تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814689690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش رويترز از علل افزايش قيمت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش رويترز از علل افزايش قيمت نفت
خبرگزاري فارس : خبرگزاري رويترز طي گزارشي تحليلي به بررسي علل افزايش قيمت جهاني نفت پرداخته است .


به گزارش خبرگزاري فارس ،رويترز در گزارش خود آورده است: قيمت نفت از كمتر از 50 دلار در اوايل سال 2007 با بيش از 40 درصد رشد به 98/95 دلار در اواخر اين سال افزايش يافت . با توجه به نرخ تورم قيمت نفت بالاتر از قيمت 70/101 دلاري آوريل 1980 ميلادي بوده است . كمبود عرضه و رشد تقاضا عامل مهمي در افزايش قيمت نفت بوده به طوري كه تقاضاي 86 ميليون بشكه اي نفت به سختي از سوي كشورهاي توليد كننده تامين مي شود .
كاهش ارزش دلار : كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي معتبر بين المللي ، موجب تمايل سرمايه گذاران بين المللي براي سرمايه گذاري در بازار نفت شده است . سرمايه گذاران سعي مي كنند براي حفظ ارزش سرمايه خود در برابر تورم ، در بهترين و سود آور ترين بازارها سرمايه گذاري كنند .
اوپك : اوپك با اين استدلال كه كاهش ارزش دلار و سفته بازي مهمترين علل افزايش قيمت نفت است ، با افزايش سقف توليد خود مخالفت مي كند . اوپك بر اين باور است كه بازار نفت از لحاظ عرضه كاملا اشباع است . عربستان قصد دارد توليد نفت خود را از ابتداي ژوئن به بيش از 5/9 ميليون بشكه افزايش دهد . اين رقم طي ماه مي حدود 1/9 ميليون بشكه در روز است . اوپك سقف توليد رسمي خود را از سپتامبر گذشته تا كنون حفظ كرده و تصميمي براي برگزاري نشست فوق العاده تا سپتامبر آينده ندارد اين در حالي است كه برخي كارشناسان اساسا توانايي اوپك براي افزايش توليد نفت را زير سوال مي برند .
مساله ديگر كاهش توليد نفت عراق است . صنعت نفت عراق به علت سالها تحريم و جنگ خسارات زيادي را متحمل شده است . اعمال تحريم هاي اقتصادي بر ضد ايران ، فعاليتهاي اكتشافي در اين كشور را محدود كرده و گسترش خشونت در نيجريه نيز توليد نفت اين كشور را به شدت كاهش داده است . ملي شدن صنعت نفت در بسياري از كشورهاي نفت خيز موجب شده تا شركتهاي خارجي از دستيابي آسان به ذخاير نفتي محروم شوند.
روسيه نيز محدوديتهاي زيادي را براي سرمايه گذاري هاي خارجي در پروژه هاي نفتي ايجاد كرده است . برخي از كارشناسان بر اين باورند كه افزايش قيمت موجب كاهش تقاضاي جهاني نفت خواهد شد ولي تجربه اخير نشانگر نادرستي اين فرضيه است . گرچه تقاضاي نفت در كشورهاي توسعه يافته تا حدي كاهش داشته ولي اين مساله از سوي چين و برخي از كشورهاي در حال توسعه جبران شده است .
افزايش ماليات بر مصرف انرژي موجب كاهش تقاضا در كشورهاي توسعه يافته شده ولي پرداخت يارانه سوخت همچنان موجب رشد فزاينده تقاضا در كشورهاي در حال توسعه است . مشكل ديگر كمبود ظرفيت پالايشگاهي جهان است . افزايش عرضه نفت خام لزوما به معناي افزايش عرضه فرآورده هاي نفتي نيست . جهان با بحران كمبود ظرفيت پالايشگاهي روبرو است . سود آور نبودن سرمايه گذاري در پروژه هاي پايين دستي صنعت نفت ، موجب شده تا كشورهاي بزرگ توسعه يافته مثل آمريكا تمايلي براي احداث پالايشگاههاي جديد نداشته باشند . بيش از سي سال است كه هيچ پالايشگاه نفت جديدي در آمريكا ساخته نشده است.
انتهاي پيام /
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن