تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820844438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غول سیمانی تهران ثبت ملی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

مدیر پایگاه محور فرهنگی تاریخی تهران با اعلام خبر ثبت ملی برج میلاد از تغییر و تحولات در معیارهای ثبت ملی خبر می دهد که به استناد این تغییرات برج میلاد نیز همزمان با افتتاح خود به ثبت ملی خواهد رسید.به گفته اسکندر مختاری برج میلاد یک دستاورد ملی است که به واسطه آن قید قدمت از آن برداشته می شود.تاکنون ۶۴۰ اثر مدرن در تهران به عنوان اثر مدرن ثبت شده که برج میلاد نیز یکی از این آثار مدرن است. ● نیزه یی در قلب آسماناحمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیش از این طرحی را به تصویب شورای شهر رسانده است که سازندگان برج میلاد را موظف می کند شاخصه های معماری ایران را در این بنا لحاظ کنند هرچند دیگر امیدی برای تغییر نمای بیرونی برج وجود ندارد. اصرار مسجدجامعی برای نزدیک شدن معماری داخلی برج به ارزش های معماری ایرانی است.او که برج میلاد را به «نیزه یی فرو شده در قلب آسمان» تشبیه می کند، درباره اصرار مدیران شهری به قرار دادن برج میلاد به عنوان نماد تهران می گوید؛ «ایجاد نماد برای یک شهر یک امر قراردادی نیست. طراحی برج آزادی قابل توضیح برای فضای ایرانی است علاوه بر اینکه اتفاقاتی که پیرامون این برج افتاد باعث شد این برج نه تنها به عنوان نماد تهران که به عنوان نماد ملی شناخته شود.» مسجدجامعی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل مهم تاریخی ایران کنار این برج اتفاق افتاده است، می افزاید؛« برج آزادی صرف معماری زیبا و حساب شده اش که بیانگر دوره های تاریخی معماری ایرانی است نماد و نشانه نشده بلکه شرایط زمانی و تاریخی به سمتی پیش رفته که این برج را تاثیرگذار کرده است.»او هرچند برج میلاد را بازتاب دهنده تلاش گروه های مختلف معماران و مدیران ایرانی می داند- که به راستی تکمیل نشدن آن بعد از ۱۲ سال چنین بازتابی دارد- و با قید «شاید» آن را نشانگر ظرفیت تهران امروز از لحاظ محاسبات و ساختارهای پیچیده می داند، اما در ادامه می گوید؛ «شکل این برج بیانگر و روایتگر تاریخ معماری ایران نیست.این نیزه فرو شده به قلب آسمان در هیچ کدام از روایت های معماری سابقه ندارد. ظرفیت های تکنیکی چنین اقتضا می کرده است که این برج این گونه ساخته شود که مشابه اش را در مناطق دیگر دنیا می توان دید و بنای منحصر به فردی نیست.»رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است، برج میلاد به هیچ وجه ظرفیت نماد شدن را ندارد چرا که «نمادها باید از طرف مردم پذیرفته شوند در حالی که با این برج شوخی می شود و مثلاً اینکه بانک ها تبلیغ می کنند که تا ارتفاع این برج اسکناس جایزه می دهند، نشانگر این است که جدی گرفته نمی شود. در حالی که سال ها پیش یک روزنامه با مجسمه فردوسی شوخی کرد که اعتراض عظیمی به راه افتاد.» مسجدجامعی کشف کردن نمادهای شهری را وظیفه شهرداری می داند و می افزاید؛ «بناهای ارزشمندی در تهران وجود دارد که باید زیر ذره بین قرار بگیرد و شهرداری نسبت به آنها حساس شود. زمانی ساختمانی در خیابان شانزه لیزه پاریس وجود داشت به نام «خانه ایران» که ما خواستیم نمای بیرونی آن را با نمادهای ایرانی طراحی کنیم. این اتفاق موضوع بحث شهرداری پاریس با ما شد که آیا این نما با فضای کلی شانزه لیزه هماهنگی دارد یا خیر؟»● مشکل سلیقه مدیران استدانستن اینکه بالاخره شهرداری تهران بر چه اساسی خواستار نماد شدن برج میلاد و ثبت ملی آن است ما را پای صحبت علی میرفتاح گرافیست، روزنامه نگار و صاحب نظر امور فرهنگی نشاند.میرفتاح با اشاره به اینکه برج آزادی از لحاظ گرافیکی و معماری جزء شاهکارهای بسیار ارزشمندی است که نظیر آن نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در کشورهای پیشرفته دنیا هم وجود ندارد، می گوید؛ «شاید کشورهای دیگر خیلی بناها و آثار بهتری داشته باشند ولی برج آزادی بنای منحصر به فردی است.در این برج عناصری از معماری پیش از اسلام و دوره های مختلف معماری اسلامی و ایرانی را مشاهده می کنیم، اما برج میلاد بیشتر کاربری تکنیکی دارد و زیبایی خاصی ندارد که عین همین را در بسیاری از کشورهای دنیا می توان یافت.»علی میرفتاح با تاکید بر اینکه هیچ بنایی با اجبار و بخشنامه و در جلسات مدیران نماد نمی شود و علاوه بر اینکه باید ظرفیت های معماری نماد شدن را داشته باشد، مردم نیز باید آن را بپذیرند و نسبت به آن اقبال عمومی وجود داشته باشد، افزود؛ «مثلاً بسیاری از هموطنانی که خارج از ایران زندگی می کنند، دلشان برای دیدن آزادی تنگ می شود و نسبت به آن حس نوستالژیکی دارند اما بعید می دانم کسی برای دیدن برج میلاد دلش تنگ شود.»او همچنین درباره مصوبه شورای شهر تهران برای استفاده از ظرفیت های معماری ایرانی در برج میلاد می گوید؛ «معماری با نظر سیاستگذاران تغییر نمی کند. در معماری ایرانی اسلامی هرگز بنایی مانند برج میلاد نداریم. در حالی که در برج آزادی محراب های قبل و بعد از اسلام، مقرنس های زیبا و معرق کاری را می بینیم که با نوع فرهنگ ایرانی سازگاری کامل دارد.»میرفتاح برج میلاد را بیشتر دارای جنبه کاربردی می داند که نباید توقع بیشتری از آن داشت و البته گلایه اش را به روند کارهایی که غیرهنرمندانه چهره شهر را زشت می کنند، هم می کشاند.هر دوره تاریخی آثاری از هنرمندان در تمامی کشورها وجود دارد ولی با اینکه در تهران این همه میدان وجود دارد یکی از آنها به دست هنرمندان ایرانی ساخته یا آرایش نشده است. هیچ میدان و مکان زیبای خوبی نداریم که پایش بایستیم و عکس بگیریم در حالی که زیبا کردن شهر خیلی هم پول و اعتبار نمی خواهد بلکه سلیقه می خواهد.مشکل اصلی از نگاه علی میرفتاح «سطح زیبایی شناسی مدیران ایرانی» است که خوب نیست و چه بسا «با زیبایی شناسی به صورت ماهیتی نسبتی ندارد». استفاده از مدیرانی برای زیبایی شهر که عموماً رشته های مرتبط مانند معماری و هنر نخوانده اند مشکلی است که با همه تلاش شهرداری در زیبا کردن شهر به نتیجه یی نمی رسد.میرفتاح به مدیران بالایی شهرداری پیشنهاد می کند که در اولین فرصت سطح سلیقه مدیران میانی خود را ارتقا دهند تا به واسطه آن سلیقه عمومی نیز بالا برود؛ «تا دیگر شاهد نباشیم که شلنگ های رنگی را لای درختان بگذارند که نشان دهنده این است که شهردار فلان منطقه ذاتاً آدم بی سلیقه یی است در حالی که زیبایی معنای دیگری دارد.»میرفتاح در پاسخ به اینکه آیا نماد قرار دادن برج میلاد به هویت شهر تهران آسیب نمی رساند، می گوید؛ «شهر تهران اساساً هویت معماری ندارد. این دغدغه را کسی دارد که مانند شهردار پاریس از بناهای تاریخی و هویت بخش خود به دقت محافظت می کند. در تهران هویت شهری شوخی بیش نیست.»● برج میلاد کاربرد نمایشی نداردمحمدرضا حافظی طراح و مدیر پروژه برج میلاد است. وی خودش هم اصراری ندارد برای اینکه برج میلاد نماد تهران شود یا به ثبت ملی برسد چرا که معتقد است؛ «نماد را ارزش های معماری تعیین نمی کند. نشانه یی را نماد می گویند که مردم با دیدن آن نشانه به یاد خاطرات خود از شهری بیفتند که این را زمان تعیین می کند.» وی با تاکید بر اینکه در طراحی این برج «طراحان به دنبال نمادسازی نبودند»، می گوید؛ «ما یک پروژه عملکردی را طراحی کردیم نه یک ساختمان نمایشی. نمادهای فرهنگی الزاماً در بستر تاریخ شکل می گیرد و از آنجا که معماری هم یک اثر فرهنگی است، باید همین پروسه را طی کند.» حافظی در پاسخ به اینکه برج میلاد چه نسبتی با معماری ایرانی دارد، می افزاید؛ «ما معتقدیم برج میلاد نسبت به طرح اولیه تغییرات گسترده یی کرده است که اهداف طراحی را به هم ریخته است. تاریخ ساخت برج ها در ایران به پیش از اسلام بازمی گردد که از آنها به عنوان مناره های آتش برای هدایت کاروان ها استفاده می شد.»وی در پی اصرار به پاسخ به پرسش قبل با تاکید بر اینکه این ارتباط نباید لزوماً یک ارتباط صریح باشد و می تواند ارتباط ضمنی باشد، می افزاید؛ «برج میلاد در هندسه عمومی کاملاً برخاسته از معماری ایرانی است، نوع سازه به لحاظ مهندسی از نوع معماری ایرانی الهام گرفته شده است.باید دید کسانی که با این پروژه مواجه می شوند، آیا این ارتباط را می بینند یا خیر.»به هر حال برج میلاد نه تنها نماد تهران خواهد شد که به ثبت ملی هم خواهد رسید ولی در پایان شاید باید به آن گفته علی میرفتاح بازگشت که چه کسی مسوول بالا بردن سطح سلیقه مسوولان است که با تصمیمات شان زندگی ما را می سازند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن