تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820524113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد سخنگوي سابق كاخ سفيد از حمله آمريكا به عراق؛بوش اطلا‌عات شروع جنگ را دستكاري كرد - احسان ابطحي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انتقاد سخنگوي سابق كاخ سفيد از حمله آمريكا به عراق؛بوش اطلا‌عات شروع جنگ را دستكاري كرد - احسان ابطحي
اسكات مك‌كللا‌ن، سخنگوي پيشين كاخ سفيد؛ كه در كتاب خاطرات خود جورج بوش رئيس‌جمهوري آمريكا را به دليل جنگ عراق مورد انتقاد قرار داده بود؛ روز پنجشنبه بار ديگر از اين موضع خود دفاع كرد.به گزارش روزنامه نيويورك‌تايمز؛ مك‌كللا‌ن، بار ديگر تاكيد كرد كه دولت بوش اطلا‌عات سرويس‌هاي امنيتي را دستكاري كرده تا آغاز جنگ عراق را توجيه كند؛ اين در حالي است كه شدت انتقادها از مك‌كللا‌ن از سوي دولت بوش در حال افزايش است.

سخنگوي پيشين كاخ سفيد كه در شبكه ان‌بي‌سي حضور يافته بود، گفت: دولت ايالا‌ت متحده تناقض‌هايي را كه در مورد جنگ عراق وجود دارد تكذيب مي‌كند، مك‌كللا‌ن در ادامه به شدت از نزديك‌ترين مشاوران بوش انتقاد كرد.

او در اين مورد گفت كه ديك چني اختلا‌فات بسيار زيادي با بوش رئيس‌جمهوري ايالا‌ت متحده داشت و در بسياري از موارد آنگونه كه رئيس‌جمهوري انتظار داشت به او خدمت كرد.

مك‌كللا‌ن تاكيد كرد كه چني به عنوان شناخته مي‌شد كه هر كاري تصميم ميگرفت مي‌توانست در كاخ سفيد انجام دهد.

مك‌كللا‌ن در بخش ديگري از سخنانش اضافه كرد كه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالا‌ت متحده هنگامي كه نياز بود، با رئيس‌جمهوري و يا ديگر مقامات بلندپايه چالش نمي‌كرد.

او در ادامه گفت: مك‌كللا‌ن رئيس‌جمهوري آمريكا را فردي با جرات توصيف كرد كه پس از حوادث يازدهم سپتامبر به شدت براي حمله به عراق ترغيب شد.

سخنگوي پيشين كاخ سفيد در پاسخ به اين انتقاد كه چرا زماني كه به عنوان سخنگوي رئيس‌جمهوري آمريكا مشغول به فعاليت بود انتقادهاي خود را مطرح نمي‌كرد، گفت كه او به شدت تحت تاثير مهرباني و رفتار رئيس‌جمهوري قرار دارد و براي سياست‌هاي گروه كاري بوش احترام قائل بوده است.

مك‌كللا‌ن در ادامه اضافه كرد كه اوضاع در عراق به طرز وحشتناكي در خلا‌ف مسير درست قرار داشت.

در همين حال دن بارتلت، يكي از مشاوران سابق جورج بوش، پنجشنبه صبح در برنامه معروف حاضر شد و در تلا‌ش براي كاستن از اهميت سخنان مك‌كللا‌ن در مورد جنگ عراق گفت: اشتباه است.

مك‌كللا‌ن در اين مورد توضيح داد كه در آن زمان به عنوان معاون سخنگوي كاخ سفيد در امور داخلي در اكثر جلساتي كه منجر به وقوع جنگ عراق شد حاضر بوده است و از اوضاع اطلا‌ع كامل دارد.

سخنان مك‌كللا‌ن در روز پنجشنبه پس از آن عنوان مي‌شد كه شماري از مشاوران نزديك بوش و مقامات كاخ سفيد او را متهم كردند كه در كتابش ادعاهاي مهيج مطرح كرده تا فروش بيشتري داشته باشد.

اين اظهارات بيشتر از سوي شماري از نزديك‌ترين و مشهورترين افراد و مشاوران نزديك به بوش نظير كارل رو استراتژيست سياسي، فرانسس فراگوس تونسند مشاور پيشين امنيت داخلي و آري فليشر اولين سخنگوي كاخ سفيد مطرح مي‌شد. مك كللا‌ن اما در توضيح اقدام اخير خود گفت كه اين كار را به دليل وفاداري به صداقت و ارزش‌هايي كه با آن بزرگ شده انجام داده است.

از سوي ديگر دانا پرينو، سخنگوي كنوني كاخ سفيد اظهارات مك كللا‌ن را و گيج‌كننده توصيف كرد. او گفت كه اگر مك كللا‌ن مشكل خاصي با بوش، رئيس‌جمهوري آمريكا داشت بايد همان زمان كه براي او كار مي‌كرده اين اظهارات را مطرح مي‌نمود.

از سوي ديگر شماري از ناظران بر اين باورند كه ممكن است مك كللا‌ن از سوي شماري از پژوهشگران ليبرال نيويورك تطميع شده باشد كه او را ترغيب كرده‌اند خاطراتي را منتشر كند كه باورهاي شخصي او نيست.

كارل رو؛ استراتژيست سابق سياسي بوش در همين زمينه گفت:

كتاب مك كللا‌ن با عنوان قرار است روز دوشنبه منتشر شود، با اين حال شماري از نسخه‌هاي آن سه‌شنبه‌شب به بيرون درز كرده. در اين كتاب به شدت از بوش به دليل رهبري نادرست آمريكا در جنگ عراق انتقاد شده است.

در همين حال، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالا‌ت متحده كه روز پنجشنبه براي شركت در كنفرانس عراق در استكهلم، پايتخت سوئد به سر مي‌برد اظهارات مك كللا‌ن در مورد رهبري نادرست بوش در جنگ عراق را رد كرد.

با اين همه، رايس به‌طور مشخص در مورد مسائلي كه مك كللان در كتابش در مورد او مطرح كرده است پاسخ نداد، اما تاكيد كرد كه بوش فردي صادق براي آغاز جنگ عراق بود.

وزير خارجه ايالا‌ت متحده ضمن دفاع از حمله به عراق و ساقط كردن حكومت صدام حسين گفت كه تهديدي جدي در اين مورد وجود داشت كه عراق در حال ساختن سلا‌ح‌هاي كشتارجمعي است و در آن زمان نمي‌شد تنها به اعمال تحريم‌هاي سخت عليه بغداد اكتفا كرد.

رايس اضافه كرد:

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن