تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815337904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موافقت 111 كشور با ممنوعيت بمب‌ خوشه‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: موافقت 111 كشور با ممنوعيت بمب‌ خوشه‌اي
مقام‌هاي آمريكايي در توجيه عدم حضورشان در دوبلين گفته‌اند كه مذاكرات در مسيري درست انجام نشده است و مسايل بسيار مهم در خصوص تسليحات كشورها لاينحل مانده است.
بيشتر از 100كشور جهان در نشست خود در دوبلين بر سر ممنوعيت استفاده از بمب‌هاي خوشه‌يي به توافق رسيدند.

به گزارش ايسنا به نوشته‌ روزنامه‌ نيويورك تايمز، گوردون براون، نخست وزير انگليس كه تغيير موضع ناگهاني‌اش منجر به توافق نهايي در ميان 111 كشور حاضر در نشست دوبلين شد، اين توافقنامه را گامي بزرگ در جهت تبديل جهان به مكاني امن‌تر خواند.

علاوه بر آمريكا، روسيه، چين، رژيم اسرائيل، هند و پاكستان كه همه آنها توليد كنندگان و يا استفاده كنندگان اصلي از اين سلاح‌ها هستند توافقنامه را امضا نكردند و در اين مذاكرات شركت نداشتند.

اين سلاح‌ها متشكل از بمب‌هاي كوچكي است كه درون يك بمب بزرگتر جاسازي شده و پس از پرتاب بر روي يك منطقه، بمب‌ها از يكديگر جدا شده و در مساحتي بسيار وسيع پخش مي‌شوند. اغلب برخي از اين بمب‌ها منفجر نمي‌شوند كه خطري جدي براي غيرنظاميان به خصوص كودكان مي‌باشند.

مقام‌هاي آمريكايي در توجيه عدم حضورشان در دوبلين گفته‌اند كه مذاكرات در مسيري درست انجام نشده است و مسايل بسيار مهم در خصوص تسليحات كشورها لاينحل مانده است.

باب مهال، سخنگوي پنتاگون گفت: آمريكا اگر چه با نگراني‌هاي انساني بين‌المللي موافق است اما بمب‌هاي خوشه‌يي جزو مهمات يك ارتش هستند و حذف آنها از زرادخانه‌هاي آمريكا جان سربازان و شركاي ائتلافي ما را به خطر مي‌اندازد.

ارتش آمريكا اعلام كرده است كه اين سلاح‌ها را به عنوان ابزاري دفاعي عليه تسليحات پيشرفته در زرادخانه‌اش حفظ مي‌كند. استراتژي كه بسيار به رويكرد اين كشور در جنگ سرد شبيه است.

آمريكا مدعي است كه از اين بمب‌ها تا سال 2003 يعني زمان حمله به عراق استفاده نكرده است.

مقام‌هاي آمريكايي مدعي هستند تكنولوژي‌هاي پيشرفته اين تضمين را خواهند داد كه بمب‌هاي خوشه‌يي آينده يا منفجر مي‌شوند و يا درغير اين صورت خود به خود غيرفعال مي‌شوند، بنابراين بعدا براي غير نظاميان هيچ خطري نخواهند داشت.

نشست دوبلين بخشي از روندي است كه از فوريه 2007 در اسلو آغاز شده است. كشورهاي حاضر در مه 2007 در پرو در ماه دسامبر در وين و در ژانويه در نيوزلند ديدار كردند.

بر اساس كنوانسيون بمب‌هاي خوشه‌يي كه در دوبلين به تصويب رسيد، امضا كنندگان توليد و استفاده از بمب‌هاي خوشه‌يي را منع كرده و قرار شد تمامي زرادخانه‌هاي اين سلاح‌ها ظرف 8 سال نابود شود.

به رغم درخواست‌هاي واشنگتن، انگليس و ديگر متحدان آمريكا و اعضاي ناتو اين طرح را تصويب كردند.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن