تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815554946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازار بعد از «خبر» به كدام سو رفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بازار بعد از «خبر» به كدام سو رفت؟
گروه بورس- اعظم شريفي: ارزش بازار گروه سيماني طي 40روز گذشته 10درصد افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، ارزش بازار اين گروه كه 5/9درصد ارزش بازار كل بورس را به خود اختصاص داده است، از ابتداي ارديبهشت ماه تا دهم خرداد ماه از 4200ميليارد تومان به 4646ميليارد تومان رسيده است. ارزش معاملات سهام 27شركت از 31شركت گروه سيمان كه طي اين دوره دادوستد شدند بيش از 621ميليارد و 673ميليون ريال بود كه معادل هشت‌درصد معاملات كل بورس را از آن خود كرد. اين در حالي است كه طي يك ماه گذشته نيمي از شركت‌هاي سيماني به مجمع رفته و تقسيم سود نيز كرده‌اند و به اين ترتيب يكي از پرمعامله‌ترين و پرطرفدارترين گروه‌هاي فعال در بازار سرمايه بودند. تعداد سهامي كه سهامداران اين گروه از ابتداي ارديبهشت ماه خريد و فروش كردند در مجموع 6درصد سهام معامله شده كل بازار بوده است. گروه سيماني در اين مدت سه‌هزار و 347خريدار داشت كه در هفت‌هزار و 202دفعه سهام اين گروه را دادوستد كردند. به اين ترتيب اين سهامداران حدود سه درصد خريداران بازار در اين دوره زماني بودند.
اين اعداد و ارقام مي‌توانست بيانگر رشد دوباره گروه سيماني به عنوان گروهي كه زماني 35درصد ارزش بازار بورس را در اختيار داشت، باشد؛ اگر اخباري كه هميشه در معاملات اين گروه تاثيرگذار بوده است تا اندازه‌اي رنگ واقعيت به خود مي‌گرفت.
گروه سيماني كه از سه سال پيش همواره شايعه خارج شدن از سبد حمايتي را داشته است، به دارايي‌اي پر از بيم و اميد براي سهامداران خود تبديل شده است. سهامداراني كه روزگاري شاهد درخشش سهام خود بودند، در نيمه‌هاي ارديبهشت ماه بار ديگر اميدوارانه به بورس بازگشتند؛ اما امروز كه 10روز از خرداد ماه گذشته، سيمان هنوز از سبد حمايتي خارج نشده است. زمزمه خروج سيمان از سبد حمايتي كه اين بار از سوي وزير صنايع و با قاطعيت اعلام شده بود، دليل خوبي بود تا شاخص گروه سيمان به يك باره مثبت شود. شاخص اين گروه كه در ابتداي سال كار خود را با كاهش آغاز كرده بود، در روز هشتم ارديبهشت ماه با رشد 04/0درصدي، سير صعودي خود را آغاز كرد.
اين رشد كوتاه اما كار خود را آرام‌آرام ادامه داد تا با تشكيل صف‌هاي خريد براي گروه سيماني اين بار به رشد 76/2درصدي در 22ارديبهشت ماه برسد. عدد شاخص گروه نيز كه از ابتداي سال با عملكرد منفي به زير 9/180واحد رسيده بود، در اين روز بار ديگر به 3/180واحد رسيد.
رشد شاخص گروه سيماني از ابتداي شروع زمزمه خروج سيمان از سبد حمايتي البته تا امروز ادامه پيدا كرده است. در حالي كه اخبار مورد تاييد خروج سيمان از سبد حمايتي بار ديگر جاي خود را تنها به احتمال افزايش قيمت فروش هر تن به مبلغ 48500تومان داده است. هر چند همين مساله نيز در سخنان اخير مسوولين وزارت صنايع و بازرگاني كمرنگ‌تر از گذشته شده است، به هر حال معاملات گروه سيماني هشتم خرداد ماه نيز با 42/1درصد مثبت، شاخص اين گروه را به 2/195واحد رساند.
هر چند بنابر نظر كارشناسان خروج سيمان از سبد حمايتي نيازمند مطالعات بيشتر و حداقل 6ماه فرصت است؛ اما به نظر مي‌رسد شركت‌هاي سيمان نيز عملا برنامه‌ها و طرح‌هاي خود را تا اعلام اين خبر متوقف كرده‌اند. اين طرح‌ها كه براي دو سال در اين شركت‌ها برنامه‌ريزي شده بود اكنون پس از گذشت سه يا چهار سال همچنان به دليل آنچه كه «كمبود نقدينگي» خوانده مي‌شود، متوقف مانده است.
حتي افزايش سرمايه اين شركت‌ها نيز با توجيه ادامه فعاليت طرح و توسعه براي سهامداراني كه هنوز سيمان را در سبد حمايتي مي‌بينند، هيچ توجيهي ندارد. به هر حال شايعات گروه سيماني در نيمه ارديبهشت ماه با توجه به برگزاري مجامع اين گروه بار ديگر نگاه سهامداران مشتاق را به اين گروه به همراه داشت و باعث شد نماد بيشتر شركت‌ها با توجه به تقسيم سود خود همچنان با افزايش قيمت بازگشايي شوند. البته امسال با وجود تقسيم سود مناسب شركت‌هاي خودرويي، سرمايه‌گذاران به دنبال خريد سهامي سيماني‌ها حتي بعد از مجامع هستند؛ چرا كه شركت‌هاي سيماني با وجود تقسيم سود برخلاف گروه خودرويي با افزايش قيمت بازگشايي شدند.
اين در حالي است كه آزادسازي سيمان نه تنها قيمت سهام اين گروه را بلكه EPS اين شركت‌ها را با تعديل‌هاي باورنكردني همراه خواهد ساخت. همچنين ميانگين موزون P/E اين گروه نيز 9 است.
ورود سيماني
با بروز شايعات در مورد تغيير نرخ سيمان يا تحقق آرزوي درازمدت آنها براي خروج سيمان از سبد حمايتي منابع سرمايه‌گذاران عمده راهي گروه سيماني شد و اين نمادها پس از مدت‌ها سكون به صدر پرتقاضاترين سهام بازار راه يافتند. نخستين نمادي كه از گروه سيماني وارد 10 شركت پرتقاضاي بازار شد، سيمان خزر بود كه به مدد طرح افزايش ظرفيت خود به چهارهزار تن در روز و قيمت بسيار پايين آن در هشتم ارديبهشت ماه شاهد صف خريداري به ارزش 177ميليون ريال شد. پس از آن نيز با يك روز تاخير سهام فارس و خوزستان با 60 تقاضاي خريد به ارزش 341ميليون تومان به جمع بزرگان بيشترين تقاضا پيوست. روز 18 ارديبهشت ماه هفت شركت سيماني در صدر بيشترين تقاضاي خريد قرار گرفتند و در مجموع ارزش 1361تقاضاي خريد سهام اين شركت‌ها به 63ميليارد و 607ميليون ريال رسيد. به اين ترتيب 81درصد از تقاضاي اين روز براي خريد سيماني‌ها بود. اين در حالي است كه روز پنج‌شنبه همچنان سه شركت سيمان تهران، سيمان سپاهان و سيمان فارس و خوزستان در بين پرتقاضاترين سهام بازار سرمايه بودند كه 15درصد تقاضاي بازار را داشتند. طي اين دوره سيمان تهران بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. در دوره مزبور تعداد 83ميليون و 222هزار و 36سهم سيمان تهران از سوي 537خريدار و در 1153 دفعه دادوستد شد. ارزش معاملات سهام سيمان تهران طي اين دوره به 347ميليارد و 192ميليون ريال رسيد. به اين ترتيب سيمان تهران پرمعامله‌ترين و پرطرفدارترين سهم گروه سيماني نيز بود و بيشترين حجم معاملات سهام را نيز داشت. سيمان مازندران نيز البته با فاصله زياد رتبه دوم را با تعداد 671/9ميليون سهم معامله شده، ارزش 271/74ميليون ريال داشت. اين درحالي است كه سيمان داراب طي دوره يك و نيم مزيور بيشترين بازدهي مثبت را كسب كرد. اين شركت بازدهي مثبت 3/66درصد را طي اين دوره تجربه كرد. در حالي كه جمع معاملات آن 282ميليون ريال بود.
گران‌ترين سهام اين گروه نيز به ترتيب سيمان قائن، سيمان اصفهان و سيمان هرمزگان بودند.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن