تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805674131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به اجلاس استكهلم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به اجلاس استكهلم
اجلاس استكهلم كه در واقع اولين نشست پي‌گيري اهداف سند موسوم به پيمان بين‌المللي عراق (كه در سال گذشته در شرم الشيخ به امضاء رسيد) ، با هدف تشويق كشورها براي مشاركت بيشتر در پيمان بازسازي عراق، حمايت از اقدامات دولت نوري مالكي در راستاي استقرار ثبات و امنيت، تحقق آشتي ملي و بازسازي عراق و تلاش براي رشد اقتصادي، سياسي و اجتماعي اين كشور طي پنج سال آينده برگزار شد.

مسوولان بلند پايه بيش از ‪ ۶۰‬كشور و سازمان در اجلاس بين‌المللي خود در سوم ماه مه سال ‪۲۰۰۷‬ميلادي در تفرجگاه شرم الشيخ مصر پيمان بين‌المللي عراق را تصويب كردند.اين پيمان برنامه‌اي پنج ساله براي افزايش امنيت و بازسازي اقتصادي عراق است.

در بيانيه پاياني اجلاس استكهلم ، از دستاوردهاي دولت عراق در زمينه تامين امنيت، مبارزه با خشونت و فرقه گرايي، برقراري ثبات و ايجاد نظم عمومي قدرداني شده است.در اين بيانيه همچنين از پيشرفت‌هاي اقتصادي و سياسي عراق به عنوان يك دستاورد قابل توجه تر، ستايش شد و دولت عراق به انجام اقداماتي براي ايجاد محيطي امن براي تجارت و پيشرفت اقتصادي اين كشور ، ترغيب شده است .

در اين بيانيه ، از تامين حقوق زنان ، اقليت‌ها و ديگر گروههاي آسيب پذير به عنوان اولويت‌هايي كه دولت عراق در تحقق آن بايد بكوشد، نام برده شده است .

نوري مالكي نخست وزير عراق،روز گذشته در اجلاس استكهلم خواستار بخشودگي بدهي‌هاي عراق و لغو تحريم‌هاي مربوط به رژيم صدام حسين شد. وي اين بدهي ها و مجازات‌هاي بين‌المللي را مانع بازسازي و توسعه كشورش خواند.

نخست وزير عراق تاكيد كرد كه كشورش فقير نيست و فقط خواستار همكاري مجامع بين‌المللي است.

مبلغ خسارات ناشي از تهاجم عراق به كويت در سال ‪۱۹۹۰‬دهها ميليارد دلار براورد شده است و عراق بايد پنج درصد از درامد نفتش را براي جبران اين خسارتها به صندوقي كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد ايجاد كرده است، واريز كند.

دولت عراق مي‌گويد مجموع بدهي هايش بالغ بر ‪۱۴۰‬ميليارد دلار است كه از اين مبلغ ‪۱۰‬ميليارد دلار مربوط به عربستان و اندكي كم تر از آن نيز براي كويت است. اين بدهي‌ها با احتساب سودهايش بسيار زياد تر خواهد شد.

مالكي در استكهلم در مقابل يكصد هيات حاضر در همايش تاكيد كرد كه اين بار سنگين بايد از دوش عراق برداشته شود.

مالكي ادامه داد كه ما از كشورهاي دوست انتظار داريم بدهي‌هاي عراق را كه دولت اين كشور را زير فشار قرار مي‌دهد لغو كنند.

بغداد ماه گذشته نيز كشورهاي عرب حوزه خليج فارس را به لغو خسارات ناشي از حمله عراق به كويت فراخوانده بود، اما هنوز پاسخي دريافت نكرده است.

نكته بارز اجلاس در اين بود كه كويت و عربستان سعودي مسوولان سطح اول خود را به كنفرانس استكهلم اعزام نكردند. وزير مشاور در امور خارجه به نمايندگي از عربستان سعودي و معاون وزير امور هيات دولت به نمايندگي از كويت در اين اجلاس شركت كردند. اين در حالي است كه عراق بيشترين بدهي ها را به اين دو كشور دارد.

نخست وزير عراق در پايان كنفرانس استكهلم نيز در يك كنفرانس خبري گفت: - انتظار داشتيم كه مسوولان تراز اول به نمايندگي از كشورهاي عربي در اين كنفرانس شركت كنند.>
نزار مدني نماينده عربستان در كنفرانس استكهلم در سخنراني خود گفت كه دولت عربستان تمايل دارد موضوع كاهش بدهي‌هاي عراق به رياض را كه بر مبناي آمار سازمان پژوهش كنگره آمريكا به ‪ ۲۵‬ميليارد دلار مي‌رسد،ا بررسي كند.

عراق معتقد است كه بدهي هايش به عربستان سعودي ‪ ۱۵‬ميليارد دلار است اما عربستان سعودي مي‌گويد كه اين بدهي‌ها با احتساب سود آنها طي اين سال ها به ‪ ۴۰‬ميليارد دلار مي‌رسد. سازمان پژوهش‌هاي وابسته به كنگره آمريكا در گزارشي كه اين ماه منتشر كرده و برخي از خبرگزاري‌ها آن را منعكس كرده اند، اعلام كرده است كشورهاي حوزه خليج فارس كه از عراق در جريان جنگ هشت ساله با ايران حمايت كرده اند، در مقابل لغو بدهي‌هاي اين كشور مقاومت مي كنند. براساس اعلام وزارت امور خارجه آمريكا، ‪ ۶۶/۵‬ميليارد دلار از مجموع ‪ ۱۲۰/۲‬ميليارد دلار بدهي‌هاي عراق لغو شده اند. بيش از نيمي از اين بدهي ها به كشورهاي حوزه خليج فارس مي‌باشند. كويت مي‌گويد كه حاضر است كاهش غرامت‌ها را بررسي كند اما تصميم نهايي در دست شوراي امنيت سازمان ملل است كه طرح غرامت‌ها را ارائه داده است.

بان كي مون دبير كل سازمان ملل نيز از -پيشرفت ملموس> در حركت به سوي اهداف اقتصادي، سياسي و امنيتي كه كنفرانس سال گذشته شرم الشيخ آنها را ترسيم كرده است، تمجيد كرد. او در اين‌باره گفت: -اگر بخواهيم يك كلمه براي توصيف وضعيت امروز عراق به كار ببريم، بايد بگوييم: اميد> كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا نيز از كشورهاي همجوار عراق خواست روابط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي خود را با اين كشور بهبود بخشند. رايس به پيشرفت اقتصادي و سياسي در عراق اشاره كرد و گفت: -اين پيشرفت‌هاي مثبت سياسي و اقتصادي از طريق پيشرفت بهبود وضعيت امنيتي در عراق به وجود آمده است، اما چالش‌هاي جدي در اين مورد وجود دارند.> منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از سياست‌هاي اشتباه اشغالگران در عراق انتقاد كرد و گفت: آنها مسوول بحران اوضاع در اين كشور هستند. متكي در بخش ديگري از سخنان خود گفت كه ايران ‪ ۱۰‬ميليون دلار به صندوق بازسازي عراق پرداخت كرده و قراردادي را با اين كشور به امضا رسانده است براي دادن وام‌هايي كه در طول ‪ ۴۰‬سال بازپس داده شوند. او افزود كه ايران از اولين كشورهايي است كه تسهيلاتي اين چنيني به عراق داده است و اين -دليلي است بر سياست ايران براي بهبود روابط اقتصادي خود با اين كشور>.

اجلاس استكهلم در حالي برگزار شد كه فضاي داخلي عراق كه چندي است تحت الشعاع موضوع توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق قراردارد، به شدت ملتهب است پس از آنكه خبرهايي مبني بر امضاي يك پيمان نامه امنيتي ميان عراق و آمريكا منتشر شد، علا وه بر مقام‌هاي ديني، بسياري از سياستمداران عراقي هم به مخالفت با آن پرداخته‌اند و آن را به ضرر كشور خود مي‌دانند.

از جمله بندهاي حساس و سوال برانگيز توافقنامه، ايجاد پايگاه‌هاي نظامي دائمي آمريكايي‌ها در عراق، اعطاي مصونيت قضايي (معروف به كاپيتولاسيون) به نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق است كه اين مساله باعث ايجاد اعتراضات گسترده در عراق شده است.

سيد احمد الصافي نماينده آيت الله سيستاني مرجع تقليد شيعيان عراق ديروز در خطبه‌هاي نماز جمعه كربلا با انتقاد از توافقنامه طولاني مدت بين بغداد و واشنگتن گفت: ما نمي‌خواهيم كه براي عراق از طريق معاهدات شرطهايي وضع شود و با مشكلاتي مواجه شود. چراكه توافقنامه‌ها حاكميت عراق و نسل آتي اين كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

عبدالعزيز حكيم رئيس فراكسيون ائتلاف واحد عراق نيز اعلام كرده كه برخي از بندهاي اين توافقنامه به حاكميت ملي عراق خدشه وارد مي‌كند و اعضاي گروه‌هاي مختلف عراقي در مخالفت با آن يك صدا شده اند.

با اين وجود نوري مالكي نخست وزير عراق همچنان از اين توافقنامه حمايت مي كند. او در گفت وگو با الشرق الاوسط تاكيد كرده اين توافقنامه بر حفظ حاكميت ملي و تماميت ارضي عراق مبتني است. مالكي البته اعلام كرده مذاكره درخصوص بندهاي توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق هنوز در جريان است.

-فريد صبري> نماينده حزب اسلامي عراق در مجلس اين كشور، گفت در نهايت اين مردم عراق هستند كه بايد در مورد توافقنامه مذكور تصميم بگيرند. -حسن الزرقاني> مسئول اطلاع رساني جريان -صدر> نيز گفت: امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا، حاكميت و استقلال عراق را از بين مي‌برد. آيت الله -خالصي> امام جمعه كاظمين نيز امضاي توافقنامه را به منزله اشغال دوباره كشور عراق دانست. -مهي الدوري> نماينده جريان صدر در مجلس عراق گفت: اين توافقنامه، عراق را به فلسطين جديد تبديل مي‌كند. كميسارياي جامعه مدني عراق هم با توافقنامه امنيتي آمريكا مخالفت كرد.در همين حال علامه فضل الله مرجع شيعيان لبنان اين توافقنامه را -غيرشرعي> خوانده و از مردم عراق خواسته كه عليه آن -قيام> كنند.

در اين‌باره آخرين خبرها حاكي از آن است كه در پي اوجگيري مخالفت‌ها عليه توافقنامه امنيتي بغداد - واشنگتن، اين توافقنامه در آستانه تعويق و يا لغو شدن قرار گرفت.مخالفت علماي نجف و مراجع برجسته با اين توافقنامه، مخالفت‌هاي گسترده مردمي را نيز در پي داشت، به طوري كه ديروز شهرهاي بغداد، كوت، بصره، كوفه و ديگر مناطق شاهد تظاهرات عليه امضاي اين توافقنامه بود.

مقام‌هاي عراقي هرچند قبلا خبر داده بودند، اين توافقنامه طي هفته جاري ميان طرفين امضاء مي‌شود، ولي ديروز چهره‌هاي سياسي برجسته به مخالفت با آن برخاستند و هيئت عراقي مذاكره‌كننده با آمريكايي‌ها نيز ديروز خواستند اين مذاكرات تا پايان سال جاري به تعويق بيفتد.

به اعتقاد ناظران، طرح توافقنامه دراز مدت عملا با شكست مواجه شده است و دولت بغداد هيچ راهي جز كنار گذاشتن و يا تعويق مذاكرات در مورد آن را ندارد.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن