تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812786718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

6 رويداد در نيمه هفته بازار


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: 6 رويداد در نيمه هفته بازار
بورس تهران طي يك ماه گذشته بيش از 8 درصدي بازدهي دادگروه بورس- بازار سهام كشور در اواخر فصل بهار، روزهاي گرمي را سپري مي‌كند.


گرماي معاملات سهام به حدي است كه بورس طي يك ماه گذشته بيش از هشت‌درصد بازدهي را براي سهامداران رقم زده است. اما در اين ميان چند اتفاق مهم تاثير زيادي در ثبت اين بازدهي درخشان داشت كه ادامه آنها مي‌تواند شرايط بورس تهران را در ميان‌مدت شفاف‌تر كند.
«مفتح» به گمانه‌هايي از جنس سيمان پايان داد
سيمان از جمله كالاهاي استراتژيك است كه بحث آزادسازي قيمت آن چند سالي ذهن دولتمردان و سرمايه‌گذاران را به خود معطوف كرده است. دولتمردان به لحاظ آثار اجتماعي و سرمايه‌گذاران به واسطه آثاري مالي آن مشتاقانه شايعات و اظهارنظرهاي مرتبط را پيگيري مي‌كنند. تازه‌ترين خبر در خصوص اين كالاي مهم به اظهارنظر معاون وزير بازرگاني بازمي‌گردد. «مفتح» خروج سيمان از سبد حمايتي دولت را در شرايط فعلي غيرممكن دانست. اين مطلب در شرايطي از سوي يك مقام دولتي اعلام شد كه وزير صنايع و معادن بيشتر از آزادسازي قيمت سيمان در خرداد ماه خبر داده بود. خبري كه باعث شد فعالان بازار سرمايه با وجود انتشار چندين باره اين شايعه در سال‌هاي گذشته به سمت خريد سهام شركت‌هاي سيماني هجوم آورده و روز گذشته در پي منتفي شدن بحث آزادسازي سيمان، با عرضه‌هاي سنگين و تشكيل صف‌هاي خريد رو‌به‌رو شوند.
«حكشتي» به كجا مي‌رود؟
فارغ از عرضه بحث‌برانگيز سهام كشتيراني به واسطه قيمت‌گذاري نامتعارف سهام شركت از سوي سازمان خصوصي‌سازي، سهام اين شركت پس از گذشت 11 روز معاملاتي از زمان ورود بورس با توقف معاملات سهام مواجه شده است. توقفي كه تا حدود زيادي به عدم وجود عرضه ‌كننده سهام پس از ورود به بورس بازمي‌گردد.
با نگاهي به تركيب سهامداران «حكشتي»، درمي‌يابيم، هيچ يك از سهامداران فعلي يا تمايلي به فروش سهام خود ندارند يا امكان عرضه سهام خود را ندارند (از جمله سهام عدالت). به بيان ديگر معامله سهام بورس زماني شكل مي‌گيرد كه برخي از دارندگان سهام قيمت‌هاي فعلي را براي فروش ارزنده مي‌بينند و در طرف مقابل برخي نيز همان قيمت را براي خريد مناسب تشخيص مي‌دهند. اما در شرايطي كه هيچ فروشنده‌اي در نماد «حكشتي» وجود ندارد، فعالان بازار با خيال آسوده و تشكيل صف خريد، قيمت سهام را به سمت رشد حركت مي‌دهند. حركتي كه به دليل عدم عرضه به ميزان حجم مبنا بسيار كند صورت مي‌گيرد.در حقيقيت تمامي فعالان نماد كشتيراني از يك استراتژي واحد پيروي مي‌كنند كه اين موضوع به قفل شدن معاملات اين نماد منجر شده است.
هيجان «فولادي»
فعل و انفعالات تجربه رفتار سازمان خصوصي‌سازي طي 5/1 سال گذشته نشان داد اين سازمان كه متولي عرضه سهام شركت‌هاي بزرگ دولتي است، در اكثر موارد بدون درنظر گرفتن شرايط حاكم بر بورس اقدام به عرضه سهام كرده است. نمونه‌هاي اين مساله عرضه سهام فولاد مباركه به تعداد نامتناهي در فروردين و ارديبهشت ماه 87 در قيمت‌هاي كمتر از 330 تومان و عرضه قطره‌اي سهام همين شركت در خردادماه 87 در قيمت‌هاي بالاتر از 400 تومان است. به بيان ديگر در شرايطي كه بازار تمايلي به خريد سهام فولاد حتي در قيمت‌هاي پايين نداشت،خصوصي‌سازي به‌عنوان يك سد قوي امكان افزايش قيمت را از سهام اين شركت سلب كرده بود، درحالي‌كه پس از توقف عرضه و رشد قيمت، عرضه معناداري از سوي سازمان صورت نگرفت و همين امر منجر به رشد هيجاني و سريع قيمت سهام اين شركت شد.
حضور كمرنگ تامين سرمايه ها
در حالي‌كه سازمان بورس با اعطاي مجوز به چند شركت تامين سرمايه زمينه توليد يك نهاد مهم را در بازار سرمايه پايه‌ريزي كرد، اما پس از گذشت چند ماه از تاسيس اين شركت‌ها، در عمل حركت مشخصي از سوي اين شركت‌ها در بورس صورت نگرفته است. فلسفه وجودي شركت‌هاي تامين سرمايه باتوجه به در اختيارداشتن بدنه كارشناسي و نقدينگي به نسبت زياد، ارزشگذاري سهام شركت‌ها (به‌خصوص عرضه‌هاي اوليه)، فعاليت در نقش بازارگردان و ارائه خدمات مشاوره‌اي به فعالان بازار سرمايه است.كاركردهايي كه تاكنون از اين نهاد مهم ديده نشده است.
سوخت جديد حركت بورس
پس از عرضه سهام كشتيراني در بورس كه به واسطه محدود بودن سهام قابل عرضه، ارزش جهاني بالايي نداشت، بورس تهران اين روزها در انتظار ورود دو پالايشگاه اصفهان و تبريز است.
شركت‌هايي كه از يك سو با توجه به شفاف شدن نحوه فعاليت از كارمزدي به واقعي جالب توجه هستند و از سوي ديگر به دليل ارزش بالا مي‌توانند نقدينگي زيادي را در اولين روز عرضه از بورس خارج كنند. شرايطي كه ممكن است باتوجه به احتمال عرضه 20 درصد پالايشگاه اصفهان در روز نخست، ساير شركت‌هاي حاضر در بورس را تحت تاثير قرار دهد.
ركورد شكني برگزاري مجامع
در حالي‌كه بورس تهران در آستانه ورود به فصل برگزاري مجامع است، برگزاري 10 مجمع در روز سه‌شنبه همين هفته جالب توجه بود. هرچند شركت‌هاي بزرگ بورس در‌حال‌حاضر مجامع خود را برگزار نكرده‌اند، اما تجربه برگزاري مجامع پس از گذشت 5/2 ماه از آغاز سال براي اكثر سهامداران به‌خصوص سهامداران سيماني شيرين بوده است؛ چرا كه اين شركت با وجود تقسيم سودهاي بالا، پس از بازگشايي به جاي افت با رشد قيمت مواجه شده‌اند.
از ابتداي سال تا روز گذشته 30‌درصد از شركت‌هاي بورس نسبت به تعيين و اعلام زمان برگزاري مجامع سالانه و فوق‌العاده اقدام كرده و 138 شركت سهامداران خود را به مجامع مختلف دعوت كرده‌اند.
به گزارش «فارس»، بورس اوراق بهادار درحالي از ابتداي سال تا روز شنبه (11 خرداد) شاهد 46 روز كاري بود كه بررسي‌ها از وضعيت برگزاري مجامع عادي سالانه و فوق‌العاده شركت‌ها نشان مي‌دهد كه طي اين مدت از بين 415 شركت حاضر در بورس، 138 شركت (معادل 30‌درصد) زمان و مكان مجامع سالانه و فوق‌العاده خود را تعيين كرده و سهامداران حقوقي و حقيقي خود را دعوت كرده‌اند.
بررسي‌هاي تكميلي حاكي است كه با توجه به پايان سال مالي گذشته (29/ 12/ 86 يا 30/9/86 و يا 30/10/86) 105 شركت بورسي با هدف تصويب صورت‌هاي مالي و تعيين سود (زيان) نسبت به تعيين زمان برگزاري مجامع سالانه مبادرت ورزيده‌اند.
از سوي ديگر 30 شركت نيز در شرايطي با اهداف مختلف مانند تعيين اعضاي هيات مديره و اصلاح اساسنامه و... اقدام به برگزاري مجامع فوق‌العاده كرده‌اند كه 3 شركت ديگر به طور همزمان دو مجمع سالانه و فوق‌العاده برگزار كرده و يا در تدارك برگزاري هستند. بر اساس اين گزارش، با توجه به سال مالي 29/ 12/87 حدود 44‌درصد از شركت‌هاي بورسي، موج شديد برگزاري مجمع سالانه شركت‌‌هاي بورسي در تيرماه (كه به فصل مجامع معروف است) به وجود خواهد آمد و طي آن حسابرسان و بازرسان قانوني، سازمان بورس، سهامداران عمده و خرد، مديران عامل و مالي شركت‌هاي بورس، خبرنگاران و ... روزهاي سنگيني را پيش رو خواهند داشت.
بر اساس قانون تجارت، شركت‌هاي سهامي عام حداكثر 4 ماه بعد از اتمام سال مالي مهلت دارند تا نسبت به برگزاري مجمع سالانه اقدام كنند.
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن