تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816518179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/بهره‌وري در بخش بازرگاني/ رشد سالانه بهره‌وري نيروي كار اين بخش؛ منفي ‌٠.27 درصد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /بهره‌وري در بخش بازرگاني/ رشد سالانه بهره‌وري نيروي كار اين بخش؛ منفي ‌٠.27 درصد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

درحالي‌كه متوسط سالانه رشد بهره‌وري نيروي كار و سرمايه بخش بازرگاني در برنامه چهارم به ترتيب 5.7 و 1.6 درصد مورد انتظار بوده اما اين نرخ‌ها بر اساس پيش‌بيني با قياس گذشته به ترتيب 0.27ـ و 4.28ـ هستند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس ماده 6 اهداف كمي برنامه‌ چهارم توسعه، بخش قابل توجهي از رشد اقتصادي كشور طي دوره برنامه چهارم بايد از محل ارتقاي بهره‌وري كل عوامل توليد تامين شود. براي تسهيل تحقق اين هدف تمامي دستگاه‌هاي ملي، استاني مكلف‌ هستند در تدوين اسناد ملي و استاني سهم بهره‌وري كل عوامل در رشد اقتصادي را منظور كرده و الزامات آن را مشخص كنند. از سويي ديگر دستگاه‌هاي اجرايي موظف‌هستند به‌منظور تحول اقتصاد كشور از يك اقتصاد نهاده محور به اقتصاد ستانده‌محور، ضمن شناسايي موانع افزايش بهره‌وري عوامل توليد، سياست‌هاي مربوط به بخش خود را در جهت رفع اين موانع تهيه كنند.

در گزارش موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني اين سياست‌ها اين گونه عنوان شده ‌است:

ـ نسبت ستانده به نهاده در هر بخش و زيربخش قابل محاسبه و اندازه‌گيري باشد

ـ هدف‌گذاري هر بخش و زيربخش با شاخص‌هاي ستانده به نهاده‌ مشخص شود

ـ نظام نظارتي فعاليت‌ها و عمليات‌ بر ارزيابي ستانده‌ها و نهاده‌ها متمركز شود

ـ مديران و مسوولان براساس ستانده‌ها ارزيابي شوند

طبق اين گزارش يكي از راه‌هاي دستيابي به رشد اقتصادي مورد هدف برنامه چهارم افزايش بهره‌وري است و رسيدن به رشد اقتصادي مستمر و توسعه پايدار مستلزم استفاده بهينه از عوامل توليد است. از سويي ديگر بررسي چالش‌ها و موانع سر راه ارتقاي بهره‌وري نيازمند ايجاد متولي در هر بخش است كه به‌طور مداوم تغييرات را مطالعه و توصيه‌ها و پيشنهادات علمي براي رفع آن چالش‌ها را را ارائه كند.

در اين گزارش ذكر شده كه توجه به بهره‌وري، اثربخشي، كارآيي و ارتقاء آنها به‌خصوص در بخش بازرگاني كشور كه با ساير بخش‌ها نقش تعاملي دارد و از جمله مهمترين بخش‌هايي كه مي‌تواند با توسعه آن زمينه تحرك ساير بخش‌ها را فراهم كند، از اهميت به‌سزايي برخوردار است‌. اندازه‌گيري و بررسي بهره‌وري، نوعي ارزيابي عملكرد است و انگيزه اصلي از مطالعات بهره‌وري در واحدهاي متمركز جهت به كارگيري شيوه‌هاي علمي و كاربردي در ارزيابي عملكرد و فعاليت‌هاي بازرگاني استفاده بهينه از امكانات فيزيكي، فناوري و نيروي انساني موجود كسب حداكثر توليد محصول يا خدمات است.

در اين گزارش در مورد شاخص‌هاي آماري رشد بهره‌وري بخش بازرگاني عنوان شده‌ است: درحالي كه ميانگين رشد بهره‌وري سرمايه در اهداف برنامه چهارم با ميانگين 11درصد درنظر گرفته شده اما ميانگين اين نرخ در برنامه سوم 7.3، حداكثر9.5، حداقل4.8 و انحراف معيار آن 1.9 درصد بوده است. همچنين نرخ رشد بهره‌وري نيروي كار بخش بازرگاني در برنامه چهارم با ميانگين5.7 درصد مدنظر است كه اين نرخ در برنامه سوم حداكثرش 4.97، حداقلش 0.5، انحراف معيارش 1.8 و ميانگين آن 2.7 درصد بوده است.

از سويي ديگر طبق اين گزارش، متوسط سالانه رشد بهره‌وري نيروي كار بخش بازرگاني در سال‌هاي 1371 تا 1381 ، 1.4 ـ درصد بوده كه اين نرخ در پيش‌بيني با قياس گذشته در سال‌هاي 84 تا 88 ، 0.27ـ درصد است. اين در حالي است كه نرخ مورد انتظار برنامه چهارم توسعه 5.7 درصد بوده‌ است.

همچنين متوسط سالانه رشد بهره‌وري سرمايه بخش بازرگاني نيز در سال‌هاي 1371 تا 1381، 0.1 درصد بوده كه اين نرخ در پيش‌بيني با قياس گذشته در سال‌هاي 84 تا 88 ، 4.28 ـ‌ درصد است و البته نرخ مورد انتظار برنامه چهارم توسعه 1.6 درصد بوده‌ است.

علاوه بر اين درحالي‌كه متوسط سالانه رشد بهره‌وري كل عوامل توليد بخش بازرگاني مورد انتظار برنامه چهارم 3.3 درصد بوده اما طبق پيش‌بيني با قياس گذشته اين نرخ در سال‌هاي 84 تا 88، 0.91ـ درصد است كه در دهه 71 تا81 اين نرخ 0.67ـ درصد بود.

نبود رشد و حتي كاهش بهره‌وري بخش بازرگاني در سال‌هاي قبل با توجه به انتظاري كه براي رشد آن ترسيم شده است، راهي جز چاره‌انديشي براي يك تغيير اساسي در اين روند باقي نمي‌گذارد.

در پايان اين گزارش در مورد مهمترين وظايف مركز مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني بيان شده است: مهم‌ترين اقدامات اين موسسه كه در مورد بهره‌وري مورد تاكيد هستند، عبارتند از:

ـ طراحي و ايجاد نظام جامع مديريت بهره‌وري بخش بازرگاني كشور

ـ بررسي و تحليل وضعيت و عملكرد بهره‌وري بخش بازرگاني

ـ ارائه راهكارهاي عملي درخصوص ارتقاء بهره‌وري بخش بازرگاني

ـ ارائه طرح جايزه ملي بهر‌ه‌وري بخش بازرگاني

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن