واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: mahan14-10-2004, 10:23 PMخشونت را کليک کن جام جم آنلاين: در سال 2002 فروش بازيهاي رايانه اي حتي بيش از سينماي جهان سودآوري داشته است. 3/10 ميليارد دلار، سود حاصل 2 سال پيش شرکتهاي رايانه اي توليدکننده بازي بوده است. اين سوددهي ، باعث شده است رقابت شديدي ميان اين شرکتها براي فروش بيشتر محصولات و ارائه بازيهاي جذاب تر براي نوجوانان ايجاد شود.بزرگسالان هم از بازيهاي رايانه اي استفاده مي کنند، اما مخاطب اصلي اين بازيها کودکان و نوجوانان هستند. شرکتهاي رايانه اي هم با آگاهي از اين موضوع سعي در جذب بيشتر اين قشر سني به اين بازيها دارند. زندگي آپارتماني در بيشتر نقاط جهان باعث شده است پدر و مادرها از علاقه فرزندانشان به اين بازيها خوشحال باشند، آنها هميشه دوست داشته اند بچه هايشان يک جا بنشينند و زمان فوتبال ، باعث سر و صدا و شکستن شيشه ها نشوند.آنها حاضرند براي خريد ابزارهاي بازي رايانه اي حسابي پول خرج کنند، اما از شلوغي خانه ديگر خبري نباشد. اکثر والدين اصلا نمي توانند تصور کنند بازيهاي رايانه اي به فرزندان آنها چه آسيب مهلکي وارد مي کند و نمي دانند شرکتهاي توليدکننده اين نرم افزارها هيچ اصل اخلاقي را در سودآوري هايشان منظور و رعايت نمي کنند.بيشتر کودکان جهان عاملان اصلي اين سوددهي به شمار مي آيند. بررسي کلي بازيهاي رايانه اي نشانگر آن است که شرکتهاي توليدکننده براي جذب کودکان و نوجوانان و به دنبال آن ، فروش بيشتر، از 3عامل اصلي خشونت ، وحشت و شهوت استفاده مي کنند.بازيهاي رايانه اي پرفروش جهان ، از يک عامل يا به صورت ترکيبي از چند عامل براي جذب مشتري استفاده کرده اند. براي مثال ، توليدکنندگان پرفروش ترين بازي جهان در سال 2002 در طراحي بازي از هر سه عامل استفاده کرده بودند. در بازي GTA 3:Vice City بازي کننده هم مي بايست مردم عادي را در خيابان به قتل مي رساند، هم نيروهاي پليس را مورد ضرب و شتم قرار مي داد و ماشين مي دزديد.اين بازي صحنه هاي فراواني از برهنگي زنان را هم در برداشت که به عمد و تنها به منظور فروش بيشتر در بازي گنجانده شده بود.بسياري از پدر و مادرها در اين باره که فرزندشان چه فيلمي مي بيند بسيار سختگيرند، اما نتايج يک تحقيق نشان مي دهد که 90 درصد والدين اصلا خبر ندارند فرزندشان چه بازي رايانه اي را خريداري مي کند. تنها 10 درصد والدين جهان ، بازيهاي رايانه اي را پس از بررسي براي فرزندشان تهيه مي کنند. تحقيقات نشان داده است يک بازي رايانه اي با صحنه هاي خشن ، ترسناک يا شهوت انگيز، بسيار بيش از يک فيلم سينمايي بر کودکان و نوجوانان تاثير منفي مي گذارد. فيلم سينمايي نهايتا در 120 دقيقه پايان مي يابد و مخاطب تنها يک تماشاگر به حساب مي آيد، اما در بازي هاي رايانه اي ، کودکان عضو فعال و اصلي ترين عامل خشونت به شمار مي روند.ممکن است کودکان و نوجوانان ، هفته ها درگير يک بازي خشن براي تمام کردن آن باشند. آنها براي طي کردن مراحل بازي ، مجبورند دست به هر کار خلاف اخلاقي بزنند. اين مساله ، بعلاوه پيشرفت گرافيکي اين بازي ها، بايد هر پدر و مادري را نگران کند. در حال حاضر، بازي هاي دو بعدي از مد افتاده اند و بازي هاي سه بعدي نيز باعث مي شوند بازي کننده در بازي بيشتر غرق شود و در دنيايي مجازي فرو رود. اين مسائل باعث مي شود مرز دنياي واقعي و مجازي براي کودک چندان مشخص نباشد.بسياري از نوجوانان معتاد به بازي هاي رايانه اي ، در جهان واقعي هم دست به خشونت مي زنند. 2 ماه پيش در شهر لستر انگليس يک نوجوان 17 ساله به نام وارن لبانس ، در حالي که تحت تاثير يک بازي خشن به نام شکار آدم بود، دوست 14 ساله خود را با ضربات چکش به قتل رساند. قتل به وسيله چکش ، دقيقا همان چيزي بود که در بازي آموزش داده مي شد.اين مساله باعث ممنوعيت کامل فروش بازي Man Hunt در اين کشور شد. اين مساله يکي از آخرين نمونه هاي تاثير شديد چنين بازي هايي در اخلاق نوجوان و افزايش جرم و جنايت است. بزرگترين فاجعه در اين زمينه شايد مربوط به سال 1999 باشد.اريک هريس و ديلان کليبولد، 2 دانش آموز سالهاي اول دبيرستان ، يک روز بهاري با 2 اسلحه به مدرسه مي روند و ديوانه وار 13 نفر از دوستان و معلمان خود را به قتل مي رسانند و 23 نفر ديگر را زخمي مي کنند. اين حادثه در دبيرستان کلمباين کلرادو رخ داد. تحقيقات ماموران پليس پس از دستگيري اين دو نوجوان نشان مي داد که آنها هفته هاي پيش از حمله به مدرسه ، به طور مرتب مشغول بازي خشني به نام Doom بوده اند. مشکلات پشت مشکلات افزايش خشونت در ميان نوجوانان ، يکي از صدها مشکل ايجاد شده براي آنها پس از سرگرم شدن به بازي هاي رايانه اي نامناسب است.يکي ديگر از اين مشکلات ، اعتياد اين رده سني به بازي است. اعتياد به بازي رايانه اي در ميان بسياري از کساني که وقت زيادي براي اين بازي ها مي گذارند ديده مي شود، طوري که نوجوان نمي تواند براي مدت طولاني بازي نکند و از لحاظ ذهني خود را نيازمند بازي کردن مي بيند. اين مساله ، مايه خوشحالي بسياري از شرکتهاي توليدکننده بازي هاي رايانه اي است ، چون بعد از اتمام هر بازي ، نوجوانان تشنه آمدن نسخه بعدي بازي مي مانند. بسياري از اين افراد، هنگام خواب هم راحت نيستند و دچار کابوس مي شوند. علاوه بر مشکلات ذهني ، بيماري هاي جسمي هم گريبانگير نوجوانان معتاد به بازي هاي رايانه اي مي شود. درد مچ و گردن ، از شايع ترين مسائل اين نوجوانان است.علاوه بر آن ، کم شدن ديد به دليل خيره شدن ممتد به نمايشگر، يکي ديگر از شايع ترين آسيبهاي فيزيکي است. بازي زياد و بدون استراحت گاه فرد را دچار حمله هاي شديد عصبي و بيماري صرع مي کند. بسياري از اين کودکان به علت کم تحرکي و فعاليت کم فيزيکي دچار چاقي مفرط مي شوند. علاوه بر آن ، تحقيقات نشان مي دهد اکثر نوجوانان معتاد به بازي هاي رايانه اي ، داراي ضربان قلب و فشار خون بالا به دليل استرس و هيجان بيش از اندازه اند.بسياري از افرادي که درگير اين بازي ها مي شوند، متوجه گذشت سريع زمان نمي شوند و حتي فراموش مي کنند غذا بخورند. اين مساله سال گذشته باعث شد يک نوجوان ژاپني بعد از حدود 17ساعت بازي بدون وقفه بر اثر حمله قلبي جان خود را از دست بدهد. تهاجم سياسي و فرهنگي اکثر بازيهاي رايانه اي ، علاوه بر مشکلات اخلاقي ، بنابه سياست هايي خاص ساخته مي شوند، کشورهاي سازنده اين بازيها با شناختي که از بازار فراگير خود دارند، مقاصد سياسي را که از سوي دولتها و صهيونيسم بين الملل به آنها تحميل مي شود، در بازيهاي خود مي گنجانند.آنها مقاصد سياسي خاصي را به نوجوانان جهان ديکته مي کنند و در يک کلام ، آنها را از سنين پايين مورد آموزش خود قرار مي دهند. بيشترين حمله اين بازيها به سوي مسلمانان و کشورهاي خاورميانه است. به عنوان مثال ، در بازيهاي نيروي دلتا (Delta Force) فرد بازي کننده نقش يک سرباز امريکايي را برعهده دارد که براي مبارزه با تروريسم به خاورميانه اعزام مي شود.در برنامه اوليه بازي ، نقشه جهان ديده مي شود که برخي کشورها با رنگ تيره متمايز شده اند. وسط اين نقشه ايران با تيره ترين رنگ ممکن مشخص شده است. در مراحل اوليه بازي ، بازيکن که يک سرباز امريکايي مجهز است ، بايد تروريست ها را به قتل برساند.تروريست ها کساني جز ايراني ها نشان داده نشده اند. در طول بازي اصواتي مانند حاجي ، هلش بده عقب ، من اينجا کمک مي خوام، ديدمش ، سعيد بيا کمک و... به طور واضح و مرتب شنيده مي شوند.اين بازي در ايران بسيار به فروش رفت بدون آن که هيچ سازماني هم جلوي آن را بگيرد. در بسياري از بازيهاي ديگر مانند Counter Strike شما به عنوان يک سرباز فهميده امريکايي بايد افرادي را که عربي صحبت مي کنند يا مانند مسلمانان لباس مي پوشند، به عنوان تروريست به قتل برسانيد؛ حتي ارتش امريکا براي جذب نيروهاي جوان و همگام کردن آنها با خود از نظر فکري ، يک بازي به نام ارتش امريکا توليد کرده و آن را به صورت رايگان در سراسر جهان پخش کرده است.ارتش امريکا هدف خود را از ارائه اين بازي جذب بيشتر جوانان به سوي مشاغل نظامي اعلام کرده است. کودکي که از سنين پايين به عنوان يک سرباز امريکايي و همراه با لباس و اسلحه او جنگيده است ، در آينده چگونه مي تواند با اين گروه نظامي مخالفت کند.او خودش بارها اين نقش را ايفا کرده و تروريست هاي معرفي شده را کشته است و ديگر هيچ وقت نبايد از حمله امريکا مثلا به عراق تعجب کند. امريکايي ها با زيرکي خاصي در حال پرورش عقايد عمومي خويش به کودکان و نوجوانان جهانند. پيشگيري از آسيب ها براي جلوگيري از آسيبهاي فيزيکي و جسمي کودکان ، زماني که ارگانهاي دولتي خطر اين بازي ها را احساس مي کنند، والدين نيز بايد دست به کار شوند. اصلا لازم نيست فرزندان شما از بازيهاي رايانه اي محروم شوند، بلکه والدين بايد در اين زمينه نقش نظارتي بر عهده داشته باشند.دکتر رويا رحماني عضو هيات علمي دانشکده روان شناسي دانشگاه علامه طباطبايي در زمينه جلوگيري از آسيبهاي اجتماعي بازيهاي رايانه اي مي گويد: خانواده ها مي توانند در تهيه اين بازيها گزينشي عمل و پيشنهاد کنند. پدر و مادر براي آن که درباره استفاده از اين گونه بازيها اظهارنظر کنند، ابتدا بايد از آن استفاده کنند يا نسبت به آن آگاهي داشته باشند. بنابراين ، توصيه پدر و مادري که توانايي استفاده از رايانه و درگير شدن در اين بازيها را ندارند، از سوي کودکان پذيرفته نخواهد شد. همان طور که درباره انتخاب لباس ، دوست و... براي فرزندانشان گزينشي عمل مي کنند، در تهيه بازي هايي که نسبت به ساير بازيهاي موجود ترجيح داده مي شوند نيز مي توانند گزينشي عمل کنند. علاوه بر گزينش بازيها، والدين بر زمان بازي فرزندان نيز بايد نظارت کنند.اگر فرزند شما برخي از اين خصوصيت ها را دارد، در معرض خطر است: تقريبا هر روز مشغول بازيهاي رايانه اي است. هر بار بيش از 3 تا 4 ساعت را صرف بازي مي کند. به جاي انجام تکاليف مدرسه ، ترجيح مي دهد بازي کند. سعي مي کند به بازي ادامه دهد، اما نمي تواند.براي جلوگيري از اين مساله و هدايت فرزندتان مي توانيد کارهاي زير را انجام دهيد: سعي کنيد بازيهاي آموزشي مفيد برايش تهيه کنيد. براي بازي کردن ، زمان محدودي را مشخص کنيد. اين زمان مي تواند حدود يک ساعت بعد از انجام تمام تکاليف مدرسه باشد. مراقب نحوه بازي کردن فرزندتان باشيد. چشمان او هنگام بازي بايد حداقل 60 سانتي متر با نمايشگر فاصله داشته باشد. اتاق بايد داراي نور مناسب باشد و صندلي مناسبي نيز استفاده شود. فرزند شما وقتي دچار خستگي است ، نبايد به بازي ادامه دهد. Amir_P3015-10-2004, 02:08 AMخشونت را کليک کن عجب تيتري-- آدم مشتاق ميشه بخونه mahan15-10-2004, 02:16 AMحالا واقعا خوندی یا پیچوندی :wink: pcockz8015-10-2004, 01:17 PMکلیک معمولی یا دبل کلیک؟؟ :wink: mahan15-10-2004, 04:10 PMهر طور تو دوست داری اصلا سبل کلیک راستی پیغامم رو نخوندی :mrgreen: pcockz8015-10-2004, 05:41 PMچرا جوابش هم دادم ولی مثل اینکه تو نخوندی !!! :mrgreen: mahan15-10-2004, 09:03 PMاهان ... الان دیدم ممنون راستی تو هم باید کمک کنی :mrgreen: pcockz8016-10-2004, 09:41 AMاوکی منم اگه خبرای جالب و عجیب پیدا کردم می نویسم. 8) easterner1717-04-2007, 09:11 PMاین رو باید در قسمت بازی های کامپیوتری میگذاشتی...:27: satttanism17-04-2007, 11:16 PMاین رو باید در قسمت بازی های کامپیوتری میگذاشتی...:27: دوست عزیز این خبر مال 2سال و نیم پیشه اونوقت حالا شما اومدی این حرف رو میزنی بابا ایول داری سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]