تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806411390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون فرهنگي وزارت ارشاد:ناشران موافق خروج نمايشگاه كتاب از وضعيت فروشگاهي نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معاون فرهنگي وزارت ارشاد:ناشران موافق خروج نمايشگاه كتاب از وضعيت فروشگاهي نيستند
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب: محسن پرويز در گفتگويي مفصل با "كتاب هفته" (متعلق به خانه كتاب) ضمن پاسخ به منتقدان نمايشگاه كتاب، نظر خود را درباره وجوه نمايشگاهي و فروشگاهي آن ابراز كرده است. بخشي از اين گفتگو از نظر مي گذرد.

محسن پرويز در اين گفتگو به خستگي ناشي از كار زياد در زمان نمايشگاه كتاب اشاره كرده و اين نكته را هم آورده كه با همه مشغله ها "گاهي گزارشهايي راجع به بعضي كتابها هست كه من مقيدم خودم كتابها را ببينم، گاهي وقتها ممكن است دو ساعتي بعد از آن، كتاب بخوانم و در نتيجه اين كم خوابي تشديد مي شود. اميدوارم آقاي وزير فراغتي ايجاد بكنند كه ما، هم به درس و مشقمان برسيم و هم بتوانيم بخوانيم."

نمايشگاه كتاب پديده اي سياسي نيست

وي سپس به ارزيابي كار رسانه ها در انعكاس نمايشگاه (كتاب) پرداخته و با بيان اينكه نمايشگاه كتاب پديده اي سياسي نيست تصريح كرده است: "بعضي افراد، هر اقدامي را كه در آن پاي دولت به ميان بيايد، سياسي مي كنند؛ والا نمايشگاه كتاب يك رويداد فرهنگي است. الان دو سه سالي است كه عده اي علاقه مندند در قبال اين رويداد هم موضع گيري سياسي و هم حركت سياسي طراحي كنند. يك جايي مطالبي در سياه نمايي نسبت به نمايشگاه نوشته شده بود، بعد ما پاسخ داديم كه توصيه مي كنيم شما خودتان تشريف بياوريد و نمايشگاه را از نزديك ببينيد. جايي كه داشتند پاسخ به ما را چاپ مي كردند، كنارش يك توضيحي هم از خودشان آورده بودند كه اين حرفها را ما از خودمان نگفتيم، خبرگزاري ها اين گونه گزارش داده اند. من خيلي از ميزان حرفه اي بودن اين دوستان تعجب كردم چون ما در متن پاسخ هم اشاره كرده بوديم كه بهتر است تشريف بياوريد و نمايشگاه را از نزديك ببينيد و آنها با توضيحي كه دادند، تائيد كردند كه تشريف نياورده بودند بلكه در خبرگزاري ها گشته بودند تا ببينند مي توانند دو جمله سياه پيدا كنند، آنها را كنار هم بچينند و يك طومار بزرگ بسازند؟"

چگونه يك نفر حاضر مي شود عليه صنف خودش سياه نمايي كند؟

رئيس بيست و يكمين دوره نمايشگاه كتاب افزوده است: "به هر حال در اين كه نسبت به نمايشگاه، برخورد سياسي مي كنند ترديدي نيست. سال گذشته من بنا به دلايلي مصلحت نديدم درباره اين موضوع صحبت كنم ولي برايم قطع و يقين حاصل شد كه برخي از گردانندگان جريانات مخالف اقدامات فرهنگي دولت اين كار را با مقاصد سياسي انجام مي دهند و آن قدر اين ماجرا را در لفاف مي پيچند كه خيلي از دنباله روهايشان متوجه بازي خوردن سياسي از آنها نمي شوند؛ براي مثال منفعت صنف نشر در اين است كه نمايشگاه كتاب پر رونق باشد يا كم رونق؟ طبيعي است كه ناشران از رونق نمايشگاه منتقع مي شوند. حال اگر كسي از اهالي صنف نشر آمد و مصاحبه كرد و گفت كه اين نمايشگاه به درد نمي خورد، هيچ چيزي براي مردم ندارد و مردم از آن دست خالي بر مي گردند، اين چه پيامي براي مردم دارد؟ يعني نيائيد ديگر. نيامدن مردم به نفع اين صنف است يا به ضررشان؟ مسلما به ضررشان است. چگونه است كه يك نفر حاضر مي شود عليه صنف خودش موضع گيري و سياه نمايي كند؟ به نظر من مي خواهد يك حركت سياسي انجام دهد. مي خواهد بگويد كه ديديد مردم نيامدند و بعد بگويد آي مردم نياييد! از يك طرف بگويد مردم نياييد و از طرف ديگر بگويد ديديد مردم نيامدند؟ پس يك جاي كار مي لنگد. كساني كه انتقاد مي كنند و مي گويند كه افزايش كمي مراجعه مردم به نمايشگاه چيزي را نشان نمي دهد اگر اين مراجعات كاهش پيدا مي كرد، باز هم همين را مي گفتند؟"

او معتقد است كه مسئولان مي بايست فارغ از چنين ديدگاه هايي كار خودشان را انجام دهند و نبايد به نگاه هاي سياسي توجه كنند؛ چيزي كه پرويز در اختتاميه نمايشگاه هم بر آن تاكيد كرد.

از رسانه هاي داخلي كه با نقد دلسوزانه نقاط ضعف احتمالي را بيان كردند تشكر مي كنيم

وي البته بازهم از رسانه هاي داخلي و خارجي تشكر كرده و گفته است: "... از رسانه هاي داخلي كه با نقد دلسوزانه و محبت آميز و از سر كارشناسي، نقاط ضعف احتمالي را بيان كردند ما از همه اينها بايد تشكر كنيم. فرمود "احب اخواني من اهدي الي عيوبي" آنها كه عيب كار را به ما هديه كردند، برادران دوست داشتني ما محسوب مي شوند. بعضي ها هم ممكن است از سر جهل به موضوع ، عيب هايي را مطرح كرده باشند. خوب يك فرصتي فراهم شد و ما توضيح داديم. قاعدتا آنها متوجه مي شوند كه اشتباه كرده اند؛ همان طور كه ما صادقانه مي گوييم كه اگر عيب و اشكالي بود مي پذيريم و سعي مي كنيم سال آتي آن را جبران كنيم، آنها هم مي پذيرند كه از سر ندانستگي درباره يك موضوع به ما تاختند و عذرخواهي مي كنند."

محسن پرويز درباره رويكرد رسانه هاي خارجي و تريبونهاي دشمن نيز مي گويد: "از رسانه هاي خارجي دشمنان مردم ايران بايد تشكر كنيم كه بعضا با فحاشي، اهانتها و يا انتقادات تند و بي پايه و اساس ما را در ادامه مسير خود مصمم تر كردند. يكي از راه هايي كه ما مي توانيم بفهميم مسيري كه در آنيم، مسير درستي است يا نه، اين است كه دشمنان مردم چه موضعي در قبال كارهاي ما مي گيرند. آنهايي كه پول مي گيرند تا در جهت براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران عمل كنند، موضعشان در قبال عملكرد ما چيست؟ اگر آنها متعرض عملكرد ما بودند نشان مي دهد كه مسيري كه ما داريم مي رويم خلاف جهت آنهاست. لحن آنها هر قدر عصباني تر و توام با هتاكي و فحاشي باشد، نشان دهنده درستي مسيري است كه ما انتخاب كرده ايم. آنها در طول نمايشگاه ما را مصمم تر كردند و بايد از آنها تشكر كنيم كه اين قوت قلب را به ما دادند كه مطمئن شويم مسيري كه در آنيم، مسير درستي است. بعضي از مزد بگيران همين رسانه هاي خارجي در رسانه هاي داخلي هم قلم مي زنند كه چهره هايشان چهره هاي شناخته شده اي است. آنها هم اقدام مشابهي انجام دادند. آنچه آنها نوشتند هم اگرچه بر زبان يك هموطن جاري شده اما از نظر مردم ما اين هموطنان ملحق به بيگانگاني هستند كه موضع مخالف با مردم دارند. طبيعتا هر قدر كه انتقادات بيجا و توام با اهانت و فحاشي از طرف اين دسته افراد بيشتر باشد، باز نشان دهنده درستي مسيري است كه ما انتخاب كرده ايم. اين كه مردم تحت تاثير اين القائات قرار نمي گيرند و با استقبالي گسترده نمايشگاه كتاب را بازديد مي كنند هم نشان دهنده اين نكته است كه به حرفهاي بي پايه كه از سر مخالفت با ملت ايران و انقلاب اسلامي زده مي شود و به حرف كساني كه در براندازي متكي به بيگانه يا براندازي نرم تلاش مي كنند، توجه ندارند. اين است كه از نظر ما عملكرد رسانه ها براي خودمان مفيد بوده است. گاهي نقدهاي دلسوزانه اي مي ديدم و گاهي نقدهايي مي ديدم كه نشانه ناآگاهي منتقد بود و گاهي هم نقدهايي كه از سر كينه و عداوت نسبت به مردم و مسئولان نوشته شده بود كه ما از همه آنها استفاده كرديم."

ناشران عمومي مخالف نمايشگاه صرف شدن هستند

وي در پاسخ به سوال خبرنگار كتاب هفته كه پرسيده است "جدي ترين نقدي كه درباره نمايشگاه خوانديد، چه بود؟" نظر شخصي خويش را اين گونه بيان مي كند: "نظر شخصي خودم را مي گويم، نه به عنوان مسئول. اهالي قلم مدتهاست كه يك نقد جدي نسبت به نمايشگاه كتاب دارند و آن اين است كه چرا نمايشگاه كتاب يك نمايشگاه نيست و فروشگاه است. من شخصا به اين موضوع معتقد و طرفدار اين مسئله بوده ام كه ما بايد در يك پروسه زماني مشخص نمايشگاه كتاب را واقعا به يك نمايشگاه تبديل كنيم، نه فروشگاه اما موضع اهالي قلم با ناشران در اينجا متفاوت است، گرچه عموم اهالي قلم معتقدند كه نمايشگاه بايد از حالت فروشگاهي خارج شود ولي ناشران عمومي مخالف نمايشگاه صرف شدن هستند. اگر يك پايه اقتصادي براي بازار نشر در نظر بگيريم كه ناشران باشند، آن پايه اقتصادي مخالف خروج نمايشگاه از حالت فروشگاهي است. اگر يك پايه انديشه اي براي نشر در نظر بگيريم كه همان توليد فكر كتاب است، آن بخش عموما معتقد است كه نمايشگاه بايد محل نمايش و تبادل نظر و محيطي آرام براي گفتگو باشد. امسال نقدهايي از طرف ناشران راجع به فروشگاه بودن نمايشگاه مطرح مي شد كه براي من جذاب و جالب ود. بعضي از ناشاني هم كه اين نظرات را ابراز مي كردند، به نمايندگي از بقيه اين پيشنهاد را مطرح كرده بودند كه من يك مورد را با اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران كه آن ناشر مرتبط با آن بود مطرح كردم و گفتم كه دوستان حوزه اداره مربوطه طي نامه اي نظر اتحاديه را خواهان باشند. اگر واقعا عموم ناشران نظرشان اين باشد، ما بايد به طور جدي براي سال آتي به اين موضوع فكر كنيم؛ چيزي كه از قبل به آن معتقد بوديم و اگر خود ناشران هم به آن معتقد باشند، بايد زمينه اجرايش را فراهم آورد. طبيعتا اگر نمايشگاه به صورت نمايشگاهي برگزار شود، خيلي از شاخصها بايد تغيير كند. امسال در ذهن ما اين بود كه نمايشگاه كتاب شاخصهاي مربوط به خود را دارد و نبايد با نمايشگاه هاي ديگر دنيا مقايسه شود."

ما نمي خواهيم مستقلا تصميم گيري كنيم

معاون فرهنگي ارشاد اين موضوع را قابل بحث مي داند و مي افزايد: "ما به عنوان مسئول نظرمان اين است كه نظرات كارشناسي حوزه هاي مختلف را در نظر بگيريم. ما يك بار نظر و درخواستهاي كارشناسي را براي حذف يارانه كاغذ انعكاس داديم و اين اتفاق افتاد. منطقي هم بود، چرا كه ناشران بيشترين بهره را از نوع يارانه كاغذي كه داده مي شد مي بردند و مردم به آن اندازه بهره مند نمي شدند؛ حالا بنا به دلايل بسيار اينجا هم اتفاقي مشابه در حال وقوع است. نمايشگاه كتاب به شكل كنوني در واقع يك امكان فروش مستقيم در اختيار ناشران مي گذارد و در درجه اول ناشران از آن منتفع مي شوند و اهداف فرهنگي، در حاشيه قرار مي گيرد. حالا وقتي آن كساني كه خودشان به لحاظ اقتصادي منتفع مي شوند نظرشان اين است كه ما نفع اقتصادي را نمي خواهيم، چه دليل دارد كه اصرار كنيم. بايد برنامه ريزي كنيم كه نمايشگاه كتاب به سمت نمايشگاهي شدن برود. بله قطعا نخبه گرا خواهد شد و خيلي از نمايشگاه هاي ديگر دنيا هم نخبه گراست. يعني فقط دست اندركاران نشر در آن حضور پيدا مي كنند و دليلش هم همين است. از ديد ما امسال نمايشگاه كتاب استانداردهاي خودش را داشت، چرا كه صرفا محل گفتگو با دست اندركاران نشر نبود. شما وقتي مثلا براي يك نمايشگاه بين المللي 70 پوند مي گيريد، اين خودش يعني مردم عادي نيايند. مسلما نبايد نمايشگاه ما را - كه علاقه منديم مردم عادي در آن شركت كنند - با نمايشگاهي كه خودش دارد سياستگذاري مي كند تا مردم عادي نيايند مقايسه كرد. ما استانداردها و تعريف خاص خودمان را داريم و البته اين تعريف را بايد عوض كنيم، اگر نظر كارشناسانه اي باشد."

به اعتقاد او، "اين استانداردي است كه ما تا به حال تعريف كرده ايم و متفاوت از استانداردي است كه نمايشگاه هاي ديگر يا لااقل غالب نمايشگاه هاي دنيا استفاده مي كنند. اگر نظر غالب كارشناسان اين است كه ما هم مثل ساير كشورها عمل كنيم خوب به اين سمت مي رويم. ناشران و اهل قلم خودشان را با نظر جمع تطبيق مي دهند. ما نمي خواهيم مستقلا تصميم گيري كنيم كما اينكه به نظر كارشناسان احترام مي گذاريم. نظر شخصي بنده هم تغيير وضعيت نمايشگاه و خروج آن از حالت فروشگاهي بوده است، اما در دوراني كه در مقام مسئول بودم نظرات شخصي ام را اعمال نكردم و آن چيزي را كه فرايند نظرات كارشناسي بود به كار بستيم. به هر حال سال آتي، دست كم برخي از ناشران كه معتقدند نمايشگاه بايد صرفا محل نمايش كتاب باشد نه فروش، بخش نمايشگاهي را تشكيل خواهند داد و قدم اول را به اين سو برخواهيم داشت."

محسن پرويز در بخشي ديگر از اين مصاحبه درباره احتمال احداث يك نمايشگاه دائمي كتاب در ابعاد گسترده نيز آورده است: "دائمي شدن نمايشگاه بين المللي كتاب تهران كه عملا امكان پذير نيست اما مراكز فرهنگي كه كتاب در آنها به طور دائم عرضه و در آنها نشستهاي نقد و بررسي كتاب برگزار مي شود، در دوره اي كه آقاي دكتر احمدي نژاد شهردار بودند، پايه ريزي شد و براي باغ كتاب طرح هايي پيش بيني شد كه در نمايشگاه هجدهم اگر به غرفه نشر شهر مراجعه مي كرديد، چند ماكت از باغ كتاب را مي توانستيد ملاحظه كنيد. اواخر دولت قبل. اما بعد از رياست جمهوري ايشان، اين كار چون يك كار اساسي و اصولي بود در شهرداري تداوم پيدا كرد و كلنگ باغ كتاب در زمين عباس آباد به زمين خورد كه پروژه اش در حال پيشرفت است و برادرمان جناب آقاي نوريان وعده داده اند كه تا سال آينده به بهره برداري برسد. طبيعتا اين خودش به بهبود فضاي كتاب كمك مي كند."
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن