تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805502980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور اجتماعي زنان در انديشه امام خميني(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حضور اجتماعي زنان در انديشه امام خميني(ره)
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): گزارش از طليعه سيدعلي :انقلاب اسلامي به عنوان معجزه قرن اخير تحولات عمده و بي بديلي در عرصه هاي اجتماعي از خود به جاي گذاشت كه از مهمترين آنها تغيير نگرش نسبت به زنان در جامعه و كاركرد اجتماعي آنان بوده است.


البته زمينه اين حركت هزار وچهارصد سال پيش با ظهور دين پوياي اسلام كه توجه ويژه اي به اقشار عقب نگهداشته شده داشت ، ايجاد شده بود.
پيامبر اكرم (ص) انقلابي در ديدگاه تمامي جوامع نسبت به زنان ايجاد كردند وجايگاه "زن " كه در زمان جاهليت درقعر و حضيض قرار داشت به اوجي الهي و عرفاني رساندند.جايگاهي كه فاطمه "س" درآن قرار دارد.
معمار بزرگ انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) نيز با تاسي به جد بزرگوارشان ضمن ارج گذاري به مقام والاي زن به عنوان بي نظيرترين ركن خانواده ،‌ عمل به تكاليف و مسووليت هاي اجتماعي را تنها مختص مردان نمي دانستند.
آگاهي در مورد مسائل مبتلابه جامعه ، واكنش نسبت به جريان حق و باطل ، نظارت مجدانه و مسوولانه نسبت به تحولات نظام اسلامي از جمله مسائلي بود كه به عنوان يك وظيفه شرعي و ديني از سوي امام راحل بر آن تاكيد مي شد و ايشان خواهان حضور زنان در تصميم گيري هاي اجتماعي با حفظ جهات شرعي همسان با مردان جامعه بودند.
در وصيتنامه سياسي الهي حضرت امام (ره) كه چراغ راه جامعه ماست ،دراين زمينه آمده است :
"ما مفتخريم كه بانوان و زنان ،پير و جوان و خرد و كلان در صحنه‏هاى فرهنگى و اقتصادى و نظامى حاضر و همدوش مردان يا بهتر از آنان، در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن كريم فعاليت دارند...و از محروميتهايى كه توطئه دشمنان و ناآشنايى دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها بلكه بر اسلام و مسلمانان تحميل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قيد خرافاتى كه دشمنان براى منافع خود به دست نادانان و بعضى آخوندهاى بى‏اطلاع از مصالح مسلمين به وجود آورده بودند، خارج نمودند. "
بيانات امام خميني(ره) در زمينه حضور زنان در عرصه هاي سياسي، نظامي و فرهنگي جامعه است ، اكنون رهنمود دائمي جامعه ما ، براي همه حقيقت جويان است.
فرازهايي از اين بيانات به شرح ذيل است :
- ما مى‏خواهيم زن به مقام والاى انسانيت‏برسد.زن بايد در سرنوشت‏خودش دخالت داشته باشد.
- اسلام زن را مثل مرد در همه شئون، همان طورى كه مرد در همه شئون دخالت دارد، دخالت مى‏دهد.
- اين بانوان را چه كسى بسيج كرده است ، اينها را خدا دعوت كرده است.اينها لبيك براى خدا دارند مى‏گويند.
- زن بايد در سرنوشت‏خودش دخالت داشته باشد.زنها در جمهورى اسلام‏ راى بايد بدهند.همان طورى كه مردان حق راى دارند، زنها حق راى دارند.
- همان طورى كه مردها بايد در امور سياسى دخالت كنند و جامعه خودشان را حفظ كنند، زنها هم بايد دخالت كنند و جامعه را حفظ كنند.زنها هم بايد در فعاليت‏هاى اجتماعى و سياسى همدوش مردها باشند.
- خانمها براى اينكه فرض كنيد، صاحب منصب بشوند نمى‏آيند بيرون خودشان و بچه‏هايشان را به كشتن بدهند.اين اسلام و قرآن است كه خانمها را آورده است‏بيرون و همدوش مردها بلكه جلوتر از مردها وارد در صحنه سياست كرد.
- همه ملت ايران،چه بانوان و چه مردان بايد اين خرابه‏اى كه براى ما گذاشته‏اند، بسازند.با دست مرد تنها درست نمى‏شود، مرد و زن بايد با هم اين خرابه را بسازند.
- زنان شيردل و متعهد، همدوش مردان عزيز به ساختن ايران عزيز پرداخته چنانكه كه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته‏اند و شما شهر و روستايى را نمى‏يابيد جز آنكه در آنها جمعيتهايى فرهنگى و علمى از زنهاى متعهد و بانوان اسلامى ارجمند به وجود آمده است.
- امروز زنان در جمهورى اسلامى همدوش مردان در تلاش سازندگى خود و كشور هستند و اين است معناى آزادزنان و آزادمردان، نه آنچه در زمان شاه مخلوع گفته مى‏شد، كه آزادى آنان، در حبس و اختناق و آزار و شكنجه بود.
- شما مى‏دانيد كه فرهنگ اسلام در اين مدت مظلوم بود، در اين مدت چند صد سال، بلكه از اول بعد از پيغمبر سلام الله عليه تا برسد به حالا فرهنگ اسلام مظلوم بود، احكام اسلام مظلوم بودند، و اين فرهنگ را بايد زنده كرد و شما خانمها همان طورى كه آقايان مشغول هستند، همان طورى كه مردها در جبهه علمى و فرهنگى مشغول هستند، شما هم بايد مشغول باشيد.
- بايد همه زنها و همه مردها در مسايل اجتماعى، در مسايل سياسى وارد باشند و ناظر باشند، هم به مجلس ناظر باشند، هم به كارهاى دولت ناظر باشند، اظهار نظر بكنند.
- زنان در صدر اسلام با مردان در جنگها هم شركت مى‏كردند.ما مى‏بينيم و ديديم كه زنان همدوش مردان بلكه جلوتر از آنان در صف قتال ايستادند، خود و بچه‏هاى خود و جوانان خودشان را از دست دادند و باز هم مقاومت كردند.
- اگر خداى ناخواسته زمانى يك هجومى به مملكت اسلامى بشود بايد همه مردم، زن و مرد حركت كنند.مساله دفاع اين طور نيست كه تكليف منحصر به مرد باشد يا اختصاص به يك دسته‏اى داشته باشد; همه بايد بروند و از مملكت‏خود دفاع بكنند.
اين اظهارات تنها اشاره اندكي است به ديدگاه رهبري متعالي نسبت به زنان كه در بسياري از نظامهاي سياسي غرب از او تنها عروسكي نمايشي ساخته اند.
نكته حايز اهميت اين است كه "مساله "مشاركت ‏بانوان در مقدرات اساسى و سرنوشت‏ جامعه "امري بديع بود كه درجريان و پس از پيروزي انقلاب اسلامي توسط امام راحل به طور موكد در فرمايشاتشان مطرح و رهنمودهاي ايشان در زمينه هاي مختلف اجرايي نيز ثبت و ضبط شده است.
به يقين ديدگاه متعالي امام خميني (ره ) در خصوص زنان مبتني بر دين مبين اسلام و داراي استدلال هاي روشن فقهي و اعتقادي است و البته اين ديدگاه چراغ راه مسوولان نظام اسلامي براي تمامي دوره هاست.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن