تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804597315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

10 خرداد؛ گزارش نماز جمعه تهران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 10 خرداد؛ گزارش نماز جمعه تهران


سياست - همشهري آنلاين:
نماز جمعه دهم خرداد تهران به امامت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني برگزار شد.

به گزارش واحد مركزي خبر، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز به كار مجلس هشتم، گفت: اميدواريم كساني كه به اين مجلس‌ها مي‌آيند به حساسيت‌هاي زمان خودشان و نيازهاي فوري انقلاب توجه داشته باشند و بدانند كه تريبون مجلس مكاني براي وحدت و انسجام است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران افزود: كارهاي مهمي در پيش داريم كه يكي از آنها تدوين برنامه پنجم است، بسترهاي ابتدايي آن شروع شده و در چارچوب سياست‌هاي مصوب رهبري حركت مي‌كند و مجمع تشخيص مصحلت نظام به زودي اين سياست‌ها را به اطلاع مردم مي‌رساند كه پس از تأييد رهبري در چارچوب محور پنجم از طرف دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه اصل 44 موتور حركت سند چشم انداز بيست ساله است، گفت: از مجلس و دولت انتظار داريم اين برنامه را متناسب با شرايط دنبال كنند و از مجلس نيز مي‌خواهيم كه خود را آماده كند تا تصميم نهايي را درباره برنامه پنجم كه سكويي براي سند چشم انداز بيست ساله است بگيرد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه به حركت‌هاي جهادي و قيام‌هاي حوزه در راه انقلاب اشاره كرد و گفت: حكومت شاه، شكستهاي سنگيني از حوزه خورد و در دهه40 ، امام با بيانيه‌هاي قاطع و سخنراني‌هاي تاريخي عرصه را به رژيم پهلوي تنگ كرد.

هاشمي رفسنجاني يادآور شد؛ شقاوتي كه در روز 15 خرداد صورت گرفت بخاطر اختناق آن روزها جايي ثبت نشد اما همه مي‌دانند رهبري مستقيم امام موجب شد فاجعه 15 خرداد به نقطة عطف مبارزات تبديل شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: تكيه گاه اصلي امام همواره مردم بودند و اين از نوآوري‌هاي امام مدير و مدبر و زمان شناس بود.

خطيب موقت جمعه تهران به تشريح مراحل آگاه سازي و بيداري افكار عمومي با محوريت خود مردم اشار ه كرد و گفت: امام ميان معارف ديني و حركت مردمي انسجامي تاريخي ايجاد كرد و امروز همه تلاش دشمنان اسلامي ايجاد فاصله ميان مردم و معيارهاي ديني است.

هاشمي رفسنجاني حضور مردم در جريان مبارزه با رژيم پهلوي را مهمترين سرمايه انقلاب خواند كه بعدها در سالهاي پس از انقلاب و دفاع مقدس نيز نتيجه داد.

رفسنجاني از صاحبان قلم و نظريه پردازان خواست تلاش كنندو نگذارند دشمن ميان خواسته هاي مردم و نظام فاصله بيندازند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به توافقات صورت گرفته ميان گروه‌هاي لبناني در قطر گفت: گروه‌هاي مختلف در لبنان بايد پس از اين توافق با هوشياري عمل كنند و از درگيري و دادن فرصت به دشمنان خود همچون رژيم صهيونيستي پرهيز كنند.

وي به اوضاع عراق اشاره كرد و گفت: در عراق متأسفانه شاهد خرابكاري‌ها و دردهايي هستيم كه ريشه اصلي آن مربوط به حضور آمريكايي‌ها و اشغالگران در اين كشور است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به كشور افغانستان نيز اشاره كرد و گفت: در اين كشور نيز شاهد ناامني و مواد مخدر بدون مزاحمت از سوي اشغالگران هستيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به پرونده هسته‌اي كشورمان اشاره كرد و گفت: متأسفانه آژانس هسته‌اي عليرغم همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با آن، مسير درستي را انتخاب نمي‌كند و دنباله روي ادعاهاي مطرح شده از سوي آمريكا و غرب است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران افزود: رفتارهاي آژانس و پيروي او از آمريكا و غرب اعتبارش را در ميان اعضا از دست مي‌دهد.

وي با اشاره به اينكه جرم ايران در موضوع هسته‌اي، خود اتكايي در اين صنعت بوده است، خاطرنشان كرد: 25 سال است كه با خون دل به اين صنعت به صورت صلح آميز دست يافتيم و از اين ديوار ممنوعه ورود كرديم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به غربي‌ها و آمريكايي‌ها درباره موضوع هسته اي كشورمان با اشاره به اينكه زبان تهديد و پيش شرط چاره ساز نيست، تأكيد كرد: بايد با مذاكرات مساوي و بحث و گفتگو و بدون تهديد و پيش شرط مسير درست انتخاب شود تا منطقه ايران و جهان با مشكل مواجه نشوند. وي در پايان گفت: تهديد و ارعاب در موضوع هسته‌اي ايران قطعاً نتيجه نمي دهد.

همچنين آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خطبه اول نماز جمعه بخش‌هايي از اهميت سوره مبارك حمد را بيان كرد.

امام جمعه موقت تهران، با اشَاره به سلسله بحث‌هاي خطبه‌هاي اول نماز جمعه و رسيدن به بحث محتواي نماز، ابتدا به اذان به عنوان مقدمه نماز پرداخته و گفت: در اذان مطالبي است كه در خود نماز هم آمده و بيشترين مطلب آن توحيد است.

وي افزود: در بخش اول و آخر اذان ، وحدانيت و بزرگي خداوند را بيان مي كنند و در فصل ديگر اذان شهادت به رسالت و در قسمت‌هاي ديگر دعوت به نماز، كارهاي نيك و فلاح و رستگاري است. و اقامه نيز اعلام آمادگي براي حضور در محضر الهي است.

خطيب جمعه تهران گفت:يكي از كارهاي بزرگي كه در طراحي نماز وجود دارد، همين اذان است كه شعائر و عقايد اسلامي را با صداي بلند و روزانه بارها به مردم و جهان اعلام مي كند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني سپس به نيت و تكبيره الاحرام پرداخت و گفت: نيت توجه و قصد به خواندن نماز است و تكبيره الاحرام نيز مثل احرام است كه شكستن آن جز با دليل شرعي جايز نيست.

وي اخلاص و حضور قلب را روح نماز و خواندن نماز بدون آنها را موجب سقوط تكليف ذكر كرد و افزود: خواندن نماز بدون حضور قلب انسان را به خدا نزديك نمي‌كند از اين رو بايد به اندازه توان سعي كرد كه در خود، حضور قلب و اخلاص را ايجاد نمود.

امام جمعه موقت تهران سپس به سوره حمد پرداخت و عظمت آن را تا به آنجا ذكر كرد كه در حديثي از حضرت علي (ع) آمده است كه ايشان فرموده اند: اگر بخواهم بار سنگين 70 شتر را با تفسير سوره فاتحه شكل مي‌دهم.

وي همچنين بخش‌هايي از روايات ديگري را درباره اين سوره ذكر كرد و افزود: امام خميني نيز بيش از هر بخشي در قرآن در باره سوره حمد كار كردند، در مورد آن درس گفتند و اسرار الصلاه را نوشتند.

در ادامه اين خطبه بخش هايي از تفسير امام خميني از سوره حمد بيان شد از جمله اين كه بسم الله در سوره حمد مظهر اسم الله اعظم و تجلي مشيت مطلقه الهي و رحمان و رحيم از صفات خاص خداوند و ناظر بر بسط و قبض الهي است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با توجه به اين معاني عميق گفت: ما قدرت نداريم اين همه مظاهر عرفاني را در خود ببينيم و اگر تيغ را از بدن حضرت علي (ع) در هنگام نماز در مي آورند و ايشان متوجه نمي‌شود به علت وقوف به اين معاني است.

وي افزود: يكي از مباحثي كه امام به شاگردان خود تعليم مي‌داد و آنها را تا مجاهدت بالا مي برد، تعلميات عرفاني ايشان بود.

امام جمعه موقت تهران در پايان خطبه اول مردم را دعوت كرد تا با مطالعه اين معارف عميق ،نماز خود را عمق بيشتري ببخشند چرا كه در اين حالت نماز بازدارنده از فحشا و منكر خواهد شد.

تاريخ درج: 10 خرداد 1387 ساعت 15:14 تاريخ تاييد: 10 خرداد 1387 ساعت 15:51 تاريخ به روز رساني: 10 خرداد 1387 ساعت 15:48
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن