تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821164861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمردرد و كمبود ويتامين


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كمردرد و كمبود ويتامين


تحقيقات- دردهاي مزمن و طولاني، ولو خيلي هم شديد نباشند، گاه آزاردهنده‌تر از دردهاي شديد و گذرا هستند.

ناشناخته بودن علت اصلي اين دردها هم خود مزيد بر علت است و آزار آنها را بيشتر مي‌كند.

به تازگي مطالعه‌اي انجام شده كه رابطه كمبود ويتامين D را با برخي انواع اين دردها، مشخص كرده كه منشا عضلاني اسكلتي، دارند.

اين مطالعه جديد نشان داده كه حداقل در زنان مسن، كمردرد مي‌تواند ناشي از كمبود اين ويتامين باشد.خبرگزاري رويترز اين مطالعه محققان دانشگاه دل‌آور را چنين گزارش كرده است كه آنها سطح خوني ويتامين D را در گروهي از مردان و زنان با حداقل سن ۶ سال اندازه‌گيري كردند.

اينها افرادي بودند كه هر كدام حداقل در يك نقطه از بدن‌شان، دردي با شدت متوسط و بيشتر حس مي‌كردند. در ۵۸ درصد زنان مورد مطالعه و در ۲۷ درصد مردان مورد مطالعه، كمبود ويتامين مشاهده شد.

وقتي نتايج به لحاظ آماري تحليل شدند، در گروه مردان رابطه معني‌داري بين كمبود ويتامين و درد مزمن يافت نشد، اما مشخص شد كمبود ويتامين باعث ۲ برابر شدن احتمال بروز درد در زنان مي‌شود.

محققان مي‌گويند نرمي استخوان ناشي از كمبود ويتامين، احتمالا باعث انعطاف‌پذيري و كشش نامناسب ستون فقرات و در نهايت درد آن مي‌شود.

پيش از اين نيز البته در مطالعات گوناگون، از رابطه انواع دردهاي عضلاني و اسكلتي با كمبود ويتامين D سرنخ‌هايي به دست آمده بود، اما هنوز نتايج قطعي و قابل‌استنادي در اين باره به دست نيامده است.

اما اين دردها، تنها مواردي از تاثير كمبود ويتامين D در بروز بيماري‌ها نيستند. كمبود اين ويتامين، علاوه بر اخلال در ساختار استخوان‌ها، نشان‌دهنده مشكل جدي‌تري در بدن هم مي‌تواند باشد.

چنان‌كه از جمع‌بندي برخي مطالعات مي‌توان نتيجه گرفت كه احتمالا بتوان كمبود ويتامين D را به نوعي شاخص براي وضعيت التهابي بدن تفسير كرد. اين وضعيت، در واقع پاسخ نابجاي سيستم ايمني بدن است كه مي‌تواند منشا بروز طيف وسيعي از بيماري‌ها باشد.

سرطان‌ها، گروهي از اين بيماري‌ها هستند كه به ويژه در مورد رابطه سرطان سينه و كمبود ويتامين D مطالعاتي انجام شده و نتايج اوليه‌اي هم به دست آمده است.

بيماري ديگري كه رابطه كلي آن با كمبود اين ويتامين تا حدي روشن شده، بيماري مولتيپل اسكلروزيس است كه البته هنوز به نتيجه قطعي نرسيده است.

تاريخ درج: 8 خرداد 1387 ساعت 20:38 تاريخ تاييد: 8 خرداد 1387 ساعت 22:12 تاريخ به روز رساني: 8 خرداد 1387 ساعت 22:10
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن