تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821196614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاهده ممنوعيت بمب خوشه‌اي در دوبلين به تصويب رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاهده ممنوعيت بمب خوشه‌اي در دوبلين به تصويب رسيد
بيش از ‪ ۱۰۰‬كشور جهان در غياب آمريكا، روسيه و چين روز جمعه در دوبلين به طور رسمي با ممنوعيت كاربرد بمب‌هاي خوشه‌اي موافقت كردند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از "دوبلين" ، "استيفن كانگستاد" رييس هيات نروژ كه رياست كنفرانس دوبلين را به عهده داشت، اعلام كرد كه پيش‌نويس معاهده منع كاربرد بمب خوشه‌اي با مخالفتي از سوي هيچيك از شركت‌كنندگان روبه‌رو نشد و به تصويب رسيد.

متن اين معاهده در طول ‪ ۱۲‬روز بحث و مذاكرات نمايندگان كشورهاي شركت كننده در اين كنفرانس تهيه شد.

مطابق با اين معاهده هرگونه توليد، استفاده، انتقال و ذخيره بمب خوشه‌اي را غيرقانوني خواهد بود.

اين در حالي است كه آمريكا، چين و روسيه - بزرگترين توليدكنندگان و استفاده‌كنندگان از بمب خوشه‌اي- اين معاهده را رد كرده‌اند.

با اين حال "ماده ‪ "۲۱‬اين معاهده در واقع تاثير آن را بسيار كمرنگ كرده است زيرا بر اساس اين ماده هر كشور عضو معاهده مجاز است با يك كشور متحد خود كه از بمب خوشه‌اي استفاده مي‌كند- مانند آمريكا - همكاري كند.

برخي كشورها از اين ماده به عنوان يك راه گريز ياد مي‌كنند .

رژيم صهيونيستي نيز كه در جريان جنگ سال ‪ ۲۰۰۶‬با "حزب‌الله" لبنان به طور گسترده از بمب‌هاي خوشه‌اي استفاده كرد، بر قصد خود براي تداوم استفاده از اين سلاح تاكيد كرده است. هند و پاكستان نيز در اين معاهده عضو نشده‌اند.

در اين حال ، "بان كي مون" دبير كل سازمان ملل اعلام كرد كه با تصويب اين معاهده "يك معيار بين-المللي جديد" تعيين شده است.

بان پس از تصويب معاهده منع بمب خوشه‌اي توسط ‪ ۱۱۱‬كشور جهان در بيانيه‌اي كه در كنفرانس دوبلين قرائت شد، گفت: ائتلاف گسترده‌اي از كشورها، سازمان‌هاي بين‌المللي و جامعه مدني، يك استاندارد بين‌المللي جديد براي ارتقاي محافظت از غيرنظاميان، تقويت حقوق بشر و بهبود دورنماي توسعه، مشخص كرده است.

اين كنوانسيون بين‌المللي قرار است در روزهاي دوم و سوم دسامبر (‪ ۱۲‬و ‪ ۱۳‬آذر) در اسلو به امضا برسد و از آن پس كشورها بايد آن را به تصويب برسانند.

"برنامه توسعه سازمان ملل متحد" اعلام كرده است كه بمب‌هاي خوشه‌اي موجب جراحت يا مرگ بيش از ‪ ۱۳‬هزار نفر در سراسر جهان شده كه بيشتر موارد آن در كشورهاي لائوس ، ويتنام و افغانستان بوده است.
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن