محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826619570
هنر و معماري زيباي يونان باستان
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مونا!!24th August 2008, 05:54 PMیونانیان پادشاهی درخور خانه شاهانه نداشتند، ومراسم مذهبی خود را در فضای باز اجرا میکردند. ساختمانهای بسیار مهم ایشان نیز در ابتدا به شکل زیارتگاه هایی ساده برای نگهداری تندیس خدایانشان ساخته میشد. معابد اولیه از چوب ساخته میشدند اما به مرور زمان از مصالح ماندگار تر مثل سنگ آهک و مرمر استفاده شد. مرمر گران بود اما معادن سنگ مرمر بسیار نزدیک بود ( هومتوس در شرق آتن با مرمر آبی و سفید ، پنتلیکوس در شمال شرق آتن با مرمر سفید براق ، جزایر آیگینا با مرمرهای گونان با کیفیات گوناگون) یونانی ها همراه با تناسبات هندسی و ریاضی معماری خویش را بسوی تناسب و پیچیدگی های زیبا تر به پیش میرانند. معماران یونانی دارای سه شیوه متفاوت بودند که هر یک برای منظوری خاص به کار گرفته میشد و مفاهیم متفاوتی را بیان میکرد. این شیوه ها عبارتند از : دوریک ( متعلق به سرزمین اصلی یونان) ، یونیک ( آسیای میانه و جزایر دریای مدیترانه) ، کورنتی ( که بعدها رواج یافت) معابد شیوه دوریک ظاهری تناورانه دارند و ستونهایشان محکم برسکو یا صفحه پله دارنهاده شده اند. شیوه یونیک در مقایسه با شیوه سنگین و جدی دوریک ، شیوه ای سبک و تشریفاتی تر است. تفاوت عمده این شیوه ها در سرستون هاست : در شیوه دوریک سر ستونها ساده و بی تزیین است، و سرستونهای یونیک و کورنتی شدیدا تزیین یافته اند. در روزگار باستان ، شیوه های دوریک و یونیک به عنوان شیوه های مذکر و مونث در برابر یکدیگر قرار داده میشدند. انتخاب محل ساختمان ، جنبه پیکری آنرا تقویت میکرد. معابد یونانی بر خلاف معابد مصری ، رو به فضای باز ساخته میشد. مراسم دینی در مذبح مقابل آن برگزار میشد و در درون آن هدایا و غنایم جنگی نگهداری میشد. pareparvaz5122nd February 2009, 08:19 PMهنر و معماری یونان دوره های بررسی تاریخ هنر و معماری یونان: هنر و معماری یونان دارای فراز و نشیبهای فراوانی در طول تاریخ بوده است. و بر همین اساس می توان هنر یونان را در چهار دوره معماری را در سه دوره از آن مورد بررسی قرار داد. الف) هنر دوره هندسی: به آثار هنری پیش از دوره آرکائیک اطلاق می گردد. که در آن بر روی سطوح ظروف سفالی از طرحهای منظم هندسی استفاده شده است. ب) هنر و معماری دوره آرکائیک (کهن) 630 تا480 ق . م ج) هنر و معماری دوره کلاسیک 480 تا 330 ق . م د)هنر و معماری دوره هلنی 330 تا 27 ق . م اینک به بررسی معماری یونان در هر یک از دوره های فوق الذکر بویژه سه دوره کهن, کلاسیک و هلنی می پردازیم. دوره کهن درمعماری دوره کهن شیوه دوریک و یونیک برقرار بود. معابد کوچک و ساده بودند از قدیمی ترین معابد این دوره : معبد هرا در المپ مربوط به سال 600 ق م با ابعاد 50 *18.5 متر و بلندی ستونهای آن 5.40 متر است باسیلیکای پستئوم در جنوب ناپل در حدود 550 ق م ؛ نمونه ای از سبک دوریک کهن به شمار می رود. این بنا معبدی دور ستونی است . گنج خانه سیفنوس ها در شهر دلفی: یکی از بناهای کهن به شیوه ایونیک ، سال 530 ق م در شهر دلفی . در آن حمل و نگهداری سقف توسط ستون های زن پیکر (کاریاتیدها) است ولی ایونیک محسوب می گردد. معبد آرتمیس در شهر افسوس: در شهر افسوس، آسیای صغیر ؛ سال560 تا 550 ق م . ابعاد آن 55 *115متر است، به شیوه ایونیک. از دیگر معابد ؛ معبد آپولون شهر دلفی و معبد آفائیا در شهر آیگینا در قرن ششم ق م دوره کلاسیک معماری دوره کلاسیک به رهبری و پشتیبانی فیدیاس معمار و پیکر تراشی که در دولت یونان مقام وزیر هنر را داشت، به اوج و رونق خود رسید. شهر آکروپل یا ارگ آتن که بر روی تپه ای ساخته شده از اقدامات بزرگ معماری این معمار است. به سرپرستی «فیدیاس» و دو معمار دیگر معبد «پارتنون»، معبد الهه «آتنا» و معبد« ارختئوم» و چند بنای دیگر هم بر بلندای آکروپل ساخته شده اند. در این دوره ساختمان معابد دارای پلان سه بخشی بود که مشتمل بود بر : 1- رواق ورودی (پیشخان) 2 - تالار (اتاق) قرار گاه پیکره الهه 3 - پستو برای نگهداری نذورات. پلان اصلی بناها چهار گوش بود، جز چند پرستشگاه (تولوس ها ) تالارهای اجتماعات به شکل آمفی تئاتر، گذرگاه های سر پوشیده و ستون های یادبود در خیابان ها ، ورزشگاه و آمفی تئاترهای سر گشاده بر شیب تپه و گرداگرد میدان ورزش با ردیف جایگاه های پلکانی برای تماشاگران ساخته میشد. در پستهاي بعدي در مورد هر يك از معابد توضيحاتي قرار خواهم داد. pareparvaz5123rd February 2009, 03:48 PMدورةآركائيك ( كهن ): در این زمان, دوره هندسی جای خود را به مرحله یا «شیوه خاور مآبی»دوره کهن داد. این مرحله, مرحله گذرایی بود و پس از آن عناصر تازه ای از هنر, با هنر اصیل یونانی پیوند خورد و شیوه ای جدید پدید آورد که سبب بنیان و پیشرفت هنر یونان گردید. این دوره را به نام «دوره کهن» نام گذاری کرده اند که از اواخر قرن هفتم پیش از میلاد آغاز شده و تا شروع جنگهای ایران و یونان در زمان خشایار شاه هخامنشی (480 ق م) ادامه داشته است. پیامد روابط جدید با شرق, ظهور پیاپی جانوران و هیولاهای مرکب متعلق به خاور زمین در سطح ظروف یونانی بود, با این مضامین در هنر بین النهرین و مصر آشنا شدیم. شیر, ابولهول, شیربالدار, آدم تنه اسبی(مینوتور). پیکر تراشی: گرایشهای تکامل پیکر تراشی در یونان درست همانند گرایشهایی است که در نقاشی سفالینه هاست. یعنی مرئی و قابل توصیف اند. پیکره های مفرغی پسر و دختر یونانی که در سال680 ق م ساخته شده اند, سرآغاز دوره کهن است. جامه های بلند و مجلل این پیکره ها را می توان دلیلی بر ساخته شدن آنها در ایوانی دانست. زیرا در اینجا بود که دولتهای ثروتمند یونانی, سلیقه و علاقه خاورمآبانه خود را به تزئینات گرانبها و پیکر شکوه در زندگی و هنر گسترش دادند. پیکره سازی یونان فقط مختص پیکر تراشی جدای از معماری نیست, بلکه بخش عظیمی از پیکر تراشی این دوره جزو تزیین ساختمان معابد است، که به صورت نقش برجسته استفاده شده است. بی شک آغاز جنگ های ایران و یونان تاثیری در توسعه هنر دوره کهن داشته است، گرچه از برخی جهات محدودیتهایی داشته، اما با تحولی که به ویژه در شناخت مواد اولیه و استفاده از آن حاصل گردید، موجب تحولات و پیشرفت هنری این زمان شد هنرمند این دوره دقت خود را بیشتر صرف شناخت ماده ای نمود که با آن اثر هنری را پدید آورده است. و براساس سنت حاکم بر جامعه خود را در قید و بند ساختن نمونه ها و انواع محدود هنری گرفتار کرده، و در حقیقت بیشتر به الگو سازی پرداخته است. معماری: در دوره کهن دو مسیر هنری در شهرهای تحت نفوذ یونانیها برقرار بود، یکی از هنر دور یک که مشخص با رسمیت و صلابت و بی پیرایه در سرزمین یونان قرار داشت و دیگری شیوه هنری یونیک که دارای ظرافت بیشتر و خاص خود بود و در ناحیه آتیکا بود و پایتختش آتن واقع در کناره جنوب شرقی سرزمین مرکزی یونان و جزایر اطراف آن در دریای اژه و همچنین بخش غربی آسیای صغیر، آن زمان مجزا بود. آثار معماری این دوره با استفاده از قطعات سنگهای تراشیده شده و بدون ملات ساخته شده اند که در مرحله اولیه در ساخت معابر از چوب برای ستون ها و پوشش سقف ها و آجر برای دیوار و سنگ صرفا برای پی ساختمان استفاده شده است. معابد کوچک و ساده بودند و کم کم فرم اصلی خود را یافتند. درمعماري دورةآركائيك مصرف مصالح ساختماني معلوم ومشخص بود. بدين ترتيب كه براي محصور كردن اقامتگاه با باروئي مستحكن تخته سنگهاي بزرگ حجاري شده را بدون ملاط روي هم مي نشاندندكه به سبب سنگيني وزنشان برجاثابت مي ماندند. در معماري اين دوره در مراحل ابتدائي در پرستشگاههاچوب براي پايه هاو پوشش سقف و آجر براي ديوارو بدنةبنا و سنگ فقط براي پي ساختمان بكار برده مي شد.نقسه ساختماني پرستشگاههامطابق بود با نقشةكاخهاي شاهي در ميسن ،يعني مشتمل برتالارمربع يا مستطيل با پيشخان (رواق ورودي)در جلوآن و دو ستون براي نگهداري سقف پيشخان ،مانند معبد" تميس "Themis در نزديكي آتن،پس از چندي وسعت تالاربيشترشده و رواق دومي نيز به پشت آن الحاق شد (پيشخان)همچنان كه دو ستون پيشين جاي خود را به رديف ستوني سراسري داد.در تحولات بعدي رديف ستون ديگري به پيشخان تالار مركزي افزوده شد و باز در مرحله بعدي نخستين رديف و سپس دو رديف ستون تالارمركزي را از چهارطرف در ميان گرفت. از قديمي ترين معبد اين دوره كه در شيوه معماري دوريك ساخته شده است مي توان از معبد "هرا"Hera در المپ سخن به ميان آورد.اين معبد كه مشخصات ظاهري معماري نظام دوريك را نشان مي دهد،تقريباًحوالي 600ق.م و يا كمي زودتر از تاريخ فوق ساخته شده است در اين معبد آنچه كه مربوط به ويژگيهاي معمولي در پرستشگاههاي يوناني مي باشديعني صلّا- پرونااوس- اوپيستودوموس-پريستيليون و دورديف ستون در داخل صلّا بچشم مي خورد.اين معبد يك رديف ستون شش تايي در عرض و يك رديف ستون شانزدهتايي در طول دارد.ابعاد معبد 5/18در50 متر و بلندي ستونها بكار برده شده در آن 40/5 متر مي باشد.ستونهاي اين معبد در مرحله اول از چوب ساخته شده ولي بعد ها به تدريج ستونها سنگي جاي آنها را گرفته اند.مصالح بكاره برده شده در بخش آرچيتراو قالب سنگهاي حجاري شده ،در صلّاخشت و سنگ درشيرواني آجر ودر پي بنا سنگهاي بزرگ تراشيده مي باشد.تخته سنگ حجاري شده مستطيل شكل كه در وسط صلّاقرارگرفته بود،احتمالاًسكوئي است جهت قراردادن مجسمة هرا و يا زئوس زيرا اين پرستشگاه را براي خدايان فوق ساخته اند. pareparvaz5125th February 2009, 12:54 PMمعبد زئوس در المپ يكي ديگر از مشهورترين آثار معماري دورةآركائيك كه در شهر المپ كشف و مربوط به نيمةدوم قرن پنجم ق.م مي باشدمعبدزئوس است.اين پرستشگاه در نظام دوريك ساخته شده و از نظر شيوة معماري و پلان با معابد ديگر اين دوره هماهنگي دارد. به اين ترتيب كه داراي يك پرونائوس – يك اوپيستودوموس و يك نائوس بوده در داخل صلّايك رديف ستون هفت تائي بچشم مي خورد.ابعاد معبد28در64 متر است.يك رديف ستون شش تائي در پهنا و يك ردبف ستون سيزده تائي در درازاي آن بكار رفته است. در داخل صلّاي اين معبد يك رديف ستون هفت تائي ديده مي شود ايوانهاي جلوئي و پشتي نيز داراي دو عدد ستون است از ويژگيهاي مهم اين معبد دو طبقه بودن آن مي باشدكه بوسيله پلكانهائي به سالن ستونداري كه در طبقه فوقاني ساخته شده است راه دارد. مجسمه بزرگ زئوس كه توسط فيدياس Phidias مجسمه ساز مشهور دوره كلاسيك از عاج و طلاساخته شده بود در داخل اين معبد قرارداشت. معبد زئوس داراي زيباترين متوپهاست و متوپها در نماي شرقي و غربي صلّاساخته شده و تعدادآن شش عدد مي باشد در سطح جانبي آنها روي سنگ مرمرسفيد نقش برجسته هائي از كارهاي دوازدگانه يا دوازده خان هركول به معرض نمايش قرارداده شده است و همچنين در نماي شرقي و غربي اين معبد موضوعهاي مختلف از جمله جنگ بين كنتائورها Kentaur و لاپيدهاكه كنتائورهادر حال ربودن زنان لاپيدهاLapith مي باشند(از لاپيدهاهم در تاريخ و هم در افسانه هاي يوناني از آنها ياد شده است) وخداي آپولون Apollon جنگ را زير نظر داشته و صحنةيك مسابقه ارابه راني كه خود زئوس در آن تصوير شده است به معرض نمايش قرار داده اند.كار ساختماني اين معبد كه معمارآن شخصي به اسم "اليس لي ليبون"Elis-Li-Libonبود در سال 456پايان يافته و كار مجسمه سازي و نقش برجسته هاي آن حدود 10 سال طول كشيده است. معبد زئوس بنایی است با شکوه و عظمت بسیار که در حدود سال 180 ق م پسر و جانشین «آتالوس» اول به عنوان مذبح با شکوهی به یاد پیروزیهای پدر بر بالای تل مشرف به شهر پرگاموم بنا کرد. خود مذبح در مرکز حیاطی مستطیل شکل قرار دارد و اطرافش را ردیفی از ستونهای ایونیایی واقع بر صفه ای بلند به مساحت حدود 93 متر مربع احاطه کرده است که به جبهه غربی آن با پلکانی وسیع و پر شکوه به سطح زمین متصل می شود. احتمالاً بناهای مذبحی با این عظمت یادگار سنت معماری ایونیایی از دوره ای کهن بوده است. اما مذبح پرگاموم از جهت وسعت و شکوه به سطح زمین متصل می شود. اما مذبح پرگاموم از جهت وسعت و شکوه بر همه آنها برتری دارد و نیز تنها مذبحی است که بقایآی عمده ای از آن بر جا مانده است. برجسته ترین خصوصیت آن کتیبه بزرگی است منقوش بر دیواره صفه که 120 متر درازی و 2 متر بلندی دارد. این نقشها چنان برجسته تراشیده شده اند که تقریباً به کلی جدا از زمینه می ماند. معبد زئوس معبدی بوده است که توسط فیدیاس در المپیا برای زئوس ساخته شد. ساختمان با شکوه این معبد بین سالهای ۴۷۰ تا ۴۵۶ پیش از میلاد به دست یک معمار محلی بنام ليبون (Libon) ساخته شد.. این معبد ششگوش با سنگهای آهکی بزرگی که ستونهای تو پُر و بزرگی آنها را احاطه کرده بودند، ساخته شده بود و نمای آن توسط گچ تزیین شده بود. تا چند سال پس از پایان کار ساختمان معبد، تندیس مناسبی از زئوس در آن نبود. به همین دلیل تندیسسازی ماهر از آتن را برای ساختن تندیس زئوس انتخاب کردند معبد زئوس در یکصد و پنجاه کیلومتری غرب آتن در یونان، شهری تاریخی بنام المپیا (Olympia) قراردارد، شهری که جایگاه اولیه بازیهای المپیک بوده و اصلا” نام این بازیها از آن گرفته شده است .در ارزش و مقام بازیهای المپیک در ایام باستان همین بس که در مدت بازیها جنگها متوقف می شد و ورزشکاران از آسیا صغیر، سوریه، مصر و … برای مسابقه و پرستش زئوس (Zeus) به شهر المپیا می آمدند. تحقیقات تاریخی نشان میدهد که بازی های المپیک از سال ۷۷۶ قبل از میلاد آغاز شده است و بعدها درسال ۴۵۰ قبل از میلاد معبد زئوس توسط معماری بنام لیبون (Libon) ساخته شد. معبد زئوس بسیارساده و با معماری معمولی یونان ساخته شد لذا لازم بود تا به نوعی عظمت و بزرگی زئوس در معبدترسیم شود. راه حل چیزی نبود جز یک مجسمه با عظمت از زئوس، مجسمه سازی بنام فی دیاس(Pheidias) مسئول ساخت این مجسمه با شکوه شد. ساختمان مجسمه مجسمه ساز فدياس بود که قبلاً نيز مجسمه هايي با شکوه از الهه آتنا ساخته بود. فيدياس و کارگرانش در ابتدا داربستي چوبي را بعنوان اسکلت مجسمه برپا کردند. سپس اسکلت چوبي را با صفحاتي از عاج به عنوان پوست آن پوشانيدند و صفحاتي از طلا را براي لباس هاي آن استفاده کردند. در پايان کار همه جاي مجسمه پوشيده شده بود و آن قالب توخالي به مجسمه اي توپر شبيه شده بود. اکنون بازديدکنندگان مي توانند در اطراف ويرانه هاي معبد قدم بزنند و جايگاهي را که زماني مجسمه باشکوه زئوس قرار داشت، ببينند. البته مجسمه زئوس براي هميشه نابوده شده است و چيزي از آن در دست نيست . جلوس بر تخت زئوس بر تختي آبنوس نشان با سنگ هاي قيمتي نشسته بود. بالاترين نقطه مجسمه 13 متر ارتفاع داشت که تقريباً نزديک به سقف معبد بود. بينندگان چنان مي پنداشتند که اگر زئوس بلند شود، سقف را از جاي خود تکان خواهد داد. بر روي ديوارها سکوهايي ساخته شده بود تا مردم بتوانند بالا بروند و صورت مجسمه را ببينند. تقريباً 2440 سال پيش کار مجسمه کامل شد و به مدت 800 سال به عنوان يکي از شگفت آورترين بناهاي جهان شناخته مي شد. فیدیاس تجربه ساخت مجسمه های بزرگ از طلا و عاج را داشت. کارگاه مجسمه سازی او كنار معبد قرار داشت كه در سال 1950 حفر و بازگشايي شد و هنوز درالمپیا موجود است و اكنون يكي از جاذبه هاي توريستي معبد به شمار مي آيد . او در آنجا قطعات مجسمه زئوس را ساخت و پس از پايان ساخت قطعات در معبد آنهارا روي هم سوار کرد. براي سالها معبد زئوس محل جذب ورزشکاران و بازديدکنندگاناز سراسر دنيا بود. او در آنجا قطعات مجسمه زئوس را ساخت و پس از پایان ساخت قطعات در معبد آنها را روی هم سوار کرد. برای سالها معبد زئوس محل جذب ورزشکاران و بازدیدکنندگان از سراسر دنیا بود. در قرن اول میلاد یکی ازامپراتورهای روم بنام گالیگولا (Galigula) قصد آنرا داشت که این مجسمه زیبا را به رم ببرد. اما در میان راه چهارچوب هایی که برای حمل مجسمه ساخته بودند شکست و خساراتی هم به مجسمه وارد شد . بعدها این معبد و مجسمه زئوس در قرن دوم میلادی توسط یونانیان مرمت و باز سازی شد.در سال ۳۹۱ پس از میلاد امپراتور یونان تئودسیوس اول (Theodosius I) بازی های المپیک را ممنوع کرد ودرب های معبد زئوس را به روی همه بست. او بازی های المپیک را تمریناتی برای کفر و شرک میدانست. پس از آن باران، زلزله و … آسیبهای جدی به معبد زئوس وارد کرد تا اینکه قبل از قرن پنجم میلادی یکی از ثروتمندان یونان مجسمه زئوس را از معبد به شهری بنام کنستانتینوپل (Constantinople) -که امروز جزو خاک ترکیه و حوالی استانبول است بردند مجسمه زئوس در این شهر تا سال ۴۶۲ سالم نگهداری شد تا اینکه در این سال در یک آتش سوزی بسیار بزرگ تخریب شد. در نوشته های به جا مانده از یونان باستان آمده است که “با وجود آنکه معبد زئوس بسیار بزرگ است و با اینکه مجسمه، زئوس را در حالت نشسته نمایش می دهد اما سر مجسمه تقریبآ به سقف چسبیده است. ما نگران هستیم اگر چنانچه روزی زئوس بخواهد بایستد، سقف درهم خواهد شکست!” ارتفاع مجسمه زئوس حدود ۱۳ متر بود و سطح مجسه به ابعاد ۶/۵ در ۱ متر جای داده می شد، با بدني از عاج . خرقهو مو و ريشي از طلا . تختي كه خداي خدايان بر آن تكيه زده بود هم از چوب سرو ساختهشده بودكه جواهرات گرانبها آن را زينت مي دادند . در دست راست زئوس نيز تمثال خوشتراشي از نايك خداي پيروزي قرار داشت . در ارتباط با عظمت و زیبایی این مجسه جهانگرد معروف یونانی پاسانیاس (Pausanias) می نویسد : “روی سر این مجسمه تاجی از برگ زیتون قرار داشت و در دست راست او نشان پیروزی … در دست چپ او عصای سلطنتی که مینا کاری شده بود و روی عصا یک عقاب از طلا نشسته بود. کفشهایش طلا بود و لباسهایش از پوست حیوانات و گل یاس و … تخت پادشاهی او از طلا، چوب آبنوس و عاج فیل ساخته شده بود.” معبد زئوس در المپ : کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) pareparvaz511st March 2009, 06:18 PMمعبد افسوس آرتميس Ephesos- Artemis در شهر «افسوس» آسیای صغیر واقع است در سال 560 تا 550 ق . م ساخته شده است. معبد دارای ابعادی 55*115 متر است و به شیوه ی ایونیک ساخته شده است. چهار گوشیهای تزئینی آن به نقش برجسته هایی از جنگجویان نیزه بدست مزین است. در بخش سنتوری معبد جنگجویان الهه ی «آرتمیس» با سپری در دست نقش شده است. از دیگر معابد این دوره می توان به معبد آپولون شهر دلفی و معبد آفائیا در شهر آیگینا در قرن ششم ق . م اشاره کرد يكي از مهمترين معبدي كه از عصر آركائيك تاكنون بجا مانده است معبد مشهور آرتميس در شهر افسوس واقع در غرب آسياي صغير مي باشد اين پرستشگاه كه در حوالي سالهاي 550-560 ق.م ساخته شده است با ابعاد115در 55 متر يكي از بزرگترين و با ارزشترين نمونه معماري نظام ايونيك بوده واز آن بعنوان يكي از عجايب هفتگانه جهان ياد شده است . اين معبد در مراحل اوليه داراي 127 ستون با سبك ايونيك بود كه 36 عددآن در جلو معبد قرارداشت(مقالاتي كه در چند سال اخير در بارةمعبد آرتميس انتشار يافته است طول آن را 125 متر و عرض آن را 60 مترو ارتفاع معبد را 25 متر و بلندي ستونها را 19 متر مشخص كرده اند)36 عدد ستوني كه در بخش جلوي اين معبد قرارداشت قسمت پائين آنها بعداز پاستون با نقش برجسته هائي از انسان بصورت ايستاده تزئين يافته كه چنين تزئين هائي غير از معبدافسوس آرتميس تاكنون در هيچ يك از ستونهاي ديگر يوناني ديده نشده است تصاوير فوق احتمالاًبا تاثير پذيري از ستونهاي حجاري شده مصر باستان ساخته شده اند از طرفي عناصر معماري هيتي و اوراتوئي نيز در آن بي تاثير نبوده است. بخش آرچيترا (قسمت پايين ) و اين پرستشگاه ساده نشان داده شده ولي بخش بالائي آن يعني متوپهابا يك رديف نقش برجسته هايي از انسان و جنگجوياني نيزه بدست تزئين يافته است كه بسيارشايان توجه مي باشد.در نماي غربي اين معبدجنگجويان سپر بدست و الهة آرتميس بچشم مي خوردكه آرتميس در وسط صحنه قرار گرفته و در دو طرف اوجنگجويان با اسبهاي خود به معرض نمايش قرارداده شده اند با توجه به شكل ظاهري اين معبد كه در طول120سال پيوسته تغيراتي بخود ديده است مي توان همچون سايرمعابد يونان پرو نائوس واوپيستودوموس و صلّا كه از ويژگيهاي همه پرستشگاهاي هلني به شمارمي رود در آن مشاهده نمود. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) معبد افسوس آرتميس ابتداء از طرف "كيمريها "ويران شده و مجدداًدر قرن ششم ق. م بازسازي گرديده است و بعدها يعني در سال 356 ق .م معبد به دست ديوانه اي به اسم "هسوس تراتوس"Hesostratos مورد آتش سوزي قرار گرفته و بكلي تخريب شده است بعداز اين تخريب اهالي افسوس بفكر بازسازي و ايجاد يك معبد با شكوه ترشدنددر اين ايام بود كه اسكندر مقدوني به افسوس آمده و خواست تا در باز سازي معبد كمك لازم را به اهالي افسوس بكند بشرط آنكه معبد آرتميس را به اسم او نامگذاري كنند ولي آنها پيشنهاد اسكندر را نپذيرفته و معبد فوق با كوشش و امكانات خودشان مجدداًبهتر و با شكوهتر از سابق بناءنمودند.معبدي كه آخرين بار در يك محوطةشش هزار متر مربع 55در 105 متر و به ارتفاع 25ساخته شده بود در نهايت به سال 263 بعد از ميلاد از طرف اقوامي به اسم گوتها Gotبكلي ويران و به يغما رفته است. معبد آرتميس در سال 1869 از طرف باستان شناس انگليسي به نام "وود" Woodكشف شده و در سال 1904 حفريات علمي توسط يك باستان شناس انگليسي ديگر بنام "هوگارت "Hogartدر آن شروع و بعد ها حفريات را در اين معبد اتريشي هاپي گيري نمودند.غير از پرستشگاهايي كه اجمالاًبه معرفي و شرح آنها پرداختيم معابد ديگري نيز از دوره آركائيك كشف شده كه مهمترين آنها به قرار زير مي باشد : 1- معبد آرتميس 600 ق. م در شهر Korkyra 2- معبد آپولو 540 ق.م در شهرKorintu 3- معبد هرا 500- 520 در شهرPaestum 4- معبد آپولو 520 ق.م در شهر Delphi pareparvaz513rd March 2009, 09:09 AM«معبد هرا» در «آلیمپ» :از قدیمی ترین معابد این دوره می توان از «معبد هرا» در «آلیمپ»یاد کرد که به شیوه دوریک و در سال 600 ق م ساخته شده است. ابعاد آن 5/18* 50 متر و بلندی ستونهای آن 40/5 مت سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7313]
-
گوناگون
پربازدیدترینها