واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: همايش «زلال كوثر» برگزار شد بهروز ثروتيان: مرثيهسرايي «نير» بيسابقه بوده است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
سومين همايش سراسري «زلال كوثر» (شعر فاطمي از منظر شاعران آذري) عصر روز گذشته (جمعه) در حوزهي هنري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهروز ثروتيان در اين مراسم دربارهي عشق شهادت در مثنوي «آتشكده»ي نير تبريزي گفت: شادروان محمدتقي نير تبريزي - فقيه، متكلم، محدث و شاعر - در تبريز به دنيا آمد و در نجف تحصيلات ديني خود را به پايان برد و با درجهي اجتهاد به زادگاهش برگشت. وي 64 سال يعني از سال 1248 هجري قمري تا 1312 هجري قمري عمر كرد و پس از مرگش به وصيت آن مرحوم، پيكرش را به نجف بردند و در واديالسلام نجف دفن كردند.
اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: تخلص محمدتقي تبريزي، نير بوده و بيش از 11 اثر در حوزهي علوم ديني منتشر كرده است. همچنين ديواني از وي منتشر شده كه با ديوان ساير شاعران فارسيگوي فرق دارد.
ثروتيان خاطرنشان كرد: مثنوي «آتشكده»ي نير از جمله سرودههاي مشهور اين شاعر است كه به روايت واقعهي جانسوز كربلا و شهادت امام حسين (ع) پرداخته است.
اين پژوهشگر در ادامهي از مثنوي «آتشكده»ي نير با عنوان تنها مثنوي روايت كربلا كه به شيوهي اصالت هنر سروده شده است، ياد كرد و افزود: او در اين مثنوي از پيروان اصالت انديشه در آثار هنري فاصله ميگيرد و روايت كربلا را با تأكيد بر اصالت هنر ميسرايد.
مصحح «ديوان نير تبريزي» (گزارش عاشقانهي وقايع كربلا) همچنين به يكي ديگر از سرودههاي اين شاعر اشاره كرد و گفت: نيز در آثار خود به زبان هنر و با استفاده از آرايههاي ادبي دربارهي واقعهي كربلا شعر سروده، كه در تاريخ ادبيات ما شيوهي نويني است و مرثيهسرايي به اين شيوه كه نير دنبال ميكرد، بيسابقه بوده است. او ابيات جانسوز خود را براي مخاطب عام در قالب مثنوي ارائه ميكرد؛ اما ترجيعبند «لعلي» منظومهاي است كه براي خواص ادبيات سروده شده است. همچنين غزليات نير با غزليات فارسي تا حدودي فرق دارد؛ زيرا او از زبان رمز براي بيان مقصودش استفاده كرده، كه از اين منظر ميتوان گفت، بعد از حافظ و سعدي قرار دارد. با زبان سمبوليك، باورهاي دينياش را بيان ميكند كه در اين شيوه، نخستين شاعر صاحبآوازه، سعدي است كه با زبان سمبوليك سخن گفته است.
ثروتيان در ادامه با نگاهي اجمالي به شيوهي غزلسرايي سعدي، نير را از سعدي متأثر دانست و افزود: اغلب غزلهاي نير در عشق به اولياي الهي و اهل بيت (ع) است و با تأكيد بر صنعت توجيه و عطف بيان، غزل خويش را پيش ميبرد.
اين نويسنده همچنين تصريح كرد: اين نابغه كه 120 سال پيش از جهان رفته، با اخلاص تمام ميگويد با عشق امام هشتم (ع) بهدنيا آمده و شايد تنها شاعر مرثيهگوي حادثهي كربلاست كه از آغاز تا پايان مثنوي «آتشكده»، آثاري از عجز در زبان و شعر وي نيست. نير بر اين باور است كه تير عشق چنانچه در نشست اول بر دل دوستداران اولياي الهي بيافتد، اينها هستند كه خواستار درد ميشوند و از همينروست كه نير در اين زمينه اشعار نغزي دارد.
در اين مراسم همچنين حبيبالله چايچيان گفت: معمولا در خاندان ما ميبينيم كه مفقودالاثر يا جانباز يا شهيد هست؛ اما من بانويي را ميشناسم كه هم جانباز و هم مفقودالاثر و هم شهيد است.
اين شاعر در ادامه مثنوياي را در منقبت حضرت زهرا (س) و همچنين دوبيتياي را كه عنوان كرد، زبان حال حضرت زهرا (س) در لحظهي شهادت است، خواند:
«بيا به نزد من علي [ع] كه در بر تو جان دهم / بيا كنار من نشين كه سر به دامنت نهم
مرا چو غسل نيمهشب به پيش كودكان دهي / مباد سينهي مرا به زينبم نشان دهي»
به گزارش ايسنا، در سومين همايش زلال كوثر با نمايش نماهنگ و اهداي لوح يادبود از علياصغر طسوجي آذر - مداحل اهل بيت (ع) - و صادق فيضي - استاد قرآن و نهجالبلاغه - تجليل شد. همچنين ياد و خاطرهي ميراسدالله عرقچيندوز - مداح اهل بيت (ع) - و علامه محمدتقي جعفري با نمايش نماهنگ و لوح يادبود به خانوادهي آنها گرامي داشته شد.
شعرخواني در مدح و منقبت حضرت زهرا (س) از ديگر برنامههاي اين مراسم بود.
تواشيح و مداحي نيز انجام شد و حجتالاسلام باقري بنابي دربارهي زندگاني حضرت زهرا (س) سخن گفت.
انتهاي پيام
شنبه 11 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]