تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826527733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دنیایت را با خشونت بساز


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - فیلم «یک پیام آور» روایتی غمگین از بلوغ دردناک یک جوان تنهاست که کم کم یاد می گیرد چگونه روی پای خودش بایستد و موقعیتش را از یک برده تا ارباب ارتقا بخشد. نزهت بادی: ژاک اودیار در سینمای دنیا مخصوصا پس از موفقیت​های یک پیام آور فیلمساز مهمی به حساب می​آید که سبک منحصربه فرد خود را دارد. او یک استاد گزیده​کار است که فیلم​های اندکی ساخته، اما در همان فیلم​ها چنان تسلط و احاطه خود را بر تک تک اجزای  نشان داده و جهان مخصوص خویش را تحت کنترل درآورده که بسیاری او را از با استعدادترین و بهترین فیلمسازان دو دهه اخیر فرانسه می​دانند. هرچند به سهولت می​توان ردپای دغدغه​های رایج در سینمای جنایی فرانسه را در آثارش یافت، اما دنیای فیلم​هایش بیش از هر کسی ملویل کبیر را به یادمان می​آورد که به ساختن فیلم​های گنگستری سرد و موجز درباره تبهکارانی با چهره​های خاموش و مبهم شهرت دارد که بیش از هر چیزی بر تنهایی و حفظ فردیت خود پایبند هستند. فیلم​های اودیار نیز درباره مردان تنها و حاشیه نشینی است که می​خواهند در دل اجتماع بی رحم و نابسامان پیرامونشان برای خود جایگاهی به دست آورند و دنیای شخصی شان را بسازند.یک پیام آور هم روایتی غمگین و آرام از بلوغ دردناک یک جوان تنهاست که کم کم یاد می​گیرد چگونه روی پای خودش بایستد و موقعیتش را از یک برده تا ارباب ارتقا بخشد. شاید آنچه بیش از هر چیزی فیلم را از مشابهانش متمایز می​کند، مسیری است که قهرمان فیلم اودیار برای دستیابی به رستگاری می​پیماید.مالک -که ما چیز زیادی از زندگی گذشته او نمی​دانیم و فقط او را به عنوان یک عرب فرانسوی می​شناسیم- به زندان می​افتد و این قرار گرفتن در تنگنای زندان موقعیتی را در اختیار او می​گذارد که خودش را بشناسد و راه جدیدی در زندگیش باز کند و آدم دیگری شود. درواقع زندگی اصلی او از داخل زندان شروع می​شود و او در آنجاست که قواعد زندگی را می​آموزد و یاد می​گیرد که چگونه در دنیای ناامن و خشونت بار اطرافش از سلطه دیگران خارج شود و خودش برای زندگیش تصمیم بگیرد. بنابراین زندان به مکانی برای پالایش و خودسازی او تبدیل می​شود و او از درون آن محیط بسته و محصور است که راهش را به سوی آزادی می​گشاید و با گذر از دل سیاهی و تباهی به روشنایی و رهایی می​رسد.نکته کنایه آمیز فیلم این است که مالک برای به دست آوردن رستگاریش و مقابله با این جهان پرآشوب، فاسد و خشن چاره​ای ندارد جز اینکه خودش نیز جزئی از آن شود و به اندازه کافی در لجن فرو رود. ظاهرا تنها راه نجات در چنین جهانی از بین بردن خشونت با خشونت است.او زمانی از سلطه دیگران خارج می​شود و  با تحمیل فردیت خود را بر محیط اطرافش، کنترل زندگیش را به دست می​گیرد که قوی تر از آدم​های پیرامونش می​شود، و این قدرت را به بهای اینکه از آنها هم خشن​تر رفتار می​کند، به دست می​آورد.او برای اینکه بتواند با آرامش در کنار همسر و فرزند دوستش قدم بردارد و از آنها در برابر اجتماع سلطه گر و پر هرج و مرج محافظت کند، نیاز دارد که در موقعیتی برتر از اطرافیانش بایستد و به بی نیازی و استقلال برسد و گروه خودش را تشکیل دهد.​​ انگار در چنین جامعه ای یا باید زیر سلطه دیگران بود و برایشان کار کرد و یا بر دیگران تسلط داشت و از دیگران کار کشید.صحنه​ای که در انتهای فیلم سزار در مسیر رسیدن به مالک از محافظانش کتک می​خورد و بر زمین می​افتد، قرینه همان صحنه​ای است که در ابتدای فیلم برای مالک اتفاق می​افتد. در این فاصله تنها چیزی که تغییر کرده، موقعیت و جای آدم​ها با یکدیگر است. هرچند قدرت فیلم بیش از هر چیزی از فیلمنامه دقیق و ظریفش برمی​آید اما دوربین لرزان و ناآرام، فضاسازی پرتحرک، میزانسن​های واقع گرایانه و هدایت حساب شده بازیگران نیز به شدت در خدمت القای مفهوم کنایی اودیار است. فیلم یک پیام آور جوایز متعددی به دست آورده است که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان بفتا و 9 جایزه سزار از مهمترین این جوایز است. با این​حال حتی اگر پشتوانه این جوایز هم نبود، با تماشای فیلم می​توان فهمید که با چه اثر نبوغ آمیزی روبرو هستیم. 52




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن