تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804710398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش بين‌المللي امام خميني(ره) و قلمرو دين- 2 خاتمي: توهين به ملت‌ها حاصل ذهنيت غرب از توسعه خويش است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همايش بين‌المللي امام خميني(ره) و قلمرو دين- 2 خاتمي: توهين به ملت‌ها حاصل ذهنيت غرب از توسعه خويش است
خبرگزاري فارس: رئيس جمهور سابق كشورمان گفت: برخي غرب را محور جهان و انسان غربي را الگو مي‌دانند كه استعمار گذشته و سلطه‌طلبي‌ امروز كه موجب تحقير و توهين ملت‌ها و تمدن‌هاي ديگر است، حاصل ذهنيت غرب درباره توسعه خويش است.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور پيشين كشورمان طي سخناني در همايش بين‌المللي «امام خميني و قلمرو دين، دين و توسعه» كه از ساعتي پيش در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار شد به عنوان سخنران افتتاحيه گفت: اكنون جهان به دو دسته توسعه يافته و در حال توسعه تقسيم‌بندي شده و اين توهم وجود دارد كه توسعه غربي كمال توسعه است و راه درست حركت در مسير غرب است، البته تحولات شگفت‌انگيزي كه در غرب رخ داده غيرقابل انكار است، اما اين تحولات با شرايط غرب ارتباط دارد و اين تحولات موجب شده است تا عده‌اي گمان كنند كه غرب محور جهان است و انسان غربي الگوي انسان است.
وي ادامه داد: اين ذهنيت وقتي به دست سياستمداران غرب مي‌افتد، فاجعه‌آفرين مي‌شود كه استعمار گذشته و سلطه‌طلبي‌هاي امروز كه موجب تحقير و توهين ملت‌ها و تمدن‌هاي ديگر است، حاصل اين ذهنيت و ابزار قرار گرفتن از سوي سياستمداران است كه البته چنين حركاتي موجب غرب ستيزي و حركت‌هاي افراطي جهان غير غربي شده است.
دبير همايش بين‌المللي امام خميني(ره) و قلمرو دين، دين و توسعه در ادامه اظهار داشت: توسعه يك مفهوم انساني است. در علوم رياضي و طبيعي زمان و مكان نقشي ندارند. اما در علوم انساني و اجتماعي زمان و مكان به شدت مؤثر هستند. نمي‌توان آنچه در يك نقطه عالم با شرايط تاريخي رخداده است به بخش‌هاي ديگر تزريق كرد در حالي كه آنان در شرايط زماني و مكاني متفاوت بسر مي‌برند.
خاتمي افزود: البته اقتباس از ديگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها سودمند است، اما الگوبرداري صددرصد و تقليد كامل از يك پديده كه محصول شرايط تاريخي و اجتماعي است، آيا ممكن و مفيد است؟ به نظر ما چنين امري امكان ندارد و تحقق اين مسئله يك توهم باطل است.
وي در خصوص نسبت توسعه انديشه امام و اسلام و توسعه نيز گفت: مي‌دانيم كه امام نظريه‌پرداز توسعه نيستند و در خصوص توسعه اظهارنظر مستقيم نكردند و توقع چنين مسئله‌اي نيز از ايشان نيست، امام رهبري يك نهضت را برعهده داشت و نظامي جديد را به جاي نظام ديگري مستقر كردند، اما خصوصيات نظامي كه امام(ره) براي تشكيل آن داشتند چه بوده است؟ و چه نسبتي ميان اين انديشه‌ها و توسعه وجود دارد.
وي افزود: امام يك عارف، حكيم، فقيه، سياستمدار و آگاه عالم به زمانه خويش است و ديدگاه ايشان به جهان نشان از نوعي عرفان و سلوك عملي است. در اين ديدگاه انسان هم طالب سعادت و هم مستحقق سعادت است، اما امام(ره) با آنكه عارف است، اما عرفان او منفي نيست، يعني نه آن عرفاني كه فارابي «مدينه جاهله» مي‌خواند و به ترك دنيا فتواي دادند، بلكه فارابي تدبير جهاني اين دنيا يعني سياست را از اهم وظايف فيلسوف مي‌داند.
خاتمي افزود: امام(ره) نسبت به زندگي جهاني مردمان بي‌تفاوت نيست، بلكه به شدت دغدغه دارد و براي همين با نارسايي‌هاي آن از جمله رژيم فاسد به پا مي‌خيزد و براي مردم اين جهان نظامي كه مورد نظر اوست پيشنهاد مي‌دهد.
رئيس جمهور پيشين كشورمان افزود: ايشان در ميان شكل‌هاي متفاوت حاكميت، جمهوريت را پيشنهاد مي‌كند و آن را به رأي مردم مي‌گذارد. جمهوري، متكي به رأي مردم است و بر اركان آن حتي رهبري، به اصل رأي دادن مردم برمي‌گردد. در اين نظام مردم حاكم بر سرنوشت خود هستند و حاكمان تحت نظارت و بازخواهي نهادهاي مردمي و در رأس آن مجلس است، اما اين جمهوري، اسلامي نيز هست، چرا كه اكثريت مردم مسلمان هستند و حتي شهروندان غير مسلمان در انتخابات آزاد پذيرفته‌اند كه در اين نظام معيارها و ارزش‌هاي اسلام حاكم باشد. خاتمي خاطر نشان كرد: آرمان‌هايي كه امام فرمودند در اين نظام، آزادي نقد قدرت، تساوي همگان در برابر قانون، رهايي از عقب‌ماندگي‌ها، استقلال و تلاش‌ براي استقرار استقلال از لوازم انفكاك‌ناپذير نظام جمهوري اسلامي هستند.
وي افزود: طبيعي است كه در چنين نظامي، فقه نقش مهمي دارد، اما فقه مورد نظر امام، فقه پوياست. فقه پربار اسلامي و شيعي درست است كه براساس اجتهاد سنگين بزرگان فكر و فقه انديشمندان اسلامي است، اما به نظر امام(ره) فقه بايد پويا باشد و نقش زمان و مكان در اين پويايي نقش بنياني دارد. علاوه بر آن ايشان با ورود مصلحت به عرصه هرگونه بن‌بستي در مسير توسعه كشور را مي‌شكند.
خاتمي در ادامه اظهار داشت: آنچه تاكنون بر انديشه‌هاي امام تأكيد كرده‌ايم، موارد و ويژگي‌هاي خاص است كه مقتضاي ضرورت‌ها بوده است، حتي خود امام مي‌فرمايند كه برخي تصميم‌ها براثر شرايط خاص كشور و جنگ بود و بايد همه به قواعد و قوانين برگرديم.
وي بيان داشت: جامعه مدنظر امام(ره)، جامعه‌اي برخودار، توليدگر، اهتمام ورزنده به پيشرفت صنعتي و علمي در همه عرصه‌ها، تلاش براي بي‌نيازي و پديد آمدن امكان تعامل مثبت با جهان بود.
خاتمي در ادامه انتقاد از سياست‌هاي استكباري خصوصاً آمريكا گفت: آنها يا حكومت‌هاي وابسته بر سركار مي‌آورند يا پشتيبان حكومت‌هايي هستند كه از مردم خود فاصله دارند. در واقع عدم استقلال يكي از بهترين موانع توسعه است، براي همين است كه امام يكي از اهداف مهم كشور را استقلال كشور مي‌دانند.
وي با بيان اين كه يكي از آرمان‌هاي انقلاب «عدالت» بود، اظهار داشت: جامعه‌اي كه برخوردار باشد، اما در آن عدالت نباشد جامعه مدنظر امام(ره) نيست.
دبير همايش بين‌المللي امام خميني(ره) و قلمرو دين افزود: نظام مدنظر امام(ره) نظامي است، مردمسالار و متكي به رأي مردم كه مسئول بودن حاكمان در برابر مردم، رشد علمي و تكنيكي و حركت به سمت خود اتكايي، توليد ثروت و توزيع عادلانه، رفاه همه جامعه توأم با امنيت شهروندان از ويژگي‌هاي آن است، به طور خلاصه جامعه‌اي برخوردار به لحاظ مادي، آزاد به لحاظ سياسي، مستقل به لحاظ بين‌المللي و جامعه‌اي اخلاقي مدنظر امام(ره) است.
وي با بيان اينكه روح تمدن غربي كه تكنيك است، گفت: در بينش الهي و امام بزرگوار، آزادي وجود، جز در سايه بندگي راستين خدا تحقق نمي‌يابد.
خاتمي در پايان اظهار داشت: توسعه به معناي امروز توليد و مصرف انبوه و در نتيجه مصرف‌زدگي و دنيازدگي است، پرسش اين است كه چگونه مي‌توان با ديدگاه‌هاي الهي جامعه‌اي ساخت كه انسان اسير تكنيك نشود.
انتهاي پيام/
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن