آمريكا عمل خواهد كرد ، در هرصورت معتقديم عراق بايد از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج شود زيرا دليلي وجود ندارد كه همچنان در اين بند باقي بماند ، اكنون اوضاع عراق با دوران صدام فرق كرده ودولت كنوني عراق براساس انتخابات دمكراتيك روي كار آمده و آمريكايي ها نبايد از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد سوء استفاده كنند وخواسته هاي خودرا به ملت عراق تحميل نمايند.
 سه شنبه 14 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن