تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815476039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ولايتي در مالزي تشريح كرد پيامدهاي ‌فروپاشي‌ شوروي‌بر نظام‌بين‌‌الملل


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ولايتي در مالزي تشريح كرد پيامدهاي ‌فروپاشي‌ شوروي‌بر نظام‌بين‌‌الملل
جام جم آنلاين: علي اكبر ولايتي، مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين الملل روز پنجشنبه در همايش" صلح و امنيت در خاورميانه از ديدگاه ايران" به ايراد سخنراني پرداخت .


به گزارش ايرنا، دكتر ولايتي در اين همايش كه توسط مركز تحقيقات بين المللي و استراتژيك مالزي برگزار شده، گفت : به دنبال فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در دهه 90 ميلادي ، تغييرات زيادي در نظام بين الملل روي داد كه تبديل نظام دوقطبي به يك نظام چندقطبي بين المللي از مهمترين آنها بود.

وي افزود: بر اساس اين نظام ، كشورهاي مختلف هر يك مطابق منافع ملي و علائق خود، رويكردهاي متفاوتي به سوي توسعه برگزيدند.

ولايتي اضافه كرد: ايالات متحده امريكا به عنوان تنها ابر قدرت باقيمانده پس از فروپاشي شوروي حداكثر تلاش خود را براي توسعه نفوذ و گسترش سلطه در جهان به ويژه در منطقه خاورميانه به كار گرفت و در اين ميان حادثه 11سپتامبر دست آويز خوبي براي اين كشور شد.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل ، حمله ايالات متحده آمريكا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروريسم القاعده و طالبان ، حمله به عراق به بهانه مبارزه با توسعه جنگ افزارهاي هسته اي و حمايت صدام حسين از القاعده را نيز در راستاي تلاش اين كشور براي توسعه سلطه خود در منطقه ارزيابي كرد.

اين مقام مسوول افزود: هدف اصلي آمريكا از حمله به عراق مقابله با نفوذ روسيه در منطقه و نيز مقابله با نفوذ چين و ايران در منطقه آسياي ميانه بود و توسعه روزافزون حضور ايالات متحده آمريكا در اين منطقه به ويژه از نظر نظامي خود مويد اين ادعاست .

وزير اسبق امور خارجه ايران ، هدف ديگر آمريكا از حمله به عراق را سيطره بر منابع نفت و گاز اين منطقه دانست و تاكيد كرد: آمريكا به خوبي دريافته است با توجه به نياز روزافزون كشورهاي قدرتمند و بزرگ جهان از جمله چين ، ژاپن و اتحاديه اروپا به نفت و گاز، سلطه بر منابع نفتي و گازي خاورميانه مي تواند به تداوم سلطه آن بر جهان كمك كند.

وي با اشاره به ادعاي مقامات آمريكايي افزود: آنها هدف خود از لشكركشي به خاورميانه را برقراري امنيت در منطقه و توسعه دموكراسي در كشورهاي خاورميانه اعلام مي كنند، اما سوال اينجاست كه آنها در كداميك از كشورهاي عراق و افغانستان توانستند امنيت و ثبات ايجاد كنند؟

ولايتي اظهار داشت : در حالي كه جهان شاهد افزايش خشنونت در اين كشورها، گسترش شبكه القاعده و توسعه نفوذ طالبان در جنوب افغانستان است ، امنيت كجاست ؟ آيا اين بي ثباتي و ناامني نيست كه آنها همواره در فلسطين و لبنان با هدف تامين امنيت رژيم اسرائيل خشونت ايجاد مي كنند؟

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل گفت : ايران پس از فروپاشي شوروي سابق همواره تلاش كرده است براي برقراري صلح و امنيت در منطقه ، بين گروهها و كشورهاي منطقه ميانجيگري كند و دراين راستا بيشترين تلاش را براي ايجاد صلح در تاجيكستان و افغانستان در دهه 90 ميلادي و نيز ميانجيگري بين دو كشور آذربايجان و ارمنستان در مورد بحران قره باغ انجام داده است .

وي ، در خصوص موضع كشورمان در قبال حوادث افغانستان با اشاره به اين كه تروريسم در منطقه ريشه كن نشده و ناامني روز به روز در افغانستان افزايش مي يابد تاكيد كرد: ايران هم با طالبان مخالف بود كه افكار و عقايدش بر خلاف اسلام است و هم با حمله آمريكا و اشغال اين كشور از سوي ايالات متحده ، چرا كه از همان ابتدا از نيات توسعه طلبانه واشنگتن آگاه بود.

ولايتي در مورد عراق نيز گفت : دولت ايران تلاش فراواني براي ميانجيگري بين دولت منتخب "نوري المالكي" و گروههاي مختلف اين كشور انجام داده است و همچنان نيز به اين تلاش ها ادامه مي دهد.

وزير امور خارجه اسبق كشورمان سپس با اشاره به بحران لبنان و حمايت ايران از توافق گروههاي لبناني در اجلاس دوحه گفت : تهران همواره از يك راه حل ميانه در اين كشور حمايت كرده و گروه هاي مختلف لبنان را به تشكيل دولت وحدت ملي تشويق كرده است .

ولايتي ، هدف اساسي و ملي ايران در منطقه خاورميانه را همگرايي كشورهاي منطقه در حوزه هاي سياسي ، مسائل امنيتي و اقتصادي دانست .

وي تاكيد كرد: آمريكا همواره تلاش مي كند موقعيت ايران را در منطقه تضعيف كند و جايگاه اسراييل و موقعيت اين كشور در خاورميانه را بهبود بخشد، اما اين مساله با مخالفت كشورهاي اسلامي مواجه شده و به شكست انجاميده است .

اين مقام اضافه كرد: از ديدگاه ايران برقراري امنيت در منطقه از طريق همكاري كشورهاي منطقه امكان پذير است و حضور نيروهاي خارجي كه علايقشان همسو با كشورهاي منطقه نيست تنها باعث توسعه ناامني مي شود.

دكتر ولايتي به دعوت دولت مالزي براي رونمايي از كتاب خودبا عنوان "دايره المعارف اسلام و ايران " در كوالالامپور بسر مي برد.

رونمايي از اين كتاب قرار است فردا (جمعه ) با حضور "عبدالله احمد بداوي" ، نخست وزير مالزي در سالن همايش هاي كوالالامپور انجام گيرد.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن