تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819828469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: توافق لبناني‌ها باعث خرسندي ماست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متكي: توافق لبناني‌ها باعث خرسندي ماست
تهران- منوچهر متكي در گفت وگو با تلويزيون الجزيره كه يكشنبه شب پخش شد ، با ابراز رضايتمندي ايران از حل بحران لبنان، گفت: مهم اين است كه لبناني‌ها راه حلي يافتند كه همه را راضي مي‌كند و توافق لبناني‌ها باعث خرسندي ماست.

وزير امور خارجه ايران افزود: توافق به دست آمده در دوحه در نتيجه تلاش هاي دولت قطر و لبناني‌ها حاصل شد و براي حفظ وحدت ملي در اين كشور است و گامي به جلو. بنا بر اين ما خرسنديم كه همه احزاب و جريانهاي سياسي در لبنان از اين توافق راضي هستند.

وي افزود: ما، خواست و هدف خاصي در لبنان نداريم و آرزو مي‌كنيم كه در اين كشور ثبات و پيشرفت حاصل شود. لبنان در موقعيت جغرافيايي مهمي در منطقه قرار دارد و بخشي از جهان اسلام است و ما ايرانيان براي لبنان خواهان ثبات ، عزت و سربلندي هستيم.

ما خواهان حفظ وحدت ملي و گام برداشتن اين كشور در راه توسعه و پيشرفت و حراست از استقلال و تماميت ارضي هستيم.

متكي گفت: ما خود را جداي از جهان عرب نمي‌دانيم و فكر نمي‌كنيم كشوري در جهان وجود داشته باشد كه مثل ايران در همسايگي كشورهاي عربي است. ما از قرنها در كنار برادران عرب و كشورهاي عربي زندگي مي‌كنيم و بين ما رابطه و منافع مشترك وجود دارد.

وزير امور خارجه ايران افزود: تاييد مي‌كنم مسائلي وجود دارد كه باعث نگراني همه ما مي‌شود. از جمله: بحرانهايي در جهان اسلام به ويژه در منطقه عربي وجود دارد، نظير اوضاع در عراق، لبنان و فلسطين كه تمام آنها در جهان عرب و جهان اسلام و جهان آزاد باعث اندوه همه مي‌شود .

متكي گفت: جهان عرب و اسلام داراي ظرفيت‌ها و امكاناتي براي دستيابي به راه حل‌هاي منطقي براي اين بحران‌ها و مشكلات هستند. مثلا در عراق، جهان اسلام و كشورهاي مسلمان مي‌توانند به عراقي‌ها كمك كنند . در قالب كشورهاي عربي و همسايگان عراق گامهاي اساسي در جهت حل مشكلات اين كشور بردارند و مي توانيم كمك كنيم تا تاثيرات منفي از اشغال اين كشور را از ميان برداريم .

متكي پرسيد، چگونه از كشته شدن صدها يا دهها هزار نفر در عراق متاثر نباشيم و شايد كساني كه پس از اشغال عراق جان خود را از دست دادند ، بيشتر از كساني باشند كه بدست صدام كشته شدند. موضوع عراق جداي از ما و جهان اسلام نيست .

وي افزود : قلب جهان اسلام كه فلسطين است براي همه مسلمانان مهم است و اوضاع فلسطين باعث نگراني ماست . فلسطيني‌ها ، عراقي‌ها و لبناني‌ها خود مشكلات خود را حل مي‌كنند و ما مي‌توانيم به آنها كمك كنيم و اين كار را در لبنان انجام داديم. تلاش كرديم در امور داخلي لبنان دخالت نكنيم و تصميماتي به نمايندگي از سوي آنها نگيريم. همه آنچه كه به اتفاق كشورهاي دوست انجام داديم، نزديك كردن لبناني‌ها به همديگر بود.

در اين زمينه، تلاشهايي را با همكاري قطر ، عربستان و ديگر كشورها ي عربي و دبير كل اتحاديه عرب انجام داديم.

ما معتقديم كه مشكلات كشورهاي عربي بين اين كشورها قابل حل است و آمادگي داريم به آنها براي حل مشكلاتشان كمك كنيم.

متكي گفت : ايران تلاش مي‌كند با همه كشورهاي عربي روابط خوبي داشته باشد، از جمله با مصر. ايران مي‌خواهد با شوراي همكاري خليج (فارس) در زمينه اقتصادي و ديگر زمينه‌ها همكاري داشته باشد. ايران طرح‌هايي براي امنيت منطقه مي‌دهد و اين فهرست طولاني است .

وزير امور خارجه ايران افزود: من دو سال پيش پس از جنگ ‪ ۳۳‬روزه به لبنان آمدم . با همه جريانهاي سياسي در لبنان ملاقات كردم. امروز در تعيين رييس جمهوري لبنان به بيروت آمده ام . پس از دوسال دوباره به اينجا آمدم. تلاش كردم با تمام جريانهاي سياسي ملاقات كنم. با آقايان سعد حريري،( رييس جريان آينده در مجلس ) نبيه بري ( رييس مجلس ) و سنيوره ( نخست وزير ) ملاقات كردم .

متكي ضمن رد حمايت ايران از گروهي خاص در لبنان، گفت: اين تلقي كه ايران در لبنان با يك جريان خاصي همراهي و از آن حمايت مي‌كند، صحيح نيست . ما ، در عراق نيز همين طور بهترين روابط را با همه درون حاكميت قانوني عراق داريم و از روند سياسي در اين كشور حمايت كرديم.

ما، در فلسطين از وحدت و انسجام همه گروه‌هاي فلسطيني حمايت كرديم .

متكي افزود: من با سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان و شيخ حمد وزير امور خارجه و نخست وزير قطر ديدار كردم. يكي از موضوعات مشترك مورد گفت و گو با اين دو شخصيت ، بحث درباره فلسطين بود و در مورد نزديك كردن ديدگاه‌ها بين جنبش فتح و جنبش حماس گفت وگو كرديم.

وزير امور خارجه گفت : ما از همه فلسطينيان دفاع و حمايت معنوي مي‌كنيم.

ما از ‪ ۳۰‬سال پيش از مقاومت فلسطين دفاع مي‌كنيم. ما اسرائيل و رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسيم و از وحدت و توافق گروه‌هاي فلسطيني حمايت مي‌كنيم.

متكي افزود: ما دولت حماس را نتيجه انتخاباتي آزاد مي‌دانيم . چرا غرب حكومت حماس را به رسميت نمي‌شناسد؟ چرا اين حكومت را رد كنيم ؟ ما اكنون با طرفهاي مختلف عربي رايزني مي‌كنيم. فردا به ما نگويند، چرا دخالت مي كنيد. اين طبيعي است .

و ي خاطر نشان ساخت : ما از ابتداي تشكيل نشست در دوحه و قبل از دوحه با شيخ حمد نخست وزير قطر در تماس بوديم و مشورت كرديم. ما در تماس مستمر با برادران قطري بوديم . براي اينكه ديدگاه بين لبناني‌ها را به هم نزديك كنيم. جمهوري اسلامي ايران بخشي از راه حل است ، نه بخشي از مشكل در منطقه .

وزير امور خارجه ايران گفت : ما معتقديم كه بلنديهاي جولان جزو خاك سوريه است و شبعا جزو خاك لبنان است كه از سوي اسرائيل اشغال شده است .

غزه و كرانه باختري نيز از سوي رژيم صهيونيستي اشغال شده است و اين رژيم ناگزير است از همه سرزمين‌هاي اشغالي عقب نشيني كند. يك مثل فارسي داريم كه بر اساس آن، اسرائيل براي فرار از مرگ به تب راضي مي‌شود و اين رژيم هرگز تا اين حد در ضعف نبوده است و تلاش مي‌كند از بحراني به بحراني ديگر فرار كند.

متكي تصريح كرد : اين حق سوريه است كه جولان را بازپس بگيرد و ما بخشي از جهان اسلام هستيم كه اين حق سوريه را به رسميت مي‌شناسد. ما، در توافقنامه‌ها در سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان غير متعهدها از حق سوريه دفاع كرديم، اما اسرائيل اين حق را به رسميت نمي‌شناسد.

وزير امور خارجه ايران گفت : اسرائيل اشغالگر است. آيا اشغالگر مي‌تواند شرايط خود را تحميل كند و بگويد كه سوريه روابط خود را با ايران و حزب الله قطع كند؟ ما روابط بسيار خوبي با سوريه داريم و در بسياري از موارد با يكديگر مشورت مي‌كنيم و بين دو ملت ايران و سوريه منافع مشترك وجود دارد .

متكي تاكيد كرد كه جولان بايد بازگردانده شود و افزود: روابط بين ايران و سوريه بسيار طبيعي است و بر اساس منافع مشترك است .

وي خاطر نشان كرد : ما موضع مردم عراق را در قبال اشغالگري و موافقتنامه پيمان امنيتي با آمريكا را مورد تاييد قرار مي‌دهيم. مسوولان عراقي و مرجعيت ديني موضع مهمي دارند. ما در اين سالها حساسيت عراقي‌ها را رعايت كرديم و شكست سياست آمريكا در عراق به يك باور در درون آمريكا تبديل شده است .

متكي در پايان گفت: محافظه كاران نو از انتخابات كنگره درس عبرت نگرفتند. آمريكا نگزير است سياست خود را در منطقه تغيير دهد . آمريكا با توافقنامه امنيتي مي‌خواهد نوعي القاي پيروزي كند تا گزينه‌هاي خود را تحميل كند. دولت فعلي در عراق در نتيجه انتخاباتي دمكراتيك بر سر كار آمده است و نبايد آمريكا از فصل هفتم (منشور ملل متحد) استفاده كند تا نظرات خود را بر مردم عراق تحميل نمايد.
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن