واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، خيابان هاي آرام ساخته كمال تبريزي ، گلوگاه به كارگرداني ابراهيم معيري، جرم اثر مسعود كيميايي، گلوگاه شيطان از حميد بهمني، اخلاقتو خوب كن به كارگرداني مسعود اطيابي و سعادت آباد ساخته مازيار ميري فيلم هاي بودند كه روز گذشته(دوشنبه) به نمايش درآمدند و واكنش هاي متفاوتي را از مخاطبان دريافت كردند. خيابان هاي آرام فيلمي كمدي با مايه هاي سياسي- اجتماعي است كه برخلاف فيلم هاي اخير تبريزي، به علت اجراي خوب، لحظات مفرحي را براي تماشاگران فراهم مي كند. فيلمنامه خيابان هاي آرام از چارچوب محكم و اصولي برخوردار است و نقاط عطف اين اثر سينمايي سرجاي خود قرار گرفته است. ايده فرار شش ديوانه از آسايشگاه و بر هم زدن نظم شهر در كنار پرداخت خوب برخي شخصيت ها مانند ابكار و همسرش، از نقاط قوت فيلم تبريزي است همچنين از فيلمبرداري بسيار هوشمندانه علي تبريزي(فرزند كمال تبريزي) و نيز عنوان بندي جالب آن نيز نبايد غافل شد. خيابان هاي آرام در صورت اكراني مناسب مي تواند يكي از پرفروش ترين هاي سال لقب گيرد. ابراهيم معيري در گلوگاه سومين كار سينمايي خود، به سراغ مضموني بكر و تازه رفته و داستان خود را در اين قالب روايت كرده است. انتقال برق از طريق دكل هاي فشار قوي توسط افرادي زحمتكش و هميشه در معرض خطر برق، محور فيلمنامه گلوگاه است كه در اجرا آنچنان شايسته درنيامده و خامي هاي بسيار در آن به چشم مي خورد. اين فيلم كه مي تواند در گونه سينماي جاده اي قرار گيرد به لحاظ مضموني، كار ارزشمندي است و همچنين مي تواند در اكران تازگي و طراوت را به سينماي ايران بخشيده و شور و شوق جواني را به آن تزريق كند. مسعود كيميايي كه در جشنواره بيست ونهم فيلم فجر سيمرغ بلورين يك عمر فعاليت هنري را به خود اختصاص داد، در جرم بار ديگر به دنياي هميشگي خود بازگشت و قهرمان تنها و زخمي خود را به جستجو در پيرامون خود واداشته و در نهايت كلكش را مي كند! جرم برخلاف محاكمه در خيابان كه ساختار به روزتري داشت، بازگشت كيميايي به فيلم هاي پيش از آن است كه تنها يك نمونه آن نقش كليدي چاقو در بخش پاياني فيلم است. فيلمنامه جرم، كم و بيش ضعف هايي دارد كه بخش عمده آن به رضا(قهرمان داستان) باز مي گردد و تماشاگران را با علامت سووال هاي مختلفي روبرو مي سازد. جنس بازي حامد بهداد كه بسيار به سينماي كيميايي نزديك است در جرم به نقطه قوت فيلم تبديل شده و بهترين بازي بهداد را در مدت فعاليت بازيگري او شاهد هستيم. گلوگاه شيطان ساخته حميد بهمني از جمله فيلم هاي دفاع مقدسي جشنواره بيست و نهم فيلم فجر است كه مضمون جالب و ارزشمندي دارد و به رشادت هاي رزمندگان كشور در عمليات والفجر 8 مي پردازد. اما مشكل اينجاست كه اين حماسه بزرگ آنچنان كه بايد در گلوگاه شيطان به تصوير كشيده نشده و به لحاظ اجرايي ضعف هايي دارد. در واقع ساختار اجرايي فيلم پا به پاي فيلمنامه پيش نمي رود و در بسياري از موارد از آن عقب افتاده است. بخش هاي مربوط به حضور كوسه و درگيري يكي از شخصيت ها با آن ضعيف از كار درآمده و قادر به ايجاد هيجان در تماشاگران نيست. مازيار ميري به عنوان يكي از فيلمسازان جوان كشور در سعادت آباد آخرين كار سينمايي خود به سراغ مضموني خانوادگي رفته و جشن تولد گرفتن زن براي همسرش را بهانه اي براي نقب زدن به عمق شخصيت هاي اثر نه چندان پرتعداد خود داده است. تم اصلي سعادت آباد چيزي نيست جز پنهان كاري كه اين روزها به موضوع مورد علاقه فيلمسازان تبديل شده است. اين اثر، رگه هايي از فيلم هاي اصغر فرهادي را در خود دارد و حضور ليلا حاتمي در سعادت آباد، اين امر را تقويت كرده است. نقطه قوت فيلم سعادت آباد، كارگرداني سنجيده ميري است كه به خوبي توانسته در فضاي بسته و محدود آپارتمان با خلاقيت خود جلوي خستگي تماشاگران را گرفته و تا پايان، آنها در سالن سينما نگهدارد. همچنين بايد به بازي عالي تيم بازيگران سعادت آباد نيز اشاره كرد كه سهم به سزايي در كيفيت والاي آن دارند. اكران اين شش اثر سينمايي در آخرين روز جشنواره بيست ونهم فيلم فجر در حالي صورت گرفت، كه در همين روز يك سانس به سانس هاي ديگر افزوده شد و فيلم اخراجي هاي 3 از نمايش در سالن سينماي رسانه هاي جمعي برج ميلاد بازماند. فراهنگ ** 1983 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 419]