واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كنوانسيون زنان و فقه شيعه
اكنون يكى از مسايل مهم و مورد توجه جامعه بين الملل، حفظ و رعايت حقوق زنان و مراعات تساوى حقوق زن و مرد و عدم تبعيض براساس جنسيت است.زنان در جوامع بشرى همواره از شأن و حقوق خود دور مانده و حتى منزلت انسانى آن ها مورد تاييد قرار گرفته است.جايگاه و شخصيت زن در فرهنگ هر جامعه نشان از ميزان اهميت و منزلت زنان در آن جامعه است. مكاتب دينى و سياسى در مورد حقوق زن نظريات مختلفى را عرضه نموده اند. در اين ميان، مكتب انسان ساز و جامع نگر اسلام، كه قوانين آن از سر چشمه زلال وحى نشات گرفته، با نگرش فراگير و با در نظر گرفتن همه ويژگى هاى زنان، منزلت و كرامت والايى را براى آن قائل شده است.سازمان ملل متحد براى حمايت از حقوق زنان، البته در قالب استانداردهاى موجود در غرب، معاهداتى را در دستور كار خود قرار داده كه از جمله آن ها دو كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان است. اين معاهده حاصل سى سال كار و تلاش كميسيون مقام زن است كه مجمع عمومى سازمان ملل در سال ۱۹۷۹م. اعلام كرده است.معاهده مذكور ادعا دارد كه با تبعيض عليه زنان مبارزه مى كند و خواهان رفع تبعيض در برخوردارى از حقوق به لحاظ جنسيت است.اين عهدنامه در مقام برقرارى تساوى كامل بين زن و مرد و هدف آن ارتقا بخشيدن مقام زن و هم سان قرار دادن او با مرد در زمينه هايى است كه مظلومانه عقب نگه داشته شده؛ از اين رو اعطاى امتيازهاى خاص در برخى از زمينه ها به زنان منافاتى با مواد اين عهدنامه ندارد.كنوانسيون در ماده شانزدهم به مباحث مربوط به ازدواج و حقوق خانواده مى پردازد و در راستاى ايجاد مساوات كامل در حقوق خانوادگى، حقوق يك سان را براى زن و مرد در انعقاد ازدواج، در دوران زندگى مشترك، درخصوص مسووليت هاى مربوط به فرزندان و در انحلال نكاح مقرر مى دارد و اين موضوع در بيشتر موارد با ديدگاه هاى فقه اسلامى در تعارض است.از آن جا كه معاهده مزبور بر اساس آموزه ها و مبانى فرهنگ غرب تدوين گرديده، فردگرايى از آغاز تا پايان زندگى خانوادگى را درمى نوردد و پيوند اعضاى خانواده صرفا براساس منافع شخصى است؛ به طورى كه اعضا هر زمان كه منافع شخصى شان ايجاب كند خانواده را ترك مى كنند. در چنين خانواده هايى، اعضاى خانواده در برابر هم احساس مسووليت نمى كنند و روابط والدين و فرزندان استحكام لازم را ندارد.در فرهنگ اسلامى، خانواده نهادى مقدس و مورد نظر خداوند است. مودت و رحمت عطيه اى است كه از ناحيه خداوند به دو ركن خانواده اعطا شده است.نقش بنيادين خانواده در بروز استعدادها، امنيت اجتماعى و ارتقاى اخلاقى موجب شده تا مقرراتى براى استحكام اين نهاد وضع شود و سرپرستى واحد براى آن منظور گردد. بسيارى از حقوقى كه در چارچوب خانواده براى يكى از طرفين قرارداده شده ، در حقيقت از حقوق نهاد خانواده است نه از حقوق فردى زوجين.براى مثال لزوم نفقه همسر بر مرد، سرپرستى مرد در خانواده و مواردى مانند اين از پى آمدهاى احتمالى به نهاد مقدس خانواده و درجهت استحكام آن است و نبايد آن را دليل بر تضعيف يكى از دو جنس در مقابل ديگرى دانست.فردگرايى جارى در كنوانسيون در درازمدت به تزلزل اركان خانواده و دور ساختن زنان از آفرينش تمام عرصه هاى زيبايى كه غالبا با سرانگشت آنان امكان پذير است، خواهد انجاميد.كتاب «ماده شانزدهم كنوانسيون زنان از نگاه فقه شيعه» نوشته مريم محمدى، توسط دفتر تبليغات اسلامى (شعبه خراسان رضوى) منتشر شد.
چهارشنبه 8 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]