محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829192765
چرا فعالیت فرهنگی و اجتماعی امام جواد(ع) بسیار محدود بود؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - نگاهی به زندگانی امام جواد علیه السلام آگاهی های تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای " حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت" بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد. و نیز گفتنی است، زمانی که امام رضا علیه السلام به خراسان برده شد، هیچ یک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا تنها زندگی می کرد. و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا علیه السلام چنین بر می آید که امام جواد علیه السلام آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز به آن حضرت در طوس حضور یافت. هنگامی که مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام در سال 204 به بغداد بازگشت، از ناحیه حضرتش اطمینان خاطر پیدا کرده بود، ولی این را می دانست که شیعیان پس از امام رضا علیه السلام فرزند او را به امامت خواهند پذیرفت و در این صورت خطر همچنان بر جای خود خواهد ماند. او سیاست کنترل امام کاظم علیه السلام توسط پدرش را- که او را به بغداد آورده و زندانی کرده بود- به یادداشت و با الهام از این سیاست، همین رفتار را با امام رضا علیه السلام در پیش گرفت، ولی با ظاهری آراسته و فریبکارانه، به گونه ای که می کوشید نه تنها در ظاهر امر مسأله زندان و مانند آن در کار نباشد، بلکه با برخورد دوستانه، چنین تبلیغ شود که او علاقه و محبت ویژه نیز به ایشان دارد. اینک نوبت امام جواد علیه السلام فرا رسیده بود تا به نحوی کنترل شود. مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد وی درآورد و او را داماد خود کرد. از همین رهگذر بود که مأمون به راحتی می توانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد. بر اساس برخی نقلها، مأمون پس از ورود به بغداد- در سال204- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند.(1) افزون بر این، مأمون متهم بود که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده است. اکنون می بایست با فرزند وی به گونه ای رفتار کند که از آن اتهام نیز مبرّی شود. از روایتی که شیخ مفید از ریان بن شبیب نقل کرده، چنین بر می آید: موقعی که مأمون تصمیم به ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام گرفت، عباسیان برآشفتند؛ زیرا ترس آن داشتند که پس از مأمون، خلافت به خاندان علوی برگردد، چنانکه درباره امام رضا علیه السلام هم به سختی دچار همین نگرانی شده بودند.(2) ولی به طوری که از دو روایت فوق برمی آید، آنان مخالفت خود را به گونه دیگری وانمود کرده و گفتند: دختر خود را به ازدواج کودکی درمی آورد که :" لَم یتَفَقَّهُ فی دینِ الله ولا یعرف حلاله من حرامه ولا فرضاً من سنّته"؛کودکی که تفقه در دین خدا ندارد، حلال را از حرام تشخیص نمی دهد و واجب را از مستحب باز نمی شناسد. مأمون در مقابل این برخورد، مجلسی برپا کرد و امام جواد علیه السلام را به مناظره علمی با یحیی بن اکثم، بزرگترین دانشمند و فقیه سنی آن عصر، فراخواند تا بدین وسیله مخالفان و اعتراض کنندگان عباسی را به اشتباه خود آگاه کند.(3) این در حالی بود که بنا به این دو روایت، هنگام عقد ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام هنوز به آن حضرت " صبی" اطلاق می شده است. مکتب علمى امام جواد علیه السلام مىدانیم که یکى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هرکدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مکتب خویش شاگردانى تربیت مىکردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مىکردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یکسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت دیدیم که تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ برچهارهزارنفر مىشد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسکرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى و کنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و ازاین نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مکتب آنان نسبت به زمان حضرت صادق علیه السلام کاهش بسیار چشمگیرى را نشان مىدهد. بنابراین اگر مىخوانیم که تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب صد و ده نفر بودهاند (4) و جمعا 250 حدیث از آن حضرت نقل شده (5) ، نباید تعجب کنیم، زیرا از یک سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و کنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج سال عمر نکرد! درعین حال، باید توجه داشت که در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهرههاى درخشان و شخصیتهاى برجستهاى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند که هر کدام در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مىرفتند، و برخى داراى تالیفات متعدد بودند. از طرف دیگر، روایان احادیث امام جوادعلیه السلام تنها در محدثان شیعه خلاصه نمىشوند، بلکه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقى از اسلام را از آن حضرت نقل کردهاند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادى» احادیثى با سند خود ازآن حضرت نقل کرده است. (6) هم چنین حافظ «عبد العزیز بن اخضر جنابذى» در کتاب «معالم العترة الطاهرة» (7) و مؤلفانى نیز مانند: ابو بکر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبى، و محمد بن مندة بن مهربذ در کتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتى از آن حضرت نقل کردهاند. (8) نحوه شهادت حضرت درباره آمد و شد امام در مدینه و احترام مردم نسبت به آن حضرت، اطلاعات مختصری در پاره ای از روایات آمده است.(9) فراخوانی آن حضرت به بغداد، در سال 220، توسط معتصم عباسی، آن هم درست در همان اولین سال حکومت خود، نمی توانست بی ارتباط با جنبه های سیاسی قضیه باشد. به ویژه که درست همان سال که حضرت جواد علیه السلام به بغداد آمد، رحلت کرد؛ این در حالی بود که تنها 25 سال از عمر شریفش می گذشت. عناد عباسیان با آل علی علیه السلام به ویژه با امام شیعیان که در آن زمان جمعیت متنابهی تابعیت مستقل آنها را پذیرفته بودند، شاهدی است بر توطئه حکومت در شهادت امام جواد علیه السلام. همچنین خواستن آن حضرت به بغداد و درگذشت وی در همان سال در بغداد، همگی شواهد غیرقابل انکاری بر شهادت آن بزرگوار به دست عوامل عباسی می باشد. مرحوم شیخ مفید، با اشاره به روایتی درباره مسمومیت و شهادت امام جواد علیه السلام، رحلت آن حضرت را مشکوک دانسته است.(10) بنا به روایت مستوفی، عقیده شیعه بر این است که معتصم آن حضرت را مسموم نموده است.(11) پاره ای از منابع اهل تسنن، اشاره بر این دارند که امام جواد علیه السلام به میل خود و برای دیداری از معتصم عازم بغداد شده است.(12) در حالی که منابع دیگر، حاکی از آنند که معتصم به ابن زیات مأموریت داد تا کسی را برای آوردن امام به بغداد بفرستد.(13) ابن صبّاغ نیز با عبارت" اِشخاص المعتصم له من المدینة"(14) این مطلب را تأیید کرده است. مسعودی روایتی نقل کرده که بنابر آن، شهادت آن حضرت به دست ام فضل، در زمانی رخ داده که امام از مدینه به بغداد نزد معتصم آمده بود.(15) ام فضل پس از شهادت امام، به پاس این عمل خود به حرم خلیفه پیوست.(16) این نکته را نباید از نظر دور داشت که ام فضل در زندگی مشترک خود با امام جواد علیه السلام از دو جهت ناکام مانده بود: نخست آن که از آن حضرت دارای فرزندی نشد. دوم آن که امام نیز چندان توجهی به وی نداشت . ام فضل یک بار (گویا از مدینه) نامه ای نگاشت و از امام نزد مأمون شکایت کرد ولی مأمون در جواب او نوشت: ما تو را به عقد ابوجعفر درنیاوردیم که حلالی را بر او حرام کنیم، دیگر از این شکایت ها نکن.(17) به هر حال، ام فضل پس از مرگ پدر، امام را در بغداد مسموم کرد و راه یافتن او به حرم خلیفه و برخورداری از مواهب موجود در آن، نشانی از آن است که این عمل به دستور معتصم انجام شده است.(18) و بالاخره امام جواد علیه السلام به شهادت رسید و حرم مطهر ایشان در کاظمین عراق قرار دارد که ملجا و پناهگاه عاشقان ایشان است . پی نوشت ها: 1- الحیاة السیاسیة للامام الجوادعلیه السلام، ص 65. 2- الارشاد، ص 319. 3- همان، صص319-320. 4- شیخ طوسى، رجال، الطبعة الاولى، نجف، منشورات المکتبة الحیدریة، 1381 ه. ق، ص 397-409. مؤلف «مسند الامام الجواد» تعداد یاران و شاگردان امام جواد را 121 نفر مىداند (عطاردی، شیخ عزیز الله، مسند الامام الجواد، مشهد، المؤتمر العالمی للامام الرضاعلیه السلام، 1410 ه. ق) و قزوینى آنها را جمعا 257 نفر مىداند (قزوینی، سید محمد کاظم، الامام الجواد من المهد الى اللحد، الطبعة الاولى، بیروت، مؤسسة البلاغ، 1408 ه. ق) 5- آقاى عطاردى در مسند الامام الجواد با احصائى که کرده مجموع احادیث منقول از پیشواى نهم را در زمینههاى مختلف فقهى، عقیدتى، اخلاقى، و... ، تعداد مذکور در فوق ضبط کرده است. 6- تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتاب العربی،ج3، صص54 و55. 7- امین، سید محسن، اعیان الشیعة، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات،1403 ه. ق،ج2، ص 35. 8- ابن شهرآشوب،قم،المطبعة العلمیة،ج 4، ص384. 9- الکافی، ج1، صص492-493. 10- الارشاد، ص 326. 11- تاریخ گزیده ، صص 205-206. 12- الائمه الاثنی عشر، ابن طولون، ص 103؛ شذرات الذهب، ج2، ص 48. 13- بحارالانوار، ج50، ص8. 14- الفصول المهمه، ص 275. 15- مروج الذهب، ج3، ص 464. 16- الائمة الاثنی عشر، ابن طولون ص 104، الفصول المهمه، ص 276. ام فضل، خواهرزاده معتصم بود. 17- الارشاد، ص 323. 18- الکافی، ج 1، ص 323.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]
صفحات پیشنهادی
بازنگري دستگاه نظري آيندهپژوهي در جهان بيني اسلامي (3)
حتي ايجاد نوعي مشاركت و همدلي اجتماعي هم كافي نيست؛ بلكه بايد اين تمدن ... ذكر اين نكتة اساسي بسيار مهم است كه طرح موضوع انتظار و ظهور امام مهدي عجل الله ... و قطعيت مطلق آن ـ منافاتي ندارد؛ چرا كه بنا به آموزههاي اسلامي، وقوع ظهور آن ... فرهنگ، مثل روحي است كه در كالبد همة فعاليتهاي گوناگون كشورحضور و جريان دارد. ...
حتي ايجاد نوعي مشاركت و همدلي اجتماعي هم كافي نيست؛ بلكه بايد اين تمدن ... ذكر اين نكتة اساسي بسيار مهم است كه طرح موضوع انتظار و ظهور امام مهدي عجل الله ... و قطعيت مطلق آن ـ منافاتي ندارد؛ چرا كه بنا به آموزههاي اسلامي، وقوع ظهور آن ... فرهنگ، مثل روحي است كه در كالبد همة فعاليتهاي گوناگون كشورحضور و جريان دارد. ...
مهدويكيا، استيلي و علي كريمي به سينماييها جايزه دادند
ديدن چنگيز جليلوند هم براي من بسيار خاطره انگيز بود چون در چهار فيلم ... از خداوند، خانوادهام، امام رضا(ع) و ملت ايران ممنونم همين طور از حميد سمندريان ممنونم. ... مركب از امير پوريا، رضا درستكار، اميرحسين رسائل، جواد طوسي، غلامعباس فاضلي و ... طبقه اجتماعي و فرهنگي نقش "به آزيتا حاجيان براي سريال "ساعت شني " رسيد. ...
ديدن چنگيز جليلوند هم براي من بسيار خاطره انگيز بود چون در چهار فيلم ... از خداوند، خانوادهام، امام رضا(ع) و ملت ايران ممنونم همين طور از حميد سمندريان ممنونم. ... مركب از امير پوريا، رضا درستكار، اميرحسين رسائل، جواد طوسي، غلامعباس فاضلي و ... طبقه اجتماعي و فرهنگي نقش "به آزيتا حاجيان براي سريال "ساعت شني " رسيد. ...
دخالت بزرگ در انتخابات ممکن نيست
اينها سوالاتي بود که سيدمصطفي تاج زاده در يک گفت وگوي تفصيلي با اعتماد به ... آقاي جواد لاريجاني در مصاحبه يي بيان مي کند که ما مي توانستيم مانع صدور دو ... يا آقاي حدادعادل پس از هفت سال در مجلس کشف کرد که چرا آب معدني گران تر از بنزين است. ..... سياسي، فرهنگي، ديني، اجتماعي و بين المللي چه تغييراتي داشته است؟ ...
اينها سوالاتي بود که سيدمصطفي تاج زاده در يک گفت وگوي تفصيلي با اعتماد به ... آقاي جواد لاريجاني در مصاحبه يي بيان مي کند که ما مي توانستيم مانع صدور دو ... يا آقاي حدادعادل پس از هفت سال در مجلس کشف کرد که چرا آب معدني گران تر از بنزين است. ..... سياسي، فرهنگي، ديني، اجتماعي و بين المللي چه تغييراتي داشته است؟ ...
گفت و گوی اختصاصی افشین قطبی با خبرآنلاین: 30 سال دیگر هم ...
در تیم ملی روزهای تمرین محدود هستند و بازیکنان خسته. ... اینجا بازیکن تکنیکی زیادی داریم؛ اما روش فعالیت خیلی فرق دارد. .... به خصوص جواد نکونام؟ حتما جواد نکونام. روابط من با جواد خیلی خوب بود و من همیشه ... واقعا نمیدانم چرا این طور شد. شاید یکی از دلایلش این بود که خیلی به مسعود .... تصاویر بیت امام راحل در قم ...
در تیم ملی روزهای تمرین محدود هستند و بازیکنان خسته. ... اینجا بازیکن تکنیکی زیادی داریم؛ اما روش فعالیت خیلی فرق دارد. .... به خصوص جواد نکونام؟ حتما جواد نکونام. روابط من با جواد خیلی خوب بود و من همیشه ... واقعا نمیدانم چرا این طور شد. شاید یکی از دلایلش این بود که خیلی به مسعود .... تصاویر بیت امام راحل در قم ...
۵ جمله خوب و 7 جمله بد برای کودکان !
اگر چنین منظوری ندارید هنگامی که کودک ناراحت است شاد نباشید.۳) چـرا مـثـل . ... به او القا می کنید منتظرید که او به زمین بخورد و این برای کودکی که تلاش می کند مستقل باشد بسیار مضر است. ... ولايت مداري و اعتقادات قوي در دفاع مقدس سبب برتري ايران اسلامي بود ... عکس بدون گریم : گفت و گو با جواد عزتی، پدر اتابک اعظم ...
اگر چنین منظوری ندارید هنگامی که کودک ناراحت است شاد نباشید.۳) چـرا مـثـل . ... به او القا می کنید منتظرید که او به زمین بخورد و این برای کودکی که تلاش می کند مستقل باشد بسیار مضر است. ... ولايت مداري و اعتقادات قوي در دفاع مقدس سبب برتري ايران اسلامي بود ... عکس بدون گریم : گفت و گو با جواد عزتی، پدر اتابک اعظم ...
گزيده سرمقاله روزنامههاي امروز
البته جاي شگفتي است؛ هربار مقوله مبارزه با مفاسد اجتماعي و برخورد قاطع با .... که ان شاء الله اينطور نخواهد بود چرا که مردم قضاوت خوبي از اين دست رفتار هاي مغرضانه نخواهند داشت. ... با سيلي خوردگان از امام(ره) و انقلاب و اقدام عليه امنيت ملي تلقي مي شود. .... بحث اخراجي ها موضوعي نيست که به امروز و ديروز محدود شود. ...
البته جاي شگفتي است؛ هربار مقوله مبارزه با مفاسد اجتماعي و برخورد قاطع با .... که ان شاء الله اينطور نخواهد بود چرا که مردم قضاوت خوبي از اين دست رفتار هاي مغرضانه نخواهند داشت. ... با سيلي خوردگان از امام(ره) و انقلاب و اقدام عليه امنيت ملي تلقي مي شود. .... بحث اخراجي ها موضوعي نيست که به امروز و ديروز محدود شود. ...
بررسي آيه ي «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ» با ...
ما زنان در چهارديواري خانههاي شما محدود بوده و پاسدار خانه و زندگي شما مردان ... و ما زنان از آنها بيبهرهايم؛ چرا كه شما حق شركت در ميدان هاي كارزار، جمعه و جماعت، ... زيباترين آنها سخني است كه از امام كاظم عليه السّلام روايت شده است. .... موهبتي و اكتسابي در عرصههاي فردي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ديگر ...
ما زنان در چهارديواري خانههاي شما محدود بوده و پاسدار خانه و زندگي شما مردان ... و ما زنان از آنها بيبهرهايم؛ چرا كه شما حق شركت در ميدان هاي كارزار، جمعه و جماعت، ... زيباترين آنها سخني است كه از امام كاظم عليه السّلام روايت شده است. .... موهبتي و اكتسابي در عرصههاي فردي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ديگر ...
بحران مصر، زمينه ها و چشم انداز پيش رو
خطيب جمعه اصفهان: بهائيت محصول تفکر و باور غلط مردم ناآگاه بود ... امام جمعه اصفهان:اظهار همدردي با انسانها مورد تاكيد اديان الهي و غيرالهي است ... گفتگو با هافبک ملی پوش کشورمان ( جواد نکونام) · دستور العمل برنج سرخ کرده (غذای چینی) · چرا به وضعيت زنان فلسطين توجه نمي كنيد · طرفهای درگیر خویشتنداری کنند ...
خطيب جمعه اصفهان: بهائيت محصول تفکر و باور غلط مردم ناآگاه بود ... امام جمعه اصفهان:اظهار همدردي با انسانها مورد تاكيد اديان الهي و غيرالهي است ... گفتگو با هافبک ملی پوش کشورمان ( جواد نکونام) · دستور العمل برنج سرخ کرده (غذای چینی) · چرا به وضعيت زنان فلسطين توجه نمي كنيد · طرفهای درگیر خویشتنداری کنند ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها