تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815414012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با شهرام وثوقي راد، سردبير اخبار 30/20 جناحي عمل نمي‌كنيم‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با شهرام وثوقي راد، سردبير اخبار 30/20 جناحي عمل نمي‌كنيم‌
جام جم آنلاين: اخبار 30/20 يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي خبري تلويزيون است كه هر شب از شبكه 2 سيما روي آنتن مي‌رود. ما تصميم داشتيم براي خوانندگان روزنامه جام‌جم، گزارشي از پشت‌صحنه پخش اخبار 30/20 تهيه كنيم، اما چون حضور ما در ساعت پخش اين اخبار ميسر نبود با برنامه‌ريزي روابط عمومي معاونت سياسي قرار شد در ساعتي از روز به واحد پخش اخبار برويم. هماهنگي روابط عمومي اين واحد آنقدر خوب بود كه توانستيم بدون معطلي‌هاي رايج، پا به سالن پخش بگذاريم.


شهرام وثوقي راد، سردبير اخبار 30/20 كه در اتاقك شيشه‌اي خود نشسته بود، با گرمي ما را پذيرفت و خيلي صميمانه و با صداقت به پرسش‌هاي ما پاسخ داد و با اين كار خود نشان داد كه فضاي خبري را خوب مي‌شناسد و مي‌داند كه براي تهيه يك گزارش يا گفتگو همكاري دوجانبه لازم است.

در همين روز مي‌خواستيم با گويندگان اخبار 30/20 هم صحبت كنيم كه نبودند و قرار شد با آنها تلفني گفتگوهاي كوتاهي داشته باشيم؛ اما هر چقدر سردبير اخبار 30/20 فروتن بود، گويندگان اين بخش خبري تفاوتي اساسي ميان خود و خبرنگار يك روزنامه قائل بودند و نمي‌توانستند به او اعتماد كنند و به همين دليل شرايط سختي را براي گفتگو عنوان كردند، آنقدر سخت و پيچيده كه از خير صحبت‌كردن با آنها گذشتيم و به صحبت‌هاي وثوقي راد كه بسيار هم كامل بود، بسنده كرديم.

در اين مسير به يك نكته هم پي برديم كه كار خبرنگار با كار يك گوينده از زمين تا آسمان فرق مي‌كند و تهيه خبر و گزارش، با خبر خواندن تفاوت بنيادي دارد.

احساس يك سردبيرخبري وقتي مي‌بيند كه بخش خبري او از برخي سريال‌هاي تلويزيوني بيشتر مخاطب دارد، چيست؟

اين قضيه را من جور ديگر مي‌بينم. احساس شادي من از اين است كه اخبار30/20 مخاطبان خود را راضي مي‌كند و به بخشي از نيازهاي خبري آنها پاسخ مي‌دهد. اين رضايت است كه باعث مي‌شود خستگي از ما دور شود و جاي آن را شادي و شعف بگيرد.

شما نياز مخاطب را چگونه تعريف مي‌كنيد؟

بخش‌هاي خبري متناسب با تعريفي كه براي آنها ارائه شده است، اخبار خود را منتشر مي‌كنند؛ بنابراين اگر بخش‌هاي خبري بتوانند به مخاطبان اطلاع‌رساني درستي انجام دهند و نيازهاي آنها را پاسخگو باشند در كار خود موفق عمل كرده‌اند.

مخاطبان اخبار 30/20 بيشتر به چه گروهي تعلق دارند؟

خواص و نخبگان، بيشترين مخاطب ما را تشكيل مي‌دهند؛ البته عوام هم مخاطب ما هستند. هدفي كه از ابتدا براي 30/20 در نظر گرفته شده بود جذب جوانان به اخبار بود كه تا حدودي موفق هم شد؛ البته اين موفقيت كار ما را سخت‌تر كرد، چون بالا بردن تعداد مخاطب، كار دشواري نيست، اما حفظ آنها در درازمدت كارسختي است.

از همان ابتدا اخبار 30/20 براي جوانان تعريف شد؟

اخبار 30/20 اهداف مختلفي داشت كه يكي از آنها جذب جوانان بود.

شبكه 3 را به عنوان شبكه جوان مي‌شناسيم. چگونه شد كه جلب‌توجه جوانان به اخبار به عهده يك بخش خبري در شبكه 2 گذاشته شد؟

ما در شبكه 3 اخبار 22 را داريم كه صرفا براي جوانان تعريف شده است، اما 30/20 صرفا اخبار جوانان نيست، بلكه يكي از اهداف آن جذب جوانان نخبه به خبر بود. به همين دليل دايره اطلاع‌رساني 30/20 وسيع‌تر و سعي شد در اين بخش بيشتر به اخباري پرداخته شود كه در بخش‌هاي ديگر خبر نمي‌توان آنها را عنوان كرد. پرداختن به حاشيه‌ها نيز يكي از روش‌هايي بود كه 30/20 براي جذب جوانان از آن استفاده كرد.

منظورتان از نخبه جوان چيست؟

تعداد زيادي از جوانان متعلق به گروه كارگر، كارمند، ديپلم و كم‌سواد هستند، اما گروهي از جوانان دانشجو هستند يا در محيط‌هاي سياسي فعاليت مي‌كنند.30/20 بيشتر گروه دوم را مد نظر دارد.

اگر مخاطبي براي مدتي اخبار 30/20 را پيگيري كند به اين نتيجه مي‌رسد كه اين بخش خبري بيشتر نخبگان سياسي را مد نظر دارد؟

بله، به نخبگان سياسي هم توجه داريم‌؛ البته مي‌كوشيم به بيشتر خبرها توجه داشته باشيم تا بتوانيم همه مخاطبان را راضي نگه داريم. ما در بخش اخبار كوتاه، به اخبار اجتماعي هم توجه داريم، اما در بخش تحليل و گزارش‌ها بيشتر به اخبار سياسي توجه مي‌كنيم.

گويا آقايان بيشتر از خانم‌ها مخاطب خبر 30/20 هستند؟

نظرسنجي‌هايي كه تاكنون درباره 30/20 صورت گرفته اين مساله را مطرح نكرده است. به همين دليل نمي‌دانم كه درصد مخاطبان ما را بيشتر آقايان تشكيل مي‌دهند يا خانم‌ها، اما برايم جالب است اين را هم بدانم كه كدام طيف بيشتر اخبار ما را پيگيري مي‌كنند.

گويندگان شما جوان هستند. در اين انتخاب تعمدي بود؟

ما براي اين ‌كه بتوانيم اخبار را متنوع و جذاب ارائه كنيم چند نكته را مد نظر داشتيم كه يك بخش آن به گويندگان خبر برمي‌گشت. مي‌خواستيم گويندگان ما تيپ، لحن و اجراي متفاوت داشته باشند كه اين هم يكي از ويژگي‌هاي 30/20 بود.

آيا گويندگان را براي حضور در اين بخش خبري آموزش داديد؟

حدود 6 ماه پس از راه‌اندازي 30/20 به اين گروه پيوستم. مي‌دانم كه تعدادي گوينده براي تلويزيون انتخاب شده و دوره‌هاي آموزشي را هم سپري كرده بودند و بعد از راه‌اندازي 30/20 از ميان افراد آموزش‌ديده، گويندگان خانم 30/20 انتخاب شدند و آقاي نجف‌زاده بعد به ما پيوست.

آيا شما وقتي به عنوان سردبير به 30/20 آمديد تصميم گرفتيد با همان گويندگان ادامه دهيد؟

بله. كار را با آنها ادامه دادم؛ البته هميشه قبل از شروع اخبار با هم صحبت كوتاهي داريم و درباره اخباري كه قرار است پخش شود با هم صحبت مي‌كنيم و گوينده توجيه مي‌شود كه اخبار را چگونه بخواند‌‌. اين تعامل هر روز ميان گوينده و سردبير برقرار است. ما روي لحن گوينده‌ها تاكيد داريم چون اگر گوينده، يك خبر را با لحن مناسبي نخواند خبر تاثير مناسبي روي مخاطب نخواهد داشت.

اخبار را گوينده‌هاي شما تند مي‌خوانند. آيا در اين نوع قرائت خبر تعمدي داريد؟

تندخواني اخبار يكي از ويژگي‌هاي خبر 30/20 است. بعضي وقت‌ها كه خبرها طولاني مي‌شود يا ما احساس مي‌كنيم كه گوينده خبر را كند مي‌خواند، خودمان ايراد مي‌گيريم چون اخبار 30/20 بايد تند خوانده شود.

با اين ريتم تند بيشتر مي‌خواهيد روي روان مخاطبتان تاثير بگذاريد يا روي اطلاع‌رساني او؟

ريتم كند، مخاطب امروزي را خسته مي‌كند. ما يك وقت محدودي داريم تا اخباري را به اطلاع مردم برسانيم. از طرف ديگر مي‌دانيم كه 3 تا 5 دقيقه فرصت داريم تا مخاطب را جذب كنيم. بعد از اين مدت امكان دارد كه مخاطب با خبر همراهي نكند حتي اگر تلويزيون او روشن باشد و او به صفحه تلويزيون هم نگاه كند؛ بنابراين بايد مخاطب را در اختيار خود نگه داريم. در مهندسي خبر، روش‌هاي مختلفي براي اين كار در نظر گرفته‌اند. يكي از روش‌ها كه ما از آن استفاده مي‌كنيم تند خواندن خبراست، چون در اين صورت مخاطب به مرور متوجه مي‌شود اگر يك لحظه به خبر گوش نكند آن را از دست مي‌دهد.

ميانه شما با سافت‌نيوز چگونه است؟

بيشتر وقت ما صرف پيدا كردن اخبار مناسب سافت‌نيوز مي‌شود. ما تمام اخبار دنيا را در واحد مركزي خبر رصد مي‌كنيم تا اخبار سافت‌نيوز مناسب را پيدا كنيم، چون مي‌دانيم اين گونه خبرها چفت و بست‌هايي هستند كه مي‌توانند در همراهي مخاطب به ما كمك كنند؛ البته پيدا كردن اين گونه اخبار، كار كردن و آماده كردن اين گونه اخبار براي انتشار، وقت زيادي از ما را مي‌گيرد؛ چون اخبار سافت‌نيوز در داخل خودش پيچيدگي‌هايي دارد و ما همه سافت‌نيوزها را نمي‌توانيم به مخاطب خودمان عرضه كنيم. سافت‌نيوزهاي خارجي غالبا حامل پيام‌هايي هستند كه مورد نظر و مطلوب مخاطب ايراني نيست چون بافت‌هاي فرهنگي ما با آنها تفاوت دارد.

خبرنگاران شما با سافت‌نيوز آشنايي دارند و نرم‌نويسي را مي‌شناسند؟

واحد مركزي خبر، اخبار ما را تامين مي‌كند. خبرنگاراني كه اخبار و گزارش‌هاي 30/20 را تامين مي‌كنند مي‌دانند كه ما چه مي‌خواهيم. آنها مي‌دانند كه براي اين بخش خبري نوع نگاهشان بايد چگونه باشد، بيانشان چگونه باشد و چگونه به موضوع بپردازند. برخي وقت‌ها موفق هستيم و گاهي اين موفقيت نصيب ما نمي‌شود.

درصد موفقيت شما تاكنون به چه ميزان بوده است؟

موفقيتمان كم نبوده است. خبرنگاراني كه با ما تعامل بيشتري دارند مي‌دانند ما چه مي‌خواهيم، بنابراين كار كردن با آنها خيلي راحت‌تر است، اما خبرنگاراني كه با ما تعامل كمتري دارند يا با ما كمتر كار كرده‌اند بايد وقت بيشتري بگذاريم تا به نقطه مشترك برسيم.

تقريبا چند خبرنگار در اختيار 30/20 است؟

براي ويژه‌هاي ما در طول هفته پنج، شش خبرنگار در نظر گرفته شده است. مابقي خبرها را معمولا خود خبرنگاران پيشنهاد مي‌كنند و ما سوژه مي‌دهيم و خبرنگاران پيگيري مي‌كنند.

آيا مطلوب نيست كه شما تعدادي خبرنگار مشخص داشته باشيد و با آنها كار كنيد؟

اين ايده خوبي براي كل اخبار صداوسيماست. بهتر است هر بخش خبري‌‌‌‌، خبرنگاران ويژه خود را داشته باشد. اگر چنين شود در ره‌آورد بخش‌هاي خبري و توليداتشان تاثير مثبتي دارد، اما گويا اكنون سازمان، امكان چنين رويكردي را ندارد.

ما روزنامه‌نگاران مي‌گوييم در دنياي امروز و پيشرفت ابزارهاي اطلاع‌رساني، خبر در لحظه‌اي كه متولد مي‌شود در همان لحظه هم مي‌ميرد؛ بنابراين رسانه‌ها بيشتر به تحليل خبر نياز دارند تا انتشار خبر. نظر شما در اين باره چيست؟

اين نگرش وقتي خبر معناي گزارش رويداد پيدا مي‌كند، قابل قبول است؛ اما وقتي خبر توليدي و اختصاصي مي‌شود ديگر اين گونه نيست. وقتي خبر توليدي باشد تا زماني كه آن را منتشر نكرده‌ايد در اختيار شماست و كسي از آن مطلع نيست. در اين شرايط‌‌ فقط وقتي خبر منتشر مي‌شود به گفته شما مي‌ميرد.

اما ما اكنون شاهديم كه يك خبر در بخش‌هاي مختلف خبري گفته مي‌شود. آيا شما براي 30/20 اخبار اختصاصي داريد؟

بله. حتي 30/20 اخبار اختصاصي‌تري نسبت به بخش‌هاي ديگر خبري دارد. در واحد مركزي خبر اين باب شده است كه مثلا مي‌گويند اين خبر يا اين گزارش مناسب 30/20 است. حتي مسوولان هم كه با ما تماس مي‌گيرند، مي‌گويند يك خبر 30/20 برايتان داريم؛ اما با تحركي كه در چند سال گذشته در بخش‌هاي خبري سيما ايجاد شده و هركدام هويتي مستقل پيدا كرده‌اند مي‌توان براي آنها اخبار اختصاصي تري توليد كرد كه البته اين حركت مدتي است، شروع شده.

تمركز شما بيشتر روي اخبار سياسي است؛ اما امروز خبرنگاران همه جا هستند و اخبار را خيلي سريع منتشر مي‌كنند. چگونه شما در اين روند پرشتاب، خبر را از آن خود مي‌كنيد و آن را نگه مي‌داريد تا در30/20 منتشر كنيد؟

فراگيري صدا وسيما خيلي بيشتر از سايت‌ها، خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاست؛ البته اين پايدار نخواهد بود؛ اما اكنون به ما امكان مي‌دهد اگر لازم باشد به خبري بيشتر بپردازيم، حتي اگر ديگر رسانه، روز قبل به آن پرداخته باشد، ما امروز آن را مورد توجه قرار مي‌دهيم. بعضي اوقات هم برخي خبرها را منتشر نمي‌كنيم، چون زاويه ديد ما به خبر با ديگران فرق دارد. از آنجا كه مخاطبان ما عموم مردم هستند‌ بايد به خبر ملي نگاه كنيم. به همين دليل سياستگذاري در بخش اخبار رسانه ملي با ديگر رسانه‌ها تفاوت دارد.

شايد يك موضوع جنجال‌برانگيز باشد و بتواند مخاطب را جذب كند، اما از ديدگاه رسانه ملي قابليت پخش از تلويزيون را نداشته باشد يا يك خبر براي تهران خبر مناسبي باشد، اما در شهرستان چندان جذابيت نداشته باشد، بنابراين ما به سراغ آن خبر نمي‌رويم، چون اكنون هم به تهران‌زدگي متهم هستيم و تا حدودي اين انتقاد را قبول مي‌كنم، زيرا ما بايد نگاه جامعي به كل مخاطبان داشته باشيم و مخاطبي را كه در دورترين نقطه كشورزندگي مي‌كند هم ببينيم.

شما پيش از اين‌كه خبر به دست گويندگان برسد آن را مي‌بينيد. آيا روي نگارش آن دخل و تصرفي داريد؟

قطعا همين‌طور است. ما معمولا تا ساعت 15 تمام بخش‌هاي خبري را بررسي مي‌كنيم و بعد در جلسه‌اي كه تشكيل مي‌شود اخبار را انتخاب مي‌كنيم و سپس همكاران اخبار را تنظيم و براي من ارسال مي‌كنند. معمولا من با برخي همكاران درباره خبري كه تنظيم كرده‌اند صحبت مي‌كنم، نظراتم را مي‌گويم و نظرات آنها را هم مي‌شنوم.

تيتر اخبار را شما انتخاب مي‌كنيد يا خبرنگاران؟

خبرنگاران انتخاب مي‌كنند و من نظر مي‌دهم.

گاهي در 30/20 مي‌بينيم كه شما منابع خبري را اعلام مي‌كنيد و گاهي اين اتفاق نمي‌افتد؟

ما به صورت خيلي محدود منابع خبري را ذكر مي‌كنيم، آن هم در مواقعي است كه يك منبع خاص يك خبر را انحصارا منتشر كرده باشد و منابع ديگر از آن بي‌خبر باشند؛ اما وقتي اخبار در تمام خبرگزاري‌ها منتشر شده باشد ديگر لزومي براي اين كار نيست.

شما به گروه يا جناح خاص سياسي وابسته هستيد؟

وابسته به معني اين‌كه عضويت رسمي داشته باشم خير؛ اما هر فردي گرايش‌هايي دارد. اگر منظورتان اين است كه من گرايش‌هاي سياسي‌ام را در خبر دخيل مي‌كنم، بايد بگويم اجازه چنين كاري را ندارم. به‌علت اين‌كه خبر كار انفرادي نيست و يك فعاليت گروهي است و سياستگذاري‌هاي مختلفي روي خبر است كه قطعا اگر يك نفر بخواهد نمي‌تواند اعمال سليقه كند.

اما اين فرد مي‌تواند از يك جناح حمايت كند؟

نه، اين كار را نمي‌توانيم انجام دهيم.

اما در زمان انتخابات مجلس گاهي شنيده مي‌شد كه مي‌گفتند فلان جناح را امشب در 30/20 ببينيد.

ما موردي به موضوع نگاه نمي‌كنيم. يك سياستگذاري كلاني داريم كه رده‌هاي بالاي سازمان در آن دخيل هستند و ما به تنهايي تصميم نمي‌گيريم؛ البته تمامي رسانه‌ها چنين هستند و براي خود سياست‌هايي دارند كه مطابق آنها پيش مي‌روند. از زمان راه‌اندازي 30/20 ما به كرات اين را شنيده‌ايم كه در آن واحد ما را متهم مي‌كردند كه به نفع يك گروه خاصي داريم حركت مي‌كنيم.

برداشت كلي ما اين است كه ما طبق رويه مشخص خود حركت كنيم. اين رويه گروهي را در موضع موافق قرار مي‌دهد و گروهي را در موضع مخالف مي‌گذارد، اما واقعيت اين است كه وقتي وارد حيطه سياسي مي‌شوي بايد آماده شنيدن اين حرف و حديث‌ها باشي‌‌.

برخي مي‌گويند كامران نجف‌زاده براي جذابيت بخشيدن به اخبار 30/20 برخي اوقات مچ‌گيري مي‌كند، شما به عمد وارد چنين رويكردي مي‌شويد؟

قبول دارم كه گاهي حركت ما به گونه‌اي بوده كه مي‌شده چنين تعبيري از آن شود.اما واقعيت اين است كه مچگيري كار درستي نيست، مگر اين‌كه شما خواسته باشيد يك معضل را به نمايش بگذاريد و براي آن راه حل پيدا كنيد كه نمي‌دانم در آن زمان هم مي‌توان نام مچ‌گيري به آن داد يا خير. اگر هدف اين باشد من آن را مي‌پذيرم، اما اگر هدف خراب كردن يك فرد يا گروه باشد كار درستي نيست. يكي از كارهاي وقتگير ما همين است كه تمام اخبار را رصد كنيم و با رعايت شان رسانه، اخباري را كه قابليت مطرح شدن دارند، منتشر كنيم.

در گزارش‌هاي خبري، كدام سوژه‌ها برايتان ارزش پيگيري سوژه دارند؟

سردبيران بخش‌هاي مختلف خبري هر روز ساعت 11 صبح با خبرنگاران و گزارشگران واحد مركزي خبر جلسه مشترك دارند. در اين جلسه سوژه‌ها مطرح مي‌شوند، روي آنها بحث و تبادل‌نظر مي‌شود و بنا به تعريف بخش‌هاي مختلف خبري، اخبار در اختيار آنها قرار مي‌گيرند. وقتي خبر منتشر شد اگر ضرورتي احساس شد شايد دوباره و در روزهاي بعد هم آن سوژه از زاويه‌اي ديگر در اخبار مطرح شود.

اين دكور وقتي كه شما به 30/20 آمديد بود يا بعد از آمدن شما طراحي شد؟

اين دكور حدود يك سال و نيم است كه طراحي شده و قبل از آن از كروماكي استفاده مي‌شد. چند ماه پيش گروه دكور براي 30/20 دكور جديدي طراحي كرد كه شما مي‌بينيد و به نظر بسياري از استادان ارتباطات، دكور خوبي است و براي طراحي آن سنجيده عمل شده است؛ چون بديع است و از فضاي شيشه‌اي براي آن استفاده شده و مهمترين ويژگي آن حركت گويندگان 30/20 در آن است.

بار سنگين كار روي دوش شماست، اما شما پشت دوربين هستيد و كسي شما را نمي‌بيند و شايد كمتر كسي شما را بشناسد. چه احساسي نسبت به اين قضيه داريد؟

زياد تمايل ندارم كه شناخته شوم و تا امروز هم بنا به دلايل خاص خودم، از عكس و دوربين فاصله مي‌گرفتم. از جايي هم كه قرار بود 30/20 گوينده محور باشد از اين‌كه تاكنون گوينده اين بخش مطرح شده‌اند خوشحالم.

شما تا حالا خبرنگار بوده‌ايد؟

هيچ‌وقت خبرنگار نبوده‌ام و كارم را با دبيري خبر شروع كرده‌ام.

هيچ‌وقت وسوسه نشده‌ايد كه خبرنگاري را تجربه كنيد؟

خير.

چرا؟

چون خبرنگار بايد ويژگي‌هايي داشته باشد كه من آنها را ندارم.

در ‌سالن‌ پخش ‌اخبار ‌چه ‌مي‌گذرد

سالني بزرگ درگوشه‌اي از يكي از طبقات ساختمان شيشه‌اي. سالني كه پر از ميز، رايانه و خانم‌ها و آقاياني كه در حال كار با رايانه‌ها هستند. سالني شبيه تحريريه روزنامه با اين تفاوت كه در پشت برخي ميزهاي آن چهره‌هاي آشنايي نشسته‌اند و در حال جستجوي اخبار از طريق اينترنت هستند. چهره‌هايي كه اخبار بخش‌هاي مختلف خبري را مي‌گويند. در يك گوشه اين سالن بزرگ، دكور اخبار ساعت 14 ساخته شده است؛ دكوري كه از طريق دوربين‌هاي پخش، خيلي وسيع به نظر مي‌رسند، اما وقتي آن را از نزديك مي‌بيني متوجه مي‌شوي خيلي هم جاي وسيعي را نگرفته است. در گوشه ديگر سالن، دكور اخبار 30/20 قرار دارد.

دكوري شيشه‌اي كه در آن دزفولي راد، سردبير اين بخش خبري و يكي از همكارانش مشغول كار هستند. به ساعت 14 زمان زيادي نمانده است. مرتضي حيدري در انتهاي سالن نشسته و با يكي از همكارانش گپ مي‌زند. خانم اصغري هم آمده و مشغول چاي خوردن است. يكي از خانم‌هايي كه اخبار هواشناسي را هم مي‌گويد در سالن منتظر نشسته تا اخبار شروع شود.

تصويربرداران اخبار، ساعت 14 پشت دوربين‌هاي خود مستقر مي‌شوند. در حالي كه عوامل خبر 14 مشغول كارند، بقيه افراد داخل سالن سرشان به كار خودشان گرم است و فقط عوامل خبر 14 هستند كه آماده باش پشت ميز پخش نشسته‌اند تا ساعت به وقت مقرر برسد. پخش اخبار آغاز مي‌شود، اما قرار نيست در سالن سكوت حاكم شود. سالن شلوغ است، اما گوينده‌ها بي‌توجه به اطراف، خونسرد اخبار را مي‌خوانند.

همين اتفاق در زمان پخش خبر30/20 هم رخ مي‌دهد.اين سالن هيچ‌وقت خالي نيست و پخش اخبار به يك كار روزانه تبديل شده است. سالن پخش و تحريريه خبر هميشه روشن است و گوينده‌ها آنقدر كار خبرخواني را تكرار كرده‌اند كه برايشان به يك كار عادي تبديل شده است.

گوينده‌هاي ساعت14 قبل از شروع خبر روي صندلي‌هاي خود مي‌نشينند، اما گوينده‌هاي خبر 30/20 با شروع خبر از اتاقك شيشه‌اي بيرون مي‌آيند و مقابل دوربين‌ها مي‌ايستند و اخبار را مي‌خوانند. بخش‌هاي مختلف خبري ديگر هم از همين سالن و استوديوهايي كه براي آنها طراحي شده است روي آنتن شبكه‌هاي مختلف مي‌روند و ايرانيان داخل و خارج كشور را از اخبار مطلع مي‌كنند.

طاهره آشياني‌
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن