تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821155198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حكايت خاموشي‌هاي تابستاني‌ تدبير مسئولا‌ن، صرفه‌جويي مردم‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حكايت خاموشي‌هاي تابستاني‌ تدبير مسئولا‌ن، صرفه‌جويي مردم‌
جام جم آنلاين: هر چه گرماي هوا بيشتر مي‌شود و نياز به مصرف كولر و خنك‌كننده‌ها افزايش مي‌يابد، توصيه مسوولان به مردم براي صرفه‌جويي و كم مصرف كردن برق هم بيشتر مي‌شود.


به گزارش خبرنگار ما، مطابق معمول هر سال، آغاز زودهنگام تابستان با توصيه‌هاي مكرر مسئولان به مردم براي كم مصرف كردن برق همراه شده و باز اين پرسش، بي‌پاسخ مانده است كه بالاخره نقش نهادهاي مسوول در حل اين مشكلات كجاي كار بايد خودش را نشان دهد. روشن است كه هيچ كس مخالف صرفه‌جويي و جلوگيري از هدر رفت منابع كشور و گران تمام شدن توليد برق براي دولت نيست، اما سهم طرفين در حل مشكلات بايد روشن باشد كه اكنون نيست.

اين طور كه رسم هر ساله است، مردم در زمستان به‌خاطر كمبود و قطعي گازبا مشكل مواجه مي‌شوند و در تابستان به ناچار بايد در مصرف برق صرفه‌جويي كنند و لذا گاه بايد از گرما عرق بريزند و كمتر كولر روشن كنند. در اين ميان، ابر و باد و مه و خورشيد و فلك نيز موظف هستند به كمك مسوولان آمده، در زمستان گرماي زودرس و در تابستان خنكي زودرس توليد كنند تا نارسايي‌هاي مديريتي و كمبود سرمايه‌گذاري‌ها در ايجاد ظرفيت اضافي توليد انرژي كمتر به چشم آيد. واقعا سهم مسوولان در حل اين بحران چگونه تعريف شده است.

كارشناسان معتقدند وزارت نيرو و نفت مسوولند هرساله مطابق افزايش جمعيت و تقاضاي كشور كه به طور طبيعي باعث رشد مصرف انرژي مي‌شود، ظرفيت جديد ايجاد كنند. اين ظرفيت، سال‌هاست به قدر كافي ايجاد نشده است.خاموشي‌هاي برق را در سرماي شديد بهمن 86 به خاطر مي‌آوريد؟ آن موقع توانير از مردم خواست در مصرف برق صرفه‌جويي كنند؛ چرا كه نيروگاه‌هاي حرارتي كه 96 درصد نيروگاه‌هاي كشور را تشكيل مي‌دادند دچار كمبود گاز، مازوت (نفت سنگين)‌ و گازوئيل شده‌ بودند. اين در حالي بود كه مصرف برق كشور در زمستان حدود 8 هزار مگاوات نسبت به تابستان كاهش يافته و از 35 هزار مگاوات به 27 هزار مگاوات رسيده بود. حالا تابستان سال بعد است و باز، وزارت نيرو از مردم مي‌خواهد در مصرف برق صرفه‌جويي كنند. چرا؟ چون به دليل وقوع خشكسالي آب پشت سدها به اندازه كافي وجود ندارد و نيروگاه‌هاي برق آبي نمي‌توانند كار كنند.

بي‌ترديد نقش سازمان‌هاي مسئول را بايد فراتر از صدور اطلا‌عيه‌ها و صرف دعوت به صرفه‌جويي دنبال كرد و از آنان انتظار داشت تدابير ديگري نيز بينديشند.

آغاز خاموشي‌ها

از 3 هفته پيش تاكنون، نقاط گرمسير كشور شاهد بروز پراكنده خاموشي‌ها بود. خاموشي‌ها ابتدا از خوزستان و سيستان و بلوچستان آغاز شد و بتدريج به ساير نقاط كشور ازجمله تهران رسيد. در يك هفته گذشته، تهران يكي از نقاطي بود كه خاموشي را به طور گسترده تجربه كرد؛ هم به لحاظ تعدد دفعات و هم به لحاظ مدت.

توانير در ريشه‌يابي‌هاي خود، خشكسالي و كمبود بارندگي را عامل اصلي اين مساله معرفي كرد. بر اساس اطلاعيه رسمي توانير كاهش نزولات آسماني باعث كمبود ذخاير آب پشت سدها شده و لذا توان توليد برق در نيروگاه‌هاي برق آبي كشور به يك دهم كاهش يافته است. توانير وعده داده است، نيروگاه‌هاي حرارتي با تمام توان در مدار توليد قرار دارند. همچنين صرفه‌جويي كم مردم و رشد بسيار بالاي مصرف برق كه احتمالا امسال از مرز 35 هزار مگاوات مي‌گذرد عامل مهم ديگر خاموشي‌ها اعلام و باعث شده است تراز توليد و مصرف برق كشور در حال بر هم خوردن باشد بويژه آن كه برق، قابل ذخيره كردن نيست؛ چرا كه افزايش ذخيره و عبور آن از مرز 5 هزار هرتز باعث اخلال در شبكه نيز مي‌شود. با وجود اين، عوامل ديگري چون تلفات و پرت برق به خاطر نارسايي‌ها و فرسودگي شبكه توزيع را نيز نبايد از ياد برد. طبق آمار رسمي، متوسط تلفات برق در كشور 15 درصد است كه اين رقم براي استان‌هايي چون خوزستان يا سيستان و بلوچستان تا 30 درصد مي‌رسد.

همچنين بايد از كمبود سرمايه‌گذاري در صنعت برق متناسب با افزايش تقاضا ياد كرد كه خود را در افزايش نيافتن ظرفيت توليد برق و بهسازي نشدن شبكه توزيع و وجود پرت برق و برق‌دزدي نشان داده است.

كليدهاي خاموشي را خودكار كرده‌ايم

وزير نيرو با اعلام اين كه اگر مصرف برق بيش از توليد باشد، كليدهاي خاموشي خودكار عمل مي‌كند و خاموشي‌ها صورت مي‌گيرد، گفت صنعت برق كشور براي توليد برق مورد نياز بسيج شده است. به گزارش مهر، پرويز فتاح ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره خاموشي‌هاي مداوم برق طي روزهاي اخير گفت: دوشنبه و سه‌شنبه اين هفته گرماي هوا در برخي مناطق كشور بويژه خوزستان و جنوب غرب كشور به 45درجه و در تهران به 35 درجه رسيد. وي با اشاره به مصرف بالاي برق طبق سال‌هاي گذشته، افزود: اين در حالي است كه پروژه‌هاي برق آبي كشور دچار محدوديت‌هايي است.

وزير افزود: 5 هزار مگاوات ظرفيت برق آبي كشور را از دست مي‌دهيم و واحدهاي حرارتي كه مي‌خواهند اين بار را بر دوش بكشند، نمي‌توانند چون تحت تعمير سالانه قرار دارند.

فتاح گفت: ظرف 2 روز گذشته ميزان مصرف برق در كشور بسيار بالا بوده و با توليد انجام شده 2000 تا 2500 مگاوات برق كمبود داريم كه به صورت طبيعي و عادي در شبكه اعمال مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه شبكه‌هاي برقي كشور به صورت خودكار و هوشمند عمل مي‌كنند، افزود: اگر مصرف برق بيش از توليد باشد، كليدهاي خاموشي خود به خود عمل مي‌كند و خاموشي‌ها صورت مي‌گيرد. بنابراين نيازي به برنامه‌ريزي از سوي وزارت نيرو نيست.

وزير نيرو با اشاره به وجود 2 راهكار براي اين موضوع كه در دولت و مجلس مطرح شده، افزود: راهكار اول اين است كه پيش‌بيني كمبود برق را برآورد كرده و اين راحت‌ترين روش است كه بارها را از دوش ما برمي‌‌دارد اما من اجازه ندادم توانير و شركت برق سراغ اين روش بروند.

فتاح راهكار دوم و راهكار مطلوب را صرفه‌جويي عنوان كرد و افزود: با اتخاذ اين روش، جيره‌بندي نيز صورت نخواهد گرفت.

وي گفت: دستگاه‌ها به صورت خودكار عمل مي‌كنند و برنامه‌ريزي و اطلاع قبلي نيز صورت نخواهد گرفت و در هر نقطه‌اي كه ميزان بالاي مصرف برق تشخيص داده شود، قطعي صورت مي‌گيرد و اولويت در قطعي برق از اختيار وزارت نيرو خارج است.

آخرين وضعيت خاموشي‌ها

معاون وزير نيرو در امور انرژي و برق گفت: خاموشي‌هاي اخير برق در كشور به خاطر حفظ پايداري شبكه برق انجام شد و چنانچه مشتركان در مصرف برق صرفه‌جويي نكنند، خاموشي‌ها ادامه خواهد داشت. به گزارش فارس، محمد احمديان با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: كاهش 4 هزار مگاواتي توليد انرژي برق از سوي نيروگاه‌هاي برق آبي و برخي مشكلات فني در شبكه برق طي چند روز اخير موجب شد، خاموشي‌هاي برق بيش از پيش اتفاق بيفتد.

وي ادامه داد: خاموشي‌هاي برق طي چند روز اخير براي حفظ پايداري شبكه سراسري برق ايجاد شد، بنابراين با رفع اين مشكلات طي چند روز آينده احتمالا شبكه برق به حالت عادي خود بر خواهد گشت. احمديان تصريح كرد: با توجه به كمبود توليد 4 هزار مگاوات برق از سوي نيروگاه‌هاي برق آبي، شبكه برق وضعيت چندان مطمئني از لحاظ ذخيره برق ندارد. بنابراين چنانچه مشتركان برق 10 درصد صرفه‌جويي هشدار داده شده را رعايت نكنند، باز خاموشي برق خواهيم داشت.

معاون وزير نيرو در امور انرژي و برق افزود: يكي از اتفاقات چند روز اخير كه موجب شد روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه اين هفته خاموشي بيشتري در تهران اعمال شود، سقوط 3 دكل برق بود كه تبادل برق بين جنوب و شمال شبكه سراسري برق را ايجاد مي‌كرد.

احمديان در پاسخ به اين‌ كه وزارت نيرو برنامه‌اي براي خاموشي‌هاي پيش‌بيني شده دارد يا خير، اظهار كرد: ميزان كمبود برق براي فصل تابستان به گونه‌اي است كه مي‌توان با برنامه‌هاي مديريت مصرف وزارت نيرو اين فصل را بخوبي پشت‌سر گذاشت. بنابراين وزارت نيرو برنامه‌اي از قبل تعيين شده براي خاموشي برق ندارد. وي ادامه داد: اگر مثل چند روز اخير اتفاقي در شبكه‌ رخ دهد و با كمبود برق مواجه شويم، مجبور هستيم خاموشي را براي نقاط مختلف كشور اعمال كنيم.

وي تاكيد كرد: از مقطع كنوني تا اوايل شهريورماه، تراز توليد و مصرف برق به دليل كاهش توليد 4 هزار مگاوات نيروگاه‌هاي برق آبي منفي خواهد ماند. بنابراين اگر اين تراز منفي با برنامه‌هاي اعمال شده مصرف برق را كاهش دهد، خاموشي نخواهيم داشت اما اگر چنين نشود، شبكه به دليل كمبود برق با خاموشي مواجه خواهد شد. احمديان درباره كاهش توليد برق نيروگاه‌هاي برق آبي گفت: توليد برق نيروگاه‌هاي برق آبي كشور 5 هزار مگاوات ساعت است اما الان توليد انرژي در اين نيروگاه‌ها نسبت به سال گذشته يك پنجم كاهش يافته است.

احمديان گفت: وزارت نيرو اگر خواست برنامه خاموشي زمان‌بندي شده برق را اعمال كند، حتما به مشتركان و عموم مردم از قبل اطلاع خواهد داد. وي درباره ميزان كل تلفات انرژي در شبكه برق ايران گفت: كل تلفات انرژي در شبكه برق ايران سال گذشته 5/18 درصد بود كه نسبت به سال قبل از آن، يعني سال 85 حدود 3/1 درصد كاهش داشته است. وي افزود: دولت سعي دارد در 5 سال آينده، اين كاهش تلفات را از 5/18 درصد به 12 درصد برساند.

برآيند ماجرا

بررسي‌هاي كارشناسي نشان مي‌دهد، در ماجراي قطعي برق نيز بايد مسووليت بروز مشكل به طور متناسب ميان مردم دولت تقسيم شود. دولت و وزارت نيرو بايد گزارش‌هاي شفاف خود را درباره افزايش ظرفيت توليد برق در كشور متناسب با رشد جمعيت كشور و رفع نقايصي كه حتما در كارشان وجود دارد، مرتبا به مردم اعلام كنند. مساله ديگر اطلاع‌رساني دقيق درباره زمان خاموشي‌هاست تا مردم از ضررهاي آن نظير آسيب ديدن وسايل برقي منزل بر اثر قطع و وصل مكرر برق بويژه در ساعاتي كه در منزل حضور ندارند، در امان باشند. در اين چارچوب، گفته وزير نيرو كه معتقد است خاموشي‌ها بدون اعلام قبلي و به طور خودكار صورت مي‌گيرد در صورت صحت داشتن مي‌تواند خساراتي به مردم وارد كند. هرچند بنابر وظيفه رسانه‌اي خود همچنان مردم را به كاهش مصرف و دستگاه‌هاي مسوول را به تدبير بيشتر و برخورد با مشتركين پرمصرف دعوت مي‌كنيم.
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن