تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820444802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پوتين در گفت‌وگو با لوموند: ايران هيچ قانوني را نقض نكرده است روابطمان با آمريكا مثبت است انحصارطلبي ديگر جايي در جهان ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: پوتين در گفت‌وگو با لوموند: ايران هيچ قانوني را نقض نكرده است روابطمان با آمريكا مثبت است انحصارطلبي ديگر جايي در جهان ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

ولاديمير پوتين در اولين سفر رسمي‌اش به فرانسه در پست نخست‌وزيري روسيه با مقام‌هاي عالي‌رتبه‌ي اين كشور به بحث و گفت‌وگو نشست و هم‌چنين در ضيافت شامي به دعوت نيكولا ساركوزي در كاخ اليزه شركت كرد. دعوت‌نامه‌اي كه به ندرت براي يك نخست‌وزير صورت گرفته است. با اين حال به عقيده‌ي بسياري از تحليل‌گران با پوتين در اين سفر بيشتر هم‌چون يك رييس‌جمهور و يا رهبر قوي كشورش برخورد شد تا يك نخست‌وزير.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه در گفت‌وگوي تفصيلي با روزنامه‌ي لوموند سعي كرد بر ابهامات موجود در خصوص رهبري در روسيه و شايعات مبني بر اينكه وي هنوز هم اداره‌ي كشور و سياست خارجي را در دست دارد خاتمه دهد.

وي در پاسخ به اين سوال لوموند كه حضور شما در اليزه به دعوت نيكولا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه و با توجه به تشريفات به عمل آمده از شما تاكيدي بر عدم شفافيت اين موضوع نيست كه چه كسي سياست خارجي روسيه را اداره مي‌كند؟ شا و يا آقاي مدودف؟

گفت: در اين زمينه هيچ ابهامي وجود ندارد، به جز اين كه سياست مداران براساس قراردادهاي موجود به اموري مي پردازند كه بايد. هركس برايان اساس كار مشخصي دارد. من در دوران رياست‌جمهوري‌ام با ساركوزي آشنا شدم . روابط خوب ما زماني شكل گرفت كه مساله‌ي پست من در دوران پس از رياست‌جمهوري در دست بررسي بود. ساركوزي از من در اين رابطه سوال كرده بود و من گفته بودم كه از اين موضوع اطلاعي ندارم. وي در آن زمان به من گفت كه از ديدار من در پاريس خوشحال مي‌شود. ساركوزي به من گفت: در هر پست جديدي كه بودي به من قول بده كه در نخستين سفر خارجي‌ات به پاريس بيايي و من هم به قولم عمل كردم.

پوتين در ادامه افزود: البته در مورد مسايل اقتصادي و تجاري گفت‌وگوي من اساسا با فرانسوا فيون، نخست‌وزير فرانسه بود. اين ديدار بيش از هر چيز به روابط اقتصادي و تجاري مرتبط بود، البته با رييس‌جمهور هم در مورد روابط اقتصادي كمي صحبت كرديم. به هر حال وي در باره‌ي روابط سياسي و دفاعي دو كشور و امور بين‌الملل نيز صحبت‌هايي داشت. با اين حال من بيش از هر چيز به مسايل اقتصادي و اجتماعي ‌پرداختم. به هرحال من به عنوان عضو شوراي امنيت روسيه در مرحله‌اي مشخص با مسايلي ارتباط دارم كه در آن باره نيز با رييس‌جمهور فرانسه صحبت كردم. اما در ارتباط با تخصيص اختيارات در داخل روسيه نهايتا و بدون شك اين امور به رييس‌جمهور روسيه مربوط است كه در حال حاضر رييس جمهور روسيه آقاي مدودف است.

پوتين در رابطه با ديدارش با ژاك شيراك، رييس‌جمهور سابق فرانسه گفت: من با شيراك سال‌هاي زيادي همكاري كرده‌ام. او ارتباط گرمي و شناخت عميقي از روسيه دارد، من با اظهارنظر وي مبني بر اينكه " نه فقط در گذشته، بلكه در آينده نيز روسيه و اروپا، روسيه و فرانسه مي‌توانستند و مي‌توانند و بايد نقش شاخصي در امور جهان بازي كنند" موافقم؛ علاوه بر تمام اين‌ها شيراك فردي بسيار دلپذير و خوشايند و يك هم سخن هوشمند و برجسته است. بدون اغراق دانش او همانند يك دايره‌المعارف است. زماني كه در چارچوب هشت كشور بزرگ بزرگ صنعتي جهان كار مي‌كردم در ديدار با همكارانم بر اين امر واقف شدم كه وي هميشه مركز نفوذ و تاثير است و خواهد بود. ژاك هميشه نظر خود را دارد؛ يك نظر منطقي و درست به خصوص در مورد بسياري از مسايل توسعه‌ي دنياي صنعتي. من در كل به معاشرت با او علاقه‌مندم و به دليل اين كه در توسعه‌ي روابط فرانسه – روسيه مشاركت زيادي داشت، مدودف نيز تصميم گرفت جايزه‌ي دولتي فدراسيون روسيه به وي اهدا شود . ما منتظريم تا در روز روسيه – در جشن ملي خودمان، در روز 12 ژوين (23 خرداد) پذيراي شيراك در كرملين باشيم تا رييس‌جمهور روسيه اين جايزه را به وي تقديم كند.

نخست‌وزير روسيه در باره‌ي سيستم قدرت امروز روسيه همانند يك ساختار دو نفره و اين كه آيا اين سيستم موقت است يا وي در نظر دارد در آينده پست نخست وزيري روسيه چيزي برابر با صدراعظمي آلمان شود گفت: روسيه يك جمهوري است، ما قصد نداريم نقش كليدي رييس كشور را در سيستم سياسي تغيير دهيم. اما اين كه من رياست دولت را بر عهده دارم يك حقيقت جالب تاريخ سياسي ماست. اما مهم‌تر اين است كه من همزمان رهبري حزبي را بر عهده دارم كه رهبري حيات سياسي كشور را در دست دارد و اكثريت قاطع كرسي‌هاي پارلمان را در دست دارد. اين بدون شك نتيجه‌ي اين است كه در روسيه به چند حزبي و افزايش نفوذ پارلمان در حيات سياسي كشور اهميت بيشتري داده مي‌شود و اين در واقع نشانه‌ي اصلي سياسي است.

پوتين در پاسخ به اين سوال لوموند كه "وقتي برنامه‌ي ديدار سران برگزار شد شما در مورد برنامه‌ي طولاني مدت توسعه‌ي روسيه در 10-20 سال نزديك خبر داديد. دميتري مدودف نيز در اين باره صحبت كرد. آيا ممكن است امري شما را مجبور كند از پست خود پس يك، دو و يا سه سال بعد كنار رويد؟" گفت: من ديروز با نيكولا ساركوزي صحبت كردم و او به من از برنامه‌هاي خود براي مدرنيزه كردن فرانسه گفت. ساركوزي كسي است كه به اين كار عشق فراوان دارد. وي فردي صادق است و صادقانه مي‌خواهد بسياري را از چيز‌ها در كشور براي فرانسوي‌ها تغيير يابد و اين البته تصميمي نيست كه هميشه در يك چشم انداز كوتاه مدت اثر مثبت داشته باشد. بعضي از اين تصميمات بدون شك پس از چند سال اثرمثبت خود را نشان مي‌دهند و بايد گفت هرگاه چنين تصميماتي اتخاذ مي‌شوند در جامعه بحث هايي در اين رابطه شروع مي‌شود. من بايد بگويم كه روسيه بايد تصميماتي را در مورد مدرنيزه‌ كردن تمام فعاليت‌ها و امور زندگي اتخاذ كند من منظورم فقط اقتصاد نيست، اقتصادي كه ما بايد شكل نوآورانه به آن بدهيم كه ما بر آن مصر هستيم.

پوتين گفت: فرض كنيم لازم است كه ما سيستم پرداختمان را در زمينه‌ي بودجه تغيير دهيم. ما بايد سيستم مستمري خود را كه تضمين كننده يك دوران كهنسالي مناسب و در آمد خوب براي شهروندان كشور است، مدرنيزه كنيم. مقدار مستمري بايد بيشتر با سطح در آمد فرد در طول زندگي‌اش مطابقت داشته باشد. ما بايد كشاورزي را مدرنيزه كنيم. روسيه با چالش‌هاي زيادي روبه‌روست و ما قصد داريم كاملا يك ارتباط صادقانه با شهروندان كشورمان داشته باشيم. اگر اقدامات ما موفقيت آميز باشند، بنابراين در واقع ديگر مهم نيست كه ساختار قدرت چگونه شكل گرفته باشد. مهم اين است كه ما به اهداف مشترك برسيم و امروز در روسيه تيم حرفه‌اي توانايي از كارشناسان و سياست مداران در پارلمان شكل گرفته است كه از ما حمايت مي‌كنند و ما تلاش مي‌كنيم تا هر چه بيشتر اين يگانگي را حفظ كنيم. اما تخصيص نقش‌ها و اهداف مربوط به طرح دوم است.

پوتين با تاكيد بر اينكه نگراني از اين امركه تورم عامل بي‌ثباتي جامعه‌ي روسيه شود و اپوزيسيون از اين مساله بهره‌برداري كند ندارد،گفت: البته ما متوجه عواقب منفي تورم هستيم و وظيفه خود مي‌دانيم براي جلوگيري از اين تهديد اقدامات لازم را انجام دهيم. تورم از داخل به سوي ما نيامد. تورم از اقتصاد‌هاي توسعه يافته از جمله اروپا به روسيه وارد شد.

پوتين با رد نظر لوموند مبني بر اينكه ميان اين نظريه كه روسيه ارزش‌هاي مشتركي با اروپا دارد و مفهوم رقابت در اقتصاد و سياست در روسيه قابل پذيرش نيست تناقض وجود دارد، گفت: من در اينجا تناقضي نمي‌بينم. رقابت يعني درگيري و جنگ و تلاش. اگر يكي از طرفين به نفع خود برسد و در جريان اين درگيري پيروز شود، يعني كه رقابت وجود دارد. اما در ارتباط با اقتصاد؛ بله در هر كشوري فعالان اقتصادي تلاش مي‌كنند تا خود را به سران نزديك كنند و از امتياز رقابت بهره‌مند شوند. همكار شما هم اكنون از "كاپيتان‌هاي اقتصاد روسيه" و صنعت نفت روسيه ياد كرد. اين افراد در زمان خود نمي‌توانستند به آمريكا وارد شوند و حتي به آن‌ها ويزا نيز نمي‌دادند زيرا معتقد بودند كه آن‌ها با مافيا در ارتباطند.

خبرنگار لوموند از پوتين پرسيد: برخي از ناظران و حتي خود روس‌ها نيز اغلب مشكل مي‌توانند تعريفي از روسيه ارايه دهند. آيا اين كشور ديكتاتوري است، توتاتاليتاريستي است و يا دموكرات؟ و شما آيا شما نيز چنين احساسي داريد كه خود شما چنين سيستمي را به وجود آورديد و آيا اين گونه سيستمي بايد وجود داشته باشد يا خير؟

نخست‌وزير روسيه در پاسخ گفت: خير. ما هيچ چيزي را به وجود نمي‌آوريم، ما بر اساس اصول و معيارهايي كه در جهان متمدن جا افتاده و با نگاه به تاريخ از جمله تاريخ سياسي، فرهنگ سياسي فدراسيون روسيه، با نگاه به سنت روسيه، كشورمان را توسعه مي‌دهيم. ما دقيقا در آينده در همين راه حركت خواهيم كرد. براي نمونه چند حزبي؛ زماني كه حاكميت تمام اهداف، كارها و تمام فعاليت‌هاي احزاب را خراب ‌كند سيستم چند جزبي به وجود نمي‌آيد تا پروسه‌ي سياسي كشور را سازماندهي كند. قطعا چند حزبي در زماني بوجود مي‌آيد كه گروه‌هاي زيادي از مردم كه نماينده منافع گروه‌هاي مختلف جمعيت هستند بتوانند به طور موثر فعاليت كنند و در جريان رقابت سياسي، رقابت متمدنانه ميان خودشان، تصميماتي اتخاذ كنند كه به منافع اكثريت قاطع جمعيت كشور مربوط شود. براي تقويت پارلمان و چند حزبي كارهاي زيادي انجام داده‌ايم. البته لازم است امور هماهنگ باشد تا اقدامات واقعي و در جهت بهبود وضعيت كشور باشند. اما سنت‌هاي مشخصي نيز وجود دارند. براي نمونه در لبنان بايد حتما در سطح بالاي سياسي نمايندگان گروه‌هاي مختلف مردم حضور داشته باشند. براي نمونه در جمهوري داغستان چند ملت مختلف وجود دارد. سنت آن‌ جا بدينگونه شكل گرفته است كه اگر رييس يك گروه ملي رييس جمهور شود بنابراين حتما بايد رييس پارلمان،‌ رييس يك گروه ملي ديگر باشد و رييس دولت نيز بايد رييس گروه ملي سوم باشد. اميدوارم اين سيستم هرمي نقض نشود اگر اين سيستم به هم بريزد عواقب مخربي در پي خواهد داشت. اگر اين سيستم كنار رود براي انتخاب رييس جمهور بايد راي‌گيري مخفي انجام شود، اما اين امر جمهوري را ويران خواهد كرد و من نمي‌توانم فرض كنم كه چنين چيزي اتفاق بيفتد. من مجبورم كه افكار مردم را در نظر بگيرم. من به آراي آن‌ها احترام مي‌گذارم و به ارتباط آن‌ها با ساختار زندگي خودشان احترام مي‌گذارم. ما البته با اين ديد در جريان توسعه‌ي پروسه‌هاي مشترك متمدما‌نه‌ي خود حركت مي‌كنيم.

نخست‌وزير روسيه در باره‌ي سيستم قضايي و قضات روسيه تاكيد كرد: سيستم قضايي با وجود تمامي مشكات توسعه خواهد يافت و توانايي خود را ثابت مي‌كند. اما براي اين كه اين سيستم 100 درصد براي مردم كار كند، اقدامات بيشتري بايد صورت گيرد.

پوتين در باره‌ي وضعيت داغستان، چچن و وخيم‌تر شدن وضعيت اينگوش و داغستان و مشكلات ويژه اين دو منطقه گفت: وضعيت جمهوري چچن كاملا بهتر شده است؛ اين امر به شرايط خاصي بستگي داشته كه مهم‌ترين آنها اين بودند كه مردم چچن براي خودشان انتخابات مشخصي را برگزار كردند و اين انتخابات براي توسعه خود اين جمهوري بود. ما شاهد واكنش مردم چچن در مقابل تلاش‌هاي براي وارد كردن گونه‌يي از اسلام غير متعارف در ساختار جمعيتي اين كشور بوديم. وهابيت يك فرقه در اسلام است اما در خود وهابيت نيز افراط‌گرايي وجود دارد. دقيقا همين جريانات تلاش كردند تا به ساختار مردم چچن وارد شوند. مردم به خوبي متوجه شدند كه يك نفر نه به خاطر منافعشان كه به خاطر استفاده از منافع آنها به عنوان وسيله‌اي براي تضعيف فدراسيون روسيه مي‌جنگند. كه اين فقط رنج مردم را در پي خواهد داشت. در واقع فهميدن اين نكته در باثبات شدن منطقه نكته مهمي بود. ما اوضاع منطقه داغستان و اينگوش را به خوبي زير نظر داريم، در آن‌جا درگيري و تضاد منافع وجود دارد، اما اين تضاد منافع سياسي نيست، بلكه بيشتر اقتصادي است. اما اين به عمليات جدايي‌خواهي مربوط نمي شود. اين به درگيري سياست داخلي خود اين جمهوري‌ها مربوط است.

پوتين تاكيد كرد كه واقعه‌ي مدرسه بسلان را به طريق ديگري نمي شد حل كرد چراكه در غيراين صورت قضايا تاكنون ادامه پيدا مي‌كرد.

نخست‌وزير روسيه در باره‌ي انتظاراتش از اتحاديه‌ي اروپا و چشم‌اندازها براي ايجاد روابط بهتر ميان اين اتحاديه با روسيه گفت:‌ فرانسه شريك قابل اعتماد و ديرين ماست. ما هميشه حتي در مورد شراكت استراتژيك ميان فرانسه و روسيه صحبت كرديم. من با اين مفهوم‌ها و تعاريف موافقم. فرانسه يك سياست خارجي مستقل داشته و دارد و اميدوارم داشته باشد. معتقدم اين در خون فرانسوي‌هاست و هر رهبر فرانسه بايد اين را در نظر بگيرد ما امروز اين استقلال را شاهديم . ما ارزش بالايي به اين روش مي‌دهيم و به همين خاطر از دولت فرانسه در اتحاديه‌ي اروپا انتظار زيادي داريم. اول از همه انتظار يك گفت‌وگوي سازنده در مورد ايجاد پايگاه‌هاي الزامي حقوقي رفتار متقابل با اتحاديه‌ي اروپا؛ شما مي‌دانيد كه دوره رياست اسلووني بر اتحاديه اروپا تمام شده است وبارها گفته‌ايم كه علاقه‌مند به امضاي يك قرارداد جديد هستيم. اما به نظرم شركاي اروپايي ما به اندازه‌ي ما به اين مساله علاقه ندارند. بنابراين من انتظار دارم كه دولت فرانسه در روابط خود با ما دوره‌ي جديدي را آغاز كند و بر اساس منافع متقابل به طور مشترك با يكديگر كار كنيم.

پوتين در رابطه با برنامه‌هاي هسته‌يي ايران و اينكه آيا به نظر وي ايراني‌ها در تلاش براي ساخت بمب هسته‌يي هستند، گفت: به نظر من ايراني‌ها در تلاش براي ساخت بمب هسته‌يي نيستند، ما هيچ سند و مدركي نداريم كه بخواهيم بر اساس آن اين گونه فكر كنيم. ايراني‌ها ملتي بسيار مغرور و مستقل هستند، آن‌ها سخت در تلاشند تا در زمينه‌ي تكنولوژي هسته‌يي به حقوق قانوني خود تحقق بخشند. بايد از نقطه نظر رسمي و حقوقي گفت كه ايران تاكنون هيچ قانوني را نقض نكرده است. اين كشور حتي حق غني سازي اورانيوم را نيز دارد. بايد فقط به اسناد و مدارك نگاه كرد تا قانع شويم كه اين كشور هيچ قانوني را نقض نكرده است. البته اعتراضات مشخصي وجود دارد و يا دقيق‌تر بگويم قبلا بود، مبني بر اينكه اين كشور تمام برنامه‌هاي هسته‌يي خود را به آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي ارايه نكرده است؛ ما بايد نهايتا در اين باره تحقيق كنيم. اما در كل ايران برنامه‌هاي هسته‌يي خود را اعلام كرد و يك بار ديگر تكرار مي‌كنم كه از نقطه نظر رسمي و حقوقي هيچ اعتراضي به ايران نيست. من هميشه با صداقت و شفافيت به شركاي ايراني خود گفته‌ام كه به اعتقاد من ايران در يك فضاي بي‌هوا قرار ندارد، بلكه اين كشور در يك منطقه بسيار پيچيده و خطرناك جهان قرار دارد. ما از شركاي ايراني خود مي‌خواهيم تا اين را مدنظر داشته باشند. من به آن‌ها گفته‌ام كه همسايگان خود و جامعه‌ي جهاني را ناراحت نكنند و اقداماتي را انجام دهند كه جامعه بين‌المللي را متقاعد كند حكومت ايران هيچ برنامه مخفي ندارد. ما تاكنون با طرف ايراني و شركاي خود در چارچوب گروه شش همكاري جدي داشته‌ايم و قصد داريم تا در آينده نيز به همين عنوان كار خود را انجام دهيم. من در جريان ديدارم با ساركوزي اين مساله را مطرح نكردم، من به شما تضمين مي‌دهم كه آگاهي رييس جمهور فرانسه در باره ي برنامه‌هاي هسته‌يي ايران كمتر از رييس جمهور روسيه نيست. من و ساركوزي در اين رابطه صحبت كرديم كه اين مشكل هنوز وجود دارد و ما بايد با يكديگر همكاري كنيم تا اين مساله حل شود.

لوموند از نخست‌وزير روسيه پرسيد: اگر يك روز به شما اطلاع دهند كه ايراني‌ها كاملا به دنبال بمب هسته‌يي هستند، آيا اين مساله براي روسيه مشكلي محسوب مي‌شود؟ گفت: شما گفتيد "اگر" يعني وجه شرطي. يك مرد سياسي اين اما و اگرها را نمي پذيرد. هر گاه اين خبر را دريافت كنيم. آن وقت فكر مي‌كنيم كه با آن‌ها چه كار كنيم. اما در ارتباط با اصول بايد بگويم كه

ما مخالف گسترش سلاح‌هاي تخريب جمعي در جهان هستيم. ما معتقديم كه اين خطرناك‌ترين روش است و مهم‌تر از همه اين كه اين كار نه با منافع منطقه همخواني دارد ونه با منافع ايران مطابقت مي‌كند. زيرا استفاده از تسليحات هسته‌يي در چنين منطقه‌ي كوچكي يعني خودكشي. استفاده از تسليحات هسته‌يي به سود چه كسي است؟ آيا به سود فلسطين است؟ در آن صورت ديگر فلسطيني وجود نخواهد داشت. ما منظورمان اين است كه اين حادثه همانند چرنوبيل خواهد بود. الان حتي باد هم در جهت چرنوبيل نمي‌وزد. همين. پس اين به خاطر چه كسي انجام ‌شود؟ ما معتقديم اين مساله اثر سوء خواهد داشت موضع ما هميشه همين بوده و هست و اميدوارم كه رييس‌جمهور ديميتري مدودف نيز همين موضع را داشته باشد.

پوتين تاكيد كرد: ما هر گونه گسترش تسليحات هسته‌يي را با مشكل مواجه مي‌كنيم. به همين دليل ما برنامه‌ي غني سازي بين‌المللي را ارايه داديم، زيرا ايران تنها يكي ازبخش‌هاي اين مشكل است. بسياري از كشور‌ها در برابر انتخاب استفاده از انرژي هسته‌يي براي اهداف مسالمت آميز قرار دارند، اين بدين معني است كه به غني سازي اورانيوم نياز دارند و اين نياز آنها را وادار مي‌كند چرخه‌ي منحصر به فرد خود را بسازند و باز اين ترديد و ابهام همواره وجود خواهد داشت كه غني سازي اورانيوم حتي به ميزان كم صورت گرفته كه در نهايت دستيابي به سلاح‌هسته‌يي را به دنبال دارد. اين را به سادگي نمي‌شود كنترل كرد. بنابراين ما پيشنهاد مي‌دهيم كه اين غني سازي در خاك كشورهاي خاص انجام شود تا ديگر شك و ترديد‌ي وجود نداشته باشد. زيرا آن‌ها هم اكنون سلاح هسته‌يي دارند. بنابراين بايد به كشورهاي عضو اين روند تضمين داده شود و از اين تضمين كامل برخوردار باشند كه به مقدار لازم اورانيوم غني شده را دريافت مي‌كنند و سوخت هسته‌يي مصرف شده از آن‌ها گرفته خواهد شد چنين سيستمي را مي‌توان ايجاد كرد. اين سيستم به اندازه كافي قابل اعتماد و بي‌خطر خواهد بود.

به عقيده‌ي پوتين ورود گرجستان و اوكراين به ناتو تهديدي عليه روسيه است به چند دليل، اول از همه اين كه روسيه در كل و در در اصل مخالف گسترش ناتو است. وي گفت: ناتو ايجاد شده است. بياييد سال 1949 و بند پنجم قرارداد واشنگتن را در مورد امنيت جمعي به يادآوريم. اين قرارداد براي چه چيزي ايجاد شد؟ براي دفاع و در جريان رويارويي با اتحاديه‌ي شوروي. براي دفاع در برابر حمله يك كشوري در آن زمان. اتحاد شوروي حقيقت را گفت وقتي اعلام كرد قصد ندارد به هيچ كسي حمله كند اما كشور‌هاي غربي خلاف اين را گفتند و اين قرارداد در هر حالت براي دفاع در برابر اتحاد شوروي بود. اتحاد شوروي ديگر نيست چنين تهديدي وجود ندارد اما سازمان پيمان آتلانتيك شمالي هنوز باقي مانده است اين سوال به ذهن متبادر مي‌شود شما عليه چه كسي دوست مي‌شويد؟ و براي چه هدفي. يعني بياييد فرض كنيم كه امروزه مي‌گويند ناتو بايد با تهديد‌هاي معاصر مبارزه كند امروز چه تهديد‌هاي جهاني وجود دارد؟ گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي كه شما و ما در مورد آن صحبت كرديم. تروريسم كه يك جرم بين‌المللي است و تهديد مواد مخدر. در چارچوب بلوك نظامي – سياسي جدا افتاده چه مي‌شود كرد؟ خير. چنين مسايلي را نمي‌توان در جچارچوب بلوك نظامي – سياسي جدا افتاده به طور موثر حل كرد. آن‌ها مجبور هستند اين راه‌حل را تنها بر اساس گسترش همكاري‌ها ببينند. گسترش ناتو يعني فقط ايجاد مرزهاي جديد در اروپا. يعني ديوارهاي جديد برلين. اما اين بار غير قابل ديد و با خطر بيشتر‌. و اين به محدود شدن امكان همكاري مشترك براي جنگ عليه تهديد‌هاي عمومي امروزه منجر خواهد شد زيرا باعث عدم اطمينان كشورها به يك ديگر خواهد شد. اين آزار دهنده است. اين دليل نخست بود. و الان دليل دوم كه براي ما از اولي اهميتي كمتر ندارد ما مي‌دانيم كه در ناتو تصميمات چگونه اتخاذ مي‌شوند. بلوك‌هاي نظامي سياسي به سوي محدوديت‌ اختيارات و حاكميت كشورهاي عضو آنها پيش مي‌روند. چيزي وجود دارد به اسم "نظم داخل بلوك" همانند نظم در پادگان‌ها. اول تصميم طبق معمول همانطور كه من و شما مي‌دانيم در يكي از كشورهاي عضو اتخاذ مي‌شود و به آن مشروعيت مي‌بخشد. مثل تصميم‌ آنها در مورد سيستم دفاع موشكي. اول تصميم در مورد استقرار اين سپر را گرفتند و بعد در بروكسل به بحث در مورد آن پرداختند. البته در واقع تحت فشار و بعد از انتقاد ما اين كار را كردند. و ما نگرانيم كه امروز كه اين كشور‌ها در ناتو پيدا شده‌اند، بنابراين اين فردا هم مي‌تواند سيستم‌هاي حملات‌ موشكي نيز كه ما را تهديد خواهند كرد، پيدا شود. بنابراين بعد با اين چه كار بايد انجام دهيم؟ ما هميشه در مورد محدوديت تسليحات در اروپا حرف مي‌زنيم. اما الان كشورهاي غربي مي‌گويند كه خودشان اين كار را انجام داده‌اند. آنها مي‌گويند ما كه دوپاي جنگلي گرفتيم و به زودي يك منطقه‌ در دو كشور لهستان و چكسلواكي نيز خواهيم گرفت. بيسمارك مي‌گفت: نيت و اعلان خوب مهم نيست، مهم پتانسيل است. و ما مي‌بينيم كه يك ساختار نظامي به مرزهاي ما نزديك مي‌شود. براي چه؟ شما مي‌بينيد كه هيچ كس هيچ كس را تهديد نمي‌كند.

و در نهايت دليل آخر ما با شما در مورد مسايل دموكراسي حرف زديم. اين همان موضوعي است كه ما هميشه بايد به آن فكر كنيم. در اين زمينه مسووليت سران بيشتر است. آيا اين درست است كه در زمينه روابط بين‌المللي دموكراسي گسترش پيدا نمي‌كند؟ ما در مورد دموكراسي صحبت مي‌كنيم. دموكراسي چيست؟ دموكراسي قدرت مردم است در اوكراين در تمام نظرسنجي‌هاي اجتماعي تقريبا 80 درصد از مردم نمي‌خواهند كشورشان به ناتو بپيوندد ولي شركاي ما مي‌گويند ك اوكراين در ناتو خواهد بود. يعني كسي به نظر آن‌ها علاقه‌مند نيست؟ آيا شما مي‌خواهيد به من بگوييد كه دموكراسي چيست؟

نخست‌وزير روسيه در ادامه تاكيد كرد كه فسخ حكم اعدام در كشورش يك مسووليت سياسي است كه مي تواند به آرامي و با كمك رفراندوم حل شود.

پوتين در رابطه با ارتباطش با بوش و آمريكا به خصوص در مسائلي نظير گسترش ناتو، برنامه‌ي هسته‌يي ايران، كوزوو و جنگ عراق گفت: اگر اجازه دهيد عملكرد بوش را ارزيابي نكنم، زيرا خود را محق اين كار نمي‌دانم. اين مردم آمريكا هستند كه بايد اين ارزيابي را داشته باشند. من در مورد اين سوال نظر خودم را دارم. من فكر مي‌كنم كه رييس‌جمهور ايالات متحده مسووليت بزرگي بر عهده دارد، زيرا اين كشور در امور بين‌المللي و اقتصاد جهاني ارتباطات زيادي دارد،نقد عملكرد ديگران آسان است. ما هميشه موضع خود را در مورد بسياري از مشكلات و مسايل داشته‌ايم. در رويكرد ما در برابر اين مسايل و يا ديگر مسايل تفاوت كامل وجود دارد. به نظرم فرانسه نيز در برابر جنگ عراق موضعي نزديك به موضع ما داشت. علاوه بر اين چه كسي در اين باره حرف زد؟ اول كشورهاي اروپايي، فرانسه و آلمان در برابر جنگ عراق موضع مشخصي را اتخاذ كردند و بعد ما به آنها پيوستيم. درست است، ما از همان اول تفكر مشخصي داشتيم، فرانسه و آلمان نظر خود را اعلام كردند و ما بعدا به آن‌ها ملحق شديم و يادتان مي‌آيد كه صحبت‌هاي مختلفي در اين باره بود كه ما موضع نادرستي را اتخاذ كرده‌ايم؛ زمان گذشت و معلوم شد كه با زور نمي‌توان اين مسايل را حل كرد. در امور جهاني انحصار طلبي نمي‌تواند وجود داشته باشد. در جهان يك ساختار نمي‌تواند وجود داشته باشد. يك نفر رييس نمي‌تواند باشد و هيچ گونه امپراتوري امروزه نمي‌تواند دوام بياورد.

نخست‌وزير روسيه در ادامه افزود: اما در ارتباط با روابط ما با ايالات متحده بايد بگويم كه ما در امور خود بسيار بيشتر از آن مواردي كه با هم اختلاف نظر داريم، روابط مثبت داريم. روابط اقتصادي ما توسعه‌ي مثبتي داشته است. ما در امور جهاني نيز منافع مشتركي داريم، به ويژه در مورد تهديد اصلي جهان كه همان گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي است. ما در اين مورد عقايد كاملا مشتركي داريم؛ جنگ با تروريسم، اين جنگ اغلب يك ماهيت مخفي دارد اما تاثير آن بيشتر و بيشتر مي‌شود. من اخيرا با جورج بوش در سوچي ديدار كردم و توانستم اخبار جنگ با تروريسم را بدهم و از او به خاطر همكاري‌اش در امور مربوط به جنگ با تروريسم تشكر كنم. شما گفتيد كه ما در مورد مساله‌ي ايران با آمريكا اختلاف نظر داريم. ما اختلاف مشخص و ويژه‌اي در اين زمينه نداريم. ما در شوراي امنيت و در محدوده‌ي گروه شش همكاري جدي داريم و در شوراي امنيت هم به سود اين قطعنامه‌ها راي مي‌دهيم، ما به نقطه نظرات متفاوت كه در واشنگتن شكل مي‌گيرند، گوش مي‌دهيم. اما خدا را شكر اين نظرات تا پاي استفاده از نيروي زور پيش نرفته است و اميدواريم كه اين طور نيز نباشد. ما مي‌دانيم كه اين مشكل بايد حل شود و با كمك هم آن را حل كنيم. بنابراين، بله اختلاف وجود دارد؛ اما باز هم جو عمومي، جو ارتباط متقابل است و من مي‌گويم كه عناصر اعتماد به گونه‌اي هستند كه باز هم ما را به سمت يك همكاري‌ متقابل مثبت در آينده با آمريكا سوق ‌دهند.

پوتين در پاسخ سوال لوموند مبني بر اينكه مسكو استقلال آبخازيا و اوستياي جنوبي، اين دو منطقه‌ي جدايي خواه را به رسميت نمي‌شناسد و آيا در نظر دارد كنترل خود را بر آن‌ها افزايش دهد؟ گفت: شما گفتيد جدايي خواهان! چرا از اين واژه در ارتباط با كوزوو استفاده نمي‌كنيد؟ نمي‌خواهيد پاسخ دهيد؟ چون پاسخي نداريد و نمي‌توانيد پاسخي داشته باشيد. مساله‌ي آبخازيا با كوزوو متفاوت نيست. صدها هزاران صرب در حال حاضر نمي‌توانند به كوزوو بازگردند. شما كجا بازگشت صرب‌ها را به كوزوو ديده‌ايد؟ آخرين صرب را نيز از آن جا بيرون انداخته‌اند. هيچ چيز ديگري اتفاق نيتفاد. من وضعيت واقعي آنجا را مي‌دانم. پناهندگان صرب نمي‌توانند به كوزوو بازگردند، شما نمي‌توانيد امنيت و زندگي متمدانه‌اي براي آنها در اين سرزمين تضمين كنيد. اما در ارتباط با خروج مردم گرجستان؛ بله اين درست است، 55 هزار گرجي به آبخازيا بازگشته‌اند. اگر از طرف تفليس اقدام نظامي صورت نگيرد اين پروسه مي‌تواند ادامه پيدا كند.

اوستيايي‌ها در كل در شمال و جنوب اوستيا توسط يك كوه تقسيم شده‌اند. اما آن يك ملت هستند بخشي از آن‌ها در شمال در روسيه و بخشي ديگر در گرجستان. بايد يك گفتمان صلح آميز عادي ميان آن‌ها برقرار شود.

پوتين گفت كه طرح صلح آميز ساكاشويلي، رييس‌جمهور گرجستان براي آبخازيا كه شامل يك خودمختاري بي‌سابقه و هم چنين پست معاونت رييس جمهور در حكومت گرجستان و حق مشورت در تمام اصلاحات قانوني است پيش از هر چيز بايد براي آبخازيا مناسب باشد. وي تاكيد كرد: جنگ قوميتي از چه چيزي شروع شد؟ مقامات گرجستان پس از فروپاشي اتحاد شوروي تصميم گرفتند خودمختاري اين جمهوري‌ها را از بين ببرند و سريعا جنگ قومي شروع شد.

نخست‌وزير روسيه در پايان در رابطه با آينده‌ي كشورش و طرحي براي آينده‌ي روسيه گفت: من طرح توسعه روسيه تا سال 2020 را ارايه داده‌ام و و فكر مي‌كنم مي‌توانيم ساختار اقتصاد را تغيير دهيم آن زمان نوآوري نقش بسيار بيشتري نسبت به الان بازي خواهد كرد. نوآوري در روسيه بايد وجود داشته باشد. ما برروي اينكه ساختار قدرت و اقتصاد بر روي زمان حركت مي كنند حساب كرده‌ايم. ما يك سيستم سياسي موثر و قابل حيات خواهيم داشت كه در تمام آن چه كه در جهان و در داخل كشور اتفاق مي‌افتد مي‌تواند واكنش نشان دهد، به اين ترتيب مي‌توانيم شرايط سياست خارجي را براي كشور خود ايجاد كنيم تا از منافع آن حمايت كرده و آن را به طور موثر توسعه دهد تا مردم كشور امنيت را احساس كنند و اجراي طرح‌هاي كوتاه مدت براي تمام خانواده‌ها آسان باشد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن