واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا ، احسان عباسلو نويسنده و مترجم در اين نشست ضمن تجليل از برگزار كنندگان جشنواره داستان پايداري گفت : چون بخشي از داوري به مباحث نظري بر مي گردد و داوران جشنواره از صاحب نظران عرصه ادبيات بوده اند، نبايد بخاطر نوع انتخاب آثار برگزيده بر آنان خرده گرفت. وي افزود : ضمن اينكه ضرورت نداشت تمام آثار ارسالي به جشنواره به چاپ برسد ،بسياري از اشكالات تايپي و نوشتاري در اين كتاب به چشم مي خورد كه به نظر مي رسد ناشي از شتابزدگي است. اين نويسنده گفت : استفاده از عبارات غريب و نامانوس ، تغيير لحن روايت بين روايت رسمي و عاميانه و استفاده نادرست از الفاظ از ايرادات وارده به اين كتاب است. وي افزود : برخي از داستان هاي چاپ شده در اين كتاب اصلا در حوزه داستان پايداري جاي نمي گيرند. عباسلو گفت : در حالي كه نويسنده بايد بكوشد از كمترين فضا و شخصيت ها بهترين استفاده را ببرد ، يكي از نقاط ضعف اين داستان ها ساختن شخصيت هايي است كه هيچ تاثيري بر داستان نداشته و روند آن را با اختلال مواجه مي كنند. وي افزود : اين جشنواره ها شناسنامه ادبيات پايداري ما هستند، لذا بايد با بررسي و نقادي در رونق و رشد آنها بكوشيم. مهدي كاموس نويسنده و محقق نيز در اين نشست گفت : ورود نويسندگان جوان كه جنگ را درك نكرده اند به عرصه ادبيات پايداري اين حسن را دارد كه نوشته ها را از خاطره نويسي و زندگي نامه نويسي دور كرده و نويسنده را به سمت تخيل ناب كه ذات داستان است نزديك كرده و ارزش آثار را بالا برده است. وي افزود : البته بخاطر عدم درك تجربه جنگ ، دشواري هايي هم در مسير رشد نويسندگان جوان در حوزه ادبيات پايداري وجود دارد كه مطالعه و پژوهش در حوزه تاريخ دفاع مقدس را ضروري مي كند. اين نويسنده توجه به نقش دين ، رهبران ديني و سياسي و ويژگي هاي انسان ايراني با روحيات غيرتمندي و جوانمردي را از شاخص هاي ادبيات پايداري دانست و گفت : خوشبختانه هر سه اين شاخص ها در جشنواره داستان كوتاه پايداري مورد توجه قرار گرفته بودند. وي افزود : رعايت سبك زندگي ايراني در اين داستان ها خود يك ارزش تلقي مي شود كه در اين آثار مورد توجه قرار گرفته اند. وي با بيان اينكه در بسياري از داستان هاي كوتاه و كوتاه كوتاه، رنگ داستاني ديده نمي شود گفت : ضمن اينكه بسياري از اين داستان ها ارتباط خاصي با ادبيات پايداري ندارند ، زبان و لحن برخي از آنها نشان مي دهد كه يا ويراستار واحدي همه اين آثار را بررسي كرده و يا بسياري از اين آثار خروجي كارگاه هاي مشابه هستند. كاموس يك دست بودن روايت ها ، عدم هدايت جشنواره به سمت داستان هاي متنوع ، عدم ويرايش مناسب زباني را نيز از ديگر انتقادات وارده به اين آثار دانسته است. رضا حاجي آبادي مدير انتشارات هزاره ققنوس و متولي برپايي نخستين جشنواره خصوصي داستان كوتاه پايداري نيز در اين نشست گفت : دغدغه ما اين بوده است كه اولا بخش خصوصي اين كار را انجام دهد و ثانيا اينكه بخش هاي مختلف جنگ در اين جشنواره معرفي شوند. وي با اظهار تاسف از تعداد پايين آثار توليدي در حوزه ادبيات پايداري گفت : در حالي كه ما در جنگ هشت ساله دويست هزار شهيد تقديم كرده ايم، تنها 9 هزار اثر در زمينه دفاع مقدس به چاپ رسيده است. مدير انتشارات هزاره ققنوس افزود : قصد داشتيم افراد تازه اي را به حوزه ادبيات پايداري وارد كنيم كه با توجه به زمان كمي كه در اختيار داشتيم ، شركت سيصد نفر در اين جشنواره نشان دهنده موفقيت در اين زمينه است. وي تاكيد كرد : نقدهاي وارده به جشنواره و آثار را مي پذيريم و تلاش مي كنيم در جشنواره هاي بعدي اين اشكالات كه ناشي از شتابزدگي بوده وجود نداشته باشد. حاجي آبادي با تاكيد بر اينكه نبايد سند ادبيات پايداري به نام چند نفر خاص زده شود گفت : اين جشنواره توسط بخش خصوصي و با بضاعت ناچيز شروع شده و اميدواريم در دوره هاي آينده با رشد نويسندگان جوان نتايج بهتري را شاهد باشيم. نخستين جشنواره داستان كوتاه پايداري، همزمان با سيامين سالگرد آغاز دفاع مقدس و به همت انتشارات هزاره ققنوس پايهگذاري و با انتشار فراخوان عمومي از ابتداي شهريور 89 رسما آغاز به كار كرد. بر همين اساس انتشارات هزاره ققنوس مجموعه آثار منتخب اين جشنواره را در قالب 2 دفتر شامل، يك مجلد با 11 داستان كوتاه و مجلد ديگري با 33 داستان كوتاهِ كوتاه منتشر كرده است. فراهنگ**2006**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 677]