تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819208207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رايزني‌ها براي تشكيل كابينه جديد آغاز شد سنيوره: وحدت ملي مساله لبنان است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: رايزني‌ها براي تشكيل كابينه جديد آغاز شد سنيوره: وحدت ملي مساله لبنان است
جام جم آنلاين: فواد سنيوره كه به درخواست رسمي رئيس‌جمهور لبنان به عنوان نخست‌وزير دولت وحدت ملي كار خود را در اين سمت مجددا آغاز كرد، رايزني‌ها براي تشكيل كابينه‌ 30 نفري خود را كه شامل احزاب مخالف از جمله حزب‌الله لبنان خواهد بود، شروع كرد.


دفتر رياست‌جمهوري لبنان چهارشنبه شب با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: براساس رايزني‌ها با اعضاي پارلمان، رئيس‌جمهور از فواد سنيوره درخواست كرد كه دولت جديد را تشكيل دهد.

به گزارش ايسنا، فواد سنيوره نخست‌وزير پيشين لبنان، با پذيرفتن اين درخواست گفت كه در تلاش براي از بين بردن اختلافات در ميان احزاب و آغاز عصر جديدي در كشور است و قصد دارد دولت متحد ملي را تشكيل دهد.
او گفت: من دست خود را براي همكاري و وحدت دراز مي‌كنم تا كشورمان بتواند هرچه سريعتر بر مشكلات فائق آيد.

سنيوره ابراز اميدواري كرد كه تمامي احزاب بتوانند از حوادث گذشته درس بگيرند و سعي كنند كه اينگونه رخدادها ديگر تكرار نشود.
سنيوره گفت: من از همه شما مي‌خواهم تا مرهمي براي زخم‌هاي گذشته باشيد و بر اختلافات غلبه كنيد.ما تجربيات زيادي داريم و نبايد اجازه دهيم كه خشونت براي حل اختلافات گزينه ما شود.

از 127 عضو پارلمان 68 تن به نخست‌وزيري سنيوره راي مثبت داده بودند.

او كه در قصر رياست جمهوري لبنان سخن مي‌گفت، اظهار كرد: كنار گذاشتن اختلافات ضروري است و بايد تمامي قطعنامه‌هاي بين‌المللي براي بازستاندن مزارع شبعا كه تا به امروز تحت اشغال اسرائيل است به اجرا گذاشته شود.

او گفت: من در نخستين روز كار خود از تمامي برادران لبناني، گروه‌ها و احزاب سياسي مي‌خواهم كه با ذهنيتي باز و بدور از اختلافات وارد عرصه سياسي شوند.

او افزود: امروز سخت‌ترين امتحاني كه در برابر ما قرار گرفته است آن است كه بتوانيم در رفع اختلافات خود موفق عمل كنيم و اين اختلافات را در چارچوب ساختار قانوني و شيوه‌هاي دموكراتيك حل كنيم.به طوري كه تمامي اختلافات موجود را با ديد باز حل نموده و در تمامي امور تفاهم را فراموش نكنيم.

سنيوره از تمامي نمايندگاني كه وي را براي پست نخست وزيري تاييد كردند، تشكر كرد و هم‌چنين از تمامي نمايندگان حزب معارض براي مشاركت در رايزني‌هاي انجام شده در زمينه‌ انتخاب وي قدرداني نمود. وي گفت: من از شما نمايندگان حزب معارض به خاطر آنكه در يك روند قانوني و دموكراتيك مشاركت كرديد و اين اجازه را داديد كه اين انتخاب در چارچوب قانوني انجام گيرد، متشكرم.

او گفت: وحدت ملي مهمترين امر در لبنان است و جنگ‌هاي گذشته به ما ياد داد كه وحدت ملي و همكاري مشترك بزرگترين و مهمترين دستاورد ما است اين وحدت ملي راز بقاي اين ملت و و ضرورت تامين و تضمين استقلال و تماميت ارضي لبنان است.

نخست‌وزير لبنان ابراز اميدواري كرد كه بتواند حكومت لبنان را بر اساس توافقنامه دوحه يعني تشكيل حكومت متحد ملي تشكيل دهد.

او با اشاره به توافقنامه‌ دوحه گفت: اين توافقنامه‌ توانست به يك سال اختلاف و بحران در لبنان پايان دهد و همه لبناني‌ها بايد به اين توافقنامه متعهد شوند و براساس مفاد آن عمل كنند.

روابط دوستانه با سوريه

سنيوره هم چنين خواستار برقراري روابط دوستانه با سوريه شد و افزود: همه ما اميدواريم كه بتوانيم روابط دوستانه‌اي با برادران عرب داشته باشيم به خصوص اين روابط را بتوانيم با سوريه گسترش دهيم و اين روابط بر اساس احترام متقابل برقرار شود.

او گفت: ما مخالف اسكان آوارگان فلسطيني در لبنان هستيم و متعهد هستيم كه تا زمان بازگشت برادران فلسطيني خود به سرزمين‌هايشان از آنها دفاع كنيم.

تشكيل دولت متحد ملي يكي از مفاد كليدي توافقنامه دوحه بود.براساس اين توافقنامه حزب حاكم 16 وزير در كابينه جديد و معارضان 11 وزير خواهند داشت و سه وزير باقيمانده را رئيس‌جمهور تعيين خواهد كرد.

سعد حريري، رهبر اكثريت پارلمان گفت كه حزب وي سنيوره را بهترين فرد براي اين سمت تشخيص داده و به وي راي داده است.

او گفت: از نظر ما سنيوره يك چالش نيست بلكه فردي براي حركت ما به سوي آشتي ملي و آغاز فصلي جديد است.

سنيوره كه از سوي رئيس‌جمهور لبنان مكلف به تشكيل دولت جديد شده است، رايزني‌هايي را با احزاب پارلماني لبنان در اين خصوص آغاز كرده است.

او قرار است در ادامه‌ اين ديدارها با مقامات حزب‌الله و ميشل عون رهبر جريان آزاد ملي لبنان ديدار كند.

انتقاد فراكسيون حزب‌الله لبنان از 14 مارس

در عين حال،فراكسيون نمايندگان حزب الله لبنان در مجلس اين كشور اعلام كرد: اقدام جناح چهارده مارس به معرفي فواد سنيوره براي تصدي نخست وزيري لبنان نشانه جدي نبودن اين جناح در گشودن صفحه جديدي در لبنان است.

در بيانيه فراكسيون وفاداري به مقاومت آمده است، اين فراكسيون در رايزني‌هاي الزامي پارلماني با معرفي نكردن كسي به رئيس جمهور براي تصدي سمت نخست وزيري به حق قانوني خود عمل كرده است.

اين فراكسيون در بيانيه خود افزود: معتقديم پرهيز اين فراكسيون از معرفي فردي براي تصدي سمت نخست وزيري با ديدگاه اين فراكسيون درباره ويژگيهاي لازم براي نخست وزير دولت وحدت ملي مطابقت دارد.

در اين بيانيه آمده است: فراكسيون وفاداري به مقاومت به لبناني‌ها ياد آور مي‌شود كه توافقنامه دوحه اصلا توافق درباره نخست وزير را شامل نمي‌شود زيرا معرفي نخست وزير براساس سازوكارها و اصولي قانوني صورت مي‌گيرد كه همه ما از آن مطلع هستيم اما اين توافقنامه به وضوح بر تشكيل دولت وحدت ملي كه مخالفان در آن يازده وزارتخانه داشته باشند صحه گذاشته است و اين چيزي است كه نخست وزير مامور تشكيل كابينه به هنگام تشكيل دولت بايد آن را به خاطر داشته باشد.

اين بيانيه افزود: ما و همه مخالفان كاملا به وظيفه خود درباره لزوم شركت در دولت جديد صرف نظر از اينكه چه كسي مامور تشكيل كابينه شده است آگاه هستيم و مي‌دانيم كه اين اقدام گروه موافقان (معرفي سنيوره براي تصدي نخست وزيري) بيانگر آن است كه آنها براي گشودن صفحه‌اي جديد در لبنان و پايبندي به تلاش مشترك، جدي نيستند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: اما با اين همه، نيروهاي مخالف مصمم هستند در دولتي كه قرار است تشكيل شود شركت كنند تا همه موضوعات مورد اهتمام لبناني‌ها پيگيري و از حاكميت سرزمين در همه سطوح سياسي، امنيتي، اجتماعي و بهداشتي و موارد ديگر حمايت شود.

خبر ديگر از لبنان اينكه هواداران جريان المستقبل به رهبري سعد الحريري به حملات خود به شهروندان در بيروت ادامه مي‌دهند.

هواداران وابسته به جريان المستقبل با چاقو و باتوم به شهروندان در بيروت يورش بردند و شماري را با ضربات چاقو به شدت زخمي كردند.

هواداران وابسته به حريري به حسين حمود فرزند احمد حمود از نمايندگان مجلس لبنان حمله و او را با ضربات چاقو زخمي كردند.

همچنين هواداران حريري به خودروي يك شهروند در بيروت كه عكس كوچكي را از سيد حسن نصر الله دبير كل حزب الله لبنان و علامت جنبش آمل بر روي شيشه خودروي خود نصب كرده بود يورش بردند و شيشه خودروي وي را شكستند.
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن