تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821231504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در همايش تبيين راهكارهاي مناسب براي تداوم توليد برنج در مازندران مطرح شدبا تغيير كاربري اراضي شاليزاري برخورد مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در همايش تبيين راهكارهاي مناسب براي تداوم توليد برنج در مازندران مطرح شدبا تغيير كاربري اراضي شاليزاري برخورد مي‌شود
ساري – خبرنگار دنياي اقتصاد: باتوجه به شرايط نامناسب بارندگي و كم‌آبي «همايش تبيين و توجيه راهكارهاي مناسب براي تداوم كشت و توليد برنج» با حضور استاندار مازندران، رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران و مديرعامل آب منطقه‌اي اين استان برگزار شد.


شفقت، استاندار مازندران در اين همايش با اشاره به سرماي شديد و خسارت سنگين سال گذشته به باغ‌هاي استان مازندران، خواستار توجه جدي و اتخاذ راهكارها و تصميمات اجرايي و عملياتي براي جلوگيري از خسارت خشكسالي به كشت و توليد برنج در استان شد. وي با اشاره به شرايط موجود، افزايش كشت برنج را جايز ندانست و گفت: كشاورزان مي‌توانند در وضعيت كنوني به جاي كشت برنج به كشت محصولاتي نظير علوفه و ... اقدام كنند. شفقت با اشاره به اينكه ما با همه توان آماده‌ايم تا تمامي امكانات را در سراسر استان بسيج كرده تا شرايط به حداقل رساندن خسارت را فراهم كنيم، افزود: ما بايستي با مديريت صحيح وضعيت جاري روستاها را تحت‌كنترل داشته تا از تعرض مردم به حقوق همديگر جلوگيري كنيم.
تورنگ، رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران نيز در اين نشست با اشاره به نقش مهم استان مازندران در توليد برنج كشور، مشكل كمبود آب را يكي از چالش‌هاي كنوني استان دانست و مديريت صحيح و هماهنگي مناسب با كشاورزان را يكي از راهكارهاي مهم در برون‌رفت از اين بحران اعلام كرد.
وي با اشاره به اينكه در شرايط معمولي بعد از سه تا چهار هفته مي‌توانيم مزارع را با آبياري تناوبي آبياري كنيم و نيازي به غرقاب كردن زمين نيست، گفت: بايستي همه تلاش خود را انجام دهيم تا با كاهش توليد مواجه نشويم.
تورنگ در ادامه تامين امكانات و نهادهاي كشاورزي، تغذيه درست و رساندن نيازهاي غذايي به گياه، تداوم توليد برنج از طريق پرورش و كشت رتون در مناطق مستعد و ... را از جمله راهكارهاي ديگر تداوم كشت و توليد برنج در شرايط كنوني عنوان كرد. وي با تاكيد بر برخورد جدي با تغيير كاربري اراضي افزود: متاسفانه با توجه به شرايط به‌وجود آمده شاهد تشديد اين موضوع هستيم كه بايستي با همكاري مسوولان دست‌اندركار جلوي اين معضل گرفته شود.
وي خواستار حضور فعالانه كارشناسان در مزارع و در كنار كشاورزان به منظور نوبت‌بندي آب، تغذيه مناسب و استفاده از كودهاي آلي و بيولوژيك، شناسايي هر گونه امكان تامين آب و تلاش براي توسعه پوشش بيمه و بيمه تضمين توليد شد.در ادامه، واحد مديرعامل آب منطقه‌اي مازندران نيز با اشاره به اينكه 189هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان به كشت آبي اختصاص دارد، متوسط بارندگي در استان را 750ميلي‌متر و در كشور 250ميلي‌متر دانست. وي ميزان آب سطحي استان را 5ميليارد مترمكعب بيان كرد كه تنها 46درصد از آب قابل‌استفاده است. وي افزود: 2ميليارد مترمكعب نيز پتانسيل آب زيرزميني استان بوده كه 69درصد از آن استفاده مي‌شود. واحد با بيان اينكه 11درصد از منابع آب سطحي استان در پشت سدها و 89درصد از طريق آب‌بندان‌ها و طرح‌هاي زودبازده و ساير سازه‌ها مديريت مي‌شود، گفت: در هفت ماه سال زراعي جاري 51درصد كاهش ميزان بارندگي در كشور داشتيم كه اين ميزان در استان بيش از 57درصد بوده است. وي با اشاره به پيش‌بيني كمبود 600ميليون مترمكعب آب براي مصارف كشاورزي استان و به زيركشت نرفتن 42هزار هكتار از اراضي زراعي استان در سال زراعي جاري، نوبت‌بندي آب، استفاده بهينه و مطلوب از پتانسيل زيرزميني، حفر چاه‌هاي عمومي، استفاده بهينه از آب‌بندان‌ها، مديريت آب در مزرعه و مديريت توامان منابع آب و خاك را از راهكارهاي مهم براي مديريت آب در خشكسالي عنوان كرد و گفت: اكنون از 15درصد آب سدها و بيش از 40درصد آب‌بندان‌ها استفاده شده است.بهشتي، مدير شعب بانك كشاورزي استان مازندران طي سخناني با اشاره به وضعيت آب‌و‌هوايي موجود و خشكسالي، خواستار بيمه محصولات از سوي كشاورزان شد.
وي با بيان اينكه در سال گذشته تنها 50هزار هكتار از اراضي شاليزاري بيمه شدند كه اين ميزان در سال جاري با 18درصد افزايش به 60هزار هكتار رسيده است، گفت: انتظار داريم اين ميزان افزايش يابد. وي با تاكيد‌بر بيمه تضمين توليد (بيمه تمام‌خطر)، اطلاع‌رساني مناسب براي امر بيمه محصولات كشاورزي را با توجه به شرايط جوي و احتمال بروز خشكسالي ضروري دانست.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن