واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: علل فرايند بىحجابى در ايران
مريم بهروزي
(قسمت پانزدهم)
طرح استعمارى حذف حجاب توسط رضاخان بهطور رسمى از 1314 شمسى شروع شد و تا پايان حكومت رضاخان ادامه داشت، كشف حجاب را رضاخان با هدايت فراماسونرى تابع كاخنشينان جزيره انگلستان آغاز كرد و با برداشتن حجاب از سر زنان مسلمان، از حذف اخلاق و وابستگى اقتصادى و تخريب روابط اجتماعى گرفته تا حذف استقلال و آزادى و دگرگونى ادبيات فرهنگى حتى تغيير معمارى اسلامى را موجب گرديد.
مقابله زنان با كشف حجاب رضاخاني
در آغاز حكومت محمدرضا پهلوي، گروهى از زنان كه از فشار حكومت پدرش به تنگ آمده بودند،در مخالفت با كشف حجاب در معابر عمومى با چادر ظاهر شدند. در مهرماه 1320 آيتالله كاشانى طى نامه شديداللحنى از نخستوزير وقت خواهان كم شدن فشارحكومت بر زنان محجبه شد و سرانجام در سال 1323 شمسى با تلاش مراجع تقليد مانند حاج سيدمحمد تقى خوانساري، آيتالله بروجردى و آيتالله سيدحسين طباطبايى قمى و نامه وى به حكومت اجبار به بىحجابى لغو شد.
دوران پهلوى دوم
توطئه استكبار جهانى كه بعدها با عنوان انقلاب سفيد توسط نوكر استعمار (محمدرضا شاه معدوم) آشكار گرديد و با هدف تحكيم وابستگى سياسي، فرهنگى و اقتصادى ايران به امپرياليسم جهانى پىريزى شده بود، منجر به دگرگونى گروهى از جامعه گرديد كه فاقد اصالت فكرى و بيگانه از اسلام بودند و تخريب اين بنيان مرصوص شدت گرفت زيرا اربابان فاسد پهلوى به خوبى دريافته بودند كه براى تحكيم حضور خود در منطقه بيش از هر چيز به يك ايران بىهويت نياز دارند.
دوران پهلوى به منظور دينزدايى با تبليغات گسترده فرهنگ دينى و ملى مردم ايران را كهنه جلوه مىدادند و با هجمه به اعتقادات ديني، اسلام را عامل عقبماندگى معرفى كردند و به مردم مسلمان القا مىكردند كه فرومايه و بىارزشاند، هرچه قدرت، ارزش، ترقى و پيشرفت و پيروزى در جهان وجود دارد محصول غرب است. (1)
رفتهرفته خوبىها و بدىها معيار غربى پيدا كرد و قدرت اراده و تصميمگيرى از مردم سلب گرديد. جهل و عقبماندگى و بىخبري، تحت عنوان ورود به دروازههاى تمدن و بىبندوبارى و فساد و فحشا به نام تمدن به خورد جامعه ايران اسلامى داده مىشد تا زن از مقام والاى مادرى و همسرى و خلاقيت و ايفاى نقش مثبت و سازنده سقوط كند و مرد (نيمى ديگر جامعه) اسير تمايلات جنسى شود و در نتيجه جامعه رو به تباهى مىرفت. توليدات رو به كاهش و مصرف رو به افزايش. خطرات اجتماعى از قبيل بالا رفتن آمار فحشا و جرايم، پايين آمدن آمار ازدواج، زياد شدن آمار طلاق تا جايى كه صفحات حوادث روزنامهها از اخبار نگران كننده پر بود، يكى فريب خورده، يكى دامن عفتش لكهدار شده، دخترى فراركرده، دخترى به دست برادرش به قتل رسيده، زنى به دست شوهرش كشته شده، مادرى ديوانه شده، روز به روز تعداد معتادين و همه اينها در اثر بىبند و باري، آزادى غرايز جنسى و پيامدهاى اخلاقى بىحجابى در جامعه بود كه رضاخان بىسواد، زورگو و ديكتاتور به ملت ايران تحميل كرد.
تاريخ بيش از نيمقرن ديكتاتورى پهلوى و برشمردن خيانتهاى امپرياليسم جهانخوار و استعمارگران خانمانسوز در مورد زنان ايران نشان مىدهد كه زنان مظلومترين قشر جامعه در آن دوران محسوب مىشوند.
تغيير قوانين و تاريخ از يك طرف و آزادىهاى بىحد و حصر و مصرفزدگى از سوى ديگر آخرين تيشههاى پتك بيگانگان و غربزدهها بر تاريخ ملت ايران بود.
به خاطر مطامع شوم و نقشههاى سياسى و اقتصادى نظامهاى سرمايهدارى در دوران طاغوت به زنان ايران با ديد ابزارى نگاه مىشد و تا زمانى كه در اثر هجوم و رسوخ فرهنگ استعمارى بىحجابى به عنوان - آزادى - شخصيت و ارزش اجتماعى به افكار عمومى تلقين شده و به صورت عادت درآمده نمىتوان زنان را از اين عمل ناشايست بازداشت.
شرايط فكرى فرهنگى زنان
پديده بىحجابى و متعاقبا بىبندوبارى در ايران به صورت عارضهاى فرهنگى و معظله اجتماعى در نيم قرن اخير قبل از انقلاب بود كه به جامعه اسلامى ايران تحميل شده بود و از دستاوردهاى سلطه استعمار در رژيم منحط و وابسته دوران ستمشاهى پهلوى در اين كشور به شمار مىرود كه پهلوى اول به دستور اربابان فاسدش به قيمت زيرپا گذاشتن همه مقدسات كشف حجاب را اجرا كرد و پهلوى دوم با وابستگى فكرى و تهاجم فرهنگى آن را گسترش داد.
در آن دوران آشفتگى فرهنگى به گونهاى بود كه عدهاى از زنان منزوى شدند واگر تلاش و فعاليتى داشتند خيلى محدود بود. زنان بيدارانديش و متعهد با برگزارى جلسات قرآن و احكام و تفسير و مراسم دينى به منظور رشد فكرى و تقويت پايههاى اعتقادى خانمها و براى تاثيرگذارى آن در جامعه تلاش مىكردند، يك عده هم زنان سنتى بودند كه عمدتا كارى به اين قضايا نداشتند. يك عده از زنان نيز تحت تاثير رژيم وابسته ستمشاهى قرار داشتند كه غربزده محسوب مىشدند.(2)
ادامه دارد
پىنوشتها:
-1 مقام معظم رهبري: تربيت غلط غربى موجب شد كه در دوران طاغوت زنان به آرايش و تجملات، تبرج و خودنمايى تمايل پيدا كنند. اين تفكر از نشانههاى مردمسالارى در جامعه است و در واقع اين آزادى مرد است نه آزادى زن براى التذاذ بصرى مردان است كه زن را به كشف حجاب در مقابل مرد تشويق مىكنند.
-2 امام خميني(ره:) قضيه كشف حجاب يك مطلبى نبود كه اينها مىخواستند زنها را مثلا ده ميليون زن را بياورند در جامعه وارد كنند اينها يك دستوراتى بود كه اينها مىگفتند از خارج و براى اسارت اجرا مىكردند. صحيفه نور، جلد 13، ص 69
آيتالله جوادى آملي: اسلام زن را در سايه حجاب و ساير فضايل به صحنه مىآورد تا معلم عاطفه لطف، صفا و مانند آن شود و وقتى زن با سرمايه غربزده به جامعه آمد ديگر معلم عاطفه نيست، فرمان شهوت مىدهد.
زن در آيينه جلال و جمال
جمعه 10 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]