واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سيدحسن خميني :هويت انقلاب اسلامي فرهنگي است
سيد حسن خميني در ديدار با اصحاب فرهنگ و هنر با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي يك انقلاب اقتصادي و نظامي نيست گفت : امام هرگز مبارزه مسلحانه را تجويز نكردند و همواره بر مبارزه و كار فرهنگي در يك بستر فرهنگي تاكيد داشتند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در آستانه نوزدهمين سالگرد ارتحال رهبر كبير انقلاب اسلامي جمعي از اصحاب فرهنگ و هنر و همچنين وزير، دست اندركاران و كاركنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در حسينيه جماران ضمن تجديد ميثاق با آرمانهاي امام راحل با حجت الاسلام سيد حسن خميني ديدار كردند.
يادگار امام در اين ديدار با بيان اينكه اي كاش كساني كه روزهاي الهي دوران امام را درك كرده اند بيشتر حرف مي زدند و جامعه هم گوش شنواي بيشتري براي اين سخنان داشت، گفت : ياد و خاطره شهداي عرصه فرهنگ و رسانه را گرامي مي داريم بي شك اينان پاسداران فرهنگ و هويت جامعه بوده و هستند.
وي در ادامه به تشريح علل وقوع انقلاب ها پرداخت و گفت : برخي از انقلابها در شرايطي به وقوع پيوستند كه جامعه محل وقوع انقلاب به شدت گرسنه بود كه اتفاقا همين عامل باعث شده يكي از انديشمندان غربي همه انقلابها را به نوعي معلول علتهاي اقتصادي بداند.
يادگار امام به اوضاع دين در دهه هاي قبل از انقلاب پرداخت و گفت : اگر چه در دنياي امروز صداي شكستن استخوانهاي ماركسيسم شنيده مي شود اما نبايد فراموش كرد كه تا 40 سال پيش حتي به دين هم از دريچه ماركسيسم نگاه مي كردند.
وي ادامه داد : پارادايم ماركسيسم آن قدر در حوزه انديشه سيطره داشت كه حتي بزرگان ديني آن زمان دائما به يكديگر هشدار مي دادند مراقب باشيد كه در اين فضاي غالب گفتمان ماركسيستي ذهنتان از نگاه ماركسيسم احكام دين را تحليل نكند.
سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي با ماهيت فرهنگي به وقوع پيوست خاطرنشان كرد : انقلاب اسلامي با شعار هدف فرهنگي "بازگشت جامعه به انديشه ، خويشتن و هويت ديني خود" شكل مي گيرد و اين موجب شد كه نظريه پردازان و جامعه شناسان انقلاب نظريات جديدي در ارتباط با انقلاب اسلامي و وقوع انقلابها ارائه كنند.
وي با بيان اينكه پيروزي انقلاب اسلامي در دوراني كه هنوز گفتمان ماركسيسم غالب بوده دين عامل تحرك جامعه به سمت تعالي مي شود ، گفت: افراد زيادي عليه رژيم گذشته مبارزه كرده اند اما پيشتازان انقلاب اسلامي دينداران بودند و وقتي مبارزات عليه رژيم گذشته به ثمر نشست كه توده هاي مردم به رهبري يك عالم ديني وارد صحنه شد و يكي از استبدادي ترين نظامها را از بين بردند.
سيد حسن خميني با بيان اينكه ماركسيسم تحليل غلطي از دين داشت اظهار داشت : اسلام و به خصوص شيعه در هيچ دوره اي به توجيه گري قدرت روي نياورده است بلكه زبان گوياي مردم در مقابل جباران بود. تشيعي كه مظهر آن حضرت زهرا(س) و پرچم آن حضرت سيدالشهدا است نمي تواند در هيچ دوره اي توجيه گر باشد.
سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي يك انقلاب اقتصادي و نظامي نيست، گفت : امام در تمام طول مبارزه هرگز دستور حركتهاي مسلحانه نداد. شما در هيچيك از انقلابهاي دنيا نمي بينيد كه رهبر انقلاب به انقلابيون دستور داده باشد در لوله تفنگ دشمنانتان گل بگذاريد. امام هرگز مبارزه مسلحانه را تجويز نكردند و همواره بر مبارزه و كار فرهنگي در يك بستر فرهنگي تاكيد داشتند.
يادگار امام تاكيد كرد : انقلاب اسلامي انقلاب اقتصادي نبود چون از همه قشرها در انقلاب حضور داشتند از بازاريها گرفته تا كوخ نشينان. هويت انقلاب فرهنگي بود اگر اين هويت شناخته و شناسانده نشود در حقيقت جوهره انقلاب اسلامي ناشناخته مانده است.
سيد حسن خميني با بيان اينكه انقلابي كه ماهيت آن فرهنگي است بقاي آن نيز بايد فرهنگي باشد ، اظهار د اشت : اگر بر عنصر فرهنگ تاكيد و تكيه نشود، هجوم فرهنگي دشمن به درستي شناسايي نشده و تنها به چند مظهر و نشانه ساده بسنده مي شود و اينجاست كه انقلاب از درون دچار مشكل خواهيم شد، اگر چه در بسياري از مواقع تهاجمي در كار نيست بلكه هجوم يكطرفه است يعني دشمنان از آن طرف هجوم مي آورند و اين طرف ساكت و ساكن است.
وي با بيان اينكه دنيا بعد از انقلاب اسلامي دچار تغيير پارادايم شد و معنويت گفتمان غالب جهان شد، گفت : وظيفه اصحاب فرهنگ و هنر در حقيقت وظيفه پاسداري از هويت انقلاب است انقلابي كه ريشه فرهنگي دارد اگر از اين ريشه مراقبت نشود از بين مي رود.
سيد حسن خميني در ادامه خاطرنشان كرد : فرهنگ انقلاب فرهنگي است كه از يك سو دست رد به سينه دين ستيزان و دين گريزان مي زند و از سوي ديگر دست رد به تحجر.
يادگار امام راحل با بيان اينكه اگر امام نبود دينداران امروزي ما يا بي دين شده بودند و يا طالباني است، تصريح كرد : پيام امام براي عصر حاضر و همه اعصار پيش بردن انقلاب از ميان دو راه دين گريزي و دين ستيزي و تحجر است.
وي با بيان اينكه اگر تحجر و ديگر واژه هاي بدون مفهوم تعريف نشود جامعه دچار دشنامهاي بي معناي سياسي خواهد شد، گفت : اگر بپذيريم هر چيزي كه دليل قاطع عقلي و يا برهان مسلم شرعي براي آن وجود ندارد، در حوزه اعتقادات ما باطل است، مي توانيم بگوييم كه مواردي از اين دست تحجر است.
سيد حسن خميني در پايان با بيان اينكه دين ستيزان كساني هستند كه در مقابل مسلمات و مواردي كه دليل قطعي شرعي دارند مي ايستند خاطرنشان كرد : به جد معتقدم امام خميني در زمان خود شاهراهي را ميان دو بيراهه تحجر و دين گريزي گشود. هم در رفتار شخصي و هم در رفتار عبادي و سياسي ايشان مي بينيم كه دين ستيزان و متحجران پس زده شده اند و جايي ندارند.
پيش از سخنان حجت الاسلام سيد حسن خميني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني بر تجديد ميثاق اصحاب فرهنگ و هنر با آرمانهاي امام راحل تاكيد كرد.
دوشنبه 13 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]