تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816363085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از:احمد فراهاني - نگراني پيراموني از صلح دولت پاكستان با طالبان محلي (بخش 1 )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از:احمد فراهاني - نگراني پيراموني از صلح دولت پاكستان با طالبان محلي (بخش 1 )
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا):


اسلام آباد- اول خرداد سال جاري دولت ايالتي سرحد پاكستان براساس راهبرد جديد دولت فدرال اين كشور با طالبان محلي در منطقه سوات و مالاكند قرارداد صلح امضا كرد.
امضاي اين قرارداد باواكنش هاي منفي از سوي برخي كشورها از جمله آمريكا وافغانستان و فرماندهي ناتو در اين كشور مواجه شد.
** پيشينه
دولت ايالتي سرحد پاكستان چهارشنبه اول خرداد با شبه نظاميان مستقردرمنطقه كوهستاني سوات توافقنامه صلح امضا كرد.
اين قرارداد از سوي "واجد علي خان "وزير ايالتي و رييس كميته كابينه ايالت سرحد و "بشير احمد بلور " عضو حزب ملي عوام به عنوان نمايندگان دولتي و "حاجي مسلم خان "سخنگوي مولانافضل الله " به عنوان نمايندگان طالبان محلي درناحيه "چك دره " واقع دردير ايالت سرحد امضا شد.
براساس اين معاهده ، طالبان محلي تمام پايگاههاي آموزش نظامي خود در منطقه سوات را جمع آوري و از اين تاريخ به مقر نيروهاي ارتش ، شبه نظامي و پليس نيز حمله نخواهند كرد.
بر اساس بند ديگري از اين توافقنامه ، طالبان محلي نمي توانند با رفتن دانش آموزان دختر به مدرسه و كار كردن زنان مخالفت كنند.
همچنين طالبان محلي بايد تسليحات سنگين خود رابه دولت محلي پاكستان تحويل داده و هرگونه خشونت و اقدامات مسلحانه در اين منطقه را محكوم كنند.
طالبان محلي منطقه سوات حق تعرض به تاسيسات دولتي را نخواهند داشت و دولت ايالتي سرحد نيز به آنها اجازه مي دهد تا قوانين شرعي درسوات و مالاكند اجرا شود و نيروهاي نظامي دولتي از اين منطقه تخليه شوند.

** ديدگاهها
همانطور كه اشاره شد امضاي اين معاهده با واكنش هاي منفي از سوي آمريكا، انگليس ، افغانستان و فرماندهي ناتو در اين كشور مواجه شد.
صريح ترين واكنش مربوط به "جان نگرو پونته " قائم مقام وزارت خارجه آمريكا بود .
وي بعد از گذشت يك روز ازامضاي اين قرارداد،درباره گفت وگو دولت پاكستان با طالبان محلي اظهار نگراني وتاكيد كرد كه درگذشته نيز مذاكرات صلح انجام شده اما خيلي زود با شكست مواجه شده است .
همچنين برخي از نمايندگان مجلس سنا آمريكا پس از انتشار خبر انعقاد اين قراداد اعلام كردند اسلام آباد بايد به فرايند صلح سازي در مناطق قبايلي پايان دهد.
شبكه تلويزيوني سي ان ان در گزارشي كه شنبه پخش شد معتقد است : پاكستان با سياست مذاكره با طالبان راهكاري جنجالي را درمبارزه با افراط گرايي در پيش گرفته كه اين راهكار جديد باعث نگراني واشنگتن شده است .
رييس اداره پاسداري از صلح سازمان متحد نيز دو روز بعد يعني جمعه سوم خرداد اعلام كرد به دقت مراقب پيامدهاي توافقنامه صلح دولت پاكستان و طالبان محلي مي باشد.
"ژان ماري گينو" تاكيد كرد: تحركات در مرز پاكستان و افغانستان خطرناك است و ما به دقت مراقب اوضاع در مناطق مرزي هستيم تا اطمينان يابيم كه اوضاع در آن سوي مرز وخيم نخواهد شد.
گينو اظهار داشت :"ثبات افغانستان و پاكستان به يكديگر وابسته است و وجود يك افغانستان با ثبات و شكوفا به نفع پاكستان و وجود يك پاكستان باثبات وشكوفا هم به نفع افغانستان است ، پس دو كشور بايد باهم با چالشهاي مشترك پيش روي ثبات و امنيت خود مقابله كنند".
سخنگوي بخش غيرنظامي سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نيز بعد از ماري گينو از امضاي توافقنامه صلح دولت پاكستان با طالبان محلي انتقاد كرد.
"مارك ليتي " در كابل تصريح كرد: وضعيت امنيتي استان هاي شرقي افغانستان كه نزديك مرز مشترك با پاكستان قرار دارند ،وخيم تر شده است .
اين مقام ناتو با انتقاد شديد از عملكرد پاكستان در مناطق مرزي ، برخورد شديد اسلام آباد با شبه نظاميان (طالبان محلي ) را خواستار شد.
لايتي با اشاره به سخنان اخير"رابرت گيتس " وزير دفاع آمريكامبني بر اينكه اميدواراست دولت جديد پاكستان براي مبارزه با شبه نظاميان اقدامات بيشتري انجام دهد ،گفت : اعضاي طالبان در هفته هاي اخير حملات خود عليه نيروهاي ناتو را افزايش داده اند.
وي همچنين با استناد به سخنان فرمانده نيروهاي پاسدار صلح بين المللي (ايساف ) درباره علت افزايش حملات نيروهاي طالبان افزود: بطور قطع نبود فشار دولت پاكستان عليه نيروهاي طالبان محلي در مناطق قبايلي عامل اين خشونت ها است .
سخنگوي بخش غير نظامي ناتو اظهار داشت : ناتو خواستار آن است كه پاكستان بيش ازتوافق خود با شبه نظاميان فعال در اين مناطق ،اطمينان حاصل كند تا اقدامات خشونت آميز اين افراد از پاكستان به افغانستان منتقل نشود.
لايتي افزود: "ما درك مي كنيم كه دولت پاكستان در وضعيت بسيار دشواري قرار دارد،بايد به اين مساله توجه داشت كه موضوع طالبان محلي در بلند مدت مشكل افغانستان يا پاكستان نيست بلكه مشكلي منطقه اي است ".
وي گفت : نكته قابل توجه آن است كه مناطق مرزي افغانستان و پاكستان بسيار قابل نفوذ است و نيروهاي طالبان به راحتي مي توانند در اين مناطق تردد كنند.
مقام غيرنظامي ناتو تاكيد كرد: "اين تصور بسيار ساده لوحانه است اگر فكر كنيم كه با راندن نيروهاي طالبان به افغانستان ،ثبات و امنيت در پاكستان حاكم خواهد شد زيرا در صورتي كه در اين دو كشور صلح حاكم نشود هيچكدام از اين دو كشور روي صلح را نخواهد ديد".
ژنرال "دان مك نيل "فرمانده آمريكايي نيروهاي ناتو در افغانستان نيز پيشتر تاكيد كرده اگر شبه نظاميان همچنان در طول مرز پاكستان مكان هاي امني در اختيار داشته باشند،در سال هاي آينده چالش مهمي براي افغانستان محسوب خواهند شد.
وي تصريح كرده است :توافق هاي صلح در پاكستان علت اصلي افزايش خشونت در افغانستان به شمار مي رود.
اين ژنرال همچنين از گفت و گوي ناكافي مقام هاي ناتو ، مسوولان افغانستان و پاكستان در زمينه مسايل مرزي ابراز نگراني كرده بود.
"مايكل چرتوف "وزير امنيت ملي آمريكا نيز از جمله افرادي بود كه دوشنبه گذشته درباره اين معاهده اظهار نظر كرد.
وي در كابل تصريح كرد كه پاكستان بايد با تروريسم مقابله كند و گرنه بايد خود شاهد عمليات تروريستي باشد.
چرتوف در ديدار از پايگاه بگرام در شصت كيلومتري شمال كابل در گفت و گو با خبرنگاران گفت : حضورتروريست ها و افراطيون در مناطق مرزي پاكستان براي خود اين كشور نيز تهديد محسوب مي شود.
انتقاد از معاهده دولت پاكستان با طالبان محلي فقط به مختص مقام هاي ناتو و آمريكايي باقي نماند.
وزير دفاع انگليس نيز در ديدار از پاكستان خواستارجديت اين كشور در برخورد با طالبان محلي شد.
"دس براون " در نشست مشترك خبري با "احمد مختار" همتاي پاكستاني خود در اسلام آباد افزود: مذاكره دولت ايالت سرحد با طالبان محلي در منطقه سوات و مالاكند نبايد به افزايش ناامني و حملات شبه نظاميان به خاك افغانستان منجر شود.
وي تاكيد كرد: مبارزه با تروريسم و افراطي گري به تلاش و جديت دو كشور نياز دارد .
وزير دفاع انگليس گفت :پاكستان و افغانستان مسايل مشترك دارند و بايد براي ثبات و امنيت در منطقه با يكديگر همكاري كنند.
"همايون حميد زاده "سخنگوي حامد كرزاي رييس جمهوري افغانستان نيز سه شنبه گذشته اعلام كرد مذاكرات كنوني صلح ميان اسلام اباد و طالبان پاكستاني نبايد به تشديد حملات تروريستي در افغانستان منجر شود.
ادامه دارد ...
آساق ** 235
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن