تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806913190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

12 خرداد: اظهارات سخنگوي وزارت امورخارجه در نشست مطبوعاتي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 12 خرداد: اظهارات سخنگوي وزارت امورخارجه در نشست مطبوعاتي


سياست‌خارجي- همشهري آنلاين:
سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران صبح يكشنبه 12 خرداد در نشست هفتگي خود با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به تشريح سياست‌هاي ايران در عرصه خارجي پرداخت.

به گزارش ايسنا، سيد محمدعلي حسيني با تسليت سالگرد ارتحال ملكوتي امام (ره) و گراميداشت قيام 15 خرداد و تبريك آغاز به كار مجلس هشتم با اشاره به گزارش اخير البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و با تاكيد بر اين كه در مورد اين گزارش از آژانس توقعات بيش‌تري داشتيم و اگر فشارهاي مستمر برخي كشورهاي شناخته شده نبود آژانس مي‌توانست گزارش بهتري ارايه كند به نحوي كه هيچ روزنه‌اي براي سوء استفاده‌ي سياسي و مغرضانه‌ي برخي كشورها باقي نماند، يادآور شد: برخي از اين كشورها اعتبار و حيثيت آژانس را هدف قرار داده‌اند و بنابراين پايداري، عزم و اراده‌ي جدي آژانس است كه مي‌تواند جايگاه و اعتبار اصلي اين نهاد را حفظ كند.

وي در مورد نكات مثبت اين گزارش، گفت: اين گزارش تاييد مي‌كند تمام مواد هسته‌‌اي در كارخانه‌ي غني‌سازي سوخت نطنز و نيز آبشارهاي نصب شده تحت نظارت و كنترل كامل آژانس قرار دارند و از مارس 2007 تاكنون 14 بازرسي سرزده از تاسيسات غني‌سازي انجام شده است.

به گفته‌ حسيني آژانس هم‌چنين تاييد مي‌كند كه هيچ علامتي در مورد فعاليت‌هاي مرتبط با بازفراوري در تاسيسات ايران وجود ندارد و تمام يو اف 6 توليد شده در كارخانه‌ي اصفهان تحت نظارت و مهر و موم آژانس است و در ماه‌هاي مارس و آوريل 2008 اطلاعات بازنگري شده‌ي طراحي براي كارخانه‌ي آزمايشي غني‌سازي سوخت نطنز به آژانس داده شده است.

او با اشاره به بحث مطالعات ادعايي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌‌اي كشورمان، خاطرنشان كرد: آژانس هيچ اطلاعاتي در مورد طراحي واقعي و يا توليد قطعات سلاح هسته‌‌اي در ايران ندارد و آژانس تاييد كرده هيچ فعاليت هسته‌يي نظامي در سايت‌هاي كلاهدوز و پارچين رديابي نكرده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، توصيه‌هاي مطرح شده در گزارش آژانس را مربوط به درخواست آژانس براي تجديدنظر در مورد تعليق اجراي كد 1/3 ترتيبات فرعي، تعليق غني‌سازي و اجراي پروتكل الحاقي عنوان كرد.

حسيني هم‌چنين نكات منفي اين گزارش را در مورد باز گذاشتن موضوع سند اورانيوم فلزي كه جزء موضوعات شش گانه‌ مداليته بوده و آژانس رسما آن را مختومه اعلام كرده بود و نيز مطالعات ادعايي عنوان و خاطرنشان كرد: در اين گزارش آمده است ايران از بررسي مطالعات ادعايي در فوريه‌ 2008 خودداري كرده كه اين به دليل حل و فصل شدن مسائل شش گانه در چارچوب مداليته بوده و ما براي يكبار اعلام كرديم كه هر چه در دست دارند در مورد مطالعات ادعايي ارايه دهند تا ما ارزيابي خود را ارايه كنيم كه اين كار را كرديم.

وي افزود: قبل از گزارش ماه مارس آژانس و در فاصله‌ي پاسخ ما و اين گزارش آژانس مدعي شد: از سوي برخي كشورها تحت فشار قرار دارد چرا كه ادعاهاي جديدي مطرح شده است؛ بنابراين ايران براي كمك به آژانس و خارج كردن اين نهاد از فشار برخي كشورها توضيحاتي در مورد اسناد اضافي مطرح كرد.

به گفته‌ حسيني هدف اصلي از طرح مباحث مطالعات ادعايي وارد كردن فشار به آژانس است تا ادعا كنند ايران فعاليتي غيرمسالمت‌آميز دارد در حالي كه طبق تاييد آژانس فعاليت‌هاي ايران كاملا صلح‌آميز است و هيچ انحرافي در آن نيست.

او ادامه داد: آژانس تاييد مي‌كند عمده‌ اطلاعات مربوط به اسناد ادعايي را در قالب الكترونيك دريافت كرده و مجاز نبوده كه نسخه‌اي از آن را به ايران تحويل دهد. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا اسناد نبايد تحويل داده شود؟ و چه كساني در كار فني و تخصصي آژانس دخالت مي‌كنند؟

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان، تصريح كرد: مجموعه‌ موضوعات مطرح در مورد مطالعات ادعايي نشان مي‌دهد كه فعاليت‌هاي ما كاملا صلح‌آميز و مسالمت‌آميز است و اين مطالعات اصالتي ندارد و بي‌پايه و اساس است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، گزارش 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا را تاييد نظراتي عنوان كرد كه در گزارش آژانس بوده است.

حسيني با تاكيد بر تمركز اصلي تصميمات در موضوع هسته‌‌اي در شوراي عالي امنيت ملي ادامه‌ اين روند را در همين نهاد عنوان كرد.

اظهارات حسيني درباره بسته پيشتهادي ايران

حسيني در ادامه بسته‌ پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران را زمينه‌ مناسبي براي تصميم و حركت دسته‌جمعي پيرامون مهم‌ترين محورهاي مورد توجه جامعه‌ي بين‌الملل برشمرد و گفت: عمده‌ي مسائل منطقه‌يي و بين‌الملل در پرتو مذاكرات و هم‌فكري مي‌تواند حل و فصل شود و در اين بسته زمينه‌هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي و همكاري‌هاي كلان هسته‌‌اي مهم‌ترين مباني مطرح شده‌اند كه كاملا متقن و عادلانه‌اند كه حقوق ملت و حق حاكميت كشورها را به رسميت بشناسد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد ادعاهاي هاينونن درباره سند اورانيوم فلزي، گفت: اين موضوع بين ايران و آژانس حل و فصل شده و آژانس آن را در چارچوب طرح مداليته كتبا و رسما به ايران اعلام كرده است.

خبرنگاري از حسيني در مورد پيشنهاد سولانا و بسته‌ي پيشنهادي 1 + 5 و احتمال طرح تعليق غني‌سازي پرسيد كه وي در پاسخ، گفت: اجازه بدهيد خود سولانا پيشنهادش را به تهران بياورد. در مورد بسته چيزي به صورت رسمي دريافت نكرده‌ايم.

وي در پاسخ به سوال همين خبرنگار در مورد اعترافات اخير ژنرال عبدالقدير خان، اظهار كرد: اين اعترافات نياز به توضيح ندارد. آن چه كه مطرح شده اين بوده كه اعترافات قبلي تحت فشار برخي مسائل مطرح شده كه الان به كلي منكر است.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، افزود: اين مسئله در روند فعاليت‌هاي ما تاثيري نداشته و نمي‌گذارد.

وي سپس در پاسخ به سوالي در مورد موضع ايران در قبال تهديدات غرب، گفت: ما تهديدات جديدي دريافت نكرده‌ايم و برخي اظهارات و مواضع دو سه كشور شناخته شده‌ي غربي است كه بعد از گزارش آژانس مطرح شده و همواره اگر روزنه و فرصتي پيدا كنند به آن مي‌پردازند و آن را بزرگ‌نمايي مي‌كنند و اگر دست‌شان كوتاه باشد مطالبي را مي‌سازند و در تبليغات خود بهره مي‌گيرند.

سفر مالكي به تهران و ادعاهاي هوشيار زيباري

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد ادعاهاي هوشيار زيباري، وزير امور خارجه‌ي عراق مبني بر اين كه مقتدي صدر در ايران است، گفت: در اين خصوص پاسخ جديدي ندارم.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، هم‌چنين در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، سفر نوري مالكي را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقدمات سفر در حال فراهم شدن است. روابط خوب و دوستانه‌ي دو كشور مي‌طلبد كه هرازگاهي شاهد سفر مقامات دو كشور در سطوح مختلف باشيم.

حسيني اظهار اميدواري كرد: مقدمات سفر آماده و سفر به سرعت انجام گيرد.

وي مطالب مورد بحث در اين سفر را مسائل منطقه‌‌اي و ارتقاء روابط دو كشور در ابعاد مختلف عنوان كرد.

او در مورد كمك يك ميليارد دلاري ايران به عراق نيز، گفت: اين كمك براي بازسازي عراق با مشاركت شركت‌هاي ايراني اجرايي مي‌شود و بخشي از صدور خدمات فني و مهندسي مورد توجه مسوولان ايران است.

به گفته‌ي حسيني بحث غرامت جنگي از عراق نيز در دستور كار مذاكرات دوجانبه بوده و مغفول نشده است.

اظهارات سخنگوي وزارت امورخارجه درباره توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق

خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان در مورد توافقنامه‌ي امنيتي آمريكا و عراق پرسيد كه وي با تاكيد بر تصميم‌گيري ملت عراق، انديشمندان و نمايندگان منتخب مردم عراق در مورد آينده‌ خود، تصريح كرد: آنچه كه مورد توجه ايران است مخالفت با سياست‌هاي نيروهاي آمريكايي است كه حاكميت ملي و تماميت ارضي عراق را خدشه‌دار مي‌كند.

دستور بوش به سيا براي ايجاد بي ثباتي در ايران

خبرنگاري از سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در مورد دستور بوش به سيا براي ايجاد بي‌ثباتي در ايران پرسيد كه وي در پاسخ، گفت: سياست دولت آمريكا سياست جديدي نيست و آن‌ها بارها اين طرح‌ها را آزموده‌اند اما ماهيت عملكرد و سياست‌هاي خصمانه‌ دولت آمريكا عليه ملت ايران را بيش از گذشته نشان مي‌دهد و قطعا محكوم است.

حمايت ايران از باز پس گيري بلندي‌هاي جولان توسط سوريه

به گفته‌ي حسيني ايران از بازپس‌گيري بلندي‌هاي جولان توسط سوريه از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كند و اظهارات مطرح شده از جانب سردمداران رژيم صهيونيستي در اين‌باره مواضع متناقضي است كه بيانگر اختلافات و مشكلات داخلي بين مسوولان اين رژيم و سردرگمي آن‌هاست.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان، سپس با تاكيد بر اين كه ايران از تلاش‌هايي كه در جهت وحدت گروه‌هاي مختلف اسلامي و وحدت مسلمين و كشورهاي اسلامي باشد حمايت مي‌كند، در پاسخ به سوالي درباره حل مسائل لبنان، گفت: ايران در اين خصوص پيشگام بوده و از هر اقدامي در جهت وحدت اين گروه‌ها حمايت مي‌كرد و در مورد قضيه‌ي فلسطين نيز داراي همين موضوع اصولي است و معتقد است كه كشورهاي اسلامي بايد از ظرفيت خود براي وحدت ملي و گروه‌هاي مختلف فلسطيني استفاده كنند.

انتقاد از اقدامات تحريك آميز در برخي از كشور‌هاي غربي

وي با انتقاد از برخي اقداماتي كه در كشورهاي غربي براي تحريك گروه‌ها و پيروان مذاهب مختلف عليه يكديگر صورت مي‌گيرد، گفت: معتقديم كساني كه در اين جهت حركت مي‌كنند وابسته به افرادي هستند كه گفت‌وگوي بين اديان و تفاهم بين آن‌ها را برنمي‌تابند و تلاش مي‌كنند از فضاي موجود استفاده كنند.

او ادامه داد: معتقديم اتحاديه‌ اروپا و مسوولان اروپايي در يك تصميم منسجم بايد بر عليه كساني كه اين اقدامات را عليه مقدسات ديني انجام مي‌دهند تدابيري را به مرحله‌ اجرا بگذارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، در پاسخ به سوال ديگري در مورد سفر رييس‌جمهور به ايتاليا و درخواست ديدار با پاپ و رييس‌جمهور اين كشور، گفت: سفر دكتر احمدي‌نژاد اساسا براي حضور در اجلاس فائوست و در صورتي كه مقامات عالي‌رتبه‌ي اين كشور بخواهند ديداري با ايشان داشته باشند مي‌توانيم بر اساس روابط خوب دو كشور مورد توجه قرار دهيم.

ايران از اوباما حمايت نمي‌كند

حسيني با رد حمايت ايران از كانديداتوري اوباما در آمريكا، گفت: مسئله‌ تغيير در آمريكا يكي از شعارهايي است كه در اين كشور مطرح است و بسياري از سياستمداران و گروه‌هاي مردمي به آن پرداخته‌اند.

وي افزود: ما از هيچ كانديدايي حمايت نمي‌كنيم و معتقديم سياست‌ها و رفتارهاي عملي رييس‌جمهور آمريكا است كه مشخص مي‌كند سياست اين كشور در آينده و بعد از انتخابات چگونه است.

واكنش به ادعاي امارات

حسيني با تاكيد بر مالكيت و حاكميت قطعي و انكارناپذير ايران بر جزاير سه گانه‌ي ايراني در خليج‌فارس در پاسخ به ادعاهاي يكي از مقامات اماراتي، گفت: بارها اعلام كرده‌ايم كه آمادگي داريم درباره سوء تفاهم موجود پيرامون برخي از مسائل اداري جزيره‌ ابوموسي مذاكره و گفت‌وگو كنيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، تاكيد كرد: نبايد اجازه داد دشمنان روابط دو كشور (ايران و امارات) از اين سوء تفاهم استفاده كنند و به نيات شوم خود دست يابند. با وجود اين سوء تفاهم روابط دو كشور در سطح خوبي است كه البته برخي در تلاشند از روزنه‌اي به اين روابط آسيب بزنند.

وي شايعه‌ي تغيير سخنگوي وزارت امور خارجه را نيز رد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، در مورد پيگيري وضعيت نصر‌الله تاجيك سفير پيشين ايران در اردن نيز، گفت: مسئله‌ي تاجيك با جديت و از نزديك در تهران و لندن پيگيري مي‌شود كه اميدواريم به نتيجه‌ي مطلوب برسد. گفت‌وگوهايي نيز با طرف انگليسي داشتيم و تاكيد كرديم كه نبايد روند قضايي تحت تاثير فشارهاي سياسي قرار گيرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، سفر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به عربستان را نيز در چارچوب دعوت مسوولان عربستاني و براي شركت در اجلاسي از علما و انديشمندان الهي عنوان كرد.

حسيني دعوت از ميشل سليمان، رييس‌جمهور جديد لبنان و نيز دعوت وي از دكتر احمدي‌نژاد براي سفر به لبنان را در دستور كار برنامه‌ي همكاري‌هاي مشترك دو كشور عنوان كرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، با تاكيد بر اين كه موضع‌گيري‌هايي كه برخي كشورها نظير مصر در مورد سياست‌هاي ايران ارايه مي‌دهند اگر صحت داشته باشد منطبق با سياست‌هاي منطقه‌‌اي ايران نيست؛ در پاسخ به ادعاهاي مصر مبني بر دخالت ايران در مسائل سودان، گفت: ايران در همه‌ مراحل در كشورهايي كه ناآرام بودند تلاش كرده از ظرفيت بالاي خود استفاده و بخش عمده‌اي از مسائل و اختلافات را حل و فصل كند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان، در پاسخ به آخرين سوال مطرح شده درباره استرداد اعضاي گروه عبدالمالك ريگي از پاكستان، گفت: گفت‌وگوهايي در اين خصوص به صورت مفصل و در سطوح مختلف با پاكستاني داشته‌ايم و مشخصات كامل و جرايم آن‌ها را داده‌ايم كه مسوولان پاكستاني وعده‌هاي مساعدي را مبني بر استرداد آن‌ها داده‌اند كه اميدواريم به زودي صورت پذيرد.

وي در پايان از آزاد شدن محموله‌ توقيف شده‌ تجهيزات نيروگاه بوشهر در آذربايجان خبر داد كه به مقصد حمل شده است.

تاريخ درج: 12 خرداد 1387 ساعت 14:57 تاريخ تاييد: 12 خرداد 1387 ساعت 16:53 تاريخ به روز رساني: 12 خرداد 1387 ساعت 16:48
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن