تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815596152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد فیلم ( اثیری )


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: « سوررئا لیسم آسمانی »

(1) محمد علی سجادی فیلمسازی اجتماعی است که تمایلی آشکار به یک نوع سینمای واقع گرایانه را در فیلم هایش نشان داده است . اوقبلاً نیز از این قبیل داستان ها با ژانرهای جنایی در کارنامه هنری خود داشته : « بازجویی یک جنایت » ، با این تفاوت که پرداخت سجادی به این داستان های رازآلود،همواره دارای شکل دقیق وحساب شده ای بوده ، اما وی در اثر جدید خود اصولاً ضرباهنگی تند و شتابان را ، برای ایجاد سرسام ذهنی وجذب تماشاگر به خدمت می گیرد .

(2)" اثیری" درفضایی بین رئال و سوررئال گرفتار است و در عین دارا بودن فیلمنامه ای قوی، به نظر می رسد قادر به توضیح وجوه هنری فیلمنامه خود نیست . با این همه سوژه خوبی را از نظر داستانی دنبال می کند . ابتدای فیلم با نشان دادن حالت خلسه ای از خورشید (هانیه توسلی) و ارتباط او با یک روح سرگردان، پرده از راز یک جنایت برمی دارد که از لحاظ کارگردانی این بخش در بستری آرام ، به خوبی دنبال می شود. کارگردان دریافته است که حرکت در روندی آرام، تماشاگر را به شکلی عمیق و درونی با فضای قصّه و شرایط روحی شخصیت های فیلم درگیر می کند . اما دیری نمی پاید که این آرامش برهم می خورد و از لحظه ای که عمو سمندر ( خسروشکیبایی ) تابلوی نقاشی روح را می بیند فیلم آهنگی سریع پیدا می کند وبه نظر می رسد که توازن فیلم در نگاه تماشاگران به هم می خورد .

(3) پیچش های ژانرجنایی داستان، توسط کارگردان با حالت اثیری بسیار جالب درآمیخته شده ،اما از نظر شخصیت پردازی ، کارگردان پرداخت مناسبی نداشته است . به عنوان نمونه شخصیت سمندر ( امین حیایی ) را درواقع می توان نقش مکمل دانست و هرگز به عنوان یک شخصیت اصلی محسوب نمی شود.

حساسیت های شاعرانه سجادی وانگیزه دقیق شدن اودر زوایای متفاوت ومختلف فیلم را ، می توان به گونه ای ملموس درک کرد . درصحنه ای که قلم موی نقاشی خورشید حرکت می کند ، وی می خواهد نهایت ترس را در یک فضای پرتوّهم به تماشاگر القاء کند ؛ این فضای ملتهب با نورپردازی روشن نشان داده می شود اما به نظر می رسد کارگردان کمبودهای تکنیکی سینمای ایران را در این فضا به تماشاگران قالب می کند .در مجموع سجادی در اثر اخیر خود ، ژانر جنایی فیلم را بسیار جالب پرداخته ، البته ضعف هایی نیز در کار مشهود است که می توان آن ها را به حساب کمبود ها و نقایص جلوه های ویژه در سینمای ایران گذاشت. امید است درآینده فیلم های زیباتری را با تکنیک بالاتر از ایشان ببینیم .مسعود عجمی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن