تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812728419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تا اطلاع ثانوي جشن فيلمنامه نويس ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

بعد از باران شديدي که ظهر روز چهارشنبه، از آسمان باريد. بعد از ظهر هوا آفتابي شد و همه چيز محيا بود براي مراسم روز فيلمنامه نويس. ساعت 17 قرار بود مراسم بزرگداشت روز فيلمنامه‌نويس برگزار شود. مطابق برنامه هاي گذشته ما هم عازم خانه سينما شديم. در ابتداي ورود بجر احمد طالبي نژاد، فرهاد توحيدي و فريدون فرهودي کسي نبود. معلوم شد مراسم با يک ساعت تاخير برگزار مي شود. در اين فاصله ميهمانان کم کم آمدند. برخي ها مدت ها بود همديگر را نديده بودند و با ديداري تازه مي کردند، عده اي هم مانند ايرج طهماسب ترجيح مي دادند، خود را در گوشه اي پنهان کنند تا کسي مزاحم آنها نشود! البته کارگردان ها و فيلمنامه نويسان معروف تر هم گذاشتند تا مراسم شروع شود و بعد داخل سالن شوند تا هيچ موجودي اعم از دوستانشان و به ويژه خبرنگاران اوقات شريف آنها را خدشه دار نکند!   به هر حال مراسم ساعت 18 با حضور جمع کثيري از فيلمنامه نويسان، هنرمندان و اهالي سينما برگزار شد. سيد رضا ميركريمي، فرهاد توحيدي، ابراهيم فروزش، احمد طالبي‌نژاد، علي معلم، کمال تبريزي، مينو فرشچي، پوران درخشنده، ابوالحسن داوودي، جمشيد ارجمند، اصغر هاشمي، فريدون فرهودي، ايرج طهماسب، محمد علي طالبي، حسن حسن دوست، مهدي صباغ زاده، علي عبدالعلي زاده، هوشنگ مرادي کرماني، حسين ترابي، خسرو دهقان، محمدرضا بزرگ نيا، حبيب رضايي، سروش صحت، بهاره رهنما، محمدرضا سکوت، کامران ملکي، رويا تيموريان، شادمهر راستين، کيوان کثيريان، سيروس تسليمي، سيد سعيد رحماني، حسين ايراي، گلي امامي، حسن مهدوي فر، پروين صفري، جهانگير جهانگيري، فريد مصطفوي از جمله ميهمانان مراسم بودند. البته عده اي از آنها به دليل کمبود جا در سالن بالا سکني گزيدند و همه را زا ديدن خود محروم کردند حتي در پايان مراسم هم در محوطه بيرون سالن نيامدند تا مبادا کسي به ملاقات آنها برود! ابتداي اين برنامه با پخش سرود جمهوري اسلامي و تلاوت قرآن همراه بود و پس از آن "کامران ملکي" عضو کميته فرهنگي کانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران به عنوان مجري در جايگاه قرار گرفت و ابتداي جمله خود را با شعري آغاز کرد و سپس گفت: من مي خواستم شعرم را از نبرد رستم و سهراب انتخاب کنم زيرا به نظر من فيلم سازان بايد از هفت خوان رستم عبور کنند تا بتوانند فيلمي را بسازند اما به من گفتند شعر ملايم تري بخوانم.وي افزود: ما امسال چيزي به نام جشن روز فيلمنامه نويس به دليل ناملايماتي که در زمينه فيلم سازي وجود دارد، نداريم. او در ادامه از "فرهاد توحيدي" رئيس شوراي مرکزي کانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران خواست تا در جايگاه حاضر شده و با حاضران در جلسه صحبت کند.توحيدي ابتداي سخن خود را با اين شعر آغاز کرد: کنون اي خردمند وصف خرد/ بدين جايگه گفتن اندر خوردکنون تا چه داري بيار از خرد/که گوش نيوشنده زو برخورد وي سپس گفت: انتخاب روز 25 ارديبهشت، سالروز بزرگداشت فردوسي به عنوان روز فيلمنامه نويس به همان اندازه که آسان مي نمايد، سخت بود! در جمع دوستان شوراي مرکزي کانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران مدت ها به دنبال يافتن روزي بوديم که نسبتي با اين حرفه شريف داشته باشد. گشتن دنبال بنيانگذار فيلمنامه نويسي در ايران و مثلاً انتخاب زاد روزش به عنوان روز فيلمنامه نويس، يا انتخاب برجسته ترين فيلمنامه نويس ايراني و ناميدن زاد روز او به اين عنوان کار ساده اي نبود.  توحيدي ادامه داد: اولاً فيلمنامه نويسي در ايران با چارچوب هاي شناخته شده نظري اش در ايران چندان قدمتي ندارد و ثانياً انتخاب هايي از آن دست همواره مي توانست محل اختلاف و مناقشه باشد. چنين بود که به جاي جست وجو در تاريخ يکصدو اندي ساله سينما در اين ملک، بهتري آن ديديم که چنين روزي با يادگارهاي کلاسيک ادبيات ايران نسبت برقرار کند و چه کسي بهتر از فردوسي. همه شاهنامه از منظر سينما صاحب استعداد سينمايي است. شاهنامه مرکز دواير متحدالمرکزي است که مي تواند و بايد به غناي سينماي ملي بيافزايد.مديران سينمايي به جاي سينماگران در جشنواره کن بعد از صحبت هاي توحيدي، کامران ملکي، مجري برنامه گفت: زماني که من پايين نشسته بودند، به من گفتند: چرا اين قدر تند صحبت کردي، فکر نمي کني اگر مديري در سالن باشد و حرف هاي تو را بشنود، براي آينده کاري تو مشکلي ايجاد شود. من به دوستانم گفتم: تمام مديران امور فرهنگي و سينمايي کشور الان در "کن" و کسي از نها داخل سالن نيست که حرف هاي من را بشنود. طبق آخرين شنيده هاي ما سفارت فرانسه ببيش از 150 ويزا براي مديران ما صادر کرده است! پس مي توان نترس جلو رفت و امشب هر حرفي دلمان خواست، بزنيم.در ادامه از "فرشاد حقيقي" سرپرست گروه تنبور نوازان مجذوب دعوت شد تا به شاهنامه خواني با زبان کردي بپردازد.بعد از اين برنامه، کامران ملکي گفت: قرار نبود "سيدرضا ميرکريمي" مدير عامل خانه سينما امروز در اين مراسم باشد و ما فکر مي کرديم او الان بايد به کن رفته باشد اما امروز او در جمع ماست. ميرکريمي در طول دوران تصدي اين پست در خانه سينما، حرکت هاي ارزشمندي را در جهت رشد سينما انجام داده و از اصناف سينما حمايت کرده است. با مشورت فرهاد توحيدي، تصميم گرفتيم وي در اين مراسم براي حضار سخنراني کند.فردوسي اولين فيلمنامه نويس مظلوم تاريخ سيدرضا ميرکريمي به جايگاه دعوت شد و طبق معمول سخن خود را اين گونه آغاز کرد که من آمادگي براي سخنراني در اين مراسم نداشتم. وي افزود: خوشحالم که در اين برنامه حضور دارم. زيرا اين محافل زمينه ساز تعامل بيشتر صنوف مختلف سينمايي است. من حسن انتخاب اين روز را به عنوان روز فيلمنامه نويس به دست اندرکاران اين مراسم تبريک مي گويم. به واقع فردوسي نخستين فيلمنامه نويس ايراني است. "و اولين کسي است که سلطان محمود پولش را براي نگارش شاهنامه به او نداد!"وي ادامه داد: فيلمنامه چراغ عمارت بزرگ توليد و سينماست اما خيلي ها براي آن ارزش قائل نيستند و آن را مانند شمعي فرض مي کنند که در ابتدا با آن وارد مي شوند و بعد کم کم آن را تبديل به چراغ مي کنند.اهداي کارت عضويت در غياب کيارستمي همچنين در ادامه برنامه كارت عضويت افتخاري انجمن فليمنامه‌نويسان سينمايي ايران به دليل تلاش هاي اثرگذار در زمينه فيلمنامه نويسي به عباس كيارستمي اهدا شد كه در غياب او "ابراهيم فروزش" کارگردان و دوست کيارستمي اين كارت را از فرهاد توحيدي و سيدرضا ميرکريمي دريافت کرد. فروزش در سخنان کوتاهي به سابقه دوستي وهمکاري خود با عباس کيارستمي اشاره کرد و گفت: همکاري من با کيارستمي از سال هاي دور شروع شد. ما با هم سفري به رشت داشتيم تا او بتواند درباره لوکيشن هاي فيلمش را بررسي کند. در طول مسير من طرح فيلمنامه اي با عنوان کليد را به او پيشنهاد دادم، که هر شب درباره آن با هم حرف مي زديم و هر چه او مي گفت، من مي نوشتم تا اين که تبديل به فيلمنامه شد، فيلمنامه اي که هيچ اثري از طرح اوليه من نداشت و بعد من از روي فيلمنامه کيارستمي، فيلم کليد را ساختم.وي افزود: کيارستمي بسيار باهوش است و ذهن سيال او موجب پيدايش فيلم هاي با ارزشي در سينماي ايران شد.او به سينماگران جوان بسيار کمک کرد. در ادامه برنامه هاي روز فيلمنامه نويس، کامران ملکي درباره داوري مستقل کانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران و ارزيابي فيلمنامه ها صحبت کرد و از "حسين ايري" عضو کميته فرهنگي کانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران خواست تا توضيحات بيشتري در اين زمينه ارائه دهد."حسين ايري" گفت: دواري فيلمنامه ها کاملاً تخصصي و فني خواهد بود و ما قصد نداريم موازي با جشن خانه سينما و جشنواره فيلم فجر عمل کنيم. ما مي خواهيم توجه جشنواره هاي و جشن هاي سينمايي را به اين نکته جلب کنيم که فيلمنامه نويسي بايد با يک رويکرد کاملاً تخصصي مورد بررسي قرار گيرد.وي تصريح کرد: با توجه به اين که ادبيات بستر اصلي فيلمنامه و سينماست براي داوري يک بخش را براي کارهاي اقتباسي و و يک بخش را فيلمنامه هاي اورجينال اختصاص داده ايم که مورد ارزيابي قرار مي گيرند. داوري از امروز تا پايان سال جاري انجام مي شود و از همکارانمان در حوزه نقد هم دعوت کرده ايم تا با همکاري داشته باشند. تا پايان سال 5 فيلمنامه منتخب را مشخص خواهيم کرد و از فيلمنامه نويساني که کارهاي مورد ارزيابي قرار مي گيرد، مي خواهيم تا اصل فيلمنامه را در اختيار ما قرار دهند. زيرا بايد مشخص شود که تا چه حد کارگردان و تا چه اندازه، فيلمنامه نويس در ارتقاي سطح کيفي فيلم موثر بوده اند. بعد از صحبت هاي ايري، گلي امامي، مينو فرشچي، حسن مهدوي‌فر، حسين ايري، محمدرضا تخت‌كشيان، هوشنگ گلمكاني، فرزاد موتمن، علي‌اكبر قاضي‌نظام، محمد رضايي‌راد، جمشيد ارجمند و سعيد شاپوري به عنوان داوران انجمن فيلمنامه‌نويسان سينمايي ايران براي داوري فيلمنامه‌هاي آثار به نمايش درآمده سينمايي تا سال ‌آينده و انتخاب فيلمنامه برتر از ميان اين آثار معرفي و به آنها لوحي اهدا شد. دبير جشنواره جم دستمزد داوران را دادکامران ملکي در ادامه به برگزاري جشنواره فيلم جم اشاره کرد و گفت: اين جشنواره اتفاق خوبي در سينماي ايران بود و داوري اين جشنواره به کانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران سپرده شد که ما زا حرکت صنفي تشکر مي کنيم. سپس از "پژمان لشکري" دبير نخستين جشنواره سراسري فيلم کوتاه جم خواست تا در جايگاه حاضر شده و درباره اين جشنواره سخنراني کند. لشکري پور تنها به اين جمله بسنده کرد که: «من اميدوارم تعهد خودم را نسبت به داوران به خوبي انجام دهم تا در شمار لشکريان سلطان محود نباشم، زيرا آنها پول فردوسي را نداند.» ملکي از توحيدي خواست تا بالاي سن بيايد و دستمزد داوران را از لشکري پور تا زماني که در دسترس است، بگيرد. توحيدي هم بلافاصله به روي سن آمد و پاکت پول که حاوي دستمزدهاي شادمهر راستين، حبيب احمدزاده و حسين ترابي، داوران اين جشنواره بود، از دبير جشنواره فيلم کوتاه جم بگيرد. و در ادامه لشکري پور نخستين تنديس اين جشنواره را به فرهاد توحيدي، رئيس شوراي مرکزي کانون فيلمنامه نويسان سينماي ايران داد. و سه داور هم لوح هاي تقدير خود را دريافت کردند. مديران فرهنگي به فردوسي پول ندادندحسين ترابي، فيلمنامه نويس و از داوران جشنواره فيلم کوتاه جم نيز هنگامي که مي خواست لوح خود را دريافت کند، پشت تريبون قرار گرفت و گفت" من زماني که فيلم "فردوسي و مردم" را مي ساختم، حيدر يغما، شاعر براي من يادداشتي نوشت. او گفته بود: «من فکر نمي کنم فردوسي بخاطر پول کتابي به عظمت شاهنامه را نوشته باشد. فردوسي به دليل نبوغ سرشارش، اگر شاهنامه را نمي نوشت به طور يقين در آن دوران يک ساختمان هزار طبقه مي ساخت.» به نظر من هم تقصير مديران فرهنگي بوده که فردوسي مزد کارش را نگرفته است! همچنين در اين مراسم از ماهنامه فيلم‌نگار تنها ماهنامه تخصصي با موضوع فيلمنامه‌نويسي در مطبوعات ايران تجليل شد. "کامران ملکي" درباره اين ماهنامه به کنايه گفت: "فيلم نگار" حدود 7 سال است که در حال انتشار است و اميدواريم پردوام باشد و به سرنوشت برخي از مجلات(منظورش ماهنامه دنياي تصويرو هفت بود، که لغو امتياز شدند) دچار نشود. دعوت از عصباني ترين فرد حاضر در مراسم او از «احمد طالبي نژاد» کارگردان، نويسنده و مدير مسئول ماهنامه لغو امتياز شده "هفت" خواست تا در جايگاه قرار گيرد و صحبت کند.او هم گفت: مشخص است که امسال کانون فيلمنامه نويسان قرار نبوده که جشني برگزار کند چون از من به عنوان عصباني ترين و خسته ترين فرد در سالن دعوت کرده اند تا صحبت کنم! به ما گفتند که مشکل مجله حل مي شود، خب که چه، کار مطبوعاتي خيلي آش دهان سوزي نيست که من بخواهم براي چاپ دوباره مجله هفت بعد از اين مدت طولاني و با اين همه مشکلات خوشحال باشم!وي سپس به علاقه مندي جوانان به فيلمنامه نويسي اشاره کرد و افزود: جوانان هميشه به من مي گويند براي شروع کا بهتر نيست که ما کتاب هاي ترجمه شده را مطالعه کنيم و من به آنها توصيه مي کنم، اين کار را نکنند زيرا آنها متناسب با سينماي هاليوود نوشته شده است و خيلي به ما کمک نمي کند. سينما را بايد از خود سينما ياد گرفت.طالبي نژاد يادآورشد: هيچ کدام از اين کلاس هاي فيلمنامه نويسي که توسط ما برگزار مي شود، دردي را از ما دوا نمي کند بلکه بايد فيلمنامه هاي ايراني را مطالعه کرد و يا به ماهنامه فيلم نگار مراجعه کرد. آقاي تابش مدير مسئول ماهنامه "فيلم نگار" بدانند که بسياري از مشتري هاي ماهنامه آنها به توصيه من اين مجله را خريداري مي کنند!هيچ قدرتي ياراي نابودي سينما را ندارد «علي معلم» مدير مسئول ماهنامه لغو امتياز شده "دنياي تصوير" و نايب رئيس هيئت مديره خانه سينما هم نفر بعدي بود که به جايگاه دعوت شد.او در سخنان کوتاهي گفت: وجود ماهنامه فيلم نگار کمکي به مجموعه سينماي ايران است و تاکنون نقش خوبي را در زمينه نگاه تخصصي به فيلمنامه ايفا کرده اند که اين نشاندهنده رشد عمومي سينما و سينما دوستان است و اين رشد را هيچ کس و با هيچ قدرتي نمي تواند از بين ببرد. مجموعه سينما به حيات خود ادامه خواهد داد و کسي نمي تواند آن را از بين ببرد.وي افزود: من با بسته شدن مجله دنياي تصوير خيلي احساس شکست نمي کنم و مي خواهم اين مجلس را به سمت فردوسي هدايت کنم تا مسعود سعد سلمان!در ادامه از "تابش" مدير مسئول ماهنامه فيلم نگار خواستند تا به روي سن بيايد و لوح تقدير خود را دريافت کند. او گفت: ما در طول اين 7 سال تلاش کرديم تا به عزت فيلمنامه نويسان توجه شود. با تعصب هم به فيلمنامه نويسي پرداختيم. فيلمنامه نويسان ما در ايران کار سختي دارند. در هاليوود تکنولوژي هاي سينمايي باعث مي شود که ضعف فيلمنامه ها پوشيده شود اما در ايران تمام بار به دوش فيلمنامه نويس است.وي در پايان اظهارکرد: با صحبت هايي که در اين جلسه شد، فکر مي کنم مجله ما هم به زودي به جمع دنياي تصوير و هفت بپيوندد!در ادامه اين مراسم کامران ملکي، مجري برنامه اظهار کرد: در اين برنامه قرار است از يک فيلم نامه نويس که تلاش هاي مستمر و پي گيري داشته است، تقدير شود و از «ابوالحسن داوودي» کارگردان و همکار او خواست تا درباره اش صحبت و او را به حاضران در سالن معرفي کند.داوودي در جايگاه حاضر شود و گفت: سابقه همکاري من با فريد مصطفوي به سال 1352 برمي گردد. اولين بار نيز در سال 1361 با همکاري هم فيلمنامه شب تنهايي را نوشتيم و به تلويزيون داديم که "276" اصلاحيه به آن خورد! و هيچ گاه موفق نشديم آن را بسازيم. وي ادامه داد: مصطفوي هيچ گاه اجازه نداد به خاطر مشکلات زندگي و کاري مسير خود را تغيير دهد و به سوي تنزل پيش رود. در تمام آثارش حرکت رو به جلو احساس مي شود.داوودي در ادامه در حالتي کنايه آميز اظهارکرد: بنياد سينمايي فارابي و برخي نهادهاي سينمايي الان در مسيري افتداه اند که آدم گريه اش مي گيرد که بخواهد در آنجا زا حقوقش به عنوان فيلمنامه نويس دفاع کرده و کار فرهنگي کند! من حدود يک سال و اندي گرفتار فيلم "زادبوم" بودم اما از فريد مصطفوي ياد گرفتم که بايد صبور بود زيرا انديشه هاي که  منطقي نيست، خيلي پابرجا نخواهد ماند. سپس فريد مصطفوي، فيلمنامه نويس لوح تقدير خود را از داوودي دريافت کرد.از  ابتدا تا انتهاي برنامه مشخص بود که فيلمنامه نويسان، کارگردانان و خلاصه همه دل پري از وضعيت سينما دارند و به هر طريقي که مي توانستند، در قالب نيش و کنايه گلايه مي کردند. به هر حال در پايان برنامه چراغ ها خاموش و فيلم "فردوسي و مردم" اثر حسين ترابي براي حاضران در سالن پخش شد اما بجز تعداد کمي که آن هم در سالن بالا بودند، کسي براي تماشاي فيلم در سالن نماند آنهايي هم که مانند براي غايب بودن از نظرها اين کار را کردند! آنهايي هم که بيرون از سالن بودند، ترجيح مي دادند از سينما حرف نزنند و به موضوع مهم تري مانند فوتبال بپردازند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن