تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815611995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش - فينال با پاهاي طلايي طالب‌لو


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ورزش - فينال با پاهاي طلايي طالب‌لو


ورزش - فينال با پاهاي طلايي طالب‌لو

عليرضا خطيبي: سناريوي صعود استقلال به مراحل پاياني جام حذفي شباهت فراواني به همان چيزي داشت كه در دوره‌هاي قبلي گريبان ذوب‌آهن و راه‌آهن را گرفت. آبي‌ها با اقتدار كامل خود را به فينال رساندند اما دراين بين نقش استثنايي وحيد طالب‌لو چيزي نيست كه بتوان ساده از آن عبور كرد. طالب‌لو در سه بازي گذشته استقلال در جام حذفي فقط 3 گل از روي نقطه پنالتي خورد، 8 ضربه پنالتي را مهار كرد و يك بار هم ضربه بازيكن حريف راهي اوت شده است. پيروزي مقابل فولاد نشان داد فعاليت‌هاي انگيزشي در فوتبال ايران تا چه حد مهم‌تر از تمرين، تاكتيك و تكنيك است. استقلالي كه در ورزشگاه تختي حضور داشت و 120 دقيقه مقابل ميزبان دويد و كم نياورد، هيچ شباهتي به آن تيم آسان‌گير اواخر ليگ نداشت. تيمي كه در گرماي اهواز و جو وحشتناك ورزشگاه بسيار برتر از ميزبان بود و تيمي كه اواخر ليگ به هيچ حريفي جواب منفي نمي‌داد، فقط در يك نكته تفاوت داشتند؛ قلعه‌نويي جاي كريمي را كنار خط اشغال كرده بود اما همين تعويض ساده يك دنيا حرف داشت كه گوشه‌اي از آن، استقلالي بود كه عجيب ژنرالي بازي مي‌كرد.

اصلاحات
امير قلعه‌نويي اولين و البته مفيدترين تغيير را در شماتيك بازي استقلال داد. آبي‌ها يك فصل كابوس‌وار را با سيستم دفاع چهار نفره پايان دادند. شمايلي كه در اضمحلال استقلال نقشي مهم داشت اما قلعه‌نويي خيلي زود ضعف را تشخيص داد: «تيم من نمي‌تواند با چهار دفاع بازي كند، هنوز اصول پوشش را رعايت نمي‌كنند.» و با اين ديالوگ ساده استقلال به تيم پيش‌پا‌افتاده 2-5-3 روي آورد؛ سيستمي كه مترادف با ورود پيروز قرباني پس از ماه‌ها به تركيب اصلي شد. شماره 20 بهترين بازي عمرش را در تختي انجام داد و حتي براي يك‌بار هم اجازه نداد احمد مومن‌زاده و شريفات از جناح او قدرت‌نمايي كنند.
اوج بازي قرباني در وقت‌هاي اضافه بود، دقايقي كه ميل هجومي بالاي محمد نوازي مي‌توانست يك بستر مناسب را براي جناح چپ فولاد فراهم كند اما قرباني با اندكي پيشروي به سمت مركز زمين و جلو بردن خط آفسايد اجازه اين كار را نداد.
اصلاحات ژنرالي را مي‌شد در بازي علي عليزاده هم ديد، مهاجمي كه همه فكر مي‌كردند ناتوان است؛ يك گل زد و يك‌بار هم ضربه استثنايي او فقط مقابل تير افقي كم آورد. روي گل جاگيري عليزاده عالي بود و كلا بازي او ثابت كرد قلعه‌نويي گزاف نگفته بود: «عليزاده بهترين است اما هنوز كسي نتوانسته از او بازي خوب بگيرد و من مي‌دانم كه بايد از علي چطور استفاده كنم.» با همين رويه بود كه منيعي يك‌تنه يك تيم شد، مجيدي بهترين بازي فصلش را انجام داد و تعويض‌هاي مكرر منطقه بازي از سوي جباري و روانخواه اصول دفاعي حريف را از بين برد. حالا قلعه‌نويي بايد فكري به حال زمان‌هايي بكند كه بازيكنانش توپ از دست مي‌دهند و ميلي به بازپس‌گيري آن و پرس حريف ندارند. ژنرال بايد نيم‌نگاهي هم به درون دروازه داشته باشد، طالب‌لو خيلي ضعيف است و شايد به همين دليل مهدي رحمتي مي‌خواهد عازم تهران شود.
جهنم
تماشاگران ركن اصلي يك بازي فوتبال هستند به خصوص اهوازي‌ها كه گرما و حرارت تشويق آنها جزئي لاينفك از همه بازي‌هاي انجام شده در تختي است. آنها تمام طول بازي تيم فولاد را تشويق كردند و پاداش اين علاقه را با زندگي در جهنم تختي دادند. وقتي آب‌هاي ورزشگاه قطع مي‌شود و تماشاگر در گرماي بالاي 40 درجه از اصلي‌ترين نيازش محروم مي‌شود، آن‌وقت نبايد توقع داشت كه در صورت عدم‌نتيجه‌گيري مناسب هيچ اتفاق خاصي نيفتد. ديگر نكته اين بازي، گلايه‌هاي گزارشگر بازي بود كه ثابت كرد ورزشگاه اصلا شرايط مناسبي براي انجام اين بازي ندارد. عبدالرحمن شاه‌حسيني در تختي حاضر بود و شايد اين نكته كه تلويزيون اهواز هيچ‌گاه حاضر نشد تصوير او را نشان دهد عواقب وحشتناكي براي فولاد در پي داشته باشد.
صعود مرادي
زوج او و حسن كامراني‌فر يك‌بار ديگر ثابت كردند هرچه از هم دورتر باشند، بهتر است. مرادي بايد اخطار دوم را به مدافع فولاد مي‌داد اما باز هم مماشات كرد، در حالي‌كه خطاهاي معمولي‌تر با كارت زرد جريمه شدند. اوج تصميمات اين زوج روي گل مردود‌شده استقلال رقم خورد. مرادي پرچم كامراني‌فر را تاييد كرد و با بالا بردن دست راستش آفسايد آرش برهاني را گرفت؛ آفسايدي كه تصاوير تلويزيوني ثابت مي‌كرد هيچگاه اتفاق نيفتاده. هوشنگ نصيرزاده با علم به اين موضوع خيلي زود با يك پيامك، گزارشگر بازي را مطلع مي‌كند: «بگو توپ از خارج وارد زمين شده.» اما اين توجيه هم كارساز نيست، چه اينكه كامراني‌فر اشاره‌اي به اين موضوع نكرد و نحوه پرچم زدنش هم طوري بود كه آفسايد را بهانه عدم‌پذيرش مي‌كرد. به هر حال استقلال برد و هيچ‌كس حالا به اين موضوع فكر نمي‌كند اما پيروزي فولاد مي‌توانست ابعاد اين قضيه را وخيم‌تر كند. مرادي متوجه نشد علت پرچم‌زدن كامراني‌فر چيست و كمك‌داور دوم هم فقط به علامت آفسايد پرچم را بالا برد. توجيهات مطرح شده مثل ورود توپ از بيرون همان موضوعي است كه پس از بازي به اطلاع اين دو نفر رسيده تا قضيه لاپوشاني شود.
وحيد طالب‌لو
با قاطعيت مي‌توان گفت كه باز كردن دروازه‌اش از روي نقطه پنالتي خيلي سخت شده است. حالا ديگر فريب دادنش هم نمي‌تواند شرط لازم و كافي براي گل شدن توپ باشد. جوانك لاغر‌اندامي كه استقلالي‌ها را تا فينال بالا آورده است يك توانايي جديد دارد، او قادر است توپ‌ها را با پا دفع كند. طالب‌لو مقابل فولاد سه‌ بار فريب خورد، يك‌بار روي ضربه اول كه گل شد و دو بار ديگر كه ضربات را با پاهايش به خارج فرستاد. اگر به استقلال خرده مي‌گرفتند كه مهاجمش قدرت دستان بالايي دارد، حالا دروازه‌باني دارند كه ترجيح مي‌دهد روي ضربات پنالتي از دست‌هايش كار نكشد. گرفتن پنالتي با پا يكي از آن مهارت‌هايي است كه شايد در تمام فوتبال جهان منحصر به طالب‌لو باشد. طالب‌لو در تمام طول بازي اشتباه داشت، روي گل اصلا حركت نكرد و همه خروج‌هايش اشتباه بود و احتمال باخت استقلال با ادامه اين روند مي‌رفت؛ اما حكايت ضربات پنالتي فرق داشت؛ استقلال فاتح پنالتي‌هاست چون طالب‌لو را دارد. گلري كه توپ‌ها را هنگام اين ضربات به بازيكن حريف مي‌دهد، در چشمانش نگاهي مي‌اندازد و لحظه‌اي بعد استقلالي‌ها خوشحال هستند كه طالب‌لو ضربه پنالتي را گرفته؛ خيلي راحت.
امير قلعه‌نويي
از دقيقه 70 به بعد نبض بازي دست ما بود، بازي‌اي كه بايد در همان وقت معمولي با پيروزي استقلال پايان مي‌يافت. با اين بازي فكر مي‌كنم كه آسيا صداي پاي استقلال را شنيده است. قهرماني جام‌حذفي پايان يك فصل كابوس‌وار را رقم مي‌زند و مطمئن باشيد كه فصل بعد يك استقلال متفاوت را خواهيد ديد، يك تيم با بازي‌هاي بين‌المللي.
آلفردو فرينا
«ضربات پنالتي شانسي است. من در طول هفته گذشته با بازيكنانم تمرين پنالتي كردم اما هنوز متوجه نشده‌ام كه چرا بيشتر آنها به صورت غيرقابل توضيحي فرم و نحوه زدن ضرباتشان را عوض كردند. فولاد عملا صاحب بازي در 120 دقيقه بود و موقعيت‌هاي زيادي را هم هدر داد. به بازيكنانم تبريك مي‌گويم ولي حالا فقط بايد به پلي‌آف فكر كرد، جام حذفي تمام شد.» عليزاده دست‌ها را بي‌خيال شده با پاهايش گل مي‌زند و ضرباتي كه دهان همه را از تعجب بازمي‌كند. حالا طالب‌لو ترجيح مي‌دهد از دست‌هايش براي گرفتن ضربات پنالتي استفاده نكند و توپ‌ها را با پا از درون دروازه خارج كند. ژنرال با اين تيم چه كرده؟
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن