تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814689822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امواج تلفن همراه مي‌توانند آسيب‌زننده باشند؛گزارش مستندي از خطر امواج الكترومغناطيسي بر بدن وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: امواج تلفن همراه مي‌توانند آسيب‌زننده باشند؛گزارش مستندي از خطر امواج الكترومغناطيسي بر بدن وجود ندارد


اعتماد ملي:‌ معاون آموزش، پژوهش و امور بين‌الملل وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات گفت: ضرورت ايجاد قطب علمي ‌براي آزمايشگاه‌هاي تاييد نمونه تجهيزات الكتريكي، الكترونيكي و مخابراتي در كشور احساس مي‌شود كه دانشگاه صنعتي اميركبير آمادگي تبديل شدن به اين مرجع را دارد.دكتر كمال محامدپور در نخستين كنفرانس بررسي آثار ميدان‌هاي الكترومغناطيسي بر بافت‌هاي زنده و تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي اظهار كرد: نتيجه اين كنفرانس، اظهارنظر در مورد ضرر داشتن يا نداشتن اين امواج نيست و با توجه به گزارش‌هاي موجود، نمي‌توان در اين باره نظر قطعي داد و بايد براي همزيستي مسالمت‌آميز با امواج، راه‌حل ارائه دهيم.

وي با اشاره به اينكه آلودگي‌هاي محيط‌زيست در اين حوزه ناشناخته است، در خصوص راهكارهاي اجرايي گفت: در حال حاضر در خصوص مسائل مربوط به تلفن همراه و سايت ‌ BTS با مشكلا‌تي مواجهيم كه بايد اطلا‌ع‌رساني كارشناسي مبتني بر تحقيق در دو سطح مسائل عمومي‌ و ارائه اصل موضوع به صورت علمي‌از طريق رسانه‌ها و همايش‌ها صورت گيرد.

وي ادامه داد: به دليل عدم‌آشنايي دقيق و يا عدم‌توجه كافي صنعت به تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي با مشكلا‌تي مواجه مي‌شويم كه اين بخش بايد استانداردهاي لا‌زم را از توليدكنندگان تقاضا كند.

وي خاطرنشان كرد: در كشور توجه زيادي به تحقيقات در اين بخش نشده و با وجود ماهيت بين‌رشته‌اي آن، جاي خالي تحقيقات مشترك به ويژه در دو حوزه مهندسي و پزشكي احساس مي‌شود و در اين راستا علا‌وه بر مسائل فني و علمي ‌بايد به مسائل جانبي ديگري چون موضوعات حقوقي نظير مخاطرات احتمالي كاربردهاي امواج در پزشكي پرداخت.

معاون آموزش، پژوهش و امور بين‌الملل وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات تصريح كرد: سرمايه‌گذاري در اين حوزه، وظيفه دستگاه‌هاي اجرايي و صنعت است تا تحقيقات و برنامه‌هاي لا‌زم شكل بگيرد. ما نيز در وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات برقراري ارتباط ميان دانشگاه‌ها، صنايع و حتي بخش خصوصي را آغاز كرده‌ايم تا بخشي از آزمايشگاه‌هاي تخصصي براي تاييد نمونه در اين مراكز ايجاد شود.

وي عنوان كرد: اميدواريم قطبي براي بررسي مسائل اين حوزه ايجاد شود و آمادگي وزارتخانه را براي پذيرش پيشنهاد به منظور تكميل آزمايشگاه‌هاي دانشگاه صنعتي اميركبير اعلا‌م مي‌كنم تا حداقل يك مرجع براي اين حوزه معرفي شود.

محامدپور در ادامه اظهار كرد: در بحث ارتباط ميان تلفن‌همراه و سلا‌مت، بايد به دو سوال عمده وجود تاثير سايت‌هاي ‌ BTS يا تلفن‌همراه بر بدن و نوع اثرات اين امواج راديويي پاسخ داد كه به ميزان متوسط جريان روي بافت‌ها، ميزان ميدان ايجاد شده، توان توزيع شده روي بدن، ميزان جذب و غيره بستگي دارد.

وي گفت: براساس گزارش‌ها، ميزان تشعشع به مدت شش دقيقه محاسبه شده كه در اين مدت، متوسط جذب روي بافت 10 گري است، همچنين در بررسي اثرات فركانس بالا‌ و فركانس پايين بر بدن مشاهده شده كه ميزان تاثير بر اعضا و جوارح بخش فوقاني بدن بيش از اندام‌هاي تحتاني است.

معاون آموزش، پژوهش و امور بين‌الملل وزارت ‌ ICT ادامه داد: در فركانس‌هاي بين 30 كيلوهرتز تا 300 گيگاهرتز نيز شدت جريان متناسب با ميزان جذب بوده و تاثير زيادي از فركانس نمي‌گيرد، به طوري كه اثرات اين امواج شبيه به امواج ماكروويو است. همچنين از دلا‌يل عمده اينكه بافت‌ها در ارتباط با اين امواج ممكن است آسيب ببينند، اين است كه آماري از ميزان تلفات و دفع آنها در بدن وجود ندارد.

وي گفت: خروجي نسل اول تلفن همراه بين دو تا پنج وات بود، اما استاندارد فعلي زير يك وات بوده و گوشي‌هاي مناسب امروزي بين 2 تا 3/0 وات خروجي دارند؛ در خصوص سايت‌هاي ‌ BTS نيز در شهرهاي بزرگ به دليل افزايش سطح پوشش بايد از سلولي به ميكروسلولي 10 تا 15 وات وارد شده و توان فرستنده را كم كنيم.

محامدپور اظهار كرد: در تكنولوژي ‌ GSM در حال حاضر براي هر تكفركانس، هشت كاربر داريم كه به ترتيب زماني از آن بهره‌مند مي‌شوند و بدين‌ترتيب اگر توان زيادي بين 10 تا 100 وات را در نظر بگيريم، مشاهده مي‌كنيم كه اين امواج تاثير زيادي روي بافت‌هاي بدن ندارند و در اينجا اعلا‌م مي‌كنم هنوز هيچ گزارش صريح و مستندي وجود ندارد كه به طور كلي گفته باشد اين امواج خطرآميز است.

به گفته وي، تحقيقات زيادي در خصوص تاثيرات مداوم استفاده از تلفن همراه روي گوش، جمجمه و برخي بافت‌هاي مغز انجام شده، اما شدت و طول آن (مدت زمان كاربرد) در نتايج اهميت دارد و معتقدم بايد كارگروهي براي انجام آزمايشات در اين زمينه با همكاري دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور تشكيل شود.

معاون آموزش، پژوهش و امور بين‌الملل وزارت ارتباطات و فناوري اطلا‌عات يادآور شد: سازمان بهداشت جهاني نيز اعلا‌م كرده اين امواج مي‌تواند آسيب‌زننده باشد، اما گزارش قطعي آن وجود ندارد و به همين جهت ما بيش از آنكه به خطرآميز بودن امواج الكترومغناطيسي بپردازيم، بايد به تجهيزاتي كه اين ابزار را در اختيار ما قرار مي‌دهند، بينديشيم و دستگاه‌هاي اجرايي مسووليت ويژه در تعيين استانداردها براي آنها دارند.

وي اذعان كرد: با توجه به اندازه‌گيري بافت‌ها، اگر شدت توان و تشعشع و طول اين شدت جريان زياد باشد، تاثيرات مخرب امواج مشاهده مي‌شود.

محامدپور در پايان اظهار كرد: ما بايد موضوع استانداردسازي تجهيزات الكتريكي، الكترونيكي و مخابراتي را در كشور جدي بگيريم و اساتيد دانشگاه‌ها، موسسه استاندارد، وزارت نيرو، مخابرات و دستگاه‌هاي اجرايي با همكاري يكديگر به اين موضوع كه با سلا‌متي مردم سروكار دارد، پرداخته و سرمايه‌گذاري‌هاي لا‌زم را انجام دهند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن