تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815451237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخاباتي براي «وزن‌كشي»


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: انتخاباتي براي «وزن‌كشي»


قانونگذاري- گروه سياسي:
راي‌گيري براي مشخص‌ شدن كانديداهاي هيات رئيسه مجلس هشتم در جلسه درون‌گروهي فراكسيون اصولگرايان در حالي در روز گذشته برگزار شد كه طيف موسوم به تحول‌خواه كه از چهره‌ها و حاميان جمعيت ايثارگران تشكيل شده نتوانست كانديداهاي خود را راهي هيات رئيسه كند.

آنها دو روز قبل از آن نيز در نشست حساس و سرنوشت‌ساز انتخاب نامزد رياست مجلس هشتم، رقابت را به رقباي اصولگراي خود واگذار كردند تا علي لاريجاني با راي قاطع 161 راي بر كانديداي ايثارگران يعني غلامعلي حدادعادل پيروز شود؛امري كه حدادعادل اينگونه به تلخي از آن ياد مي‌كند: «در جمع اصولگرايان تلاش شد تا نزاعي بر سر قدرت ايجاد نشود. البته رقابت وجود داشت و آقاي لاريجاني هم خودشان را مناسب براي رياست مجلس مي‌دانستند و بنده هم احساس وظيفه كردم كه خودم را از صحنه كنار نكشم. جلسه روز گذشته با 220 نفر شروع شد و بعد از سخنان بنده و آقاي لاريجاني راي‌گيري صورت گرفت و با توجه به اينكه قرار گذاشته بوديم كه هر كس راي بيشتر آورد ديگري خودش را در صحن علني نامزد رياست مجلس نكند بنده هم همين كار را خواهم كرد.»

حداد عادل اما تنها 50 راي از 220 راي حاضر را كسب كرد كه به اعتقاد برخي صاحبنظران، نشانگر وزن ضلع اصولگرايان تحول‌خواه يا همان ايثارگران است. اين گروه به عنوان اصلي‌ترين حامي حدادعادل روزگاري توان تاثيرگذاري بسياري بر جهت‌گيري‌هاي مجلس هفتم را داشتند،اما به نظر مي‌رسد اكنون وزن و جايگاه آنها در مقابل دو طيف حامي علي لاريجاني به مخاطره افتاده باشد.

در آن جلسه اما راي خالص هر يك از اضلاع جبهه متحداصولگرايان مشخص نشد چه اينكه نه تمامي آراي ضلع پيروان خط امام و رهبري و حاميان احمدي‌نژاد به سبد لاريجاني ريخته شد و نه تمامي نمايندگان منتسب به ايثارگران بر روي برگه‌ راي، نام حدادعادل را نوشتند. در واقع برخي روابط غيرسياسي مانند دوستي برخي از چهره‌هاي سنتي اصولگرا با حدادعادل و گرايش برخي از منتسبان به ايثارگران به لاريجاني، تشخيص وزن هر يك از گروه‌ها را سخت‌تر مي‌كرد. جبهه متحد اصولگرايان كه در انتخابات مجلس هشتم توانسته اكثريت كرسي‌ها را از آن خود كند از سه ضلع سياسي تشكيل شده بود. در واقع گروه 6+5 به عنوان شوراي راهبري جبهه متحد اين ساختار را شكل داده بودند. 5 چهره «مرضي‌الطرفين» كه هيچ‌گاه به طور رسمي نام آنها اعلام نشد در كنار 6 فعال سياسي اصولگرا اين گروه را تشكيل مي‌دادند.

اين 6 نفر به عنوان نمايندگان اين سه ضلع سياسي به اين صورت تقسيم شده بودند؛ 2 نفر از راست‌سنتي يا همان جبهه پيروان خط امام و رهبري، 2 نفر از راست‌مدرن يا جمعيت ايثارگران و 2 چهره سياسي از رايحه خوش‌خدمت يا حاميان احمدي‌نژاد. هر يك از اين اضلاع نيز در فهرست‌هاي انتخاباتي جبهه متحد در سراسر كشور كانديداهايي داشتند كه در جلسه گزينشي نامزدهاي هيات رئيسه مشخص شد كه هر كدام چه تعداد از كانديداهاي نزديك به خود را راهي «بهارستان هشتم» كرده‌اند. در واقع پس از انتخاب گزينه مورد حمايت اصولگرايان سنتي و حاميان يعني علي لاريجاني با 161 راي و راي 50 عددي حدادعادل، نوبت به جلسه انتخاب نواب رئيس و ساير اعضاي هيات رئيسه مجلس رسيد.

اصولگرايان با تشكيل اين جلسات و تعيين چند كار گروه و برگزيدن لاريجاني به عنوان رئيس فراكسيون در جلسه هفته گذشته خود البته پيشاپيش به دو هدف دست يافتند؛نخست آنكه سرنوشت انتخاب هيات رئيسه را به جلسات ابتدايي مجلس هشتم واگذار نكردند تا به قول محمدرضا باهنر «مبادا يك چهره اصلاح‌طلب به يك وزنه مبدل شود.» اشاره باهنر به احتمال استفاده فراكسيون اقليت از آراي خود و كانديداهاي مستقل براي راه‌يابي به هيات رئيسه بود؛ امري كه اگر اصولگرايان در جلسات دروني، ميزان آراي نامزدهاي خود براي هيات رئيسه را مشخص نمي‌كردند امكان وقوع داشت. دوم آنكه مي‌خواهند اجازه ندهند برخي تعارضات دروني ميان طيف‌هاي مختلف اصولگرا، سبب استفاده رقبا در فضاي پارلمان شود. درخصوص هدف دوم اما نمي‌توان به قطعيت سخن گفت چه اينكه احتمال تصميم‌گيري‌هاي مجزاي نمايندگان در هنگام ارائه طرح‌ها و لوايح مختلف، خالي از قوت نيست. به هر تقدير جلسه روز گذشته فراكسيون اصولگرايان براي انتخاب ساير اعضاي هيات رئيسه را مي‌توان نوعي «وزن‌كشي» دروني براي اصولگرايان به حساب آورد.

محمدرضا باهنر با 112 راي در همان‌روز انتخاب نامزد رياست، بار ديگر نائب رئيسي خود را قطعي كرد تا «مرد منتقد» اصولگرايان مجلس هفتم، همچنان نفر دوم تصميم‌گيري‌ها باشد. وي كه عموماً آراي اصولگرايان سنتي را در اختيار دارد تا حدودي وزن ضلع جبهه پيروان خط امام و رهبري را تعيين كرد كه بر اين اساس، آراي اصولگرايان سنتي در مجلس هشتم – برخلاف مجلس هفتم- از اصولگرايان تحول‌خواه بيشتر است. رقابت ميان شهاب‌الدين صدر و محمدحسن ابوترابي براي نائب‌ رئيسي دوم نيز به سود ابوترابي پايان يافت؛ 76 راي در مقابل 69 راي. البته هر دوي اين چهره‌ها از سوي اصولگرايان سنتي حمايت مي‌شدند، اما گفته مي‌شود شهاب‌الدين صدر تنها راي نيمي از اصولگرايان سنتي را داشته و بقيه آراي وي متعلق به تعدادي از نمايندگان نزديك به حاميان دولت است. در مقابل اما ابوترابي كه برخي از نمايندگان نزديك به ايثارگران و روحانيان مجلس را حامي خود مي‌ديد به عنوان نايب‌رئيس دوم مجلس برگزيده شد.

روح‌الله حسينيان با 36 رأي، بادامچيان و حسن ابراهيمي با 20 رأي و غفوري‌فرد و ميرتاج‌الديني هم با 15 رأي، ساير نامزدهاي نايب‌رئيسي دوم بودند كه در اين راه ناكام ماندند.

نكته قابل تأمل اما آراي روح‌الله حسينيان است. اين 36 رأي را برخي ناظران به عنوان آراي خالص حاميان دولت تلقي مي‌كنند كه عدد قابل توجهي را نشان نمي‌دهد؛ بنابراين دولت نهم در مجلس هشتم هم از يك جمع كم‌تعداد برخوردار خواهد بود. با توجه به ميزان آراي حدادعادل و حسن ابوترابي اما اين‌گونه ارزيابي مي‌شود كه طيف تحول‌خواهان يا همان ايثارگران نيز حدود 50رأي در مجلس خواهد داشت كه با توجه به اكثريت داشتن آنها در ابتداي مجلس هفتم، ريزش قابل توجهي را نشان مي‌دهد. اين چنين است كه برخي تحليلگران اصولگرا اكنون بر همان نتايج خود از انتخابات شوراهاي شهر سوم پافشاري مي‌كنند؛ اينكه گروهي كه خود را حاميان احمدي‌نژاد يا رايحه خوش‌خدمت مي‌نامند به‌رغم همه تبليغاتي كه در طول 3سال حضور خود در قدرت در كنار رئيس‌جمهور مورد علاقه خود داشته‌اند نتوانسته‌اند وزن سياسي خود را بهبود ببخشند. ريزش آراي اصولگرايان تحول‌خواه نيز دلايل قابل رصدي دارد. جدايي طيف اصولگرايان مستقل از آنها كه به دليل عملكرد نامناسب ايثارگران در جريان انتخابات مجلس هشتم روي داد ضربه قابل توجهي را به آنان وارد كرده است.

در اين ميان اما اصولگرايان سنتي كه چند سالي بود حضور كمرنگ‌تري در صحنه سياسي داشتند اكنون بار ديگر كرسي‌هاي اكثريت را درون اصولگرايان از آن خود كرده‌اند. انتخاب لاريجاني به عنوان تنها گزينه آنها براي هيأت‌رئيسه اصلي‌ترين پيامد بازگشت اصولگرايان سنتي به عرصه قدرت است؛ اصولگراياني كه شاخصه بارز آنها، تعقل، متعادل بودن و عدم علاقه به برخوردهاي حذفي با همرزمان سابق خود در جناح اصلاح‌طلب است.

تاريخ درج: 8 خرداد 1387 ساعت 14:46 تاريخ تاييد: 8 خرداد 1387 ساعت 16:13 تاريخ به روز رساني: 8 خرداد 1387 ساعت 16:10
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن