تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804410768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش كامل گردهمايي خانه احزاب در حسينيه جماران/ سيدحسن خميني: براي وحدت احزاب بايد به وحدت تعريف برسيم اظهارات سلامتي، موسوي تبريزي، نوبخت، كياسري و ....


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش كامل گردهمايي خانه احزاب در حسينيه جماران/ سيدحسن خميني: براي وحدت احزاب بايد به وحدت تعريف برسيم اظهارات سلامتي، موسوي تبريزي، نوبخت، كياسري و ....


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

در آستانه نوزدهمين سالگرد ارتحال ملكوتي رهبر كبير انقلاب اسلامي گردهمايي خانه احزاب ايران صبح روز پنج‌شنبه با حضور احزاب، گروه‌ها، ‌مجامع ‌سياسي و جمعي از اعضاي كانون وكلا و سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در حسينيه جماران برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا نوه امام راحل در اين همايش طي سخناني با سپاس از حضور اعضاي خانه احزاب و كانون وكلاي دادگستري در حسينيه جماران گفت: حزب نوعي افتراق به صورت نهفته در مفهوم خود دارد، اما آن چه مهم است پرداختن به مبحث وحدت در ميان احزاب است.

وي اشاره سخنرانان همايش را به هدف نهايي وحدت بسيار مهم و اساسي دانست و با طرح اين پرسش كه بزنگاهي كه وحدت احزاب در آن بايد شكل بگيرد چيست؟ اظهار داشت: وحدت مثل هر امر ديگري داراي چهار علت غايي،‌ فاعلي، مادي و صوري است و اگر اين چهار علت جمع شوند وحدت شكل مي‌گيرد.

فرزند يادگار امام با بيان اين كه احزاب در جامعه ما در سه علت فاعلي، غايي و مادي به راحتي مي‌توانند به وحدت برسند، گفت: علت غايي نوعا در بستر نيروهاي انقلاب واحد است. علل فاعلي هم افراد فعالي هستند كه دست به دست هم مي‌دهند و براي اعتلاي اسلام و كشور تلاش مي‌كنند.

وي ادامه داد: مشكل اصلي علت صوري است. آن چيزي كه در مسائل اجتماعي به صورت واحد در دسترس نيست و تعدد دارد و معمولا به آن توجه نمي‌شود تعدد علل صوري است.

سيد حسن خميني خاطرنشان ساخت: سعادت در هر جامعه براي افراد مختلف،‌ تعريف و راهكارهاي متفاوتي دارد. يكي سعادت را در سوسياليسم اقتصادي مي‌داند و ديگري در انديشه كاپيتاليسم است. يكي گسترش آزادي را در تحقق سعادت،‌ اصل مي‌داند و ديگري تحديد آزادي را.

وي با تاكيد بر اين كه براي وحدت احزاب، بايد به وحدت تعريف برسيم، گفت: در مواقعي كه اختلاف در تعريف است، انسان‌هايي كه مورد اعتماد و تاييد همگان هستند، مي‌توانند نقش بسيار مهم و اساسي را در تبيين وحدت ايفا كنند و همين جا است كه نياز ما به امام نياز امروزي مي‌شود. بايد بتوانيم امام را به عنوان مشخص‌كننده، توضيح‌دهنده و راهگشاي علت‌هاي صوري كه در حقيقت صورت‌هاي حقيقت و سعادت جامعه ما هستند، بشناسيم و پيرامون او گرد هم بياييم و باز دست در دست يكديگر دهيم.

بر اساس اين گزارش در اين همايش دبير كل خانه احزاب و چند تن از دبيران كل احزاب با ايراد سخناني به تاكيد حضرت امام خميني ( ره ) بر ضرورت تحزب، مردم‌سالاري،‌ نوآوري و نقش مردم و احزاب در تحقق و تداوم جمهوري اسلامي و اداره نظام اشاره كردند.

محمد سلامتي نيز در سخناني در اين همايش گفت: احزاب لازمه‌ي جوامع و يكي از اركان دموكراسي و مردم‌سالاري هستند.

وي افزود: به وسيله‌ي احزاب است كه جامعه مي‌تواند روند تعالي خود را بهتر طي كند. احزاب چيزي جز نخبگاني كه از اقشار گوناگون جامعه نمايندگي فكري مي‌كنند، نيستند. وقتي هم كه قدرت را به دست بگيرند سعي مي‌كنند آن نظرات را پياده كنند.

به گزارش ايسنا دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران افزود: در بند 8 اصل 3 قانون اساسي مشاركت عامه‌ي مردم در تعيين سرنوشت خود به صراحت آمده است و قانون اساسي بر آن تاكيد دارد. طبيعتا اين اصل و اصولي شبيه به اين، ملهم از اسلام عزيز و فرمايشات امام (ره) كبيرمان است. امام در جايي فرمودند كه اسلام مي‌تواند همه‌ي انحاء دموكراسي را تضمين كند و اين‌كه مردم تعيين سرنوشت خود را بر عهده داشته باشند، اساس بوده است.

سلامتي گفت: بعضي اين‌گونه تلقي مي‌كنند كه فرمايشات امام (ره) مربوط به اقتضاي آن شرايط بوده است؛ در حالي كه به هيچ وجه اين‌گونه نيست. امام (ره) فرمودند هر حرفي را كه مي‌زنم پي‌گيري مي‌كنم و فقط مربوط به آن لحظه نيست. نظر امام (ره) نسبت به سازمان مجاهدين و حزب جمهوري اسلامي نشان‌دهنده‌ي اين است كه امام (ره) به حزب اعتقاد داشتند. هر كاري كه در سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي انجام مي‌شد با نظر و اطلاع امام (ره) بود و امام مي‌فرمودند حزب خوبش خوب است، بدش بد. احزابي كه در خدمت امام (ره) بودند مورد تاييد ايشان بود.

وي خاطرنشان كرد: نظرات امام (ره) مبين تقويت و حمايت از احزاب بوده است و اين مساله در مورد مردم‌سالاري هم صادق است. امام (ره) ميزان را راي ملت دانستند و تاكيد كردند مردم ولي‌نعمت ما هستند و بايد حكومت‌ها براي مردم باشد.

سلامتي هم‌چنين با تاكيد بر اين‌كه امام (ره) نسبت به آراي مردم حساسيت داشتند، خاطراتي از برگزاري انتخابات‌ها در دوران حيات ايشان ذكر كرد و افزود: در دور دوم انتخابات، عده‌اي با اعتقاد و ايماني كه داشتند فكر مي‌كردند راه اين است كه از تهران براي شهرهاي ديگر نيز كانديدا معرفي كنند و به هر حال پي‌گيري آنها زياد بود. امام (ره) جلوي اين كار را گرفتند. اين نشان‌دهنده‌ي حرفي است كه امام (ره) به آن معتقد بودند كه همان «ميزان راي ملت است» بود. امام (ره) معتقد بود اگر مردم اشتباه كنند، اشتباه خود را در جاي ديگر جبران مي‌كنند و مي‌فرمودند ملت بايد رشد كند. همان‌طور كه در انتخابات دوره‌ي سوم نيز مسائلي پيش آمد و امام (ره) مسير را به جهت اصلي خود سوق دادند. اين روش امام (ره) بود كه بايد براي ما درس باشد. ما بايد اين نظر امام (ره) را حفظ كنيم. تلاش ما بايد اين باشد كه مردم خود در سرنوشتشان دخالت كنند. نبايد در انتخابات كار دومرحله‌اي باشد و كارها بايد به دست مردم انجام شود. بايد به جناح‌بندي‌هاي سياسي با احترام نگاه كرد و آنها را به رسميت شناخت. اگر قرار است اين واقعيت جوامع را ناديده بگيريم تضاد و درگيري را در جامعه به رسميت خواهيم شناخت. بايد از اختلاف‌ها به عنوان يك پديده‌ي مثبت استفاده كرد. نبايد به كسي اجازه دهيم در مسيري كه امام عزيزمان پايه‌گذاري كردند دخل و تصرف كند.

رييس خانه احزاب نيز در سخناني گفت: از هم دور شدن هيچ‌گاه بركتي نداشته و ضرر نيز داشته است. امام (ره) مي‌خواست افراد دور هم بنشينند و آگاه‌سازي كنند.

به گزارش ايسنا سيدحسين موسوي تبريزي افزود: امام (ره) در تمام حركت‌هاي سياسي خود به مردم توجه داشتند و همواره ملت را مورد خطاب قرار مي‌دادند و احزابي كه از طرف مردم مي‌جوشيدند و نمايندگان بخشي از مردم بودند، شديدا مورد عنايت حضرت امام (ره) بودند.

رييس خانه احزاب اظهار داشت: در سال‌هاي 56 و 55 كه با تحميل كارتر، فضاي سياسي باز شد و مي‌شد حركت‌هايي انجام داد، امام (ره) در چند اعلاميه آوردند كه احزاب و سازمان‌ها اين روزها كه فضاي باز سياسي در مملكت به وجود آمده كنار هم بنشينند و فعاليت‌ها و وظايف خود را انجام دهند.

موسوي تبريزي گفت: هر رهبري كه بخواهد فعاليت سياسي انجام دهد توجه دارد كه واسطه‌هايي مي‌خواهد كه مردم را در رابطه با جذب مسائل مربوط به مبارزه تحريك كند، آگاه سازد و مجتمع نمايد. در كشور ما يك سلسله تشكل‌هاي طبيعي هست كه امام (ره) از اول بر تقويت آن‌ها تاكيد داشت مثل تشكل‌هاي روحاني. دقيقا يادم هست كه امام (ره) از سال‌هاي 42 تاكيد داشتند كه علما و روحانيون حداقل هفته‌اي يك بار دور هم بنشينند. همين دور هم نشستن خير و بركت دارد. از هم دور شدن هيچ‌گاه بركتي نداشته و ضرر نيز داشته است. امام (ره) مي‌خواست افراد دور هم بنشينند و آگاه‌سازي كنند.

دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه‌ي علميه‌ي قم افزود: نطفه‌ي جمع شدن استادان حوزه‌ي علميه‌ي قم از سال 41 شروع شد و مي‌دانيد كه آثار زيادي داشت. وقتي حاج آقا مصطفي رحلت فرمودند، با جمع شدن گروهي از استادان حوزه‌ي علميه‌ي قم و صدور اطلاعيه، حركتي آغاز شد. 19 دي نيز وقتي كه اعلاميه‌ي رشيدي مطلق در روزنامه چاپ شد 12 نفر از بزرگان را با مشكلاتي در منزل آقاي نوري همداني جمع كرديم. همان 12 نفر اطلاعيه دادند و درس‌هاي حوزه‌ي علميه‌ي قم تعطيل شد. مردم آگاهي داشتند اما حركت‌ها از تشكل‌ها شروع مي‌شود.

وي افزود: هنر امام (ره) اين بود كه احزاب مختلفي را كه موجود بودند و با انديشه‌هاي مختلف فعاليت مي‌كردند دور هم جمع كرد. امام (ره) انقلاب را هدايت كرد. حتي پس از پيروزي انقلاب، وقتي امام (ره) مرحوم بازرگان را مامور تشكيل دولت مي‌كند، مشروط مي‌كند كه فقط از حزب خود، افراد را به كار نگيرد و نظام بايد با حضور انديشه‌هاي مختلف اداره شود. مهم حركتي است كه بايد انجام گيرد. وقتي در كشور، نظام مي‌خواهد پشتوانه‌ي قوي از مردم داشته باشد و مردم بخواهند در حركتي شركت كنند، طبيعتا در آن حركت بايد عده‌اي باشند كه آن را هدايت و راهنمايي كنند و بتوانند دانه‌هاي پخش شده‌ي جامعه را در زنجيري جمع كنند و آن را ادامه دهند.

موسوي تبريزي با بيان خاطرات خود از سال‌هاي مبارزه براي پيروزي انقلاب گفت: جامعه‌ي روحانيت مبارز تهران از سال 56 تا انقلاب نقش بسيار مهمي در مبارزات داشت. وقتي اطلاعيه‌اي امضا مي‌كردند مردم بر اساس اعتماد به آن تشكل حركت مي‌كردند. حتي تشكل‌هاي روحاني اگر تنها بودند و يك جا جمع نمي‌شدند پيروزي شكل نمي‌گرفت. امام (ره) عنايت شديد داشت چون تشكل‌هاي روحاني قدرت بيشتري داشتند دور هم جمع شوند.

وي ادامه داد: پس از پيروزي انقلاب وقتي حزب جمهوري تاسيس شد و آقاي آيت‌الله خامنه‌اي دبيركل آن و آقاي جاسبي دبير اجرايي آن بود امام (ره) به دليل عنايت ويژه‌اي كه به حزب داشت مقداري پول به من داد كه به حساب حزب جمهوري واريز كنم كه در آن زمان پول قابل توجهي بود. عنايت امام (ره) به احزاب بسيار روشن است.

وي تاكيد كرد: اگر مي‌خواهيم در جامعه حركت‌هاي اصلاحي انجام دهيم بايد به وسيله‌ي گروه خاصي كه در جامعه حضور دارند باشد؛ البته احزاب بايد طوري حركت كنند كه وجود معنوي و پشتوانه در جامعه داشته باشند. البته هر حزب و گروهي كه مي‌خواست انحصارطلبي كند و قدرت را فقط براي خود بخواهد امام (ره) ناراحت مي‌شدند و همان روزهاي آخر هم افرادي كه در حزب جمهوري بودند از آن‌جا كه منتسب به امام (ره) بودند و هر كاري كه مي‌كردند به امام (ره) نسبت داده مي‌شد و نوعي مركزيت را تداعي مي‌كرد، امام (ره) با انحلالش موافقت كردند.

وي افزود: مشخص است در هر كشوري كه احزاب قوي براي مديريت آن دخالت نكنند قطعا در آن دموكراسي و مردم‌سالاري واقعي شكل نخواهد گرفت. دموكراسي واقعي از طريق احزاب ايجاد مي‌شود.

به گزارش ايسنا در ادامه حجت‌الاسلام علي‌اكبرمرتضوي كياسري رييس ميز احزاب در انتخابات مجلس هشتم نيز در سخناني گفت: امام (ره) درباره ايثارگران گفتند واجب است پيشكسوتان جهاد و شهادت در همه‌ي صحنه‌ها حاضر باشند. اينك افتخار داشتيم حال كه ميز احزاب شكل گرفته است در آن فعاليت كنيم و 30 ميز احزاب استان را مديريت كنيم و توانمندي احزاب را در نظارت مردمي در يك نماي كلي به اثبات برسانيم.

رييس ميز احزاب افزود: اگر كارها براي خدا باشد، رشد خواهيم كردف در غير اين صورت هر آن‌كس كه راهي جز راه رضاي دوست برگزيند، پيروز نخواهد بود.

وي گفت: اينك همه‌ي جناح‌هاي سياسي اين‌جا در حضور امام شهدا نشسته‌ايم. امام (ره) جز خدا هيچ چيز ديگر نمي‌خواست. بايد براي خدا باشيم. امام (ره) تنها عنصري بودند كه تا بود خانه‌ي او بيت بود و زماني كه رفت، خانه‌اش حرم شد.

كياسري هم‌چنين گفت: زماني يكي به من زنگ زد و گفت آيا به نظر شما فلان انتخابات خانه احزاب خدشه ندارد؟ به او گفتم اگر در آن انتخابات اسم شما هم درمي‌آمد با من تماس مي‌گرفتيد و اين را مي‌گفتيد؟ بايد كارهايمان براي خدا باشد.

به گزارش ايسنا، كنعاني از ديگر اعضاي خانه احزاب هم در اين مراسم گفت: امام (ره) معمار انقلاب اسلامي بودند و نسل اول انقلاب را از سال 42 مديريت كردند، امام (ره) در نسل سوم كه نسل مدافعان و سازندگان انقلاب بودند خوب انتقال قدرت را به نسل بعدي مديريت كردند. ايشان اصلا به دنبال حفظ قدرت نبودند. از آن‌جا كه حفظ و تداوم انقلاب را واجب مي‌دانستند به فكر انتقال و تداوم انقلاب بودند.

وي گفت: امام (ره) تاكيد داشتند بدون انتقال قدرت به نسل بعد نمي‌توان از آنها مسووليت خواست. يكي از اصولي كه امام (ره) در وصيت‌نامه‌ي سياسي‌شان مطرح كردند تداوم انقلاب بوده است.

وي تاكيد كرد: بايد به وصيت‌نامه‌ي امام (ره) رجوع كرد و اين وصيت‌نامه را بازخواني كرد. نسل جديد نيازمند حرف‌ها و سخنان امام (ره) است. اين سخنان كاربردي است و بايد از آن استفاده شود.

هم‌چنين جندقي رييس كانون وكلاي دادگستري نيز ضمن اشاره به تاكيد امام (ره) بر حقوق مظلومان و مستضعفان گفت: جامعه‌ي وكلاي دادگستري و كانون وكلا اگر بتواند تلاش كند فكري براي مظلومان و دفاع از آنان بكند دين خود را به نظام، امام و انقلاب تا حدي ادا كرده است.

وي گفت: به دليل فرمايشات امام (ره) در دفاع از مظلومان بود كه در اصل قانون اساسي پيش‌بيني شد كه همه‌ي مردم حق انتخاب وكيل دارند. اميدوارم بتوانيم با اجراي دقيق عدالت و رعايت حق مظلومان، دين خود را به امام (ره) و انقلاب ادا كنيم.

هم‌چنين شيخياني، دبيركل حزب مردم نيز به ديدگاه‌ها و مولفه‌هاي سياسي انديشه امام خميني اشاره كرد.

دبيركل حزب تمدن نيز ضمن اشاره به نامگذاري امسال به عنوان سال نوآوري و شكوفايي از سوي مقام معظم رهبري، گفت: در موانع نوآوري كه همواره ذكر مي‌شود مي‌توان به عدم اعتماد به نفس اشاره كرد. اوج اعتماد به نفس و توكل، خود حضرت امام (ره) بودند.

وي افزود: مي‌بايد تحمل عقايد و سلايق مختلف را داشت كه تحمل‌نكردن سلايق، خود مخالف نوآوري است.

به گزارش ايسنا ميرمحمدي اظهار داشت: همان مقدار كه از نظر امام (ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است، بايد بر حفظ ظرفيت‌ها و استفاده از آنها نيز پافشاري كنيم و از نوآوري و نوانديشي بهره ببريم.

وي افزود: امام (ره) در جلسات مختلف با سرانگشت تدبير خود همواره گره‌هاي پيش رو را باز مي‌كردند.

وي هم‌چنين با بيان اين كه تاكيد بر افق كوتاه‌مدت يكي از موانع نوآوري است، افزود: آينده‌نگري و براي آينده تدبير كردن از خصوصيات رهبر نوآور ما امام خميني بود.

ميرمحمدي افزود: نبايد با برخي رفتارها اين سرمايه‌ها را از بين ببريم.

ميرمحمدي تاكيد كرد: آن زمان كه همه‌ي قدرت‌ها تلاش مي‌كردند اين نظام شكل نگيرد، تشكل‌هاي خط امام (ره) بودند كه با قدرت، كادرسازي كردند و انقلاب را به ثمر رساندند.

به گزارش ايسنا، در ادامه نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه نيز گفت: سال‌ها پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اهداف سلبي انقلاب بر همگان مبرهن مي‌نمود و به تدريج اهداف ايجابي و اثباتي انقلاب نيز مطرح شد. مهم‌ترين موضوعي كه از اين دوره براي همگان به عنوان پرسش اصلي به شمار آمد، هدف ايجابي انقلاب، پيرامون ساختار قدرت، نوع حكومت و نظام سياسي جانشين نظام خودكامه بود.

وي افزود: آن‌چه مسلم و قطعي است اين است كه مردم و انقلابيون و امام خميني (ره) به عنوان رهبر انقلاب به دنبال نظامي غير نظام پيشين بودند. در نهايت نيز اراده‌ي جمعي مردم ايران ديگر استبداد را تاب نياورد و با رهبري امام خميني (ره) بساط سلطنت از اين مرز و بوم برچيده شد و نظام جمهوري اسلامي پايه‌گذاري شد.

نوبخت گفت: با افتخار مي‌توان گفت برپايي نظامي مردم‌سالار مبني بر مشاركت مردم همواره مورد تاكيد امام (ره) بوده و بر همين اساس ايشان چهار ماه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، نوع حكومت مورد نظر خويش را جمهوري اسلامي معرفي و پس از پيروزي انقلاب نيز بر جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش، به عنوان شكل و ماهيت نظام تاكيد كردند و هرگز تنها به خواست و حضور مردم در انقلاب بسنده نكردند و رجوع مجدد به آراي مردم را براي تشكيل حكومت اسلامي مورد تاييد قرار دادند.

وي ادامه داد: در اين نظام به تعبير امام (ره) ديگر راي مردم، ميزان سنجش و تعيين‌كننده خواهد بود و در عين حال به جهت ديني بودن، اين نوع مردم‌سالاري از نظام ليبرال غربي نيز متمايز مي‌شود.

دبيركل حزب اعتدال و توسعه گفت: نكته‌ي مهم اين‌جاست؛ جاده‌ي مشاركت به همدلي و اصلاح نياز دارد. صبوري و سعه صدر مي‌طلبد تا قدم به قدم مشاركت سياسي در عرصه‌ي نظام ديني نهادينه شود و اين آن‌چيزيست كه امروز بيش از گذشته براي حركت در خط امام (ره) به آن محتاجيم.

وي گفت: بايد در بستر جمهوري اسلامي و در دل نظام اسلامي هم احزاب، فعال و همواره رشد كنند و نيز تربيت شوند كه با هم چگونه رقابت كنند. مسوولان در اين عرصه بايد تكثر و تعدد گروه‌ها را به عنوان يك اصل قبول و به حق ديگران براي سرنوشت تمكين كنند؛ مدعايي كه هرچند در گفتن سهل مي‌نمايد اما در عمل بس دشوار و سنگين است و اين شاخصي براي ارزيابي تطبيق رفتار حكومت با انديشه و سيره‌ي امام خميني (ره) خواهد بود.

وي افزود: به جرأت مي‌توان گفت پذيرش اين مهم كه احزاب و نهادهاي مدني بايد ميزبان و بسترساز مشاركت‌هاي مدني باشند رمز حصول آرمان‌هاي جمهوري اسلامي است.

نوبخت ادامه داد: امام (ره) نوعي رويكرد مثبت و مشروط به شروط خاصي را ارايه مي‌دهد. سنجش اصلي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي در مورد مطلوبيت و عدم مطلوبيت ناشي از ايده و كارويژه‌ي حزب است.

وي گفت: كلام و فقه شيعه در مقايسه با ديگر مذاهب اسلامي، بيشترين قرابت و نزديكي را با مباني فوق نشان مي‌دهد و در عين حال تضمين‌هاي لازم را براي حفظ ديانت مردم تدارك مي‌بيند. فقهي كه امام راحل بر آن تسلط وافي داشت، دستگاه نظري خاصي براي مواجهه با زندگي سياسي انديشيده است كه رابطه‌ي مشخصي بين آزادي و دينداري تعريف مي‌كند و مبين فرصت‌ها و تهديدهاي احزاب در نظام انديشه‌اي تشيع است. اساسا شكل و ماهيت نظام مبتني بر جمهوريت و اسلاميت، تاكيد بر تعامل و بر هم كنش مردم‌سالاري و اسلام‌گرايي است و مشروط بودن مباني مردم‌سالاري به مبدأ و منشأ حيات، رمز اقتداي ايرانيان به امام و رهبري خود بوده و هست.

نوبخت در پايان گفت: با تأسي به سيره‌ي بنيان‌گذار جمهوري اسلامي و تاكيد مكرر رهبر معظم انقلاب بر مشروعيت و مقبوليت نظام، همواره اجراي اصل مردم‌سالاري ديني را از مطالبات احزاب مي‌دانيم و بار ديگر مي‌گوييم تقليل نقش هريك از ابعاد اسلاميت و جمهوريت با هر استدلالي، از سوي هركسي برهان درستي بر خروج از خط اصلي امام و رهبري تلقي خواهد شد.

انتهاي پيام
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن