تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815287852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگراني هاي پيراموني از صلح دولت پاكستان با طالبان محلي (بخش 2 و آخر)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگراني هاي پيراموني از صلح دولت پاكستان با طالبان محلي (بخش 2 و آخر)
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): - واكنش مقام هاي پاكستاني


شديد ترين واكنش مربوط به "طارق مجيد" رييس ستاد مشترك ارتش پاكستان بود كه سه شنبه گذشته در اسلام آباد اعلام كرد افغانستان باعث ناامني پاكستان شده است .
وي تصريح كرد كه وضعيت ناامن افغانستان و حضورنيروهاي ائتلاف دراين كشور، عامل اساسي رشد خشونت و افراطي گري در پاكستان است .
اما يوسف رضا گيلاني نخست وزيرپاكستان در واكنش به اين نگراني ها پيشنهاد داد براي كنترل نقاط مرزي بين اين كشور و افغانستان ،حصاركشي مرزي انجام شود.
وي بعد از ديداربا سناتورهاي دمكرات آمريكا دراسلام آبادافزود: اين پيشنهاد به طرف افغاني داده شده و ما منتظر پاسخ آنها (دولت افغانستان ) هستيم .
وي تصريح كرد: پاكستان مايل است عبور مرور مرزي از سوي مسوولان امنيتي دو كشور كنترل شود،چرا كه اعتقاد داريم افغانستان با ثبات و به نفع پاكستان و جنوب آسيا است و بدون ثبات نيز نمي توان به توسعه اقتصادي نايل شد.
نخست وزير پاكستان اظهار اميدواري كرد كه توافقنامه صلح با طالبان محلي بتواند به كاهش خشونت در نقاط مرزي با افغانستان منجر شود.
البته پيشنهاد گيلاني از سوي افغانها رد شد.
سخنگوي كرزاي در واكنش به اين پيشنهاد دركابل گفت :"بهتر است پاكستاني ها بطور ريشه اي با مشكلات برخورد كند،احداث ديوار راه حل نيست ،مشكل از پناهگاههايي است كه تروريستها داير كرده اند، پاكستان بايد بدين مشكل بپردازد نه اينكه با كشيدن ديوار خانواده ها را از يكديگر جدا سازد.
** ارزيابي
اعلام راهبرد جديد دولت "يوسف رضا گيلاني " براي برخورد "نرم افزاري " با شبه نظاميان مستقر در فاتا، به نوعي اعلام شكست راهبرد سخت افزاري دولت سابق پاكستان تلقي شد و همين امرواكنش هايي را در داخل و خارج اين كشور برانگيخت .
در حالي كه در داخل برخي فرماندهان نظامي ارتش پاكستان قايل به استمرار برخورد با شبه نظاميان داشت ،دولت گيلاني بر راهبرد جديد خود براي استفاده از شيوه مذاكره تاكيد مي كرد.
شيوه اعلامي دولت گيلاني براي برخورد با شبه نظاميان از هوشمندي ويژه اي برخوردار بود،چرا كه با جداسازي وضعيت طالبان محلي از شبه نظاميان خارجي مستقر در فاتا تلاش كرد از تاكتيك "كوچك سازي "بحران ،ايجاد شكاف در بدنه طالبان محلي و شبه نظاميان و درنهايت باز گذاشتن باب تفسير و توجيه تحولات آتي در حوزه فاتا، بهره ببرد.
كوچك سازي و يا موزاييكي كردن صلح در مناطق قبايلي ،امكان برخورد دقيق و محاسبه شده با طالبان محلي را به دولت خواهد داد ضمن آنكه همچنان از " تهديد "فاتا براي آمريكا و نيروهاي ناتو در افغانستان - به دليل حضور شبه نظاميان خارجي - بهره برداري خواهد كرد.
دولت گيلاني تا مقطع كنوني حداقل در برجسته سازي تهديد فاتا - البته با محوريت شبه نظاميان خارجي و نه طالبان محلي - موفق بوده است .
البته آمريكايي ها معتقدند صلح دولت جديد پاكستان با طالبان محلي به ساماندهي مجدد القاعده و طالبان در مناطق قبايلي اين كشور منجر و همه تلاش هاي آمريكا براي از بين بردن اين افراد خنثي خواهد شد.
اين حساسيت به سازمان ملل هم رسيده بطوريكه امروز ( پنجشنبه ) "ژان ماري گوينو"معاون دبير كل سازمان ملل متحد،در ارتباط با توافق نامه صلح دولت پاكستان با طالبان در سوات تصريح كرده جامعه بين المللي از نزديك اوضاع در مرزهاي افغانستان و پاكستان را تحت نظارت خواهد داشت .
به هر صورت پاكستاني ها به مساله صلح با طالبان از منظر "منفعتي " نگاه مي كنند،نگاهي كه نسخه جديد راهبرد قبلي مشرف با مشكلات مناطق قبايلي محسوب مي شود.
نگاه "منفعت محور" دولت گيلاني به مناطق قبايلي هم اكنون با وزن موثر توانسته نظر بازيگران درگير در اين مساله را به خود جلب كند، هدفي كه اسلام آباد طي دو ماه گذشته به دنبال تحقق آن بود.
موزاييكي كردن بحران و صلح در مناطق قبايلي و سوات در ايالت سرحد فرصتي براي ساماندهي و كنترل بحران در اين منطقه است كه دولت جديد اسلام آباد مي خواهد درعرصه داخلي و خارجي بيشترين منفعت را نصيب خود نمايد، منفعتي كه در ايجاد تعادل در قدرت براي حزب مردم به عنوان حزب حاكم و اكثريت بسيار حياتي است .
نكته اساسي ديگر اين است كه همزمان با تغييرات احتمالي سطوح عالي قدرت در پاكستان ، اظهار نگراني آمريكا ، انگليس و نيروهاي ناتو در افغانستان معاني ديگري را به ذهن متبادر مي كند.
ادامه پرواز هواپيماهاي بدون خلبان آمريكا و نيروهاي ائتلاف بر فراز مناطق قبايلي و حفظ اين مناطق به عنوان منطقه هدف در چارچوب راهبردهاي تاكتيكي ناتو و آمريكا در منطقه را مي توان از جمله مواردي دانست كه مي تواند دلايل اظهار نگراني آنها - حتي ظاهري - درباره تحقق صلح در "فاتا" را توجيه كند.
آساق ** 235
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن