محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826895243
ماه مبارک رمضان در استان کرمانشاه
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: hosseinmahtab1st September 2009, 07:02 PMکرمانشاه - استان کرمانشاه در ماه مبارک رمضان چون ديگر استانهاي کشور حال و هواي ديگري دارد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) ماه ميهماني خدا در اين استان با پيچيدن نواي دلنشين ربنا در فضاي کوچه ها و خيابانها، سفره هاي مزين به خرما، حليم ، شيربرنج ، زولبيا و باميه دست هاي رو به آسمان و دعاهاي زير لب همراه است. در کرمانشاه ماه رمضان با آداب و آيين زيبا و معنوي از گذشته هاي دور تاکنون از جايگاه ويژه اي در نزد مردم برخوردار بوده است. در اين ماه شور و هيجان خاصي شهر را فرا مي گيرد و مردم که گويا ماه ها در انتظار رسيدن مهمان عزيزي بوده با شادي و شعف به استقبال اين ماه پر برکت مي روند. مردم کرمانشاه در گذشته با رفتن به ارتفاعات و رويت هلال ماه ، رمضان را آغاز مي کردند. اگر چه امروزه با گسترش فن آوري بخش هايي از اين فرهنگ دستخوش تغيير و تحول شده اما آداب و رسوم زيباي ماه رمضان همچنان جايگاه خود را نزد مردم حفظ کرده است. به پيشواز ماه مبارک رمضان رفتن در روزهاي آخر ماه شعبان از جمله اين رسوم است که همواره ميان مردم رعايت مي شده و امروز نيز همچنان پابرجاست. رفت و روب و پاکيزه کردن مساجد به صورت دسته جمعي و داوطلبانه از سوي مردم هر محله قبل از شروع ماه رمضان، آشتي دادن کساني که به هر دليل دچار کينه و خصومت هستند به حرمت ماه رمضان، روزه کله گنجشکي يعني شرکت دادن کودکان قبل از رسيدن به سن تکليف به منظور آشنايي و آمادگي براي روزه داري از ديگر رسوم اين ماه در کرمانشاه است. در گذشته در شهر کرمانشاه به دليل کمي جمعيت و متمرکز بودن جمعيت شليک گلوله توپ لحظه آغاز اذان صبح و مغرب را نويد مي داد و به لحاظ ارتباط بسيار صميمانه و نزديک همسايگان، صدا زدن يکديگر از روي ديوارها و بام خانه و اعلام اين اوقات به يکديگر امري مرسوم بود. امروزه که اين شيوه هاي اجتماعي منسوخ گشته ساعتهاي زنگ دار و راديو و تلويزيون نيز جانشين توپ و نقاره شده و مردم گاها از طريق تلفن يکديگر را از آغاز لحظات ملکوتي سحر آگاه مي کنند. در ماه رمضان بازار غذاهاي سنتي و محلي از جمله حليم ، آش عباسعلي ، شير برنج ، کوفته، شله زرد و کله گنجشکي که در گذشته با روغن کرمانشاهي طبخ مي شد بسيار گرم تر از هر وقت سال مي شود. همچنين انواع شيرينيها مثل نان روغني، زولبيا و باميه و شيره انگور، حلوا و خرما زينت بخش سفره هاي سحري و افطاري شده و دادن افطاري به روزه داران از طرف افراد خير و با بضاعت از رسوم بسيار زيباي اين ماه در کرمانشاه مي باشد. در اين ماه سراسر فيض و رحمت شبهاي قدر جايگاه خاص خود را دارند و حضور مردم در مساجد و پرداختن به نماز، دعا و مناجات، قرآن بر سرگرفتن ، توبه و استغفار از اعمال اين شبها مي باشد و گاه افرادي که توانايي گرفتن روزه کامل را به هر دليل ندارند همين شبهاي قدر را روزه مي گيرند. راه اندازي دسته هاي زنجيرزني و سينه زني در مساجد همزمان با شب شهادت حضرت امام علي (ع ) نيز در کرمانشاه مرسوم است. يکي ديگر از آداب بسيار پسنديده اين ماه دادن فطريه به مستمندان در روز عيد فطر و کامل کردن اجر و ثواب يک ماه روزه داري باانجام اين عمل خير و خداپسندانه است. برگزاري عيد فطر و دادن فطريه نيز در کرمانشاه با آداب خاصي در گذشته همراه بود. در گذشته به دليل کمي جمعيت، اکثر همسايگان از حال و روز يکديگر آگاه بودند و خانواده هاي بي بضاعت کوچه و محله خود را مي شناختند. در آن زمان رسم بود که شب قبل از عيد مردم فطريه را در صورتي که نقدي بود زير بالشت خود گذاشته و فردا به خانواده مستمندي که اهل نماز و روزه و به قول معروف آبرومند بود هديه مي دادند. اگر چه اين شيوه نيز امروز مرسوم نبوده ولي نماز عيدفطر همچنان با شکوه برگزار مي شود و پس از اقامه نماز مردم فطريه ها را در داخل صندوقهاي صدقه کميته امداد و بهزيستي مي ريزند تا از اين طريق در اختيار مستمندان قرار گيرد. بيش از 20 درصد از جمعيت استان کرمانشاه را برادران اهل سنت تشکيل مي دهد جا دارد در پايان گزارش به آيينهايي خاصي که در مناطق سني نشين استان برگزار مي شود نيز اشاره اي داشته باشيم. در شبهاي رمضان که پاي در مساجد اهل سنت مي گذاري بانگ "يا حنان يا منان ياذالکرم و الاحسان " و يا نواي " مولا يا سليم و سلم دايما ابدا " در منقبت خوبيهاي اين ماه و اذکار در تقرب به حضرت خداوند و فرستاده امينش دلت را صيقل و جانت را نوازش مي دهد. شايد به جرات بتوان گفت در ميان اهل سنت جاذبه هاي ماه رمضان به قدري فراگير است که همه خود را براي اداي اين فريضه الهي آماده مي کنند و حتي آنهايي که به هر دليل نمي توانند و يا نمي خواهند در اين ماه روزه بگيرند حرمت سايرين را نگه داشته و از اين بابت کمتر نيازي به نيروي بازدارنده پليس براي کنترل روزه خواري است. بسياري از مومنين اهل سنت در ماه شعبان و قبل از آمدن رمضان با روزه داري، خود را براي استقبال از اين ماه آماده مي کنند و بر ثواب بسيار اين نوع روزه داري در نزد خداوند تاکيد مي ورزند. در شبهاي ماه رمضان پس از نماز عشاء نماز "تراويح " را ادا مي کنند که خود کلمه تراويح جمع "ترويح " و به معني جلسه نشستن بين نمازهاي دو رکعتي و گفتن ذکرهاي ويژه ماه مبارک رمضان مي باشد. اهل سنت پس از اداي نماز عشاء دو رکعت نماز سنت پيامبر را به جاي ميآورند سپس شروع به اداي نماز تراويح مي کنند. نماز تراويح که سنت مقدس پيامبر است داراي 20 رکعت است و به صورت دو رکعت دو رکعت پشت سر امام جماعت ادا مي شود و بين هر سلام در نمازهاي دو رکعتي ذکرهايي مانند "يا حنان يا منان يا ذالکرم و الاحسان " ، "مرحبا مرحبا يا شهر رمضان مرحبا يا شهر خير و البرکت و الاحسان مرحبا" و يا قصيده "برديه " قرايت مي شود سپس بر مي خيزند و دو رکعت ديگر را ادامه مي دهند. در نمازهاي تراويح سه رکعت آخر اين نماز تحت عنوان نماز "وتر" اقامه مي شود و در خاتمه نماز ماموستايان آييني سوره هاي قرآن کريم را تفسير و مردم را به معروفات و پرهيز از منکرات دعوت مي نمايند. شبهاي قدر نيز در بين اهل سنت داراي ارزشي والا است و آنها در شبهاي 21 ، 23 ، 25 ، 27 و 29 تا صبح خواب از ديدگانشان دريغ مي دارند و چشمانشان را به جاي خواب آب حيات تقرب الي الله مي دهند و به قرايت قرآن، نماز مولودي خاني و ادعيه و اذکار خاص ماه مبارک و شبهاي قدر مي پردازند. در زمينه اجتماعي نيز در اين ماه عقيده بر اين است که مومن نبايد سفره اش را براي افطار و يا سحري بيش از حد رنگين نمايد و بايد همواره به ياد همسايه تنگدستش باشد و به سان حضرت علي (ع) نان و خرمايش را با آنان قسمت نمايد و بر همين اساس است که در اين ماه نذر "مولود پيغمبر"بسيار زياد مي شود و هر کس به فراخور وسعش ، خوراکي را براي بازکردن روزه روزه داران به مساجد مي برند که عمده آنها کلوچه هايي به نام "ناوساجي " ، کيک ، خرما ، زولبيا و.. مي باشند. يکي از باورهايي که اهل سنت دارند اين است که اگر روزه را با آب ، خرما و يا شربت باز کنند همانا سنت رسول الله (ص ) را به جا آورده اند. سحرگاهان که مردم براي صرف سحري بر مي خيزند نيز داراي شور و حال خاصي است و اگر در ماه رمضان شبي را در يکي از شهرهاي اهل سنت به صبح رساني در مي يابي که از بلندگوي هر مسجدي نداي "مرحبا مرحبا يا شهر رمضان " و "صلاه " به گوش مي رسد و چنان شور و همهمه اي در شهر مي افتد که گويي روز است و همسايه ها به در منازل ديگران مي روند تا مبادا خواب بمانند. اين رسم در روستاهاي اهل سنت بسيار جذبه بيشتري دارد مثلا در يکي از روستاهاي سهرستان روانسر به نام "کره قلعه کهنه " فردي به نام "خليفه عبدالله شهبازي " وجود دارد که هر سحرگاهان خواندن اذکار و ادعيه خود را با نواختن طبل همراه مي سازد و خود وي بر اين باور است که اين روش به دليل سنتي بودن آن ضمن اينکه نمادي از گذشتگان آبا و اجدادي است داراي تاثير معنوي بيشتري بر روزه داران خواهد بود. در روستاهاي اهل سنت اهالي روستا سحري شان را با همسايه ها قسمت مي کنند و از بيدار کردن همديگر گرفته تا بردن غذا به درب منازل همسايه خود نمادي ازاين اشتراک معنوي را مي توان يافت ضمن اينکه فردي مسوول مي شود که باچوبدستي خود در تاريکي شب بر در منزل همسايگان کوبه نمايد تا آنان رااز خواب بيدار و براي سحري آماده نمايد. در سحري هم مي گويند سنت پيامبر اين است تا قبل از گفتن اذان دست از خوردن و آشاميدن برداشت و سپس فريضه نماز صبح را به جا آورد. روزه داران اهل سنت وقتي وارد روز شانزدهم ماه رمضان مي شوند در نمازهاي تراويح خود به جاي مرحباکه خاص 15 روز اول است از عبارت " الوداع الوداع يا شهر رمضان الوداع " استفاده مي شود و بدين ترتيب کم کم خود را براي وداع با اين ماه آماده مي کنند. هر مسلماني خود را بر آن مي دارد تا يک يا چند بار قرآن را ختم نمايد و وقتها براي متوفايان خود نيز اين کار را مي کنند ضمن اينکه تسبيحات هر روز نيز مشخص است. با نزديک شدن به روزهاي انتهايي ماه رمضان در ميان مردم سني شور و حال خاصي ديده مي شود و خود را براي عيد بزرگ مسلمين يعني عيد سعيد فطر آماده مي کنند در روز عيد همگان خود را به پوشيدن بهترين لباسها و پخت بهترين خوراکي ها ملزم مي دانند و به راستي چه شور و حالي دارد آنگاه که پس از سلام نماز عيد همه حاضران در مساجد ديگري را به آغوش مي کشند و از آنان حلاليت مي طلبند. پس از اينکه از مسجد بيرون آمدند اولين کاري که مي کنند به درب منزلي مي روند که ظرف يکسال اخير عزيزي از دست داده باشد و با قرايت فاتحه و دعا براي آمرزش فرد متوفا تسکيني بر آلام داغداران مي نهند سپس خانه به خانه مي گردند و از اهالي هر خانه حلاليت مي طلبند و با تقسيم شدن به گروههاي کوچکتر به داخل منازل براي تناول طعام پخت شده در اين روز مي روند و خوردن غذاي عيد فطر را تبرک مي دانند. اين رسم تا سه روز ادامه داد و بسياري از روستاييان به روستاهاي همجوار براي تبريک عيد و کسب حلاليت و دور ريختن کينه و کدورتها مي روند و در اين سه روز بسياري بدهي خود را مي بخشند و يا اعانه براي کمک به خانواده هاي کم بضاعت و يا آزادي زندانيان جمع آور� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 559]
صفحات پیشنهادی
-
گوناگون
پربازدیدترینها