تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815481449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار وزارت نيرو نسبت به افزايش مصرف برق توليد برق از منابع آبي كشور به كمترين حد ممكن كاهش يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هشدار وزارت نيرو نسبت به افزايش مصرف برق توليد برق از منابع آبي كشور به كمترين حد ممكن كاهش يافته است
خبرگزاري فارس: وزارت نيرو اعلام كرد: بروز خشكسالي و خروج نيروگاههاي برق آبي كشور از مدار توليد سبب آسيب‌پذيري روند توليد برق از نيروگاههاي حرارتي شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس روابط عمومي وزارت نيرو در گزارشي آورده است، گرم شدن نامتعارف هوا در بهار امسال اگرچه سبب پيشي گرفتن فوق‌العاده روند مصرف برق و انرژي از ميزان توليد نيروگاههاي كشور و در نتيجه بروز خاموشي‌هاي ناخواسته و پراكنده در مناطقي از كشور گرديد اما ارائه تحليل‌هاي غيركارشناسي، غيرفني و گاه سياسي كه هيچ رابطه‌اي با منطق مهندسي و كاركرد منطقي صنعت برق ندارد، سبب تشويش اذهان عمومي و كوبيدن بر طبق توخالي ناكارآمدي و سومديريت صنعت برق شده است. از اين رو چند نكته را جهت اطمينان بخشي به مردم عزيز در خصوص به كار گرفتن حداكثر توان و ظرفيت نيروگاههاي كشور و تلاش حداكثري كاركنان و صنعتگران حوزه برق كشور يادآوري مي‌نماييم.
بنابراين گزارش، اگر از توليد موجود و اندك برق از منابع تجديدپذيري چون انرژي خورشيدي، باد، زمين گرمايي و بيوماس كه اقدامات مهمي در جهت افزايش سهم توليد از اين نوع منابع به حدود 6000 هزار مگاوات انرژي تجديدپذير در دست اقدام است صرفنظر كنيم، تركيب توليد برق در كشور را نود درصد برق حرارتي نيروگاههاي كشور اعم از گازي، بخار و سيكل تركيبي و ده درصد را انرژي برق آبي كشور تشكيل مي‌دهد و آنچه مسلم است اينكه توليد انرژي برق آبي مستلزم وجود آب در پشت سدهاي كشور مي‌باشد و به دليل عدم وجود بارش‌هاي مناسب در حوزه‌هاي آبي كشور به‌ويژه در خوزستان و بروز بحران خشكسالي ميزان توليد برق از منابع آبي كشور به كمترين حد ممكن كاهش يافته و در مقام عمل سبب ناچيز شدن سهم توليد انرژي برق آبي از سبد توليد انرژي برق كشور شده است.
اين گزارش افزود: پيش‌بيني امكان توليد برق مطمئن در برنامه‌ريزي‌هاي مديران برق كشور به گونه‌اي بوده كه در صورت عدم بروز خشكسالي در سالجاري حتي مي‌توانستيم نخستين بار در طول حيات صنعت برق 1000 مگاوات نيز به عنوان ذخيره توليد نيروگاهي داشته‌ايم و اين بدان معناست كه به دليل عدم امكان ذخيره برق، مي‌توانستيم چند واحد نيروگاهي را آماده ورود به مدار توليد در صورت از كارافتادن واحدهاي در حال كار داشته باشيم.
بروز خشكسالي و خروج نيروگاههاي برق آبي كشور از مدار توليد سبب آسيب‌پذيري روند توليد برق از نيروگاههاي حرارتي شده است. به طوريكه حتي اگر تمامي نيروگاههاي حرارتي كشور با حداكثر ظرفيت و بدون بروز هرگونه حادثه‌اي كه در هفته گذشته حداقل در چهار مورد در نيروگاههاي رامين، جهرم، سهند و عسلويه افتاق افتاد، به فعاليت خود ادامه دهند با روند كنوني مصرف و عدم همراهي مصرف‌كنندگاني حدود 2000 مگاوات تا 3000 مگاوات كمبود توليد برق وجود خواهد داشت كه با برنامه‌ريزي‌ها و پيش‌بيني‌هاي انجام شده در زمينه مديريت مصرف از قبيل تغيير ساعات كار ادارات در برخي استانها، استفاده از ديزل ژنراتورهاي موجود در كارخانجات كشور، توزيع 35 ميليون شله لامپ كم‌مصرف در كشور در سال‌جاري امكان جبران نيمي از كمبود برق در سال جاري موجود بوده و حدود 1000 تا 1500 مگاوات از كمبود برق را نيز بايستي از طريق همكاري مردم جبران كرد.
اگرچه رقم مذكور به ظاهر حجم بالايي از توليد برق را شامل مي‌شود اما ذكر يك مثال ساده، عملي بودن پيش‌بيني بالا را نشان مي‌دهد به‌گونه‌اي كه اگر هر كدام از 22 ميليون مشترك برق كشور هر كدام به طور همزمان يك لامپ 100 وات را خاموش كنند ميزان صرفه‌جويي حاصل از آن حدود 2200 مگاوات خواهد بود.
مطالب ديگر اينكه در خصوص ارزش اقتصادي برق و لزوم توجه به ارزش افزوده برق در مقايسه با صادرات خام حامل‌هاي ديگر انرژي نظير گاز، هيچكدام از كارشناسان تاكنون مطلبي برخلاف نظر وزير محترم نيرو نداده‌اند و همگي علاوه بر تأكيد بر ابعاد و تأثيرات مثبت امنيتي و استراتژيك اتصال شبكه برق كشور به شبكه برق كشورهاي همسايه و حتي غيرهمسايه مانند روسيه، سوريه، اروپا و كشورهاي حوزه جنوبي خليج فارس و افزايش ضريب پايداري شبكه برق كشور در زمينه ارزش افزوده صادرات برق نيز اتفاق نظر دارند.
صادرات 6000 مگاوات برق به كشور تركيه هنوز هم در برنامه‌ريزي‌هاي مديران صنعت برق مورد توجه ويژه قرار دارد اما با اين تفاوت كه ظرفيت در نظر گرفته شده براي صادرات 6000 مگاوات برق به كشور تركيه منوط به احداث 3 نيروگاه 2000 مگاواتي در ايران و تركيه از طريق انجام سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك بخش خصوصي دو كشور بوده و طبيعي است بدون احداث اين نيروگاهها، امكان صادرات اين ميزان برق به كشور تركيه امكان‌پذير نيست.
مقدمات احداث نيروگاههاي مذكور از جمله مكان‌يابي، چگونگي گازرساني به آنها و نحوه تأمين هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري اين نيروگاهها از سوي بخشهاي خصوصي دو كشور در حال انجام است. آنچه جاي تأسف دارد اين است كه با توجه به جهاني شدن الگوهاي توليد و فعاليت‌هاي اقتصادي، توجه به كالاي راهبردي برق بدون عنايت به ارتباطات و تعاملات بين‌المللي آن و بدون توجه به بهره‌برداري از ارزش افزوده فوق‌العاده آن، آينده پرمخاطره‌اي را براي صنعت برق كشور رقم خواهد زد.
نكته مهم ديگر آنكه به دليل اختلاف افق موجود در كشورها، تعامل با امكان بهره‌برداري از اين مزيت جغرافيايي را نيز فراهم مي‌سازد بطوريكه فصل اوج مصرف كشور ما با كشورهاي ديگر متفاوت بوده و در فصل تابستان كه حداكثر مصرف در كشور صورت مي‌گيرد امكان واردات برق از همسايه‌هاي شمالي كشور نظير ارمنستان، جمهوري آذربايجان و تركمنستان و صادرات برق به اين كشورها در فصل زمستان فراهم مي‌شود. در حال حاضر به دليل افزايش دامنه مصرف انرژي در كشور ميزان واردات برق از همسايه هاي شمالي افزايش يافته، اگرچه به دليل بروز پديده خشكسالي در سطح منطقه‌اي، امكان واردات از كشورهاي مذكور نسبت به سالهاي گذشته كاهش يافته است.
آنچه شايسته ذكر است توجه به ورود بيش از 4000 مگاوات ظرفيت جديد توليد برق به شبكه برق كشور به صورت سالانه و در طول سه سال گذشته بوده است كه نه تنها در طول فعاليت صنعت برق ركوردهاي چشمگيري به شمار مي‌آيند بلكه در سطح جهاني نيز اين حجم ظرفيت‌سازي كم‌سابقه و با اهميت است. اعتراف و اذعان وزيران انرژي و كارشناسان برق كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي داراي صنعت و شبكه برق با اهميتي چون روسيه به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در صنعت برق كشور مؤيد تحصيل استانداردهاي جهاني از سوي صنعت برق كشورمان است.
عليرغم آنچه شد مسابقه بين توليد و مصرف، اگر با اصلاح الگوهاي مصرف انرژي در كشور كه گاه چند برابر كشورهاي پيشرفته و پرجمعيت است، همراه نباشد فعاليت شبانه‌روزي كاركنان و متخصصان صنعت و شبكه برق با اهميتي چون روسيه بر پيشرفت‌هاي صورت گرفته در صنعت برق كشور مؤيد تحصيل استانداردهاي جهاني از سوي صنعت برق كشورمان است.
عليرغم آنچه گفته شد مسابقه بين توليد و مصرف، اگر با اصلاح‌ الگوهاي مصرف انرژي در كشور كه گاه چند برابر كشورهاي پيشرفته و پرجمعيت است، همراه نباشد فعاليت شبانه‌روزي كاركنان و متخصصان صنعت برق نخواهد توانست و بر روند انجام گسيخته مصرف بي‌رويه حامل‌هاي انرژي به ويژه برق فائق بيايد به همين دليل اين نوشته را با اين جمله به پايان مي‌رسانم كه بدون همراهي و همياري مردم عزيزمان امكان غلبه بر مشكلات موجود در مصرف انرژي به هيچ‌عنوان امكان‌پذير نخواهد بود.
انتهاي پيام/
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن